Propral sos. tilanteisiin liittyvässä pelossa/ahdistuksessa
Onko kellään kokemuksia Propral-nimisestä lääkkeestä. Onko tullut sivuvaikutuksia? Millaisen annoksen otat ja onko siitä ollut apua?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Sydänlääke, hidastaa pulssia. Lieventää paniikin fyysisiä oireita, itselläni ei pelkästään riitä. Joskus saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä jälkikäteen.
Otatko tuota joka päivä vai vaan tarvittaessa esim. ennen jännittävää tilannetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydänlääke, hidastaa pulssia. Lieventää paniikin fyysisiä oireita, itselläni ei pelkästään riitä. Joskus saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä jälkikäteen.
Otatko tuota joka päivä vai vaan tarvittaessa esim. ennen jännittävää tilannetta?
Otan tarvittaessa. Samalla tarvittaessa menee Oxepam. Ei pelkkä propal oikein riitä, jos oikeasti on paniikissa jännän paikan edessä.
Suosittelen piriä jos sosiaaliset tilanteet ahdistaa ja pelottaa. Sitten ei pelota.
Minulle on määrätty Propral (10mg). Lääkäri neuvoi, että kannattaa ottaa 1-2 tuntia ennen jännittävää hetkeä, siksipä itselläni toimii siis tilanteissa, joissa etukäteen tiedän jännittäväni. Akuuttiin jännitykseen/paniikkitilaan ei siis auta, ainakaan itselläni.
Mulla ei ole tullut sivuvaikutuksia (jotkut sanoo, että pidemmällä tähtäimellä voi madaltaa verenpainetta - mulla normipaineet n. 105-110/60-70, eikä ole ollut vaikutusta). Päinvastoin toimii kuin unelma, koska itselläni jännitysoireet on fyysisiä (sydämentykytys, käsien tärinä, hikoilu, vatsan sekaisinmeno) ja tämä tepsii nimenomaan noihin oireisiin - käsittääkseni se tasaa sykettä ja ellen täysin väärässä ole, laajentaa myös verisuonia (kuvittele kovaa hakkaava sydän -> verenkierto lisääntyy -> suoniin ei mahdu kaikki se veri -> fyysiset oireet, jos suonet laajentuu -> enemmän verta mahtuu oireetta).
Toki siis pään sisällä koen ja tunnen jännityksen, mutta itselläni nimenomaan ne fyysiset oireet buustaavat psyykkistä jännitystä, joten kun fyysiset oireet puuttuvat, psyykekin tasaantuu.
En siis tiedä, toimiiko jos jännitys/pelko tai peräti paniikki on oikeasti voimakasta (itselläni aikanaan hammaslääkäripelkoon ei jeesannut edes ns. normiannos rauhoittavaa...), mutta kannattaa ainakin kokeilla :)
Ei kannata sitten juosta bussiin sen jännittävän tilanteen jälkeen. Leikkaa mukavasti kiinni. Luulin että kuolen. Sit muistin että ai niin, lääke estää pulssin nousun.
Suosittelen ehdottomasti. Sen avulla sydän ei lähde hakkaamaan tuhatta ja sataa esitelmää pitäessä. Ehdollistumisen myötä voi vähitellen vähentää annosta ja lopulta pärjää usein kokonaan ilman. Jotkut poliitikotkin kuulemma käyttävät sitä lääkärin mukaan. Itseä kaduttaa vain se, että en hakenut apua ongelmaan aikaisemmin. Älä tee samaa virhettä.
Älä kuuntele niiden ihmisten neuvoja, jotka kehottavat kaikenmaailman mielikuvaharjoitteluun ja muuhun yhdentekevään. Et voi mitenkään hallita autonomista hermostoa. Mielikuvaharjoittelu toimii normaaliin jännitykseen ja sellaisella ei ole mitään tekemistä paniikkitilan (ajatus ei kulje, kädet tärisevät, sydän lyö tuhatta ja sataa) kanssa.
Vain hyviä kokemuksia, vaikuttaa juuri kuin yllä kuvailtu.
Kannattaa ottaa vain selkeään tarpeeseen, eikä yhtään suurempaa annosta, minkä tietää tehoavan. Ja sitten muistaa, ettei tee mitään fyysisesti rasittavaa loppupäivänä.
Jatkuvaan käyttöön en suosittele.
Terv. konitohtori
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ehdottomasti. Sen avulla sydän ei lähde hakkaamaan tuhatta ja sataa esitelmää pitäessä. Ehdollistumisen myötä voi vähitellen vähentää annosta ja lopulta pärjää usein kokonaan ilman. Jotkut poliitikotkin kuulemma käyttävät sitä lääkärin mukaan. Itseä kaduttaa vain se, että en hakenut apua ongelmaan aikaisemmin. Älä tee samaa virhettä.
Älä kuuntele niiden ihmisten neuvoja, jotka kehottavat kaikenmaailman mielikuvaharjoitteluun ja muuhun yhdentekevään. Et voi mitenkään hallita autonomista hermostoa. Mielikuvaharjoittelu toimii normaaliin jännitykseen ja sellaisella ei ole mitään tekemistä paniikkitilan (ajatus ei kulje, kädet tärisevät, sydän lyö tuhatta ja sataa) kanssa.
Täysin samaa mieltä. Jos olisin ajoissa tiennyt beetasalpaajien mahdollisuuksista, en olisi luultavasti kehittänyt itselleni minua vuosia piinannutta ongelmaa. Vasta nyt hiljalleen alan olla melko ok ja en edes tarvitse propralia enää kuin harvoin. Useimmiten riittää tieto siitä, että se on ulottuvilla, jos tarvitsen. Propral ei vie jännitystä eikä pelkoa, eikä sumenna ajatuksia, mutta se pitää pulssin kunnossa ja tärinän poissa.
Beetasalpaaja laskee sykettä ja verenpainetta. Mulla isäni hautajaisissa toimi siten, että verenpaine laski ja pyörryin arkulla ja kahdesti kirkon penkistä ylösnoustessa. Kävely oli huteraa. Ei oo pkv-lääke. Mut kaikki luuli, että oon joko tosi hysteerinen tai diapam tm. Mömmöpilvessä. En suosittele
Mulla ei auta. Allergialääke Atarax (jota määrätään myös ahdistukseen) taas rauhoittaa paremmin. Saa aivot semmoseen sopivan väsyneeseen moodiin ettei käy ns. ylikierroksilla.
Minä käytin muutaman kerran amk:ssa ennen esitelmien pitoa, kun opiskelijana kärsin esiintymispelosta ja joskus jopa sosiaalisten tilanteiden pelosta. Hidasti sykettä ja toi muutenkin hieman "hitaan" tunteen, mutta ei haitannut muuten. Olin ehkä rennompi sitten lavalla, mutta ei se mikään ihmelääke ollut.
Äkkinäisiin paniikkeihin ei varmaan ehdi vaikuttaa, vaan se piti ottaa aian muistaakseni 1h tai 30 min ennen odotettua "jännitystilannetta", kuten vaikkapa esitelmää.
Yleisesti ottaen pääsin vaivani yli iän myötä, nykyään esiinnyn jopa mielelläni :).
Sen muuten haluaisin tietää, että auttaako Propral lentopelkoon? Siitä nimttäin kärsin EDELLEEN ja jännitän tulevia lentoja suorastaan s*tanasti :/
Kerran hoitaja kysyi, miksi otan Propralia, kun sanoin käyttäväni sitä satunnaisesti esiintymistilaisuuksissa. En jaksanut selittää tarkemmin. Jos ei ymmärrä esiintymisjännitystä, ei ymmärrä. Joskus esiintymisjännitys voi tulla esiintymisestä. Voi huomata lopulta vuosien saatossa, että joka ikinen työpäivä alkaa kahden tunnin sydämen hakkaamisella, ja että sama alkaa tulla yhä vain vahvemmin myös työn ulkopuolelle. Lopulta huomaa, että työpaikalla käyttäytyminen ei ole enää mitenkään normaalia ja että kokee normaalin kanssakäymisenkin lähes ylitsepääsemättömänä - mitä se ei ennen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin muutaman kerran amk:ssa ennen esitelmien pitoa, kun opiskelijana kärsin esiintymispelosta ja joskus jopa sosiaalisten tilanteiden pelosta. Hidasti sykettä ja toi muutenkin hieman "hitaan" tunteen, mutta ei haitannut muuten. Olin ehkä rennompi sitten lavalla, mutta ei se mikään ihmelääke ollut.
