apua -moraalinen dilema
Päätimme erään sinkkuvalittelutuokion jälkihöyryissä kollegan kanssa ilmoittaa itsemme speed date-tapahtumaan (en tiedä onko näitä suomessa, tämä tapahtui hollannissa). Valitsimme tapahtuman jonka ikähaarukka sopi meille molemmille (kollegani 30v, minä 42, tapahtuma 30 -45v korkeakoulutetuille). Tarkoitus oli mennä ihan kepeällä mielellä pitämään hauskaa ja mahdollisesti tavata kivoja ihmisiä. Mutta nyt tämä onkin kääntynyt totiseksi draamailuksi.
Eli ilta meni jotenkin näin. 14 miestä ja naista. Naiset istuvat paikoillaan ja viiden minuutin jutustelun jälkeen miehet siirtyvät yhden pöydän eteenpäin. Jokaisella on järjestäjän lista, johon kirjoittaa juttukaverin nimi ja sitten voi ruksata kyllä tai ei haluaako nähdä uudestaan (tämä tietenkin huomaamattomasti näyttämättä toisille) ja illan päätteeksi lista annetaan järjestäjille, joka katsoo tuleeko 'matcheja'. Match'n kohdalla järjestäjä lähettää maili-osoitteet molemmille.
Oli todella mukavaa, ja tuli juteltua monen kivan tyypin kanssa (tauoilla myös hauskojen naisten kanssa) ja tuli myös naurettua paljon. Mutta lyhythän se viisi minuuttia on, mutta okei, piti sitten luottaa siihen ensivaikutelmaan vaikka todellista 'infoa' en monestakaan ehtinyt saada tai itsestäni antaa. Laitoin viiden kohdalle kyllä-ruksin, mutta kolmessa tapauksessa ei oikeasti niin kauheasti napannut, joten poistin ne sitten ennen listan palauttamista.
Kollegani viimeisenä pöytäseuralaisena oli toinen niistä mun 'kyllä' miehistä, ja koska ei ollut enää varsinaista kiirettä juttelivat he sitten vähän pidempään ja tarjouduin myös viemään kollegani lainaaman pyörän itse kotiini, niin että tämä mies voisi viedä hänet autolla kotiinsa (molemmat asuivat paljon kauempana treffipaikasta kuin minä).
Seuraavana päivänä sain sitten matchini: molemmat kyllä-mieheni olivat ruksanneet minut (ja kuinka ollakkaan sain myös lisätietona, että heidän lisäksi myös 9 muuta miestä olivat olleet halukkaita tapaamaan minut vielä uudestaan. Ja kyllä, tämä hivelee tällaista vasta yh:ksi jäänyttä keski-ikäistä naista). Pian toinen heistä ottikin sitten yhteyttä ja sovimme muutaman päivän päähän treffit. Jee! Kyselin sitten kollegaltani (olen viikon lomalla töistä, joten emme näe toisiamme tällähetkellä töissä) miten hänellä oli mennyt ja oliko tämän yhteisen kyllä-miehen (sanotaan vaikka R) kanssa juttu edennyt jo silloin illalla johonkin suuntaan. Kollega kertoi, että oli laittanut kolme kyllää, joista kaksi oli vastavuoroisia (R näistä toinen), lisäksi neljä jotka olivat hänestä olleet myös kiinnostuneita. Ja että R:n kanssa oli ollut todella mukavaa jutella, mutta hänestä ei ollut kuulunut mitään, ja mail-osoite oli ilmeisesti väärä!
jatkuu
Kommentit (32)
Minua ei kiinnosta tuollaiset pelimiestyyliset miehet, jotka käyvät treffeillä monien kanssa, joten en joutuisi tuohon tilanteeseen. Käytännössä olette nyt kyllä valinneet sen, että kaveruus saattaa kylmetä, vaikka kumpikaan ei välttämättä saa suhdettakaan. Mutta saahan sellaisenkin valinnan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta kirjoittaa otsikko väärin ja sitten noin pitkä sepustus. Ei sitä kukaan jaksa lukea.
No sori. Laitoin parikin ytimekkäämpää versiota seuraaviin viesteihin. Miten otsikko on väärin? Olen asunut 15 vuotta ulkomailla ja huomaan suomeni olevan välillä todella kömpelöä, varsinkin kun kirjoittaa taas pitkään aikaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta tuollaiset pelimiestyyliset miehet, jotka käyvät treffeillä monien kanssa, joten en joutuisi tuohon tilanteeseen. Käytännössä olette nyt kyllä valinneet sen, että kaveruus saattaa kylmetä, vaikka kumpikaan ei välttämättä saa suhdettakaan. Mutta saahan sellaisenkin valinnan tehdä.
Kiinnostaa kuulla, että miten saat tässä kenestäkään (vielä) mitään pelimies(tai -nais)tyylistä aikaiseksi, kun koko systeemi ikäänkuin perustuu tällaiselle toiminnalle? Ja ihan tietoisina tilaisuuden luonteesta olemme kaikki tähän osallistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Voinko vielä tehdä jotain korjatakseni tilannetta? Teinkö ylipäätänsä jossain väärin?
Mielestäni et ole tehnyt mitään väärää. Valitettavasti en osaa sanoa, miten korjata tilanne. En osaa asettua kollegasi asemaan tietääkseni, miten häntä pitäisi hyvitellä. Oletko keskustellut R:n kanssa tästä kollegasi suuttumisesta? Kumpi ihminen sinulle olisi tärkeämpi säilyttää?
Ja jaksoin lukea sepustuksesi ihan kokonaan :)
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että kyllä se on väärin sopia treffit miehen kanssa josta tietää kaverin olevan kiinnostunut.
Mutta sittenhän ei kumpikaan, ei ap eikä hänen kaverinsa, voi enää sopia treffejä tämän miehen kanssa. Vaikka mies voisi olla mitä sopivin kumppani jommallekummalle.
Eihän viiden minuutin perusteella mitään voi päätellä. Minusta voi hyvin järjestää useammankin pikadeittituttavuuden kanssa pidemmät treffit, ei siinä ole mitään pahaa. Voihan olla, että aloittajan kollega ja tämä mies muutamien treffien jälkeen toteaisivat, ettei heidän jutustaan mitään tulisi, mutta aloittajan kanssa miehellä taas natsaisi mainiosti. Silloin aloittajan kollega ei menettäisi mitään, vaikka juttu aloittajan ja tämän miehen kanssa jatkuisi.
Ja kyllä sillä miehellä myös on täysi oikeus päättää, ettei ole aloittajan kollegasta kiinnostunut, eikä aloittajan kollegan siitä tarvitsisi aloittajalle olla näreissään.
No joo, ehkä ajattelen liian miesmäisesti. Olen kyllä nainen mutta on sanottu, että aika miehenaivoinen sellainen, ja taas kerran en ymmärrä näitä naisten keskinäisiä kiemuraisia ihmissuhdejuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko vielä tehdä jotain korjatakseni tilannetta? Teinkö ylipäätänsä jossain väärin?
Mielestäni et ole tehnyt mitään väärää. Valitettavasti en osaa sanoa, miten korjata tilanne. En osaa asettua kollegasi asemaan tietääkseni, miten häntä pitäisi hyvitellä. Oletko keskustellut R:n kanssa tästä kollegasi suuttumisesta? Kumpi ihminen sinulle olisi tärkeämpi säilyttää?
Ja jaksoin lukea sepustuksesi ihan kokonaan :)
Jee! Ainakin yksi on jaksanut lukea :)
En ole kirjoitellut R:n kanssa kollegani suhtautumisesta tilanteeseen. Kokisin sen seläntakana puhumisena. Enkä halua sekoittaa R:n ja M:n välistä kommunikointia. Toivoisin vain, että kollegani pystyisi ottamaan etäisyyttä negatiivisiin tunteisiinsa minua kohtaan ja toivottavasti treffaillemaan R:ää avoimin mielin. Ja olisin vilpittömän iloinen jos heistä tulisi pari.
Mutta tämä ei poista sitä, että haluaisin todella mielelläni tutustua hieman paremmin tähän mieheen.
En tiedä kumpi ihminen minulle olisi tärkeämpi säilyttää. Ehkä käytännön tasolla kollegani, koska olen nähnyt miten inhottavasti hän voi kohdella ihmistä josta hän ei tykkää. Ja tämä taas tekisi työpäivistä tooodella raskaita, ja koska työ ei muutenkaan niin hirvittävän mukavaa ole (jaksan lähinnä kivojen kollegoiden voimalla), niin en tiedä miten jaksaisin pidemmän päälle. Mutta onko tämä nyt hyvä motiivi heittää hanskoja kehään ja luovuttaa ehkä ihana ja antoisa ihmissuhde (vaikka vain kaveritasollekin jäävä)?
Elämäntilanteestani johtuen minulla ei kauheasti ole mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että kyllä se on väärin sopia treffit miehen kanssa josta tietää kaverin olevan kiinnostunut.
Mutta sittenhän ei kumpikaan, ei ap eikä hänen kaverinsa, voi enää sopia treffejä tämän miehen kanssa. Vaikka mies voisi olla mitä sopivin kumppani jommallekummalle.
Eihän viiden minuutin perusteella mitään voi päätellä. Minusta voi hyvin järjestää useammankin pikadeittituttavuuden kanssa pidemmät treffit, ei siinä ole mitään pahaa. Voihan olla, että aloittajan kollega ja tämä mies muutamien treffien jälkeen toteaisivat, ettei heidän jutustaan mitään tulisi, mutta aloittajan kanssa miehellä taas natsaisi mainiosti. Silloin aloittajan kollega ei menettäisi mitään, vaikka juttu aloittajan ja tämän miehen kanssa jatkuisi.
Ja kyllä sillä miehellä myös on täysi oikeus päättää, ettei ole aloittajan kollegasta kiinnostunut, eikä aloittajan kollegan siitä tarvitsisi aloittajalle olla näreissään.
No joo, ehkä ajattelen liian miesmäisesti. Olen kyllä nainen mutta on sanottu, että aika miehenaivoinen sellainen, ja taas kerran en ymmärrä näitä naisten keskinäisiä kiemuraisia ihmissuhdejuttuja.
No nimenomaan samoin! En siis ole koskaan osannut osannut näitä kiemuraisia ihmissuhdejuttuja. Olen aika avoin ja suoraviivainen ihminen itse. En lue rivienvälistä (tai saatan lukeakin, mutta samalla olen hyvinkin tietoinen, että se on silloin omaa tulkintaani tilanteesta ja johtopäätöksiä pyrin vetämään todellisten asioiden perusteella), jos en ymmärrä, kysyn tarkentavia kysymyksiä. En ole helposti mustasukkainen ja jos olen, mietin tarkkaan mikä tilanteessa saa minut niin epävarmaksi ja pyrin sen jälkeen muuttamaan olosuhteita paremmiksi jne...
En ole (onneksi) koskaan aikaisemmin joutunut tällaiseen draamaan osalliseksi. Siksi olenkin jotenkin niin hämmentynyt. Tiedostan myös, että minussa on joitakin aspergertyyppisiä piirteitä, jolloin niitä sokeita pisteitä sosiaalisessa kanssakäymisessä voi hyvinkin tulla vastaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetoavan ja mielenkiintoisen ensivaikutelman lisäksi ihmisestä kertoo myös se, miten hän käytännössä kohtelee muita ihmisiä.
Toki. Ja minkälaisen mielikuvan sinä olet kirjoittamani perusteella saanut siitä, miten kukin meistä on kohedellut toisiaan?
ap
Ensin tuli siis kuva, että kollega on kiinnostuneempi kuin sinä. Sitten tuli kuva, että millainenhan mies on, jos häntä ei haittaa jos toiminnastaan aiheutuu pahaa mieltä. Toisaalta jos se idea sitten oli se että deittaillaan monia yhtä aikaa? Näyttää myös siltä, että mies on kiinnostuneempi sinusta kuin kollegastasi jos viivyttelee yhteydenottoa kollegaan. En tiedä mitä itse tekisin, yrittäisin toimia oikein ja niinhän sinä yritätkin. Vähän vaikea sitten yksiselitteisesti sanoa, mikä on oikea tapa toimia. Mutta aika pinnalliselta ja ärsyttävältä tilanteelta kuulostaa. Mitä ne miehen puheet sitten syvällsiistä keskusteluista olivat? Hei, nyt keksin, menkä yhdessä kaikki 'treffeille' ja puikaa kaikkien tuntemukset ja koko tilanne siellä? :D
mitähän jos jättäisit kertomatta enempää tästä suhteestasi sillle kolleegalle. Sano sille miehelle että tekee pikaisesti valinnan sinun ja kolleegasi välillä , ja ilmoittaa itse molemmille, niin asia jatkuu siit äsitten omalla painollaan. Hän deittaa ketä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetoavan ja mielenkiintoisen ensivaikutelman lisäksi ihmisestä kertoo myös se, miten hän käytännössä kohtelee muita ihmisiä.
