Erikan lausuminen
Olemme ajatelleet kastaa tytömme Erikaksi. Omasta mielestäni nimi lausutaan aina " Eerika" eikä " Erika" . Vai mitä olette mieltä? Tietääkö kukaan yhtään Erikaa, joka lausuttaisiinkin samalla lailla? Mitä olette muuten mieltä nimestä?
Itselläni kolme nimeä, joten haluaisin omalle tytöllenikin kolme.
Joten nimiehdotuksia kaipaisin! Toinen nimi voisi olla lyhyempi ja se kolmas pidempi. Jotain vähän erikoisempaakin voi olla...
:-)
Kommentit (11)
Tunnen Suomessa Erikan, joka lausuu nimensä lyhyellä e:llä, ulkomaillahan lausutaan pitkänä.
Jos haluatte lausua nimen pitkällä e:llä, suosittelen myös kirjoitusasua Eerika - muuten joutuu Suomessa aina selittelemään.
Erikan voi lausua yhdellä tai kahdelle e:llä, mutta itse kallistuisin kahteen. Ehdotan kuitenkin, että kirjoitette nimen kahdella e:llä, juuri niin kuin haluatte sen lausuttavan. Se on suomen kielen mukaista ja täysin yksiselitteistä.
Unohtui ehdottaa nimiä, mikä onkin nyt kivaa, koska Eerika on minulle oikein mieleinen nimi :)
Eerika Sara Matleena
Eerika Anni Serafia
Eerika Fiia Amanda
Eerika Alva Josefiina
Eerika Isla Milona
Eerika Iisa Natalia
Eerika Fanni Loviisa
Eerika Mila Ramona
Eerika Riia Daniella
abaco:
(Sanne):
" ......... , ulkomaillahan lausutaan pitkänä. "Riippuu vähän ulkomaasta: ainakin Ranskassa ja Englannissa Erika lausutaan mielestäni yleensä lyhyenä.
yst. terv. abaco
Oikeassa olet abaco, kaikkihan Kauniita ja rohkeita seuranneet ovat kuulleet, että myös Eric lausutaan amerikaksi erik eikä eerik... Aattelin vaan lähinnä ruotsia ja saksaa.
..tulee vain turhia epäselvyyksiä...monikin miettii että kummin se lausutaan. Periaatteessa lausun niin kuin kirjoitetaan.
Erika on Erika ja Suomessahan me ollaan.
koska kaikki tuntemani Erikat haluavat, että heitä kutsutaan Erikaksi.
Eli oma nimeni on Erika ja ehdottomasti YHDELLÄ E:llä. Aina olen inhonnut, kun nimeä on venytetty Eeeerikaksi. Mielestäni kannattaa valita nimeksi Eerika, jos aikoo sen noin lausuakin.
Eerika nimestäkin on vain positiivinen mielikuva, eräs todella kaunis tuntemani tyttö on Eerika :)
Eli ymmärsinkö oikein, että sinua siis kutsutaankin >erikaksi< yhdellä eellä? Kuinka paljon nimen vatvominen on " hankaloittanut elämää" ? Mä vaan niin tykkäisin, että Erika kirjoitettaisiin yhdellä e:llä ja lausuttaisiin kahdella... Onkohan toi mahdoon yhtälö...nyyh. :-(
Toivon vielä nimiehdotuksia... Itse tykkään nimistä esimerkiksi Olivia, Pinja, Sonja, Aleksandra...
Nasu-äiti
Erika on yksi niitä harvoja (?) nimiä, jotka minusta voi lausua kummalla tavalla vaan. Siis toisin kuin esimerkiksi Ida, Mia, Lena, Ava, Iris, Vera tai Eva, jotka sanotaan minusta aina ja automaattisesti pitkällä vokaalilla, vaikka kirjoitettaisiin lyhyellä.
(Jäin oikein miettimään tätä, eikä tule Erikan lisäksi mieleen kuin Lisa, Lila ja Nina mieleen, jotka olisivat näin, että voi lausua lyhyenä tai pitkänä!)
Toiseen ja kolmanteen nimeen minusta vaikuttaa se, miten haluatte Erikan sanoa. Joten ' eerika' mielessä:
Erika Mila Maaria
Erika Elsi Julianna
Erika Senni Susanna
Erika Irma Elisabeth
Erika Peppi Pauliina
PS. Pidän paljon nimestä Erika! :o) Ja molemmilla tavoilla sanottuna. Olen tuntenut yhden (lausuttuna pitkällä ee:llä) ja tavannut pienen Erika-tyttösen (lausuttuna lyhyessä muodossa). Erika on mukavan tomera nimi olematta kova, naisellinen olematta pehmo ja suomalainen olematta liian suomalainen ts. ulkomaillakin helppo.