Kaikkien aikojen lempikirjasi
Et saa sanoa jotain tiettyä sarjaa/trilogiaa tms. Vain yksi kirja, joka saa tietysti olla osana jotain kirjasarjaa.
Omani on varmaan Tuhat loistavaa aurinkoa. En lue sitä kauhean usein, mutta joka kerta se saa minut tuntemaan tunteita, joita en ole -ainakaan vielä- saanut muuta kirjaa lukiessa.
Kommentit (90)
Noah Gordonin Lääkärin tie, ehdoton suosikkini.
Jean M. Untiel-Auel Maan lapset kaikki osat, mutta erityisesti ensimmäinen osa Luolakarhun klaani on suosikkini.
Tracy Chevalier - Tyttö ja helmikorvakoru.
Siitä löytää monta eri tasoa, kun sen lukee vuosittain uudestaan. Kertoo rakkaudesta ja valinnoista.
Pakko sanoa Täällä Pohjantähden alla. Lukekaa se ihmiset, ja tiedätte jotain Suomesta! Juhlavuoden kirja.
En osaa sanoa vain yhtä. Ehkä joku näistä:
Arto Paasilinna: Jäniksen vuosi
Veikko Huovinen: Kylän koirat
Rosa Liksom: Hytti nro 6
Juhani Aho: Rautatie
Jos on aivan pakko sanoa yksi, niin ehkä se on sitten Jäniksen vuosi.
Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
Hrabal: Too Loud a Solitude & I Served the King of England
Dostojevski: Kirjoituksia kellarista
Suomalaisista Puhdistus!
Pikku prinssi
(kun Sinuhe oli jo ehdotettu)
Usvametsä kirjoitti:
En osaa sanoa vain yhtä. Ehkä joku näistä:
Arto Paasilinna: Jäniksen vuosi
Veikko Huovinen: Kylän koirat
Rosa Liksom: Hytti nro 6
Juhani Aho: Rautatie
Jos on aivan pakko sanoa yksi, niin ehkä se on sitten Jäniksen vuosi.
Jouduimme/saimme lukea Rautatien jo ala-asteella aikoinaan. Nykylapset eivät moisia taida lukea niin nuorena, jos koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukukertojen perusteella pakko sanoa että Ylpeys ja ennakkoluulo.On valehtelematta lukenut yli 20 kertaa.
Jane Austen on minunkin suosikkejani tyttövuosilta asti. En halua aloittaa mitään kilpailua mutta tuosta ylläolevasta kommentista inspiroituneena aloin arvioida omia lukemiskertojani.
Nyt olen 50-vuotias, ja olen lukenut Y&e:n 15-vuotiaasta lähtien pari kertaa vuodessa. Kaikkiaan siis 70 kertaa!
Kirja on mun lohtulukemistani. Luen Austenia (ja muitakin suosikkejani) aina, kun maailma ottaa päähän. Joinakin aikoina siis likipitäen nonstoppina.
Suurimman vaikutuksen on tehneet teininä luetut kirjat. Nykyään luen lähinnä hömppää. :D
Tähtityttö tuli ekana mieleen. Toinen ehkä Näkymätön Elina.
Tosi vaikea valita vaan yhtä! Mulla on pari tusinaa kirjoja jotka luen säännöllisesti uudestaan ja uudestaan parin vuoden välein, minkä noista nyt sitten valitsisi kun on montaa eri tyylilajiakin... Ehkä Pratchettin Thief of time, siihen en kyllästy koskaan, luen varmaan joka vuosi.
Khaled Hosseinin kirjat ovat kaikki loistavia. Lempikirjani on kuitenkin ehdottomasti Dostojevskin Rikos ja rangaistus. Myös Dickens kiehtoo. John Steinbeckin Helmi on myös huikea.
Vierailija kirjoitti:
Paljon hyviä, enimmäkseen ulkomaalaisia mut sanotaan nyt Suomi 100 kunniaksi Mika Waltarin Sinuhe Egyptiläinen
Sinuhe Egyptiläinen ei ole kovin hyvä. Henkilöhahmoissa ei ole syvyyttä. Tekemällä tehdyn tuntua.
Rasmus Nalle rakentaa laivan. Lapsetkin siitä kovin tykkäsivät.
Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan.