Loukkaantuisitko tällaisesta?
Olin menossa poikkeamaan tuttavan luona (extempore). Tuttavani kuuli perheenjäseneeltään, että olin ilmaantunut paikalle. Tuttavan reaktio, tokaisee vihaiseen sävyyn: eikö täällä saa olla hetkeäkään rauhassa. Ei tajunnut että olin jo eteisessä ja kuulin. Miten suhtautuisitte?
Kommentit (18)
Jaa-a saattaisin ihmetellä, mutta ymmärtäisin toisen osapuolen mielipiteen. Lähtisin takaisin kotiin, jos toinen haluaa olla rauhassa. Ei siinä voi muuta tehdä 😀
Monet ihmiset eivät pidä extempore vieraista, kutsu omaan kotiisi vieraita.
Miettisin tykönäni miksi ihmeessä änkeän väsyneiden ihmisten koteihin kysymättä sopiiko tulla. Hävettäisi.
En varmaan mitenkään kummemmin. Joisin pikaisesti kahvit tai mitä nyt sitten tarjoaisivatkaan ja sanoisin että lähdenpä tästä nyt kaupungille, johonkin nähtävyyteen tai johonkin mitä kyseisessä paikassa nyt sitten voisi ihmetellä tai tehdä. Kiitos oli kiva poiketa, nähdään taas.
Me mentiin kutsuttuna käymään miehen serkun luona. Serkun vaimo tuli kotiin, näki meidät, sanoi kovaan ääneen "Voi ei" ja paineli toiseen huoneeseen. Ei loukkaannuttu, naurattaa vieläkin sen köytös.
Itse en kehtaisi mennä kenenkään oven taakse ilmoittamatta tulostani.
Hävettäisi ja seuraavalla kerralla kyselisin etukäteen tapaamisesta.
Sä taisit olla joku ylimääräinen vieras, taas.
Älä ota henkilökohtaisesti, siellä joku tahtoo viettää jussia oman perheen kanssa mutta vieraita lappaa.
Ethän ainakaan vielä tänään tota ole tehnyt? Pyhäpäivinä ei soitella eikä pimpotella ovikelloja ennen 12.00
En loukkaantuisi. Toteaisin saman tien tulleeni huonoon aikaan, pyytäisin anteeksi ja lähtisin pois. Jatkossa sopisin heidän kanssa vierailuista etukäteen. Kutsuisin lähiaikoina tuttavani luokseni käymään.
Ap on moukka, kun änkeää ilmoittamatta. Heillä oikeus suuttua sinulle.
Saattaisin reagoida kuin tuttavasi.
Aiemmin tänä vuonna tulin poikkeuksellisen huonolla tuulella kotiin. Työpäivä oli ollut tosi raskas ja kotimatkalla olin ajaa kolarin. Halusin vain kotiin omaan rauhaan.
Eteisessä seisoskelikin miehen lähisukulainen, se, jota vain joten kuten jaksan sietää. Oli tullut ex tempore kylään ja mies oli lähtenyt kauppaan.
En jaksanut edes kunnolla tervehtiä ja painelin suoraan vessaan itkemään.
Huomautus ei ollut suoraan sinuun vaan tilanteeseen kohdistuva, ei siis syytä loukkaantua. Viisainta vaan toimittaa nopeasti asiansa, kertoa että tulee toiste paremmalla ajalla ja jatkaa muualle. Seuraavalla kerralla voi vaikka tekstarilla kysyä sopiiko tulla tai kutsua tuttavansa käymään.
Meillä oli tyttökaveri porukassa yksi joka oli naimisissa ja oli pieni lapsikin. Me sitten eräänä lauantai-aamupäivänä, ei todellakaan kukonlaulun aikaan vaan ihan ihmisten ajalla jo, poikettiin yhden kaverini kanssa ex tempore kylään kun satuttiin olemaan nurkilla.
Päästiin eteiseen asti kun makuuhuoneesta kuului römeä miehen ääni: ihmiset ulos ja ovi kiinni! Satuttiin pahasti ukon krapula-aamuna häiritsemään! Mitäs, kyllä meille nauru maistui ja sitä jälkeenpäinkin vielä muistettiin, ukko itse mukana nauramassa!
Eipä kyllä minulla tulisi mieleenkään mennä kenenkään luo kylään ilmoittamatta etukäteen. Eihän sitä ikinä voi tietää, millaiseen tilanteeseen tupsahtaisi.
Todella törkeää mennä jonkun luo kutsumatta.
En olisi jatkossa edes missään tekemisissä ihmisen kanssa, joka tunkee kutsumatta kylään. Miksi aloittajan pitäisi loukkaantua, kun itse käyttäytyy törkeästi?
Onhan se hieman typerää mennä kylää soittamatta etukäteen.