Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypomania päällä. Piti alottaa tasaava, mutta en haluu.

Vierailija
23.06.2017 |

Kävinpä tossa psykiatrin juttusilla ja hän totes mulla hypomanian, joka johtuu yhestä lääkkeestä. Ois pitäny lopettaa se lääke ja ottaa tasaava lääke siihen tilalle, mutta en sit tehny niin. Tää on liian kivaa, en mä haluu takas ainaiseen väsymyksen tilaan yhtään ennen kuin on pakko. En kylläkään saa nukuttua kuin hassut neljä tuntia unilääkkeelläkään, mutta kun ei oo päivällä siltikään väsynyt, niin samapa tuo. Paljon saanu aikaan tässä tilassa. Paljon enemmän ku normaalisti. Tää on mun eka hypomania.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaa kirjakieleen ja mene lääkäriin. Googlaamalla pakon edessä etsityt lääkkeet eivät sovi.

En kovin aktiivisesti hengaa AV:lla niin onks täällä joku trolli joka kirjottaa kirjakieltä vai mitä ihmettä? ap

Vierailija
42/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeestaan pelottaa alottaa sitä sycrestiä, kun saan psyykelääkkeistä tosi usein ihan hirveet sivuvaikutukset ja suurin osa ei oo sopinu mulle. Sinänsä alkais jo riittää tää vauhtijakso, oon ihan töttöröö. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, sain hetken nukuttua lisää, nyt on taas virtaa. Yks juttu, jonka oon huomannu on, että tulee syötyä melko vähän näin vauhdissa. Onkohan tää yleistäkin hypomaniassa, vai johtuukohan tääkin vaan siitä lääkkeestä?

Vierailija
44/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan juttele mun kaa enää :(? En oo trolli :(. ap

Vierailija
45/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itsekin viime hypomaniani katkaisseesta neuroleptista karmeat sivuoireet, mutta loppuipa hypomania. Koin, että se oli tärkeämpää siinä vaiheessa kun olin lähestulkoon tuhonnut avioliittoni (kevytkenkäisyys) ja ottanut tunnekuohuissani lääkeyliannostuksen. Elämä on vauhdissa yhtä draamaa, onhan ihminen maniassa/hypomaniassa niin Merkittävä Henkilö. Neuroleptini vaihdettiin sitten sopivaan miedompaan tasaavaan kun pahin oli ohi. Hypomaniaa oli ikävä kyllä jatkunut niin pitkään, ja olin itsepäisesti kieltänyt asian, että menetin sillä välin työni. Avioliitto sen sijaan säilyi, ja puoliso pysyi rinnalla kaaoksen keskellä.

Tasaavia lääkkeitä on olemassa iso määrä. Yleensä varsinkin mania-/hypomaniavaiheessa käytetään neurolepteja, joihin myös tuo sycrest kuuluu, mutta ne saatetaan myöhemmin ylläpitovaiheessa vaihtaa toisiin tasaajiin. Ja joillekin neuroleptit sopii, eivätkä aiheuta merkittäviä sivuoireita. Ymmärrän tosin pelkosi, itse olen myös herkkä lääkkeiden haittavaikutuksille. Minullekaan ei muuten ruoka maistunut viime hypomaniassa. Laihduin, ja se taisi vain lisätä kierroksia.

Muista syödä säännöllisesti, juoda riittävästi vettä, nukkua tarpeeksi ja olla hakeutumatta vaikeuksiin. Helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin nyt kun on niin valoisaa, elävää ja kaunista. Minusta tarvitset lääkärin apua, tämä ei ole leikkiä. Ei sinulla ole kohta enää hauskaa :/

