Saunavihta vai -vasta? Ja mistä olet kotoisin?
Minä olen Lappeenrannasta ja käytän hyvin pitkälti molempia.
Kommentit (32)
vihta tai vasta, ihan sama
ex-vaimon mielestä en ole mistään kotoisin...
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vihta ja Helsingistä. Olen suomenruotsalainen, joten luulisi, että vasta (>> kvast) olisi luontaisempi, mutta ei vain ole. "Kesäelämä" on jo parikymmentä vuotta ollut Etelä-Karjalassa, ja silläkin on vihdat, ei vastat.
Verbinäkin vihta on mun mielestä luontevampi: vihdotaan, ei vastata/ vastota.
Tietääkö muuten kukaan, että tuleeko vihta sanasta kvist, oksa?
Etelä-Karjalassa on kyllä vasta.
Lappeenranta-Imatra-Taipalsaari jne.
Vasta. Etelä-Savosta, Punkaharjulta olen kotoisin.
Vasta, pk-seudulta ja vanhemmat Pohjois-Savosta. Äitini on sanonut että vasta ja vihta ovat todella eri asia, eri tavalla sidottu.
Vihta. Olen kotoisin Varsinais-Suomesta, kuten vanhempanikin.
Vihta. Olen Hämeestä, mutta oppinut sen varmasti äidiltäni, joka on Pohjanmaalta.
Vihta tai Vasta, riippuu kumpaa toinen osapuoli käyttää niin ei tarvitse siitäkään vääntää.
Vasta, olen Turusta. Äitini on Keski-Suomesta, joten puhun murteita vähän sekaisin.
Sivulla https://blogulblog.wordpress.com/finlandezul-si-finlanda-lui/sauna/vast…;
kielitiedettä asiasta.
Myös Kielikellon sivuja kannattaa tutkia.
1800-1900 lukujen vaihteessa suomenkielen standardisoijat virallistavat vihdan. Silloinhan virkamiehet olivat ruotsinkielisiä ja käyttivät hienompaa Ruotsin ruotsia - jospa kansankielen suomenruotsin "kvast" ei kelvannut -. Vai olisiko ajateltu suomen lähisukulaisen Viron "viht" sanaa.
Itse olen Kaakkois-Suomesta, enkä ole nähnyt kuin joidenkin törppöjen ostelevan vihtoja torilla. Itse vieraillessani Länsi-Suomessa ymmärrän vihdalla vihtoa, vaikka kotona vastalla kylven (en siis vasto).
Pappa 73v
JK. Todella ihmettelen aiempaa lappeenrantalaista kirjoittajaa, joka "tietää" vihta-sanan yleiseksi Lappeenrannassa. Sinun kannattanee mennä Lappeenrannan torille Vetyjä tai Atomeja syömään, ja samalla testeemaan ilmeitä kun puhelet vihdoista ja vihtomisesta!