Mikä kumppareissa on parempaa kuin gorekengissä?
Ymmärrän kumpparit jossain mökillä tai kasvimaalla, mutta jos on pari harmaata pilveä taivaalla, niin heti kaupungilla on joka toisella kumpparit jalassa! Itse olen pärjännyt tuollaisilla gorekengillä ihan hyvin.
Kommentit (39)
Kumpparit voi korjata ilmastointiteipillä tiukassa paikassa
Kumpparit pitää oikeasti vettä. Märässä metsässä mikään muu ei ole yhtä toimiva jalkine. Kun on sateen jälkeen lätäkköjä ja upottavaa sammalta.
Käytän vaelluskenkiä kesällä ja näin syksyisin kumisaappaita. Talvellakin kumisaappaat on hyvät paksussa lumessa. Ei mene lunta kenkään.
Kumpparit on lasten ja vanhusten kengät, ei niitä kukaan aikuinen kaupungilla normaalisti käytä. Paitsi toki jos sattuvat olemaan muodissa niin silloin voi käyttää vaikka ei edes sataisi, mutta noin niinkuin yleisesti ottaen ei.
Vierailija kirjoitti:
Ja kumpparit pitää paremmin vettä, en ole vielä sellaisia goretexejä nähnyt, jotka pitäis jalat kuivina lätäkössä seisoessa. Ja kura lähtee helpommin irti kumpparista kuin goretexistä.
Mut siis aikuiselle kaupunkiolosuhteisiin ihan ok, mut ei kumppareissakaan mitää vikaa ole.
Jos ajatellaan vedenpitävyyttä niin kumisaappaat voittaa kuusi nolla. Ja ovat helpot siivota, pelkkä vesiletku riittää. Kiiltävät Kontiot lisäksi ovat vielä niin hyvän näköiset että kelpaavat kaupungillekin.
Ne pitää vettä ja niissä voi astua lätäkköön tai lantaan, helppo pestä :)
Goretexkengät ovat rumat ja tylsän näköiset verrattuna vaikka Hai-saappaisiin. Eikä tarvitse edes sataa. Hait vaan on niin pirteän tyylikkäät, ja mukavat jalassa.
Kumppareita saa niin monessa eri värissä, ja kuviollisiakin. Siks käytän kumppareita.
Voi olla, että goretexejäkin saa jo monenlaisia, mutta pääsääntöisesti näkee vain tummia rumia vaelluskenkiä. Tarkoitukseensa varmasti oikein sopivia, mutta ei niistä mitään ilotulitusta saa.
Ei mitään lirppanaa Nokian trendisaapasta, vaan kunnon kotimaiset Sievit. Ja olen kaupungissa asioillakin niillä lompsinut.
Olen paljon maastossa liikkuva lintuharrastaja ja käyttänyt erilaisia goretexkenkiä ja -takkeja sekä kumppareita plus sadetakkeja. Kub olen sateessa useamoia tunteja, ihan kaikki gorekamppeet alkavat vuotaa. Tykkään silti enemmän vaelluskengistä, jos kävelen paljon. Goretexhousuihin en enää viitsi rahojani tuhlata, niistä ei ole mitää hyötyä muualla kuin kaupungilla 30 min lenkillä pikkusateella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpparit sängyssä, nam. Gorekengät jo liian kinkyä.
Nössööö... Kyl sängys pitäs olla teräsvahvistetut pitkävartiset nahkasaappaat et jotakin potkua antaa. Kas kun ei ainot ja reinot kuitenkaan ;)
Pölijä. Lapikkaan kärjellä voi kutitella mihin paksu kärki ei yllä.
Heavy user kirjoitti:
Olen paljon maastossa liikkuva lintuharrastaja ja käyttänyt erilaisia goretexkenkiä ja -takkeja sekä kumppareita plus sadetakkeja. Kub olen sateessa useamoia tunteja, ihan kaikki gorekamppeet alkavat vuotaa. Tykkään silti enemmän vaelluskengistä, jos kävelen paljon. Goretexhousuihin en enää viitsi rahojani tuhlata, niistä ei ole mitää hyötyä muualla kuin kaupungilla 30 min lenkillä pikkusateella.
Muuten samaa sarjaa mutta myös goretex housut käytössä. Metsästäjä olen.
Goretex kengissä jalat kastuu vaikkei edes sada tai kävelisi missään märässä niin paljon niissä jalat hikoavat. Aivan paska materiaali kenkiin, vaikka muuten vaatteissa toimiikin.
Kurahousujen kaverina gorekengät ei oikein toimi tai ainakin meillä lapsella sellainen malli, että lahjetta ei saa hyvin pysymään, eli tähän ainakin kumisaappaat paremmat.
No goretexit menee pitkillä lenkeillä, vaelluksella tai muuten maastossa liikuttaessa. Kumppareilla en pystyisi kuvittelemaan vetämään jotain pitkiä maastolenkkejä. Kumpparit sopivat paremmin lyhyille kävelymatkoille ja marjametsään.
Vierailija kirjoitti:
Ja kumpparit pitää paremmin vettä, en ole vielä sellaisia goretexejä nähnyt, jotka pitäis jalat kuivina lätäkössä seisoessa. Ja kura lähtee helpommin irti kumpparista kuin goretexistä.
Mut siis aikuiselle kaupunkiolosuhteisiin ihan ok, mut ei kumppareissakaan mitää vikaa ole.
Kyllä niitä on. Omat popot on vedenpitävyydeltään käytännössä kumpparit ja niillä voi kahlata huoletta vaikka purossa tai järvessä. Ei tule vesi läpi. Jos gorekenkien pintamateriaalin (mieluiten nahka!) käsittelee kunnolla vettähylkiväksi, niin hyvä tulee.
Mutta yksi poikkeus on: gorekenkien pahin vihollinen on märkä nurmikko tai heinikko. Sellaisessa tepastellessa riittävän kauan alkaa useimmat gorekengät vuotaa, kun kalvo menee tukkoon pintamateriaalin kyllästyessä jatkuvasta kosteudesta. Kumpparithan ei ole noissa oloissa moksiskaan.
Kumppareita saa kivan värisinä, goreja ei.
Kumpparit ne olla pitää ei mitkää goretexit kunnon kumppareille pärjää. Kumpparit on helppo pukea lapsikin osaa, ne suojaa punkeilta ja käärmeiltä. Metsäretkiltä tullessa kun kengät on mutaiset on helppoa vain huudella ne puhtaiksi. Kumpparit siis.
Saappaat jalkaan ja ulos kun sataa.