Miten tällaista teiniä rankaisee/ohjaa?
Anteeksi tökerö otsikko, mutta esikoinen, teinityttö, on mennyt sekaisin. Lintsaa koulusta, ei tee läksyjä, saa hylsyjä. Valvoo kaikki yöt ja on huonona esimerkkinä pikkuveljelle. Porkkana ei toimi, kun tyttö väittää ettei halua mitään (muuta kuin valvoa yöt ja lintsata). Yritettiin sitten keppiä.
Kotiaresti ei toimi, kun tyttö on liikaakin kotona, netin katkaisu ei toimi, kun keksii laitteilla offline-tekemistä, laitteiden takavarikointi ei toimi, hän ottaa kirjan tai virkkuukoukun... Ollaan epätoivoisina kielletty jopa lukeminen ja käsityöt hetkeksi, mutta tyttö keksii aina tekemistä, istuu vaikka sitten lattialla unelmoimassa.
Koulu ei osaa sanoa juuta eikä jaata, tyttö on kuitenkin paikalla ollessaan unelmaoppilas, luokkansa parhaita monessa aineessa lintsaamisesta huolimatta. Ei ole kuitenkaan saamassa hyviä arvosanoja siksi, kun ei ole paikalla! Parin aineen opettajat suostuivat tasokokeeseen ja tyttö sai niistä hyvät arviot, mutta kaikki muu on sitten vitosta ja kutosta. Ei tämä voi näin jatkua.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Luin ap viestejäsi, ja tuli olo, että saako se tyttö kukoistaa missään, mistä oikeasti nauttii? Onko sillä vaikka jokin harrastus, jossa se on todella hyvä, ja johon se suhtautuu intohimoisesti? Tuli olo, että hän tarvitsisi nyt paljon positiivisia kokemuksia ja mahdollisuuden loistaa jossain itselleen tärkeässä asiassa.
Sen mitä olen ammatissani paljon nuoria nähnyt niin melkein arvaisin että jos ap:n lapsella on ollut tällainen harrastus, hän on sen lopettanut tuon vaiheen tultua päälle. Tuolla tavalla teini-ikää oireileville on tavallista että kiinnostus ihan kaikkeen häviää, myös niihin asioihin joista on ennen nauttinut.
Sekin on eräänlainen kasvuprosessi, joskin kivulias ja vaikea sellainen, eikä siihen oikein ole keinoa millä sitä nopeuttaa tai muuttaa erilaiseksi. Kaikki yritykset painostaa esim. harrastamiseen lisää vastustusta siihen millainen tämä maailma ja elämä on, eikä ilman painostusta taas tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on jokin logiikka toimintansa takana. Sinusta se tyttösi logiikka saattaa tuntua vastuuttomalta tai järjettömältä (ehkä onkin oikeasti sitä), mutta hänen näkökulmastaan se on ihan viisas logiikka. Koita päästä perille siitä minkälaisen logiikan varassa hän toimii. Koita päästä perille hän ajatuksenjuoksustaan. Parhaat vastaukset kysymykseesi löydät sitten, kun ensin aidosti ymmärrät sitä teiniäsi ja ryhdyt katsomaan asioita hänen näkökulmasta, ei vain omasta näkökulmastasi. Eli ymmärrä häntä ensin, hyppää hänen saappaisiin ensin, ala sitten vasta ohjailemaan.
Hmm.... Logiikka... Kun itse muistan itseäni tuossa iässä ja samoin käyttäytyvänä, ei mulla oikein muuta logiikkaa ollut kuin että "eniten vituttaa kaikki". Olin pettynyt ja tympääntynyt siihen millainen tämä maailma on. Kouluun, aikuisten elämään, jopa luontoon ja siinä ilmenevään julmuuteen ja kilpailukeskeisyyteen. Kapinoin sitä vastaan, että minut oli tehty tällaiseen barbaariseen maailmaan vastoin tahtoani, ja minua väkisin pidettiin sen koneistoissa kuten koulussa, vaikka olisin lähinnä halunnut kuolla pois, tai mieluiten olla alunperinkään syntymättä koska kuoleminenkin kieltämättä pelotti.
Vierailija kirjoitti:
Luin ap viestejäsi, ja tuli olo, että saako se tyttö kukoistaa missään, mistä oikeasti nauttii? Onko sillä vaikka jokin harrastus, jossa se on todella hyvä, ja johon se suhtautuu intohimoisesti? Tuli olo, että hän tarvitsisi nyt paljon positiivisia kokemuksia ja mahdollisuuden loistaa jossain itselleen tärkeässä asiassa.
Harrastuksia ollaan ehdoteltu, mutta mikään ei kelpaa. Tykkää tehdä monenlaisia asioita aikansa kuluksi, mm. maalaaminen, valokuvaus, lukeminen, käsityöt, musiikki, videopelit, kävely... jotain pieniä tekniikan projekteja. Haluaa kuitenkin harrastaa yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on jokin logiikka toimintansa takana. Sinusta se tyttösi logiikka saattaa tuntua vastuuttomalta tai järjettömältä (ehkä onkin oikeasti sitä), mutta hänen näkökulmastaan se on ihan viisas logiikka. Koita päästä perille siitä minkälaisen logiikan varassa hän toimii. Koita päästä perille hän ajatuksenjuoksustaan. Parhaat vastaukset kysymykseesi löydät sitten, kun ensin aidosti ymmärrät sitä teiniäsi ja ryhdyt katsomaan asioita hänen näkökulmasta, ei vain omasta näkökulmastasi. Eli ymmärrä häntä ensin, hyppää hänen saappaisiin ensin, ala sitten vasta ohjailemaan.
Hmm.... Logiikka... Kun itse muistan itseäni tuossa iässä ja samoin käyttäytyvänä, ei mulla oikein muuta logiikkaa ollut kuin että "eniten vituttaa kaikki". Olin pettynyt ja tympääntynyt siihen millainen tämä maailma on. Kouluun, aikuisten elämään, jopa luontoon ja siinä ilmenevään julmuuteen ja kilpailukeskeisyyteen. Kapinoin sitä vastaan, että minut oli tehty tällaiseen barbaariseen maailmaan vastoin tahtoani, ja minua väkisin pidettiin sen koneistoissa kuten koulussa, vaikka olisin lähinnä halunnut kuolla pois, tai mieluiten olla alunperinkään syntymättä koska kuoleminenkin kieltämättä pelotti.
Eli masentuneen mielen logiikka. Kyllä sekin on logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksia ollaan ehdoteltu, mutta mikään ei kelpaa. Tykkää tehdä monenlaisia asioita aikansa kuluksi, mm. maalaaminen, valokuvaus, lukeminen, käsityöt, musiikki, videopelit, kävely... jotain pieniä tekniikan projekteja. Haluaa kuitenkin harrastaa yksin kotona.
Onko tyttösi masentunut? Tai onko sillä joku lievä sosiaalisen ahdistuneisuuden muoto?