Koira alkanut haastaa riitaa toisen koiramme kanssa
En tiedä mihin tahoon ottaa yhteyttä, joten kysyn ensin apua ja vinkkejä täältä.
Mulla on 11- ja 9-vuotiaat koirat, noin 6 kg.
Muutaman vuoden aikana vanhempi koira on alkanut hyökkiä nuorempaa kohti. Ei ole koskaan oikein nuoremmasta välittänyt, mutta nyt on alkanut touhu mennä jo kohtuuttomaksi. Vanhempi saattaa täysin yllättäen hyökätä toista kohti muristen ja toinen puolustautuu. Näyttävät hampaita ja rähisevät. Eivät kuitenkaan pure eikä kummassakaan ole ollut ruhjeita, mutta odotan koska ensimmäinen vahinko sattuu. Tilanteet ovat nopeasti ohi eikä nuorempi jää vanhemman alakynteen eikä alustu.
Eilen esimerkiksi koirat makoilivat sohvalla. Nuorempi oli hyppäämässä alas kunnes vanhempi ilman mitään varoitusta hyökkäsi nuoremman kimppuun. Mitään provosointia ei mielestäni tapahtunut. Nuorempi on alkanut pelätä vanhempaa koiraa ja kiertää tämän kauempaa. Enkä ihmettele kun toinen käyttäytyy niin arvaamattomasti. En ymmärrä mistä on kyse. Tuon jälkeen päästin koirat vapaasti ulos ja vanhempi koira yritti yllyttää nuorempaa leikkiin. Nuorempi kuitenkin oli selvästi ihmeissään tilanteesta eikä oikein tiennyt miten reagoida.
Aluksi tätä tapahtui hyvin harvoin, mutta nyt tuntuu että rähinät ovat jatkuvia ja nuorempi pelkää. Mä olen koirille pennusta asti opettanut laumajärjestystä mutta ei nuorempi mielestäni edes yritän uhmata vanhempaa. Ketään ihmistä kohtaan koira ei ole aggressiivinen.
En tiedä mitä näissä tilanteissa pitäisi tehdä. Mennäkö väliin vai antaako koirien selvittää välinsä keskenään? Tähän tuntuu olevan kahtiajakaantunut mielipide.
Vanhus käytettiin reilu vuosi sitten laajemmissa tutkimuksissa (muista syistä tosin) eikä sieltä paljastunut mitään. Ensi viikolla olisi käynti eläinlääkärillä, joten voisin samalla ottaa asian puheeksi mutta mitä he asialle voisivat tehdä? Tehdä tutkimuksia? Mistä?
Koira on fyysisesti terve (ainakin näin uskon), reipas ja elämänhaluinen.
Kommentit (8)
Tuo on ihan höpö tuo nykyinen kukkahattujen ajatus, että aina taustalla olisi joku kipu tai sairaus. Useimmiten ei ole. Kyllä ne koirat vaan voivat ihan selvitellä laumahierarkiaa ja välejään tappelemalla, erityisesti samaa sukupuolta olevat. Lisäksi niille voi tulla tilapäisempiä kiistakausia pienemmistä asioista esim. jos toinen koira menettää luottamuksen toiseen jonkun sen tekemän teon takia.
Itselläni on 6 terrieriä, joista 5 narttuja. Joten kyllä, on nähty melkoinen kasa erilaisia taistelupareja. Se miten suhtaudun asioihin riippuu tilanteesta, koirista ja kestosta. Jos näyttää että meneillään on klassinen valtataistelu, esim. nuorempi dominoiva narttu haluaa ohittaa vanhemman, en kovin herkästi puutu, koska kokemukseni mukaan tilanne jossa ihminen väkisin yrittää pitää yllä "luonnotonta" hierarkiaa on erittäin räjähdysherkkä ja jotain ikävää saattaa sattua kun ei ole itse valvomassa.
Mutta ei meillä ketään saa jatkuvasti vainota eikä fyysisesti vakavasti vahingoittaa. Jos esim. tuollainen laumahierarkian selvittelytilanne ei millään ratkea, kiellän pörinät ja nämä koirat viettävät yksinoloajat portilla erotetuissa tiloissa jatkossa. Ja kun itse olen paikalla, ne eivät uskalla muuta kuin pahasti mulkoilla juurikaan koska tietävät että emäntä on se vittumaisin narttu porukassa jos niikseen tulee. Jos koira lähteeä fyysiseen voiman käyttöön niin myös multa saa mitä tilaa - siinä ei kukkahattuilla ja naksutella jos kaksi terrieriakkaa on toisissaan lukkopurennalla kiinni vaan voimaakin käytetään.
Tuossa teidän tilanteessa luetun perusteella luultavasti kieltäisin pörinät jos kerran nuorempi jo selvästi pelkää niin että pelko jää päälle tilanteen jälkeenkin. Tasaveroisten kovapäiden tappelut on yksi juttu, mutta se että toinen tyrannisoi ja toinen pelkää omassa kodissaan ei ainakaan meillä käy.
t. terrierikasvattaja
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä pitää mennä väliin.
Olen mennyt väliin aina jos olen ehtinyt. Tuntuu vain hurjalta yrittää laittaa käsiä väliin kun rähisevät niin kovasti.
Olen yrittänyt vahvistaa vanhemman asemaa esim antamalla ruuan ensin, ottamalla syliin ensin jne. Mutta kuten sanoin, niin mielestäni nuorempi ei edes yritä viedä vanhemman paikkaa. Minun asemaa laumanjohtajana eivät yritä myöskään viedä. Joskus testaavat, mutta palautan aina nopeasti omalle paikalleen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tuossa teidän tilanteessa luetun perusteella luultavasti kieltäisin pörinät jos kerran nuorempi jo selvästi pelkää niin että pelko jää päälle tilanteen jälkeenkin. Tasaveroisten kovapäiden tappelut on yksi juttu, mutta se että toinen tyrannisoi ja toinen pelkää omassa kodissaan ei ainakaan meillä käy.
Mä en ehdi kieltää vanhempaa koiraa, kun se ei anna mitään ennakkovaroitusta vaan hyökkää suoraan päälle. Joskus olen huomannut, että vanhempi tuijottaa nuorempaa ja nuorempi kiertää vanhemman kaukaa. Silloin kiellän. Mutta mun muuten fiksu koiravanhus ei tunnu ymmärtävän ollenkaan mistä kiellän vaan jatkaa toimintaansa. Olen silloin eristänyt koirat toisistaan vähäksi aikaa tai yrittänyt keksiä jotain sijaistoimintaa.
Molemmatk oirat on tosiaan narttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt väliin aina jos olen ehtinyt. Tuntuu vain hurjalta yrittää laittaa käsiä väliin kun rähisevät niin kovasti.
Olen yrittänyt vahvistaa vanhemman asemaa esim antamalla ruuan ensin, ottamalla syliin ensin jne. Mutta kuten sanoin, niin mielestäni nuorempi ei edes yritä viedä vanhemman paikkaa. Minun asemaa laumanjohtajana eivät yritä myöskään viedä. Joskus testaavat, mutta palautan aina nopeasti omalle paikalleen.
-ap
Se on varmaan sen vanhimman pääkopassa vain, se uhatuksi itsensä kokeminen.
Älä laita käsiä väliin, nosta koko rähisijä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Nuo eivät todennäköisesti vaikuta mitään koirien välisiin väleihin nuo ihmisen tekevät vahvistamiset. Ihminen voi niillä vahvistaa ehkä jossain määrin omaa asemaansa koirien silmissä, mutta koiralaumoissa alemmat saavat yleensä pääosin keskenään selvitellä välinsä, ei luonnossakaan lauman johtaja niiden touhuihin juurikaan puutu joten koirilla ei ole sellaista viettipohjaista ohjelmointia että laumanjohtaja voisi määrätä kuka on hierarkiassa missäkin asemassa.
Käsiä ei pidä ikinä laittaa kahden tappelevan koiran väliin. Parempi napata toinen siitä tilanteesta pois välttäen käsien laittamista sinne purevien suiden seudulle. Yleensä rähisevät koirat on onneksi niin kiihtyneitä keskinäisestä pärinästään, että jos niitä ottaa esim. hännästä, peräpäästä tms kiinni ja nostaa toisen pois, ne ei edes ymmärrä käydä kiihtymyksissään ihmisen päälle vaan edelleen vaan hinkuvat sen alkuperäisen kiistakumppanin kimppuun. Tuollaisen tilanteen jälkeen ei kannata myöskään kovin pian laittaa koiria takaisin samaan tilaan, koska ne on jonkin aikaa vielä aika adrenaliinikierroksilla ja uusi rähinä on hyvin todennäköinen. Pieni rauhoittuminen eri huoneissa, pihalla, lenkillä tms on tarpeen.
- 4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehdi kieltää vanhempaa koiraa, kun se ei anna mitään ennakkovaroitusta vaan hyökkää suoraan päälle. Joskus olen huomannut, että vanhempi tuijottaa nuorempaa ja nuorempi kiertää vanhemman kaukaa. Silloin kiellän. Mutta mun muuten fiksu koiravanhus ei tunnu ymmärtävän ollenkaan mistä kiellän vaan jatkaa toimintaansa. Olen silloin eristänyt koirat toisistaan vähäksi aikaa tai yrittänyt keksiä jotain sijaistoimintaa.
Molemmatk oirat on tosiaan narttuja.
Näin arvelinkin. Kokemukseni valitettavasti on, että jos nartuilla alkaa taistelut, niistä harvoin tulee enää koskaan luotettavia toistensa ystäviä jotka voisi esim. jättää samaan tilaan kun paikalla ei ole ihmisiä. Aika yleistä on myös, että vanhemmiten nartuista voi tulla kärttyisämpiä.
Mutta näiden kanssa voi elää, jos ei nyt ihan pikkuyksiössä elä, jossa ei pysty mitenkään lapsiportilla tms eristämään koiria kun lähtee pois. Ja ne koirat oppivat kyllä toistensa eleitä, esim. se nuorempi oppii varmasti ajan kanssa lukemaan vaarantilanteita ja kiertämään ne, jos kerran itse tosiaan on viaton osapuoli eikä esim. vanhuksen haastaja. Ja omistaja oppii lukemaan pienimmätkin eleet jotka viittaa rähinään. Itse suoraan tunnen jotenkin "sähkön ilmassa", sellaisen jännittyneen tunteen, vaikka koirat ei näyttäisi tekevän mitään erityistä ja olen jo siinä vaiheessa valmis ratkaisemaan tilanteen jos se tulee. Kieltäminen ei yleensä ole kovin tehokasta, parempi on harhauttaa koirien huomio asiasta tai poistaa toinen koira tilasta kokonaan joksikin aikaa.
Siinä luultavasti se vanhempi tajuaa vanhenevansa ja puolustaa sitä laumanjohtajan asemaa. Meillä tilanne eskaloitui toisinpäin, kaksi nuorta alkoi köydä vanhuksen kimppuun. Ne oli pakko pitää ihan erillään loppuajat eikä voinut valvomatta jättää yhtään.