T. Bipo II

Vierailija
46/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain itsekin viime hypomaniani katkaisseesta neuroleptista karmeat sivuoireet, mutta loppuipa hypomania. Koin, että se oli tärkeämpää siinä vaiheessa kun olin lähestulkoon tuhonnut avioliittoni (kevytkenkäisyys) ja ottanut tunnekuohuissani lääkeyliannostuksen. Elämä on vauhdissa yhtä draamaa, onhan ihminen maniassa/hypomaniassa niin Merkittävä Henkilö. Neuroleptini vaihdettiin sitten sopivaan miedompaan tasaavaan kun pahin oli ohi. Hypomaniaa oli ikävä kyllä jatkunut niin pitkään, ja olin itsepäisesti kieltänyt asian, että menetin sillä välin työni. Avioliitto sen sijaan säilyi, ja puoliso pysyi rinnalla kaaoksen keskellä.

Tasaavia lääkkeitä on olemassa iso määrä. Yleensä varsinkin mania-/hypomaniavaiheessa käytetään neurolepteja, joihin myös tuo sycrest kuuluu, mutta ne saatetaan myöhemmin ylläpitovaiheessa vaihtaa toisiin tasaajiin. Ja joillekin neuroleptit sopii, eivätkä aiheuta merkittäviä sivuoireita. Ymmärrän tosin pelkosi, itse olen myös herkkä lääkkeiden haittavaikutuksille. Minullekaan ei muuten ruoka maistunut viime hypomaniassa. Laihduin, ja se taisi vain lisätä kierroksia.

Muista syödä säännöllisesti, juoda riittävästi vettä, nukkua tarpeeksi ja olla hakeutumatta vaikeuksiin. Helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin nyt kun on niin valoisaa, elävää ja kaunista. Minusta tarvitset lääkärin apua, tämä ei ole leikkiä. Ei sinulla ole kohta enää hauskaa :/

T. Bipo II

Hmm, no mulla ei ole työtä eikä puolisoa ja oon lähinnä käyttänyt tän extraenergian siivoamiseen täällä kämpässä, mikä olikin todella tarpeen, kun normaalisti en jaksa siivota ja saan siihen jopa kunnalta apua. Lisäksi olen naureskellut ja lauleskellut. Laihtuminen olis vaan erittäin toivottavaa. Mitään draamaa ei oo esiintyny. Ostokset mitä oon tehny on ollu kaikki alle 10e/kpl ja niitä on yhteensä alle 10. Tänään oli aamulla kyllä kohtuu hirveä olo, mut se meni jo ohi. ap

Vierailija
47/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univaje provosoi hypomaniaa, touhuaminen pahentaa hypomaniaa, virikkeet ja ärsykkeet pahentaa hypomaniaa. Välttele kaikkia stimulantteja, kuten kofeiinia ja nikotiinia. Jos tämä on ensimmäinen hypomaniasi, ei voi vielä mitenkään sanoa, etteikö se voisi kehittyä maniaksi saakka. Tosi paha juttu on myös se, jos psykiatrin mukaan tuo akineton aiheuttaa/pahentaa hypomaniaa, etkä ole lopettanut sitä. Tilanteesi ei siis voi muuttua tuosta parempaan suuntaan ilman selkeitä toimia.

Ymmärrän hyvin hypomanian houkutuksen ja viehätyksen. Tunsin itse silloin olevani maailman viisain, kaunein, kiinnostavin, hauskin ja viehättävin. Sain uuden työpaikan ja paljon huomiota. Kieltäydyin huomaamasta tilaani, olin elämäni kunnossa! Pärjäsin vähemmillä unilla ja vaatekokokin pieneni kivasti. Kummasti vaan töissä ja kotona alkoi olla konflikteja. Miten se oli mahdollista, kun olin niin mahtava tyyppi ja minulla oli maailman parhaat ideat? Puolisokin oli ihan tyhmä kun ei arvostanut, ei pysynyt perässä. Hypomanian jatkuessa muisti meni, ei omat aivotkaan enää varmaan pysyneet kärryillä. Homma päättyi sitten totaaliseen sekoiluun uskottomuuksineen ja lääkkeillä & hengelläni pelleilyyn. Tilalle tuli syvä depressio, arvottomuus, häpeä, toivottomuus, uupumus, suru, vähemmyyden tunteet. Ruma ja tyhmä olo, maailman epäkiinnostavin ja merkityksettömin, epärakastettavin ihminen. Kaikki turhaa.

