Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tisusta vieroitus yöllä...

30.03.2006 |

Aloitin tämän urakan 3 yötä sitten ja mä oon AIVAN POIKKI...Siis oikeesti, kauanko tätä jatkuu? Vauva nukahtaa klo21-22 noin ja nukkuu vähän yli klo23 ja siitä etiäpäin heräilee alle tunnin välein, puolen tunnin välein jne.... Vaavi siis on vähän yli 6kk ja neuvolasta sanoivat että raakasti vaan palvelut pois yöllä ku ei kuulemma tarvii ruokaa yöllä. Oon silti antanu tisua siinä klo3 hujakoilla ja sen jälkeen neiti on nukkunu peräti melkein kolme tuntia. Eli yhden syötön ajattelin pitää kun ennen heräili 3-6krt yössä tisuttelee.. Ja nukkui perhepedissä, nyt pistin pinnikseen nukkuu. Aamumaidon oon antanu 6-7 aikaan ja antanu nukkuu siitä etiäpäin vieressä jos vielä nukahtaa. Kiinteät menee kohtalaisen hyvin, syö aamu ja iltapuurot (nihkeesti) ja soseet uppoaa hyvin.

Mulla hajoaa kohta pää ku ei saa ikinä nukkuu, päivällä en saa unta (yliväsymystä?) ja miehellä on sellaiset työvuorot ettei se onnistu hänellä yöllä valvoa.

Miten kauan tässä menee et toi tyttö oppii nukkuu vähän pidempiä pätkiä vai väsytänkö mä nyt turhaan itseeni, tekis mieli luovuttaa ja tunkea tissiä suuhun yöllä mut en mä jaksa kyl sitäkään entistä enää...

Miten teillä muilla on menny vieroitus???

Ois ees lohduttavaa lukea muiden yökyöpelöinnistä ja kauanko on menny et on tepsiny homma....

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole tosiaan muita yökukkujia?

Vierailija
2/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 6 1/2kk ja olen yrittänyt pitää jonkinlaista pehmeää unikoulua, mutta tuloksetta. Meillä tilanne se, että typy syö 1-2 kertaa yössä, mutta heräilee lisäksi useita kertoja, yleensä rauhoittuu silityksellä, mutta ei aina.Viime yönä heräsi kitisemään 23.45 ja nukahti 02.40, et sillee, silittelin ja lauloin ja sylissäkin kannoin ja lopulta annoin maitoakin, mutta ei.....Mä kyllä " suon" hänelle 1-2 maitokertaa, mutta nuo muut heräilyt tahtoisin pois, mut ei onnistu, joskus tulee huippu hyviä öitä, että herää vaan kerran syömään ja ei muuta.Mutta normaalisti heräillään ainakin 4 kertaa...En tiedä pitäskö mun vaan hyväksyä, et mun vauva on huono nukkumaan???Tästä nyt ei ollut mitään apua sulle, mutta vertaistukea...ehkä.

t.väsynyt hope-a

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla menee vielä pahemmi yöt :(

Miettiny oon et oisko hampaat tulossa tytölle ku kitisee tissin perään (muun riippuvuuden lisäksi) onko teillä hampaita näkyny?

Kyllä itsekin miettiny et pitäiskö vaan olla hiljaa ja kärsiä...

Mä just pelkään et tää on turhaa eikä yöunet yhtään parane.

#HUOKAISU#

No, tätä se on ku on vauva, pakko vissii vaan kestää.

Tuntuu vaan et päivällä ei jaksa mitään ja sit on jotkut ihanat sukulaiset ihmettelemässä et no miks et oo jaksanu siivota jne ja mies joutuu tekee esim tiskauksen voi kauheeta... (anoppi on ihana!) ;)

Vierailija
4/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on aina ollu tosi huono nukkumaan, heräilee yöllä tissin tai minkä millonkin perään ja kun herää, ei kovin helposti nukahda uudestaan. Päivisin on ihan eri mies, aurinkoinen, hyväntuulinen ja päiväunille meno käy vaivatta (joskin ovat yleensä aika lyhyitä). Vielä olen nämä yökukkumiset jaksanut joten kuten (poika 4,5 kk), mutta vähän jännää nämä tulevat ajat, kun jossain vaiheessa sen tissinkin on jäätävä matkasta pois. Nykyään en enää edes laske syömiskertoja - olen vaan sortunut siihen, että kun heräilee, niin tissi suuhun ja yleensä silloin unet jatkuvat parhaiten molemmille. Mutta nykyään en enää saa edes siirrettyä nukkumaan omaan sänkyyn, joten kai tässä sahaa vaan omaa nilkkaa koko ajan. Sitä vaan ei keskellä yötä puolipyörryksissä väsymyksestä pysty kovin järkeviin ratkaisuihin ja ajattelemaan sitä, että mites tästä päästään eroon 2 kuukauden päästä...

Vierailija
5/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä YLEENSÄ valvota tuntitolkulla öisin, joskus vaan....mut heräillään kyllä usein.Ehkä sitkee unikoulu auttaa?

t.hope-a

Vierailija
6/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pakko tätä kai on jatkaa kun on kerta aloittanut, tuntuu vaan niin pahalta kun toinen huutaa yöllä tissin perään...

sitä ei oo kuitenkaa saanu puolen vuoden aikana nukkuu ku kaks yötä kun tyttö ollu hoidossa ku on ollu miehen kans yhteistä aikaa.

jotkut ei varmaan nuku sitäkää..

mä kans ennen annoin aina maitoa yöllä ku kitisi. ja tässä sitä ollaan!

mut oli niin helppo vaan jatkaa unia ku toinen siinä syö. omaa tyhmyyttä sitä nyt saa maksaa! mut ei viitsts pienelta sitä ruokaa rajoittaakaan ennen puolen vuoden ikää.

ja huudatusuniloulua en ikinä haluais pitää, nyt kun tyttö itkee otan syliin jos ei rauhoitu sänkyyn.

voe voe... jospa se tästä.

Vierailija
7/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä ihan sama tilanne. Tyttö 6 kk 1 vko, kiinteät aloitettiin varovasti tasan 1 kk sitten ja nyt menee jo ihan kivasti (juuressose päivällä, hedelmäsose välipalana, päivälliseksi juuressose ja iltapuuro vielä ennen nukkumaanmenoa). Neuvolan ohjeesta rajoitin hiukan päiväuniakin, tyttö kun nukkuu päivisin TODELLA HYVIN (yhteensä jopa 6 h, mikä tämän ikäiselle on jo hiukan liikaakin). Tyttö on nukkunut perhepedissä koko ikänsä, ja jokakitinään olen antanut rintaa. Tämä on sujunut ihan superhelposti, koska olemme siihen sitten yhdessä nukahtaneet vieretysten. Nyt viimeisen 3 kk:n ajan olen nukuttanut tytön omaan sänkyyn ja nostanut viereen ekalla syötöllä - siihen on jäänyt. Nyt on parin kolmen viikon ajan menneet yöheräilyt ihan mahdottomiksi! Ennne söi 1-3 kertaa yössä, mutta ei koskaa itkenyt tai muuten herännyt. Nyt herää ryömimään, kääntymään, etsimään tuttia, repimään äitiä hiuksista, jokeltelemaan, ja mikä pahinta - HUUTAMAAN. Ja takaisin ei nukahda välttämättä EDES rinnan avulla, vaan jää siihen kiehnäämään ja pyörimään. Voi valvoa jopa klo 3-5 välisen ajan... Tyypillinen yö on meillä tämmöinen: nukahtaa kiltisti omaan sänkyyn klo 20:30, herää ekan kerran syömään JO klo 23-24 (olen yrittänyt tarjota tuttia, mutta rauhoittuu vain rinnalla vaikkei pitäis kyllä olla nälkä). Sitten nukkuu yleensä 2 h, jonka jälkeen alkaa taas huuto ja hosuminen. Tissillä nukahtaa taas, mutta loppuyö onkin sitten hulinaa: heräilee koko ajan, ei rauhoitu tissille, pyörii ja hyörii ja itkee. Hampaita ei vielä ole, mutta ei kyllä näytä olevan tuloillaankaan...

