Viikko laskettuun aikaan ja en pääse liikkumaan?
Siis 1.7 laskettu aika ja nyt kipetynyt jalka/selkä. Kannattako soita äityispolille päivystykseen? Voisiko saada käynnistyksen? Mies on lähdössä huomenna töihin ja ensiviikon töissä. Aika hankalalle kuulostaa olla viikko lasten kanssa kotona kun en pääse liikkumaan kun vain seinistä kiinni pitäen?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa huolestuttavalle jos todellakin toinen jalka liikuntakyvytön? Onko selässä kipua? Kyllä todellakin aihetta ottaa yhteys sinne äitipolille tai jonnekin!
Jos tuo tilanne ei-raskaana olevalla, kyllä kovaa vauhtia mentäisiin lääkärille, ja aihetta on!
Ota puhelin käteen ja soita jos et ole jo soittanut! lasten hoito järjestyy takuulla, Suomessa ei lapsia heitteille jätetä.
Tuo vaiva ei oikeasti ole mitenkään vaarallinen, eikä siitä kannata huolestua. On täysin normaalia, että raskaudessa syntyy hermopinne joka nimenomaan kipeyttää selän ja toinen jalka menee alta. Paranee itsestään ja pieni hallittu liikutus tekee hyvää! Tottakai on veemäinen vaiva, olen siitä itse kärsinyt ja tiedän kuinka hankalaa on hoitaa lapsikatrasta yksijalkaisena. Jotkut apukädet siinä tarvitaan, mutta käynnistykselle ei ole aihetta ja vuodelepo tulee vain pahentamaan tilannetta. Helpottaa pikkuhiljaa synnytyksen jälkeen, muttei välttämättä/todellakaan heti. Kannattaa myös varautua siihen, ettei synnytys ole kovin helppo kun supistuskivun lisäksi saa huutaa selkäänsä. Jos haluaa fiksun arvion ja neuvoja tilanteeseen niin kannattaa soittaa lähinnä fyssarille.
Itse olen selvinnyt niin, että kun kuitenkin on kotona niin kannattaa pysyä pienessä liikkeessä ja joku kokematonkin hoitaja voi olla siinä mukana auttamassa lasten nostoissa yms. koska olet kuitenkin paikalla neuvomassa ja voit osallistua moneen asiaan (lapsille lukeminen, askartelu, ruoanlaitto, nukuttaminen jne.). Eikö löytyisi vaikka jotain opiskelijaa joka tarvisi kesään taskurahaa? Jos anoppi pääsee vasta synnytyksen koittaessa. Vauvan on paras tulla maailmaan kun itse ilmoittaa tulostaan, ellei nyt kovin yli mene.
ap jatkaa kirjoitti:
Lapset 1v, 3v, 4v, 6v ja 9v. Mies uudessa työssä ja ei nyt ole mahdollista pitää heti isyyslomaa. Tämmöistä kipua ei ole ennen ollut. Ja anoppi kyllä tulee siinä vaiheessa kun lähtö sairaalaan. Siksi kysyin että onko tämmöinen tilanne että ei pääse liikkumaan syy käynnistykseen? Ja on tosiaan nyt viikossa mennyt tähän kuntoon. Mietityttää vaan että miten edes onnistuu normaali synnytys koska toinen jalka pois pelistä? Ja jos tässä menee viikon pari yli niin kyllä oma mielenterveys kärsii.
Se on jo kärsiny, ei kukaan täysjärkinen tehtaile lapsia tuota määrää. 3 ois riittänyt ihan hyvin.
No kannattaahan se näytillä käydä. Jos kyse jostain liitoskivusta niin ei ne semmosista yleensä käynnistele. Tuskin tuo sen vakavampaa on kuin hermopinne tai liitoskipua, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Parempi vauvalle jos saa tulla ajallaan ja itsekseen, kyllä ne entiset lapset on hoidettava muulla tavoin kuin vauvan hyvinvoinnin kustannuksella. En tajua miten jotkut naiset suhtautuu käynnistykseen kuin hammaslääkärikäyntiin...
Saattaahan olla jopa välilevypullistuma (joka siis aiheuttaa tuollaista että jalka menee alta) niin siinä ei oikeesti vauvaa alakautta paljoa ponnistella.Käy ihmeessä näyttämässä.
Soitan ja kysyn nyt sieltä neuvoa. Ja lapsi määrää ihmeteltiin niin ihan normi perhe ollaan. Olen yrittäjä perheestä ja yrittäjä itse . Että ei olla teidän verorahoilla lapsia päiväkodeissa ym hoidettu. Ja ehkä tämä tilanne johtuu siitä että olen joutunut hoitamaan vielä viikko sitten työt kun tuuraaja sairastui. Ja aika fyysinen työ.
Mutta kiitos asiallisista vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin edellisenä päivänä fillarilla kauppaan ja sitten naistenklinikalle. Ikää oli reippaat 40 vee
Olihan Naisteklinikalla sulle varmasti fillariteline? Pääsikö vaavi kotiin kyydissäsi pakkarilla? ;)
Sinulle tulee ilmeisesti järkytyksenä tieto, että Suomessa on useita eri synnytyssairaaloita 😨
ap jatkaa kirjoitti:
Soitan ja kysyn nyt sieltä neuvoa. Ja lapsi määrää ihmeteltiin niin ihan normi perhe ollaan. Olen yrittäjä perheestä ja yrittäjä itse . Että ei olla teidän verorahoilla lapsia päiväkodeissa ym hoidettu. Ja ehkä tämä tilanne johtuu siitä että olen joutunut hoitamaan vielä viikko sitten työt kun tuuraaja sairastui. Ja aika fyysinen työ.
Hyvä.Kerro sitten mitä vastasivat.
ap jatkaa kirjoitti:
No ehkei kannattaisi viikolla 38 tehdä kovin fyysisiä töitä jos riskinä on oman ja vauvan terveyden vaarantaminen.
Olihan Naisteklinikalla sulle varmasti fillariteline? Pääsikö vaavi kotiin kyydissäsi pakkarilla? ;)