Äkkinäisiin paniikkeihin ei varmaan ehdi vaikuttaa, vaan se piti ottaa aian muistaakseni 1h tai 30 min ennen odotettua "jännitystilannetta", kuten vaikkapa esitelmää.
Yleisesti ottaen pääsin vaivani yli iän myötä, nykyään esiinnyn jopa mielelläni :).
Sen muuten haluaisin tietää, että auttaako Propral lentopelkoon? Siitä nimttäin kärsin EDELLEEN ja jännitän tulevia lentoja suorastaan s*tanasti :/
Jos ongelmasi lentokoneessa on fyysinen tärinäsi ja haittaavat sydäntuntemukset, kuten rytmihäiriöt tai liiallinen syke, auttaa. Jos ongelmasi on pelko, ei auta.
Käytin esiintymisjännitykseen pari kuukautta sitten. Toimi ihan hyvin, sivuvaikutuksina oli ehkä aavistuksen lisääntyneet rytmihäiriöt (siis sellaiset yksittäiset muljahdukset tai lisälyönnit) muutaman tunnin ajan, sekä kehon ääriosien kylmyyden tunne ja lievä puutuminen. Missään vaiheessa se fyysinen paniikki ei päässyt niskan päälle, ei tullut sellaista oloa että pyörtyy, tai että puhe kuolee kurkkuun, tai tulee ulos pihinänä tmv. Auttoi siis juuri siihen mihin toivoinkin sen auttavan.
Hyvä lääke; estää fyysiset pelon ja jännittämisen oireet kuten vapinan ja punoituksen, mutta ei vaikuta aivoihin negatiivisesti, eli vie terävyyttä pois. Joskus vuosia sitten tämä lääke pelasti minut, sen voi sanoa.
Kannattaa alkuun kokeilla aloittaa 10 milligrammalla. Maksimi taitaa olla 40 mg kerralla. Kannattaa testata siksi, ettei ala pyörryttämään, koska lääke laskee hieman verenpainetta. Sitä ei kuitenkaan kannata pelätä, koska se tuntuu korkeintaan päänsärkynä jos mitenkään. Syke tietysti rauhoittuu ja laskee myös, mutta niinhän se pitääkin, kun jännitys nostaa sykettä korkealle.
Rohkeasti vaan kokeilemaan!
Propral toimii hyvin esityksiin ja kaikenlaisiin fyysisiin jännitysoireisiin mutta jos on kova jännitys päällä niin eihän tuo sitä estä että sun kasvoista ei paistaisi pelko/jännitys.
Olen monesti miettinyt että tarvitsisin oikeasti jonkun lääkkeen vielä niihin henkisiin oireisiin..
Olisiko jollain antaa opamoxia kokeilua varten?
Esiintymistilanteisiin on ollut aivan loistava. Muuten en tarvitse, mutta esiintyessä meinaa iskeä paniikkikohtaus. Kaikille ei välttämättä riitä se pelkkä kropan rauhoittaminen, mutta mulla pysyy pääkin rauhallisena, kun kroppa pysyy. Ei tule sellaista hirveää "mä kuolen ja tuhoudun tähän nyt" -tunnetta eikä hengityksen salpautumista sun muita.
Vierailija kirjoitti:
Propral toimii hyvin esityksiin ja kaikenlaisiin fyysisiin jännitysoireisiin mutta jos on kova jännitys päällä niin eihän tuo sitä estä että sun kasvoista ei paistaisi pelko/jännitys.
Olen monesti miettinyt että tarvitsisin oikeasti jonkun lääkkeen vielä niihin henkisiin oireisiin..
Olisiko jollain antaa opamoxia kokeilua varten?
Kyllä se Propral auttaa kasvoihinkin, vie punoituksen pois ja koska sykkeet ja tärinät pysyvät kurissa, saa siinä itevarmuutta mikä auttaa myös.
Opamox sen sijaan on bentso, jota kannattaa kokeilla vasta jos tilanne ei meinaa helpottua Propralillakaan, mutta suurimmalle osalle Propral toimii kyllä aivan erityisen hyvin. On muuten näyttelijöiden suosima lääke!