Mummi (äitini) tarjoutui unikouluttamaan tytön meidän ohjeiden mukaan (HUSin tassu-unikoulu), kun meilläkin on tuo tilanne, että miestä ei oikein voi rassata kun tekee älyttömän pitkiä ja raskaita päiviä. Päätämme tänä viikonloppuna, miten toimitaan. Pahinta tässä on, että oma usko on koetuksella - epäilyttää koko unikoulutouhu ja oikeastaan ihan kaikki. Että onnistuuko, onko lapselle hyväksi jne, jne.

Ei siis sulle zombimama juuri apua, mutta ehkä vertaistukea?? Kerrons itten, kuinka meillä onnistui, jos tuohon mummiunikouluun päädymme :-)

Vierailija
8/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yöt ihan kamalia aikaisemmin. Aloitin jonkinmoisen unikoulun, kun en enää jaksanut herätä syöttämään kolmea kertaa yössä! Tyttömme on nyt 7 kk. Pari yötä on nyt mennyt hienosti, mutta ne pari ensimmäistä... Ihan järkyttävää huutamista; meinasin jo antaa periksi ja syöttää. Huutoa oli tosi kamala kuunnella, kun ajattelin pitäväni lasta nälässä. Huudot sain menemään ohi vain ottamalla syliin. Nyt kahtena yönä on rauhoittunut sillä, että silitän vähän. Uskon, että meillä auttoi se, että en antanut periksi, enkä yrittänyt muita jippoja kuin pitää sylissä.

Yritän siis sanoa, että toivoa on, vaikka väsyneenä tuntuu, ettei ole! Ja vaikka meillä nyt on aika hyvä tilanne, niin kohta varmaan tulee niitä hampaita...

Vierailija
9/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi ettävauvalla on ikää jo kohta 9kk. Silti ei muka selviä syömättä yötä :) Nii ja tissi ei kelpaa, ku sieltä ei saa. On lopettanu päivä imuttelut jo pari kk sitte, joten maidon tulo jo varmaan aika nolla. Nyt en oo antanu tissii kahteen yöhön(ja tisseissä ei tunnu miltää, joten ei sitä maitoo siel varmaanedes oo), mut pulloa kyllä. Viime yönäki 2 kertaa ja isoja määriä. Söi tosi ahnaasti, niis ihan syömällä, eikä vaan nukahtaakseen. Niin ainaki sen tulkitsin. Ihan niinku sil ois oieesti nälkä, " vaikei pitäis" , enkä kyllä raaski lasta nälän takia huudattaa, edes yöllä. Väsyttää, ihmetyttää...

Vierailija
10/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ainut... vaikka eipä voi riemuita siitä että muutkin joutuu valvoo... mutta näen valoa tunnelin päässä, mies just lupasi katsoa tytön yhden yön viikonloppuna. :)

Eli meillä nyt vaan yritetään sitkeästi.

Kiitos teille jotka vastasitte.. :)

Olisi kiva lukea vastaisuudessakin miten teillä on mennyt, esim syyskeiju! (en muista nyt muiden nikkejä)

Pitää itsekin kirjoitella jos jotakuta kiinnostaa.

Vierailija
11/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, lupaan kertoa sit kuinka meillä koulut meni. Jännittää...

syysk.

Vierailija
12/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 6 kk ikäisen kanssa yöt ovat menneet hulinaksi..hän on koko ajan nukkunut perhepedissä ja nyt noin viikon ajan on heräillyt tunnin-kahden välein. Pinnasänky on kauhistus, sinne ei nukahda millään. Päikkäreitä nukkuu todella hyvin, joskus jopa 5-6 h. Syyskeijulta kyselisin kun viittasit päikkäreiden lyhentämiseen et kuinka kauan teillä nukutaan. Tosiaankin, vinkkejä kaivataan..;)

Vierailija
13/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin aikanani yövieroittaa häntä tuossa 7-8 kk iässä. Ei onnistunut, itki ja karjui ja raivosi - tai valvoi muuten vain. No, odottelin reilun kuukauden ja yritin uudestaan 9kk1vko iässä. Yövieroitus onnistui tosta noin vain.

Kuopuksen kohdalla huomasin 8kk iässä, että hän pitää päivällä pitemmän imemistauon, joten arvelin, että voisihan tuo pitempi tauko olla yölläkin. Ja niin onnistui huudattamatta yövieroitus hänellekin, nyt syö päivisin vähän tiheämmin rintaa. Taisi olla n. 8kk2vkoa iältään kun yövieroitin.

Yövalvomisiin tuo yövieroitus ei vielä ole vaikuttanut. Mutta hiljaa hyvä tulee. Siihen asti annoin yöllä juuri niin tiheään kuin halusi maitoa. Mutta perhepedistä siirsin kuopuksen pois n. kuuden kuukauden iässä, kun ei hän osannut nukkua vieressä, riehui ja repi ja kynsi vain koko ajan.

Saapa nähä miten zombiena tässä kohta ollaan. Esikoisen kanssa mies auttoi yöriehunnoissa ja valvottiin vuorotellen. Nyt miehellä voimakas nukuttava lääkitys. En voi edes vaatia, että hän valvoisi öisin, sillä sitten hänestä ei olisi töihin. No, aikansa kutakin. Tämäkin vaihe menee ohi.

Oletko kokeillut tassuttelua?

Vierailija
14/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on liikaa muutosta pienelle kerralla. Kannattaisi varmaan ensin vähentää pikkuhiljaa yöimetysten määrää (tiedän, ei se noin vaan käy...) ja vasta sitten totutella omaan sänkyyn. Meidän poika on 8 kk ja meilläkin on edessä nämä samat muutokset. En vain vielä niitä tahdo tehdä, odotan vielä pari kuukautta.

Vierailija
15/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tyttö on nukkunut jo kuukauden sillain et nukutan illalla omaan sänkyyn eli siellä pinniksessä nukkui alkuyön siihen puolenyöhön asti milloin heräs ekan kerran syömään.

Eli vaihdos koko yöks pinnikseen nukkuu tuosta ei mielestäni ole niin suuri. Neuvolassa ehdotettiin jopa omaan huoneeseen siirtoa, en raaski.

Ja aamusella kuudesta etiäpäin saa neiti nukkuu mamin vieres...

Ja en oo kokeillu tassutteluu kun muutenkin " vaistomaisesti" olen aina hytkytellyt selästä, pepusta jne...

Mut enpä sano etten kokeilis...

Vierailija
16/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä herätään klo 6:30 - 7:30, jolloin vien vauvan viereisessä huoneessa olevalle isukilleen (joka siis muutenkin on hereillä kun lähtee töihin). Hän tuo tytön viereeni tissille siinä kasin, ysin maissa kun itse lähtee töihin, ja tyttö nukahtaa joko siihen tai sit siinä kympin maissa sellasille ½h unille. Sit nukkuu puolen päivän maissa about tunnin tai kaksi ja vielä kolmen maissa pari tuntia. Joskus nukahti vielä väkisin seiskan maissa puoleksi tunniksi, mutta nyt en enää anna.

Vielä ihan pari viikkoa sitten meilläkin nukuttiin paljon enemmän - saattoi nukkua just ton 4 h putkeen ja lisäks vielä kahdet tunnin unet. Enää en kyl anna niin kauaa nukkua, jos alkaa siltä vaikuttaa et menee yli kolmen tunnin...

