Sokeriton ruokavalio, onko kukaan kokeillut?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut (lisätyn) sokerin syönnin kokonaan. Mitä haluaisit tietää?
Haluan tietää onko sillä terveyteen ja olotilaan vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää onko sillä terveyteen ja olotilaan vaikutusta.
Sanoisin että on jonkin verran. Itselläni oli ongelmana vatsan turvotus. Vatsa oli lähes päivittäin kuin jalkapallo. Kun jätin sokerin, niin muutaman viikon päästä turvotus hävisi täysin. Myös vyötäröltä lähti läskit yllättävän nopeasti. Olo on kevyempi turvotuksen hävittyä, ja ehkä olen vähän pirteämpikin.
Kun ilman sokeria on ollut jonkin aikaa, niin sen jälkeen sitä ei edes tee mieli. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.
Mitä siis ei saa syödä? Karkit,mehut kaikki herkut ..?
Jätin kaiken sokerin (myös hedelmäsokerin). Ei ollut vaikutusta olotilaan kummemmin. Varmaan liian radikaalia. Nykyisin syön hedelmäsokeria.
Mites maitosokeri? Hedelmät varmaan ovat automaattisesti pannassa, mutta entäs kaikki vihannekset, joissa on sokeria?
Vai tarkoittaako, että lisättyä sokeria sisältävät elintarvikkeet jätetään pois?
Olen totaalisokeriton. Teen kaiken ruuan raaka-aineista ihan itse jotta olen varma ettei ruuassa ole sokeria tai makeutusaineita (muuta kuin vaahterasiirappia) Hunaja on verrattavissa valkoiseen sokeriin vaikutukseltaan. Muutos on ollut suuri näiden viiden vuoden aikana. Ulkonäkö, jaksaminen, mielenterveys kaikki erinomaisella tolalla. Jos vahingossa laitan suuhuni jotakin jossa on sokeria niin tuloksena kokovartaloshokki ja krapulan tapainen olotila. Ihan pienestäkin määrästä. On todellakin huume.
Vierailija kirjoitti:
Sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Itse en syö mitään herkkuja, mehuja tai jogurtteja. Myös valmisaterioissa on lähes poikkeuksetta sokeria, sipseissä myös aika usein. Hedelmiä syön joskus.
-3
Olin lähes vuoden kokonaan ilman lisättyä sokeria. Ei mitään vaikutusta ollut oloon, painoon, ihoon tai mihinkään. Joten palasin sokerin kohtuukäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mites maitosokeri? Hedelmät varmaan ovat automaattisesti pannassa, mutta entäs kaikki vihannekset, joissa on sokeria?
Vai tarkoittaako, että lisättyä sokeria sisältävät elintarvikkeet jätetään pois?
Lähes kaikessa on sokeria itsestään, olisi mahdoton luopua ihan kaikesta.
Vedän nyt kolmatta viikkoa sokeritonta. Oon siis jättänyt valkoisen sokerin pois, ja samalla valkoisen vehnän. Hunajaa ja hedelmiä oon käyttänyt kohtuudella, mutta en oo lisännyt niiden määrää entisestä kulutuksesta. Marjoja oon syönyt vähän enemmän kuin tavallisesti.
Olo on hyvä. Alkuun oli pää kipeä ja vähän mieli maassa, mutta nyt alkaa selvästi tasaantumaan. Oikein pahana hetkenä oon syönyt taatelin, mutta mitään isompia mielihaluja ei ole ilmaantunut. Vyötäröltä on lähtenyt monta senttiä, en oo kunnolla mittaillut,mutta maha on selvästi pienentynyt. Oon selvinnyt kahvitteluista sukulaisten luona, ja torjunut onnistuneesti keksityrkytykset.
Tämä on oikeastaan tosi helppoa, eikä tunnu että oon luopunut mistään, päinvastoin herkuttelen jutuilla jotka on niin paljon parempia kuin se aiempi neljän euron karkkipussi! Esim.mansikat ja pieni määrä turkkilaista jugurttia, sehän on aivan jumalten ruokaa :D
En yleensä tykkää fitnessblogeista, mutta niissä on kyllä hyviä herkuttelureseptejä ja -ideoita. Aion jatkaa sokerittomuutta niin pitkään kuin vain pystyn!
Vierailija kirjoitti:
Olin lähes vuoden kokonaan ilman lisättyä sokeria. Ei mitään vaikutusta ollut oloon, painoon, ihoon tai mihinkään. Joten palasin sokerin kohtuukäyttöön.
Tähän vielä taustatiedoksi että mulla ei ollut ongelmia noissa ennenkään enkä ole koskaan käyttänyt kohtuuttomasti sokeria (olen enemmän rasvaisen ja suolaisen ystävä kuin makean). Sellaiselle jolla on esim. paino-ongelma tai joka on syönyt tosi paljon sokerisia juttuja vaikutus varmaan on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ehkä lähtötilanteesta? Itse söin karkkipussin päivässä, joten minuun sokeriton on vaikuttanut. Paljon sinä käytit ennen lakkoa?
-3
Vierailija kirjoitti:
Jätin kaiken sokerin (myös hedelmäsokerin). Ei ollut vaikutusta olotilaan kummemmin. Varmaan liian radikaalia. Nykyisin syön hedelmäsokeria.
Hedelmäsokeria? Maksasairaus odotettavissa.
Olo on parempi, ei väsytä.
Iho on parempi. Mulla menee maha ripulille, jos syön sokeria.
Painoa on lähtenyt parissa kuukaudessa 8kg.
Nukun paremmin. Ennen söin melatoniinia, jotta pystyisin nukkumaan, nyt nukun hyvin.
Nälkä pysyy paremmin poissa.
Ei edes tee lounasta juurikaan mieli, pärjää jollain välipalalla sen sijaan.
Sokeri saa mielen myös matalaksi, olen iloisempi ja tasapainoisempi ihmisenä.