Helsinkiläisten haukkuminen
Miehen isä on kotoisin Itä-Suomesta. Jauhaa kotiseuturakkaudesta jne.
Ei kuitenkaan osaa kunnioittaa sitä muilla. Kun tulee meille Helsinkiin, jauhaa aivan koko ajan Helsingin kauheudesta ja helsinkiläisten hirveydestä. Ihan siis ihan koko ajan. Ei puhu mistään muusta. Järjestää "lupsakka savolainen" -näytöksiä ratikassa ja metrossa jne. Ja haukkuu. Haukkuu, haukkuu, haukkuu.
Minun sukuni on monen polven helsinkiläisiä ja meille tää Helsinki on rakas. To-del-la raskasta kuunneltavaa.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tapana itsekin nähdä Helsinki "turistin silmin". Ikään kuin Stadi olisi Senaatintori ja meri.
Ei tod ole, se on Pursimiehenkadun huonokuntoiset talot ilman yhtään puuta missään.
Se on Kallion virastotalo, Merihaka, Kampin metroaseman tienoo.
Se on lähiöiden neukkulat.
Se on räntäsade, tuuli, toisilleen epäkohteliaat ihmiset (turisteille kyllä ollaan maireita).
Minusta kaupunki on pullollaan kohteliaita, fiksuja ihmisiä, puhutko nyt varmasti Helsingistä?
Savolaisappi on tilannut Hesaria, koska on kiukkuinen oman paikallislehden nurkkakuntaisuudesta, mutta Hesarikin on paske, koska kirjoittaa pk-seudun asioista - kas kummaa, koska on pk-seudun paikallislehtikin... Pk-seudulla ei myöskään osata autoilla. Noin yleisesti savolaisten mielestä "hesalaiset" (kattaa kaiken suunnilleen Uudellamaalla sijaitsevan) ovat epäkäytännöllisiä, laiskoja (!!) ja hienostelevia ja heiltä kuuluu ottaa rahat pois sekä samalla viilata linssiin sen mitä kerkiää.
Oon maalta ja mulla on kohta kuusivuotias Rottweiler ja käytiin sen kanssa Helsingissä, eikä se haukkunut Helsinkiä yhtään, että ei ne kaikki maalaiset hauku Helsinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Savolaisappi on tilannut Hesaria, koska on kiukkuinen oman paikallislehden nurkkakuntaisuudesta, mutta Hesarikin on paske, koska kirjoittaa pk-seudun asioista - kas kummaa, koska on pk-seudun paikallislehtikin... Pk-seudulla ei myöskään osata autoilla. Noin yleisesti savolaisten mielestä "hesalaiset" (kattaa kaiken suunnilleen Uudellamaalla sijaitsevan) ovat epäkäytännöllisiä, laiskoja (!!) ja hienostelevia ja heiltä kuuluu ottaa rahat pois sekä samalla viilata linssiin sen mitä kerkiää.
Ei todellakaan ole tilannut Hesaria. Ei lue mitään lehtiä. Eikä kirjoja. Melkein suuttui kun ekana jouluna annoin joululahjaksi kirjan. Sellaisen peruselämäkerran, en mitään korkeakirjallisuutta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ovathan helsinkiläiset todella töykeitä ihmisiä, jos verrataan vaikka tamperelaisiin tai ihan maaseudun ihmisiin.
Minusta helsinkiläiset ovat ihan kohteliaita, eiköhän se kohtelu ole ihan siitä kiinni miten itse käyttäytyy.
Toista ovat maalaisturistit, jotka ymmärrettävästi eivät osaa ottaa huomioon, että ihmisiä on enemmän kuin kotikylällä ja asiat hoituvat eri tahtiin kuin maalla, jossa elämä on verkkaisempaa.
Itse olen Länsi -Suomesta ja asun pienessä kaupungissa... käyn mielelläni Helsingissä ja muissakin kapungeissa ja arvostan niitä mahdollisuuksia joita on isommilla paikkakunnilla on kuin täällä meillä.
Osa sukulaisistani asuu Helsingissä. Mikä tässä on ongelma: Helsingissä asuvat sukulaiset, jotka koko ajan kehuvat Helsinkiä ja mollaavat meidän kaupunkia ja elämisen mallia. En ymmärrä miksi!
Emmekä ole mikään sivistymätön maalaisserkkuporukka, vaan korkeasti koulutettuja ihmisiä, peruasiat elämässä kunnossa. Ehkä tässä onkin se haukkumisen aihe, maaseudulla pystyy elämään ja harrastamaan mukavasti ja liikkumaan helposti/ helpommin kuin Helsingissä. Helsinkiläissukulaisten pitää oman hännän nostollaan koittaa todistaa lähinnä itselleen, kuinka hyvin heidän asiansa ovat. Mutta raskaita ovat kohtaamiset...
Minä kun muutin Helsinkiin sai joka paikassa kuulla, että "Ai niin ethän sä tiedä missä se on, kun olet maalta kotoisin" ja "Niin teillä maalla ei varmaan sitten [pistä tähän joku täysin väärä käsitys]". Viimeksi eilen, kun ilmoitin lähteväni kotipuoleen käymään. "Ai niin sä oot sieltä maalta, teidänhän ei tarvi kesämökkiä ostaakaan." ja "niin te maalaiset ette taida näistä cityjuhannuksista välittää."
Olen asunut vuosia Helsinkiä neljä kertaa isommissa kaupungeissa ja vain se, että olen kotoisin 90000 asukkaan kaupungista Suomessa, tekee minusta maalaisen.
Että toimii se näinkin päin.
AP:lle kommentoisin, että ehkäpä paappaa ahdistaa suuressa maailmassa ja se purkautuu arvosteluna. Oikeasti maalta kotoisin olevat joskus tällaista harrastavat, tai harrastivat ennen intternjeettiä jne. Mutta mieti nyt, jos ainoa meteli ympärillä on joku sääskiparvi ja toisen ihmisen näkee etäältä autossa ehkä kerran viikossa niin tuohan se siitä on lopputulemana. Tottumiskysymys.
Helsinki on oikeastaan ainoa kaupunki Suomessa, niin hyvässä kuin pahassa. Muissa isoissa kaupungeissa muutaman korttelin siirtymisellä pääsee "keskustan" laidalle.
Kyllä maaseudun ilmapiiriin tottuneelle voi asia olla aikamoinen kulttuurishokki.
Samoin kuin niille, jotka ovat muuttaneet pääkaupunkiseudulle. Koska asukasmäärä on ylittänyt jonkun kriittisen rajan, niin alueelta löytyy "ihan mitä vaan". Nää uusiohelsinkiläiset ovat kuin lapsi karkkikaupassa ja sitten kotiseudulle palatessaan ovat aiva haljeta innostuksestaan "siellä on sitä ja tätä".
Olen pariin otteeeseen elämäni aikana työskennellyt pääkaupunkiseudulla ja päässyt tutustumaan muutamaan oikeaan 50-luvun lättähattuun (olivat jo silloin lähellä eläkeikää). Ainakin oman kokemuksen mukaan kyseinen porukka oli "aika lunkia porukkaa" ilman mitään itsekorostuksen tarvetta.
Muistan kun muutimme äidin ja veljien kanssa Helsinkiin ensimmäinen mielipiteeni oli hienot rakennukset, mutta iso kaupunki alkoi ahdistamaan paljon liikennettä ja ihmisiä.
Ehkä uuteen paikkakuntaan oli vaikea heti sopeutuu, jos on lapsuudessa usein muuttanut toiseen paikkakuntiin.
Inhosin muuttamista tosi paljon. Emme jääty Helsinkiin asumaan kun max 3-4 vuotta, ja taas muutettiin.