Toki. Ja minkälaisen mielikuvan sinä olet kirjoittamani perusteella saanut siitä, miten kukin meistä on kohedellut toisiaan?
ap
Ensin tuli siis kuva, että kollega on kiinnostuneempi kuin sinä. Sitten tuli kuva, että millainenhan mies on, jos häntä ei haittaa jos toiminnastaan aiheutuu pahaa mieltä. Toisaalta jos se idea sitten oli se että deittaillaan monia yhtä aikaa? Näyttää myös siltä, että mies on kiinnostuneempi sinusta kuin kollegastasi jos viivyttelee yhteydenottoa kollegaan. En tiedä mitä itse tekisin, yrittäisin toimia oikein ja niinhän sinä yritätkin. Vähän vaikea sitten yksiselitteisesti sanoa, mikä on oikea tapa toimia. Mutta aika pinnalliselta ja ärsyttävältä tilanteelta kuulostaa. Mitä ne miehen puheet sitten syvällsiistä keskusteluista olivat? Hei, nyt keksin, menkä yhdessä kaikki 'treffeille' ja puikaa kaikkien tuntemukset ja koko tilanne siellä? :D
Kiitos tilanne-analyysistäsi. Juu, ärsyttävä on aika osuva sana kuvaamaan olotilaani tällähetkellä. En sitten kysellyt sen tarkemmin heidän syvällisistä keskusteluistaan, kun en kokenut sitä minun asiakseni. Mutta kivahan se oli kuulla, että mies on ilmeisesti kykenevä sellaiseen.
Apua, yhteistreffit :) En siis ole kuullut kollegastani edelleenkään mitään, joten en tiedä myöskään ovatko he jo sopineet jotain keskenään. Tiedän että mies on viikonlopun festareilla ja ensiviikon alun toisella puolella maata antamassa jotain koulutusta.
Taidan nyt vain olla ottamatta yhteyttä kumpaakaan, etten vain tulisi sanoneeksi jotain väärää. Viikon päästä on sitten treffit. Ehkä hän on sitten jo tavannut uudemman kerran kollegani ja on aivan myyty ja haluaa perua minun kanssani... Ja toivottavasti R on ottanut ennen tiistaita (seuraava työpäiväni kollegani kanssa) yhteyttä tuttavani kanssa, jos se vaikka hieman loiventaisi hänen loukkaantuneita tuntemuksiaan. En haluaisi saada myrkyllistä mykkäkoulupaskaa niskoilleni, tai jotain muuta yhtä inhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
mitähän jos jättäisit kertomatta enempää tästä suhteestasi sillle kolleegalle. Sano sille miehelle että tekee pikaisesti valinnan sinun ja kolleegasi välillä , ja ilmoittaa itse molemmille, niin asia jatkuu siit äsitten omalla painollaan. Hän deittaa ketä haluaa.
Näin ajattelin nyt tehdä. En kysele, enkä yritä selitellä. Hieman kyllä ahdistaa ajatus mennä näissä tunnelmissa taas töihin. Senkin takia olisin halunnut saada suhteeni kollegaani hieman paremmaksi. Mutta tosiaan pelkään aiheuttavani vain enemmän närää jos kiihkottomasti yritän häntä saamaan näkemään tilannetta neutraalimmasta perspektiivistä.
Jos tämä tilanne on edelleen akuutti ensi lauantaina, niin aion kyllä treffiemme päätteeksi ottaa sen puheeksi miehen kanssa. Viikkokin tuntuu inhottavalta, mutta yritän ottaa tilanteeseen etäisyyttä.
Epäkohteliasta kirjoittaa otsikko väärin ja sitten noin pitkä sepustus. Ei sitä kukaan jaksa lukea.