Pointtini: Sinusta voi nyt tuntua siltä, että on siistiä kun on energiaa käytettäväksi kodin siivoamiseen ja juhlimiseen. Kaikki voi kuitenkin eskaloitua hyvin äkkiä, ja seuraukset voi olla karmeat. Kuulostaa, että sinulla on depressiotausta, tai ehkä psykoosisairaustausta jos olet ollut osastolla ja sinulla on akineton-lääkitys toisen, pakkoliikkumista aiheuttaneen lääkkeen takia. Yleensä tuollaista aiheuttavat lääkkeet on neurolepteja. En tiedä kun en ole lääkäri, heittelen tässä arvauksia, toivottavasti et loukkaannu. Jos olet fyysisesti terve, ja sinulla on oikeus kunnan tarjoamaan kotiapuun, tulkitsen että taustalla on jo jotain rankkaa. Toivon ettet ottaisi tätä sairausjaksoa kevyesti, vaikka nyt tuntuisi kivalta.

Minullakin muuten viime hypomania puhkesi lääkkeestä, tosin bipodiagnoosi oli jo ennen sitä. Oli niin paha depressio ennen sitä, että kokeiltiin uutta masennuslääkettä. VIRHE.

T. Bipo II

Vierailija
48/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo univaje nimenoman syventää koko ajan tuota hommaa ja jos et nyt syö sitä Akinetonia niin 2suuntainen sulla on. Nimenomaan kevään oireet.

Vierailija
49/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä saisin aikaan hypomanian?

-kiinnostunut

Vierailija
50/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaako toi fyysisiä oireita?

Vierailija
51/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Univaje provosoi hypomaniaa, touhuaminen pahentaa hypomaniaa, virikkeet ja ärsykkeet pahentaa hypomaniaa. Välttele kaikkia stimulantteja, kuten kofeiinia ja nikotiinia. Jos tämä on ensimmäinen hypomaniasi, ei voi vielä mitenkään sanoa, etteikö se voisi kehittyä maniaksi saakka. Tosi paha juttu on myös se, jos psykiatrin mukaan tuo akineton aiheuttaa/pahentaa hypomaniaa, etkä ole lopettanut sitä. Tilanteesi ei siis voi muuttua tuosta parempaan suuntaan ilman selkeitä toimia.

Ymmärrän hyvin hypomanian houkutuksen ja viehätyksen. Tunsin itse silloin olevani maailman viisain, kaunein, kiinnostavin, hauskin ja viehättävin. Sain uuden työpaikan ja paljon huomiota. Kieltäydyin huomaamasta tilaani, olin elämäni kunnossa! Pärjäsin vähemmillä unilla ja vaatekokokin pieneni kivasti. Kummasti vaan töissä ja kotona alkoi olla konflikteja. Miten se oli mahdollista, kun olin niin mahtava tyyppi ja minulla oli maailman parhaat ideat? Puolisokin oli ihan tyhmä kun ei arvostanut, ei pysynyt perässä. Hypomanian jatkuessa muisti meni, ei omat aivotkaan enää varmaan pysyneet kärryillä. Homma päättyi sitten totaaliseen sekoiluun uskottomuuksineen ja lääkkeillä & hengelläni pelleilyyn. Tilalle tuli syvä depressio, arvottomuus, häpeä, toivottomuus, uupumus, suru, vähemmyyden tunteet. Ruma ja tyhmä olo, maailman epäkiinnostavin ja merkityksettömin, epärakastettavin ihminen. Kaikki turhaa.

