Kysely! Luottotiedolliset ja luottotiedottomat.
Onko sinulla luottotiedot, jos ei niin miksi?
Oliko sinun hankala saada asunto?
Mikä työllisyystilanteesi on?
Kuinka vanha olet ja missä asut?
Ap aloittaa.
● Minulla ei ole luottotietoja.
● Nykyistä asuntoa ei ollut hankala saada, mutta nyt olen etsimässä uutta ja ollut hieman haastavaa.
● Olen tällä hetkellä työtön, mutta syksyllä aloitan opiskelun.
● Olen 21-vuotias, Tamperelainen.
Kommentit (46)
En ymmärrä miten luottotiedot voivat mennä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5691 kirjoitti:
Luottotiedottomuus on yhdeksän kertaa kymmenestä ihan oma syy.
Onko täällä kukaan sanonut että asia olisi toisin? Ei tarvitse yksinkertaisia asioita kertoa.
Sitä se verkostonarkkinointi teettää.
Luottotiedot on. Vaikka jätin opintolainan maksamatta ja hain maksuvapautusta kelalta. Sain sen niin lähemmäs 18000 euroa korkoineen katosi minun niskasta. :)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten luottotiedot voivat mennä?
Hienoa että et.
Vanhenee, verot ja eläkevakuutusmaksut vanheni jo 5 vuodessa. Jokainen velallinen voi kysyä ulosottomieheltään koska mikäkin velka vanhenee. Ja velallisella on oikeus kahteen kuukauteen vuodessa jolloin ulosottoa ei palkasta oteta. Jos on ollut työttömänä ja pääsee töihin, on oikeus 3kk tienata ilman että menee ulostottoon yhtään.
"Velka vanhenee lopullisesti yleensä 15 vuodessa
Vuoden 2008 alusta astuivat voimaan säännökset velkojen lopullisesta vanhentumisesta. Säännöksiä täydennettiin vuoden 2015 alusta voimaantulleilla muutoksilla.
Säännökset koskevat yksityishenkilöiden rahavelkoja. Nämä velat vanhentuvat lopullisesti
15 vuodessa ulosottoperusteen (tuomion) antamisesta
20 vuodessa velan erääntymisestä, jos velkojana on yritys tai yhteisö
20 vuodessa ulosottoperusteen (tuomion) antamisesta, jos ulosottoperusteessa tarkoitettu velkoja on yksityishenkilö
20 vuodessa ulosottoperusteen (tuomion) antamisesta, jos korvaussaatava perustuu rikokseen, josta velallinen on tuomittu vankeuteen tai yhdyskuntapalvelukseen
25 vuodessa velan erääntymisestä, jos velkojana on yksityishenkilö.
Tuomioistuin voi antaa päätöksen ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuuden määräajan pidentämisestä 10 vuodella, jos velallinen on olennaisesti vaikeuttanut velkomista (esim. kätkenyt tai lahjoittanut omaisuuttaan tai salannut tietoja tai antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taloudellisesta asemastaan). Määräajan jatkamiskanne tulee nostaa 2 vuoden kuluessa alkuperäisen ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuuden määräajan päättymisestä"