Mulla on paketti soijarouhetta ja soijasuikaleita, mitä tekisin niistä?
Mitä maittavaa ruokaa saisin noista tehtyä, onko antaa vinkkejä?
Kommentit (35)
Soijarouhepizzaa? Saksilla vaan slaissit. Tai ripottelee hautajaisissa tuhkan seassa mereen tai jokeen.
Suikaleet on mulle vieraampi, en ole oppinut tekemään niin, että pitäisin rakenteesta, tai oikeestaan maustakaan. Nyhtösoija on ollut lähinnä mun mieleistä. Keitän kasvisliemessä 30-45 minuuttia, valutan huolella ja revin kahdella haarukalla pienemmäksi. Sitten paistan öljyssä ja runsaissa mausteissa, kunnes edes vähän rapeaa. Käytän pitaleivän täytteenä yleensä.
Ei kyllä sun pitää luopua niistä, soijatuotteet on kuvottavia suussa.
Keität tai paistat niistä jotain mössöä ja tähteitä sekaan. Laitat pakastimeen. Ne on sitten arvossaan, kun seuraavan kerran kun rahaa on 1,20 euroa ja tilipäivään 2 vk.
Rouheesta saa helposti kastikkeen tai vastaavan.
Suikaleet ovat tosi hyviä paneroituna. Keitä suikaleet kasviliemessa, valuta ja painele ylimääräiset vedet pois. Lautaselle korppujauhoja (tai ruisjauhoja), suolaa ja mausteita. Pyörittele suikaleet jauhoissa ja paista pannulla runsaassa öljyssä. Nam.
Älä vain tee sitä! Se ei kelpaa ihmisravinnoksi!
Mitä mä nyt teen tästä! Kertokaa.
Sellainen käyttövinkki rouheelle, että sitä ei missään tapauksessa kannata esikeittää tai liottaa, ellei halua vetistä ja suutuntumalta niljakasta ruokaa. Rouhe lisätään paistinpannuun sipulien ja mausteiden sekaan. Näin se imee itseensä makuja ja rasvaa. Vasta tämän jälkeen lisätään neste.
Hiivaa, sokeria, kädenlämpöistä vettä ja yhden sitruunan mehu - viikossa saat maistuvaa soijakiljua.
Tee niistä pippuripihvi ja valkosipuliperunat. Niinpä.
Olen pienellä budjetilla elävä opiskelija, ja vaikka olenkin ihan sekasyöjä niin teen usein spagetille tomaattikastikkeen soijarouheen kanssa. Tykkään enemmän kuin jauhelihaversiosta, ja on halvempikin.
Paras tapa tehdä soijarouheesta kastiketta on tämä: kuullotetaan sipulia (ja esim. porkkanaraastetta ja/tai pieneksi pilkottua kesäkurpitsaa) pannulla. Siihen lisätään huuhdeltu soijarouhe (huuhteleminen vaikuttaa makuun, kun rouheesta irtoaa pölymäiseksi hienontunutta rouhetta) ja jatketaan kuullottamista. Tähän syssyyn lisätään yrttimausteet. Jos seos kuivuu liikaa (ja meinaa palaa) lisätään vettä maltillisesti. Koska soijarouheessa tai kasviksissa ei ole juurikaan rasvaa, rasva tulee öljypullosta, joten sen kanssa ei kannata kitsastella. Sitten lisätään tomaattimurska, pippuri, suola, sokeri ja viinietikka. Annetaan hautua. Soijarouhetta ei kannata ennen ruuanlaittoa mitenkään keittää tai liottaa (paitsi jos haluaa siitä mautonta=, vaan nestettä tulee kyllä tuossa ruuanlaittoprosessissa ihan tarpeeksi.
Soijasuikaleista teen esim. seuraavaa: Laitan kulhon pohjalle öljyä, johon sekoitan mausteita (vaikkapa kurkumaa ja chilijauhetta). Sekoitan öljyn soijasuikaleisiin ja kaadan päälle kuumaa vettä. Annan turvota. Pilkon juureksia uunivuokaan, valoelen öljyllä ja maustan. Sekaan turvotetut soijasuikaleet, ruoka uuniin 200 asteeseen.
Mitä mä nyt teen näistä? Alkaa nälkä hiipiä.
Koulukuntaeroja :-) Olen tuo äskeinen rouheen keittäjä, ja tää on lapseni ohje ja tapa. Totta puhuen itse en aina liota enkä keitä, vaan paistan kuivana mausteiden kanssa ja haudutan pitempään. Mielestäni ihan yhtä hyvä, mutta tosiaan muu perhe tekee keittämällä, ja minäkin, jos on muita syömässä. Itselleni oikaisen :-)