Pointtini: Sinusta voi nyt tuntua siltä, että on siistiä kun on energiaa käytettäväksi kodin siivoamiseen ja juhlimiseen. Kaikki voi kuitenkin eskaloitua hyvin äkkiä, ja seuraukset voi olla karmeat. Kuulostaa, että sinulla on depressiotausta, tai ehkä psykoosisairaustausta jos olet ollut osastolla ja sinulla on akineton-lääkitys toisen, pakkoliikkumista aiheuttaneen lääkkeen takia. Yleensä tuollaista aiheuttavat lääkkeet on neurolepteja. En tiedä kun en ole lääkäri, heittelen tässä arvauksia, toivottavasti et loukkaannu. Jos olet fyysisesti terve, ja sinulla on oikeus kunnan tarjoamaan kotiapuun, tulkitsen että taustalla on jo jotain rankkaa. Toivon ettet ottaisi tätä sairausjaksoa kevyesti, vaikka nyt tuntuisi kivalta.

Minullakin muuten viime hypomania puhkesi lääkkeestä, tosin bipodiagnoosi oli jo ennen sitä. Oli niin paha depressio ennen sitä, että kokeiltiin uutta masennuslääkettä. VIRHE.

T. Bipo II

Hei kiitos pitkistä viesteistä! Olet oikeassa hyvin monessa noista sun arveluista, en loukkaantunut. Ja joo en lopettanut sitä akinetonia. Mä lupasin sille psykiatrille, että vien ne loput siitä apteekkiin, mutta en sit pystynytkään luopumaan niistä. Koukutuin siihen energiaboostiin, jonka saan niistä, tosin se vaikutus on alkanut nyt hiipumaan, ja mä oon ihan jumitilassa ja muisti on huonontunut selvästi. En siltikään haluis luopua siitä lääkkeestä. Vähän mietin, että saanko jo kohta sydärin, kun kroppa on niin kovilla. Taidan yrittää mennä nukkumaan hetkeksi. ap

Vierailija
52/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako toi fyysisiä oireita?

Joo aiheuttaa. Vapinoita ainakin ja tällä hetkellä kävelykin on vaikeeta. ap

Vierailija
53/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, en saa unta, vaikka oon ihan kuitti :(. Tähän aikaan ei viittis unilääkettäkään ottaa. ap

Vierailija
54/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-kiinnostunut

Olemalla bipo ja vetämällä stimuja putkeen muutaman päivän saattais toimia.

Vierailija
55/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin kahen vaiheilla, että otanko sen tasaavan sycrestin tänään vai en. Pelottaa, mutta mun keho kaipaa kiireellisesti enemmän unta kuin 4h. ap

Vierailija
56/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paloi hypomania itsekseen loppuun. Pari kolme kuukautta sitä sekoilua kesti. Ääniä kuului, päätä puristi ja tein töitä ihan hulluna tajuamatta että olin sekaisin. Kun sitten loppui niin nukuin kolmen tunnin päikkäreitä ja sain kaikenmaailman taudit. En kylläkään masentunut. Lääkkeitä söin koko tuon ajan (litium, lamortragiini, latuda, pregabalin ja sertraliini).

Vierailija
57/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kiinnostunut

Olemalla bipo ja vetämällä stimuja putkeen muutaman päivän saattais toimia.

En ole bipo. Onko muita keeinoja?

-sama

Vierailija
58/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä se sycrest. Pakkausselosteessa mainitaan, ettei pitäisi syödä tai juoda kymmeneen minuuttiin mitään tuon lääkkeen ottamisen jälkeen. Ymmärrän pelkosi, mutta nukkuminen on nyt tärkeää. Sinulla on ollut rankkaa.

T. Bipo II

Vierailija
59/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon niin kahen vaiheilla, että otanko sen tasaavan sycrestin tänään vai en. Pelottaa, mutta mun keho kaipaa kiireellisesti enemmän unta kuin 4h. ap

Ota se, se on oikea valinta.

Vierailija
60/73 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, nuoruuden hypomaniat oli kyllä parasta. Menetin paljon mutta sainkin paljon, muistoja ainakin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan