Anna lapselle selvä juhannus!
Miksi joulun aikaan puhutaan paljon alkoholin käytöstä ja sen haitoista lapsille? Entä juhannus? Se tunnetumpi ryyppäjäisjuhla? Missä on raittiin juhannuksen kampanjointi??
Moniko lapsiparka joutuu pelkäämään ja jopa heilleille vanhempien vedellessä kaksin käsin juhannusjuomia tänäkin vuonna. :(
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapseton juhannus, joten alkoholiton juhannus lapsella mummolassa :) voi kun aurinko paistaisi niin voisi kattaa skumppa-piknikin ulos mökillä kaikille juhlijoille, ei vaarallista rantaa lähellä ja kaikki juhlijat fiksuja ja tottuneita mökkeilijöitä. Ihana saada valvoa myöhään ja nukkua myöhään.
Kumpa kaikilla olisi yhtä rauhallista juhlintaa kuin meillä :)Lapseton juhannus? Kuka jättää lapset juhannukseksi hoitoon? Sama kuin jättäisi lapset jouluksi hoitoon.
Tuskin lapselle juhannus on sama, kuin joulu. Ihana on jos lapset pääsee raittiiseen mummolaan juhannukseksi.
Miksei olisi? Suku koolla ja kaikkea kivaa tekemistä ("mökkiolympialaiset"), pihaleikkejä, uimista, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa.
Minä niin muistan lapsena, kun mökille kutsuttiin sukulaisia ja ystäviä. Kokot oli ja sitten alkoikin se riitely aikuisilla kännissä. Tärkeissä viroissa olevat, jotka pääsivät mökille ryyppäämään ja rellestämään.
Siis oikeesti, tuomitsette jonkun olemaan selvänä juhannuksena, koska lapset? Kuka pakotti niitä lapsia tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapseton juhannus, joten alkoholiton juhannus lapsella mummolassa :) voi kun aurinko paistaisi niin voisi kattaa skumppa-piknikin ulos mökillä kaikille juhlijoille, ei vaarallista rantaa lähellä ja kaikki juhlijat fiksuja ja tottuneita mökkeilijöitä. Ihana saada valvoa myöhään ja nukkua myöhään.
Kumpa kaikilla olisi yhtä rauhallista juhlintaa kuin meillä :)Lapseton juhannus? Kuka jättää lapset juhannukseksi hoitoon? Sama kuin jättäisi lapset jouluksi hoitoon.
Minä, meillä ei ollut lapsena lainkaan juhannusta enkä siitä kärsinyt, ja meillä lapsi niin pieni ettei tule tästä juhannuksesta mitään muistamaan :)
sitten kun lapsi ymmärtää jussin päälle niin saa sitten varmaan itse kertoa haluaako mummolaan vai mökille, mutta vielä ainakin tämän vuoden vanhemmat päättävät ja juhlivat lapsettomasti kaveriporukalla.
Ei ole tullut edes mieleen, että jollekin juhannus on lastenjuhla, mutta varmasti ihana niinkin :)Olette onnekkaita, meillä ei ole ketään kenelle koskaan jättää lasta yöksi hoitoon. Ja kyllä aion mieheni kanssa pari lasia kuohuvaa juoda. En aio vuosikymmeniä olla ilman alkoholia kun mummoloita yms ei ole. Mitään överikännejä emme vedä tietenkään.
Juu, kyllä mekin otettiin lasit kuoharia uutenavuotena ja joulunakin viiniä vaikka lasten juhlia ovatkin, mutta nyt kun näin ihana tilanne on että isovanhemmat haluavat lapsen ottaa hoitoon niin juhlitaan kaveriporukalla ihan hyvälläomallatunnolla :) viime jussina lapsi oli vielä niin pieni ettei olisi raaskinut jättääkään hoitoon niin oli tosi rauhallinen mökkijuhannus.
Hyvää ja rauhallista juhannusta teille :)
Parhaiten on jäänyt mieleeni juhannus jolloin äiti paljasti isälleni olevansa raskaana. Isä sitten kännissä yritti hakata lapsen ulos ja äiti itki ja huusi. Minä sitten itkin hiljaa ulkona ja rukoilin ettei mitään pahaa satu. Myöhemmin kävin tarkastamassa onko isä hukkunut kalareissulleen. Olin 10-vuotias, mutta olin jo kuin pieni aikuinen. Omatoimisesti pyysin välillä äidiltä lupaa hakea isän lähibaarista ja usein hainkin. Saarnasin isälle kuinka ei voi tuhlata rahojaan moiseen turhuuteen.
Kummasti olenkin nykyisin tunnevammainen, jos jotain järkyttävää tapahtuu, menen aivan tunnottomaksi. Välillä ei edes tarvitse tapahtua mitään, kun on parin päivän jaksoja, jolloin en tunne mitään. Fyysinen kuritus lapsena sai aikaan sen että ihmissuhteeni vain hiipuvat kun ahdistun. En myöskään kykene tuntemaan turvallisuuden tunnetta kuin harvoin. Onneksi olen jo hieman huomannut käyttäytymismaneereitani ja pyrkinyt muuttamaan niitä.
Älkää ryypätkö ja riehuko lasten nähden. Se voi aiheuttaa ikuisen turvattomuuden tunteen.
Hyvää ja onnellista juhannusta kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lapselle juhannus on sama, kuin joulu. Ihana on jos lapset pääsee raittiiseen mummolaan juhannukseksi.
Miksei olisi? Suku koolla ja kaikkea kivaa tekemistä ("mökkiolympialaiset"), pihaleikkejä, uimista, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa.
Eri
Meillä ei ole ollenkaan koskaan ollut sukujuhannuksia, vasta teininä tajusin, että juhannustakin jotkut juhlii, silloin menin kaverin mukaan heidän mökilleen jossa ei ollut muita kuin heidän perhe.
Aikuisena sitten alettiin viettämään kavereiden kesken mökkijuhannuksia, eikä lapsia ole kuin kahdella pariskunnalla, joten meidän porukassa juhannus on leimautunut aikuisten juhlaksi.
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten on jäänyt mieleeni juhannus jolloin äiti paljasti isälleni olevansa raskaana. Isä sitten kännissä yritti hakata lapsen ulos ja äiti itki ja huusi. Minä sitten itkin hiljaa ulkona ja rukoilin ettei mitään pahaa satu. Myöhemmin kävin tarkastamassa onko isä hukkunut kalareissulleen. Olin 10-vuotias, mutta olin jo kuin pieni aikuinen. Omatoimisesti pyysin välillä äidiltä lupaa hakea isän lähibaarista ja usein hainkin. Saarnasin isälle kuinka ei voi tuhlata rahojaan moiseen turhuuteen.
Kummasti olenkin nykyisin tunnevammainen, jos jotain järkyttävää tapahtuu, menen aivan tunnottomaksi. Välillä ei edes tarvitse tapahtua mitään, kun on parin päivän jaksoja, jolloin en tunne mitään. Fyysinen kuritus lapsena sai aikaan sen että ihmissuhteeni vain hiipuvat kun ahdistun. En myöskään kykene tuntemaan turvallisuuden tunnetta kuin harvoin. Onneksi olen jo hieman huomannut käyttäytymismaneereitani ja pyrkinyt muuttamaan niitä.
Älkää ryypätkö ja riehuko lasten nähden. Se voi aiheuttaa ikuisen turvattomuuden tunteen.
Hyvää ja onnellista juhannusta kaikille!
Miten sille vauvalle kävi?
3/4 lapsista taitaa ottaa vähän itsekin. Mut jos itse ottaisin ainakin lasillisen viime vuoden juhannukseksi varaamastani viinapullosta =D.
Aikuiset voisivat miettiä tilanteen lapsen silmin.
Mä en suoraan sanottuna edes ymmärrä ihmisiä, jotka HALUAVAT juoda suuria määriä alkoholia lastensaaikana..?
Itse juon muutaman kerran vuodessa kännit, ja nekin silloin, kun oma teini on mummolassa (omasta tahdostaan toisinaan menee) tai kaverillaan yötä, ja jos samaan aikaan sattuu olemaan itsellä joku menovaihde päällä (useimmiten katson Netflixiä yksin ollessani, koska olen tylsä).
En kertakaikkiaan käsitä tätä yhtälöä, että lapsen vanhemmat haluavat päihtyä oman lapsensa aikana.
Oma viinapää on niin huono, että jo yhdestä skumppalasista posket punottaa ja tulee sellainen sihneinen olo..Mutta suomalaiset juovat arkenakin niin paljon plus suomalaiset ovat aika isokokoisia (naisetkin), että sitä alkoholia siedetään paremmin. Eihän siinä sitten mitään, jos oikeasti ei tunne humaltuvansa.
Mikäs siinä on sitten ottaa pari saunakaljaa, jos se ei tunnu päässä ja voi ajaa autoa tarvittaessa. Mutta omalla kohdalla raja on nollassa, koska oma viinapää ei kestä yhtäkään.
Kännäämistä sen sijaan ei käsitä ollenkaan, miksi kukaan haluaa sekoittaa päänsä samaan aikaan kun on vastuussa toisesta ihmisestä..
Sitten kun oma teini muuttaa kotoa pois, on aikaa kiskoa niitä kalsareita, kun olen sitten vasta nelisenkymmentä vuotias. ;) Toivottavasti löytyy muitakin harrastuksia ennen sitä kuitenkin. ;D
En haluiaisi olla lapsistani erossa juhlapäivänä. Joillain vanhemmilla on tärkeämpää saada vetää alkoholiläträyksiä naamariinsa, kuin näyttää esim. Kokkoa lapsilleen. Mikä siinä alkoholissa niin viehättää? Mieheni ei ikäpäivänä suostuis viemään lapsia hoitoon että minä äiti saan juoda. Juo itselin mehua tai vettä! T. N 33 ja m 29
Niin. Suomalaisten juhannus. Aikuiset ei mee edes kapakkaan.
Jotkut on juoppoja kirjoitti:
En haluiaisi olla lapsistani erossa juhlapäivänä. Joillain vanhemmilla on tärkeämpää saada vetää alkoholiläträyksiä naamariinsa, kuin näyttää esim. Kokkoa lapsilleen. Mikä siinä alkoholissa niin viehättää? Mieheni ei ikäpäivänä suostuis viemään lapsia hoitoon että minä äiti saan juoda. Juo itselin mehua tai vettä! T. N 33 ja m 29
No sitä se on. Mielestäni on myös vastuuntuntoa saada lapsille hyvä hoitopaikka. Meitä on eri juniin.
Meillä ainakin lapsilla on ollut monta mahtavaa mökkijuhannusta isovanhempien mökillä.
Ja ei me aikuiset kyllä vettä tai maitoa ole juotu. Ihan on otettu saunaoluet ja ruuan kanssa snapsit ja viiniä.
Ja kun lapset ovat menneet nukkumaan niin vielä me aikuiset olemme parantaneet maailmaa terassilla.
Tunnelma on ollut rento ja iloinen. On ollut kivaa niin lapsilla kuin aikuisillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja onnellista juhannusta kaikille!Miten sille vauvalle kävi?
Ei onneksi mitenkään. On terve ja fiksu 13-vuotias.
Juo alkoholia = hirveä känni = örveltämistä ja riitaa NOT!
Suurin osa vanhemmista juo kohtuudella ja kaikki on hyvin eikä kukaan saa mitään traumoja eikä elämässä ole ylimääräistä draamaa.
Juoppohulluja taas nämä kampanjat ei hetkauta eikä auta heidän lapsia pätkääkään.
Jotkut on juoppoja kirjoitti:
Meillä mies on se joka ei lapsenaikana juo tippaakaan, hänellä kun on auto ja meidän mielestä aina pitää päästä autolla liikkumaan jos tilanne vaatii.
Ihana, että teillä on kokko, meillä ei sellaista ole kun ei ole turvallista paikkaa mihin laittaa.. eikä lapsi kyllä valvoisikaan yömyöhään.
Mummolassa lapsella on mukavaa eikä miehenkään tarvitse istua iltaa kuivin suin.
Jos osaa nätisti otta, niin mikäs siinä. Älkää hukkoko, polttako mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulun aikaan puhutaan paljon alkoholin käytöstä ja sen haitoista lapsille? Entä juhannus? Se tunnetumpi ryyppäjäisjuhla? Missä on raittiin juhannuksen kampanjointi??
Moniko lapsiparka joutuu pelkäämään ja jopa heilleille vanhempien vedellessä kaksin käsin juhannusjuomia tänäkin vuonna. :(
Lapsi päättää kyllä ihan itse juoko se vai ei, koska on jo täysi-ikäinen.