Tommonen yhteensä 4 h on kuulemma se tavallinen päikkärimäärä puolivuotisilla.

Vierailija
17/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattu, että jotkut lapset tarvitsevat yöllä maitoa jopa vuoden ikään asti. Eli jos neuvolassa annetaan yksiselitteisesti ohje olla syöttämättä yli 6kk:n ikäistä, siihen kannattaa mielestäni suhtautua pienellä kritiikillä.

Vierailija
18/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA: on tietty eri asia hyväksyä se, että lapsi voi tarvita vielä yhden yösyötön kuin se, että hän haluaa syödä parin tunnin välein. Kiinteitä kivasti syövä illalla hyvin syötetty lapsi ei tosiaan tarvitse maitoa koko yön läpeensä. Aamuyöstä voi tarvitakin, siinä kolmen ja viiden välillä, mutta ainakin 6 h pitäisi pärjätä. Eli vieroittaa voi tuosta tavasta hörppiä yhtenään, mutta syöttää silti kerran.

Vierailija
19/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olen itse aloittanut yövieroitusta juuri siksi, kun alkoi tisutella ihan yhtenään öiseen aikaan. Meillä on lisäksi edessä yksi yö n kk:n päästä, jolloin pojan on jäätävä mummolaan yöksi. Tämä siis toisena kannustimena yösyöntien lopetteluun. Olen nyt pari yötä valvonut. Ekana yönä isä hyssytteli kolmisen tuntia, kunnes luovutin ja annoin tisua siinä neljän maissa. Nukkumaan meni 23 maissa ja heräsi 01 huutelemaan. Viime yönä laitoin sitten unille n 22, heräsi 24 maissa ja mies jälleen hyssytteli n yhteen, kunnes haki mut. Päätin olla antamatta vielä rintaa, jotta edes sen kuusi tuntia osais olla ilman. Laitoin pojan tiukkaan kapaloon ja aluksi pidin sylissä ja hytkytin. Kun rauhoittui, siirsin omaan sänkyyn, jossa taputtelin puolisen tuntia. Sitten nukahti ja nukkui viiteen saakka nätisti. Otin sitten loppuyöksi kainaloon...olikin tissit ihan räjähtää.

Nyt nukkuu tosi kiltisti päivät omassa sängyssä-äsken nukahti kymmenessä minuutissa. Yöt varmasti vielä takkuaa jonkin aikaa, mutta en halua keskeyttää, koska sittenhän olen turhaan " rääkännyt" lastani viime yöt. Koville tämä ottaa, itseä itkettää ihan yhtä paljon kuin poikaa NYYH.

Varmaan olisi helpompaa, jos huolisi tutin tai edes pulloa. Ja kaiken kukkuraksi naama lehahtaa punaiseksi, kun korviketta koskettaakin... Lypsänkin jo maitoa varastoon, kun menee yöhoitoon. Jännittää asia tosi paljon.

Vierailija
20/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alettiin syömään 4-5kk iässä 3-10 kertaa yössä tissiä aiemman 2-3 krt/yö sijaan...No tästä kun mainitsin 5kk neuvolassa, niin th kysyi heti " haluaisitko unikoulu lähetteen?" . No mä sanoin et en nyt ihan vielä, kun mun mielestä alle puol vuotias saa viel tissitellä yöllä, mut ei noin usein kylläkään, ja ajattelin et olis ollu joku ohi menevä juttu...mut eipä ollutkaan. Ja päivällä meillä meni kiinteitä 4-5 ateriaa ja tissittelyt päälle niin usein kun vauva halusi (lue 1-2tunnin välein)

Zombina kuljin päivä päivältä ja odotin ilmeiseti jotain ihmettä tapahtuvaksi :) Huonot ja katkonaiset yöunet/tissin tuttina pito-yöt alkoivat jo vaikuttaa vauvan päiväuniinkin; vauva nukkui päiväunensa tosi katkonaisesti ja nukahti vain vaunujen heijaukseen ja lopulta nukkui vain jos vaunut liikkuivat...! Päätin aloittaa " unikoulun" itse, koska meilläkin mies on töissä tosi pitkiä päiviä ja saattoi joutua lähtemään jo aamu viideltä...

Vauvan ollessa 6kk ja 1vko, viimeisillä voimillani yritin viikon " kouluttaa" häntä milloin milläkin hyssyttelyllä, taputtelulla, sylillä (tuttia ei vauva huoli kovasta opettamisesta huolimatta ja pulloa huoli tsäkällä silloin tällöin, mutta koskaan ei voinut etukäteen tietää milloin suostui siitä juomaan!)ja tuloksena oli yleensä se, että itkettiin ensin ½-1 tunti, jonka jälkeen valvottiin sitten 2 tuntia ja odotettiin sitä oikeaa " tissiaikaa" !!!

Tälläiseen ei tämän äidin voimat riittäneet millään, sillä vauvan lisäksi on 3 muutakin lasta, joita pitää huoltaa ja hoivata! Voimat, niin psyykkiset kuin fyysisetkin, olivat ihan lopussa, joten soitin neuvolaan, ja pyysin varaamaan lääkäriajan unikoulu lähetettä varten, koska en enää olisi jaksanut. Ajan sain maanantaiksi, kun sen perjantaina varasin. Kun kerroin asiasta äidilleni, halusi hän koittaa unikouluttaa vauvaa. Vauva ei ollut aiemmin ollut 2 tuntia kauemmin erossa minusta. Muutaman tunnin mietinnän tuloksena pakkasin vauvan tavarat ja vein hänet äidilleni. Olin jo henkisesti valmistautunut imettämisen lopettamiseen siinä tilanteessa, jos mikään muu ei auta ja nyt päätinkin, että se saa luvan loppua, koska muuten ei " yösekoilu" lopu.

Paniikinomaisin tuntein odotin puhelua äidiltäni ja sitä tietoa kuinka kauan vauva on huutanut...mutta yllätys yllätys neiti olikin ottanut pullosta maitoa kuin vanha tekijä ja nukahtanut vaunuihin yöunille hienosti klo:21, äänähtänyt 24 ja 02 nukahtanut kuitenkin pieneen hyssytykseen, nukkunut klo: 5.30 asti, jolloin saanut pullosta maitoa ja nukkunut aamuun 7.30 saakka!!!!! Yhtään lohdutonta itkua ei ollut tissin perään ja mummi oli kelvannut hyvin " imettäjäksi" . Minä en tietenkään itse ollut nukkunut kuin muutaman tunnnin, tissien täyttymisen ja pumppailun takia, ja tietenkin ikävän...Vauva oli vielä seuraavankin yön äidilläni ja sekin yö meni hienosti.

Kotona jatkettiin pullomaidolla ja vaunuun nukuttamisella yöllä, nyt on 4 yötä takana ja suunnilleen sama rytmi pysynyt kuin minkä mummi opetti, oma väsymys ei ole vielä väistynyt, koska kuukausia kestänyt yöunien katkeaminen aiheuttaa vieläkin ongelmia omaan nukkumiseeni. Eli ennen viittä ei vauva saa maitoa ja jos huutamaan alkaa annetaan vettä nokkamukista ja heijataan vaunuissa uneen, hyvin on toiminut...

Surullista tässä on se, että olisin halunnut imettää pidempään kuin 6½kk:tta, mutta oma väsymykseni oli jo sitä luokkaa, että lapseni olisivat alkaneet kärsiä " huonosta" ja väsyneestä äidistä, jos olisin jatkanut pidempään...niin enkä siis enää uskaltanut tissiä yöllä antaa, kun kerran ilman sitä meni jo niin hyvin...

Tämä oli minun tapani priorisoida asiat!

Mukavaa kevättä kaikille,

vielä väsynyt mila kera neljän lapsen