Ehkä ne ketkä ovat syntyneet Helsingissä ovat tottunut asumaan siellä, mutta ne ketkä muuttavat pikkukaupungista isompaa voi tuntua ahdistavalta 😁
Ties kuinka monennen polven stadilaisena sanoisin, että Stadin suurin ongelma on se että täällä on nykyään niin paljon maalta tulleita. Helsinki on mm. Savon suurin kaupunki, enemmän täällä savolaisperäisiä asuu kun yhdessäkään Savon kaupungissa. Nämä muukalaiset sitten pilaavat Stadin maineen.
katsoja kirjoitti:
Minä kun muutin Helsinkiin sai joka paikassa kuulla, että "Ai niin ethän sä tiedä missä se on, kun olet maalta kotoisin" ja "Niin teillä maalla ei varmaan sitten [pistä tähän joku täysin väärä käsitys]". Viimeksi eilen, kun ilmoitin lähteväni kotipuoleen käymään. "Ai niin sä oot sieltä maalta, teidänhän ei tarvi kesämökkiä ostaakaan." ja "niin te maalaiset ette taida näistä cityjuhannuksista välittää."
Olen asunut vuosia Helsinkiä neljä kertaa isommissa kaupungeissa ja vain se, että olen kotoisin 90000 asukkaan kaupungista Suomessa, tekee minusta maalaisen.
Että toimii se näinkin päin.
AP:lle kommentoisin, että ehkäpä paappaa ahdistaa suuressa maailmassa ja se purkautuu arvosteluna. Oikeasti maalta kotoisin olevat joskus tällaista harrastavat, tai harrastivat ennen intternjeettiä jne. Mutta mieti nyt, jos ainoa meteli ympärillä on joku sääskiparvi ja toisen ihmisen näkee etäältä autossa ehkä kerran viikossa niin tuohan se siitä on lopputulemana. Tottumiskysymys.
Olen ollut huomaavinani että tuota harrastaa eniten ne, jotka itse on vasta tulleet Helsinkiin... Vähän samaan tyyliin kuin ruotsinsuomalaiset meni kotipuoleen leuhkimaan Ruotsin oloista.
Minä en edes puhu mitenkään helsinkiläisyydestäni. Appea se ärsytti samantien kuin suuni avasin. En puhu mitään pissishelsinkiä, vaan peruskieltä. Isäni suku on ruotsinkielinen, joten varmasti on rannikolta ja ruotsista tulleita idässä vieraita sanoja. Mutta sekin pitäisi tajuta, eikä mollata.
Appi haukkui myös mm sukutaloni, joka on kaunis vanha puuhuvila, isäni restauroima. Ei ole mikään halpakaan. Hänestä vain ja ainoastaan tiilitalot on oikeita taloja ja saarnaa tämän litanian jokaikinen kerta, kun minut näkee. Että miten me emme ole jo muuttaneet kunnolliseen taloon. Ja samanlaista ihan koko ajan. Iso osa näistä käsityksistä perustuu sitten vielä siihen, kun sisko asui joskus vuosikymmeniä sitten puoli vuotta Matinkylässä kaupungin vuokratalossa...
ap
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun muutimme äidin ja veljien kanssa Helsinkiin ensimmäinen mielipiteeni oli hienot rakennukset, mutta iso kaupunki alkoi ahdistamaan paljon liikennettä ja ihmisiä.
Ehkä uuteen paikkakuntaan oli vaikea heti sopeutuu, jos on lapsuudessa usein muuttanut toiseen paikkakuntiin.Inhosin muuttamista tosi paljon. Emme jääty Helsinkiin asumaan kun max 3-4 vuotta, ja taas muutettiin.
Ehkä ne ketkä ovat syntyneet Helsingissä ovat tottunut asumaan siellä, mutta ne ketkä muuttavat pikkukaupungista isompaa voi tuntua ahdistavalta 😁
Mistä maasta olet kotoisin? Kuitenkin sanot muuttaneesi lapsena Suomeen.
Olen kotoisin lapista. Asunut Helsingissä yli 40 vuotta. Olen ylpeä
juuristani, mutta rakastan asua Helsingin keskustassa. Pääkaupungin vihaaminen on yleistä, esim.Ruotsissa muualla asuvat haukkuvat Tukholmaa ja sen asukkaita.
Mikä Suomen kaupunki on mielestäsi viehättävä?
Hintatasosta olen samaa mieltä, mutta ymmärrät varmaan mistä se aiheutuu. No, kaikki on suhteellista. Menepä Lontooseen tai New Yorkiin...