Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela-korvauksista

29.03.2006 |

On varmaan kysytty jo sata kertaa, mutta en löytänyt haullakaan. Voisiko joku kokeneempi siis valaista ensikertalaista.

Minulla nyt Synarela resepti. Menen sen kanssa apteekkiin ja ilmeisesti maksan ;) (mitähän ne muuten suunnilleen maksaa)

Sitten saan reseptit pistoksiin ja taas apteekkiin...

Entäs sitten, kun se raja on ylitetty, minkä jälkeen Kela korvaa. Mikähän se raja mahtaa olla..?

miten sen jälkeen toimitaan lääkkeitä hankittaessa? Maksetaanko ja anotaan Kelalta takaisin, vai mitenkä?

Voi olisiko joku ihana, joka kertoisi untuvikkoa? =)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kannattaa käyttää koko ajan samaa apteekkia, niin asiat sujuvat luultavasti helpommin (tosin apteekkien käytännöissä on eroa, kuten viestistäni huomaat).

Itse olen käyttänyt Helsingissä Elielin apteekkia, jossa asiat sujuvat todella helposti. Kun " kattoraja" 616,72 ¿ ylittyy, he näkevät sen suoraan koneeltaan ja näin ollen sopimus siitä, että apteekki hakee Kelalta korvaukset lääkkeistä, voidaan tehdä heti sen jälkeen ilman Kelan ilmoituksia ja päätöksiä.

Itse käytin tänä vuonna uuden kotipaikkakuntani apteekkia, jonka kanssa asiat eivät sujuneet yhtä helposti. Sinne olisin tarvinnut jonkun Kelan ensimmäisen korvauspäätöksen (eli pelkkä ilmoitus " kattorajan" ylittymisestä ei riittänyt), jotta olisin voinut tehdä edellä mainitun sopimuksen apteekin kanssa. Tähän sitten totesin, että onneksi asumme lähellä pääkaupunkia ja siellä tulee joka tapauksessa käytyä viikottain. Menin Elielin apteekkiin Kelan ilmoituksen kanssa ja he tekivät sopimuksen kanssani heti. Vaikka tiesin, että saanhan rahani takaisin Kelalta, jos olisin lääkkeet joutunut maksamaan, niin silti tuntui siltä, että jos asiat voi hoitaa helpomminkin, niin miksi en sitä tekisi. Näihin hoitoihin kun menee rahaa muutenkin kuin pelkkiin lääkkeisiin, niin helpottaa, jos saa noin 600 ¿ vapautettua heti muuhun käyttöön.

Sen verran nuo korvausasiat ovat tälle vuodelle muuttuneet, ettei enää saa kaikkea ilmaiseksi tuon " kattorajan" jälkeen, vaan nyt täytyy itse maksaa jokaisesta lääkkeestä 1,50 ¿, vaikka loput korvataankin.

Kyselit vielä noista lääkkeiden hinnoista, niin löydät lääkkeiden hintoja Yliopiston apteekin sivuilta: http://www.yliopistonapteekki.fi/

Sivuilta löytyy tuotehaku, josta löytyy myös tuotteiden hinnat ja samalla voi laskea myös korvauksen määrän jne. Itselläni meni tämän vuoden ekassa ICSI-hoidossa " kattoraja" yli ja nyt tämän toisen hoidon (punktio huomenna) lääkkeistä maksoinkin sen 1,50 ¿/lääke/ostokerta.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa. Tsemppiä sulle tulevaan hoitoon ja toivottavasti se tuo mukanaan sen toivotun plussatuloksen!

terveisin, sk-78

Vierailija
2/7 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vinkistä.

Onnea myös sinulle hoitoon! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempänä kerrottiin, että Elielin apteekki toimii joustavasti kelan lääkekaton ylityttyä. Katon ylittämisen jälkeen ei tarvitse enää itse maksaa lääkkeistä vaan apteekki saa rahat suoraa Kelalta.

Mutta mikä on " Elielin apteekki" ?

Itse käytin viime vuonna Yliopiston apteekkia Helsingissä Töölössä ja siellä moinen ei onnistunut vaikka erikseen kysyin. Oli aika tiukkaa odotella 600 euron palautuksia Kelalta yli 3 kk.

Vierailija
4/7 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Yliopiston Apteekki Töölössä palvelee samalla tavalla, kuin Elielin apteekki. Itse ovat minulle sopimusta ehdottaneet molemmilla kerroilla, kun katto on tullut täyteen. Jopa sumplattu lääkeostokset mahdollisimman lähelle sitä kattorajaa ettei tule turhaan ostettua omalla rahalla liikaa!

Näin viimeksi tämän vuoden tammikuussa!

Vierailija
5/7 |
01.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen asioinut Kaivopihan Yliopiston apteekissa, ja pari päivää sitten ostamani PAS-lääkkeet ylittivät lääkekaton rajan reilusti (takana ICSI alkuvuodesta). Maksoin tällä kertaa kaiken vielä itse, mutta Kela saa tiedon apteekista, että katto ylittyi, ja lähettää minulle kotiin korvaushakemuksen. Eli näin ensimmäisen ylityksen kohdalla, ja seuraavat lääkkeet saan " ilmaiseksi" siihen 1,50¿ hintaan.

Vierailija
6/7 |
01.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elielin apteekki sijaitsee Helsingin keskustassa rautatieaseman tiloissa.

http://www.elielapteekki.fi/

terveisin, sk-78

Vierailija
7/7 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käytetään YA:a ja siellä kyllä toi korvausasia on aina ratkennut niin että ne on huomanneet katon menneen rikki ja tyrkänneet sopimuksen käteen. Mutta me ollaan kanta-asiakkaita eli meillä on se Uniikki-kortti. Se varmaan tarvitaan koska eihän ne muuten osaa kohdentaa lääkeostoja yhteen ja samaan henkilöön jos ei henkilöllisyys ole tiedossa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi