Mitä aikuisen alanvaihtajan ei missään nimessä kannata pyrkiä opiskelemaan?
Vai onko niitä?
Pohdin alanvaihtoa, mutta kaikki alat vaikuttavat niin epävarmoilta. Olen siis aiemmalta koulutukseltani lähihoitaja ja olen myös käynyt lukion aikoinaan. Olen harkinnut eri sote-alan ammatteja, mutta mikään niistä ei tunnu erityisen mielenkiintoiselta. Monesta tutkinnosta päätyy vuorotyöhön (jota en enää halua) tai sitten päivätyöhön, jolloin käytännössä palkka ei eroa nykyisestä peruspalkasta ja lisistä. Mielestäni ei ole järkeä opiskella 3-4 vuotta eikä se näkyisi palkassa muutamaa satasta enemmän.
Huhuilen tässä hyviä ehdotuksia uusille urille. Mitä ovat ne tulevaisuuden alat, joihin kannattaa suuntautua?
Kommentit (57)
Sote-alalla taloudellisesti kannattavaa on olla vain lääkäri, ehkä psykologi. Molemmat tutkinnot vie noin kuusi vuotta.
Kerro missä olet hyvä? Oletko matemaattisesti lahjakas vai taitava vaikuttamaan ihmisiin vai mikä on vahvuutesi? Sitten olisi helpompi neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijäksi. Ok palkka ja päivätyö.
Tämä on hyvä neuvo, sosiaalityöntekijöille on töitä ja palkka yli kolmetonnia. Työ lähes aina virka-aikaan. Vaatii toki sitten sen maisteritutkinnon, mutta nopea tekee sen viidessä vuodessa.
Itselläkin ekana tuli sulle mieleen terveydenhoitaja, optikko, sosiaaliviranomainen. Entä esimerkiksi erityispedagokiikka? Jos kokonaisvaltaista alanaihtoa voit miettiä niin rakennusalalla riittää kyllä aina töitä. Tai miten fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja?
Opettaja alkaa myös olla aika tyhjä arpa, en suosittele.
Kauppatieteet, koska vanhempanana sinua ei nähdä enää "tulevaisuutena". kaikki bisnespuoli vaatii suunnittelua ja kypsymistä, tällöin ainoa tapa aloittaa "ura" on nuorena. Entry-level paikkaa liki mahdoton saada yli 30 v. Siis laskuista pois kaukki kaupalliset alat. Hoivaa-kasvatusta-sosiaalityötä jne. näitä suosittelisin. Ei myöskään juuri mitään yliopiston tutkijahommia /suunnittelija tai muuta vastaavaa, nämä paikat menevät nykyisin myös alle 30 v tyypeille. Vaihtoehdot taitavat lopulta olla aika vähissä alanvaihtajalle vanhemmiten, ikävä mutta valitettava tosi.
Taiteilijan vaimo kirjoitti:
Suomessa on satoja kuvataiteilijoita jotka elättävät itsensä töitään myymällä. MISTÄ kumpuaa tuo harhakäsitys että näin ei olisi?
Ei muuten ole. Aika moni taiteilija opettaa tai tekee muuta työtä ohessa. Harva onnellinen on apurahaputkessa. Silloinkaan se toimeentulo ei tule pelkästään töitä myymällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin? Itselläni opetusala vaihtoehtona.
Ei ap
Asioita itsekin selvittäneenä listaan muutamia mieleentulevia joita itsekin harkitsi ja selvittelin:
Fysioterapeutti: ylikoulutus on alkanut, työtilanne siis tulee heikkenemään nopeasti
Suuhygienisti: on jo liikaa ainakin pääkaupunkiseudulla (tämä siis alan ihmisen kertomana)
Opettaja: ryhmät kasvaa, opettajien tarve todnäk vähenemässä jo nykyisestä
Isännöitsijä: ei maksa vaivaa, alalle niin paljon tulijoita että turha edes yrittää ellet ole suunnilleen valmis rakennusinsinööri tms.
Käpistely: tästä on vastuutonta uutisointia, Suomeen tarvitaan HYVIÄ koodaajia, mutta kouluista työnnetään keskinkertaisia joita on jo työttömänä jotain 80 000. Eli älä ala koodata ellet ole varma että sinusta poikkeuksellisen osaava
Hmm. Olihan noita muitakin mutta nyt en muista. Jatkan jos tulee mieleen.
Ei nykyään ole töitä juuri kenellekään varmasti. Aina jonkun kohdalla onni käy, mutta ei voi sanoa, että mikään ala olisi pomminvarma. Työttömänä on sairaanhoitajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei viestintä/kauppis/oikis/hallintotiede. Paljon nuoria eikä taida heillekään kaikille enää riittää kunnolla omaa osaansa?
Oikis kyllä työllistää. Ehkä hallintotiedekin.
Tuntuu ettei mitään "tulevaisuudenaloja" ole enää olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei viestintä/kauppis/oikis/hallintotiede. Paljon nuoria eikä taida heillekään kaikille enää riittää kunnolla omaa osaansa?
Oikis kyllä työllistää. Ehkä hallintotiedekin.
Mihin hallintotiede työllistää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin? Itselläni opetusala vaihtoehtona.
Ei ap
Duunit menevät suhteilla tai opiskelijoille, koska niille pitää maksaa vähemmän. Itsekin mietin alanvaihtoa
T. neljän aineen pätevyys matemaattisista aineista
Aika masentava ketju, mutta varmaan totuuden mukainen. Itse kun olen yli 25 ilman ensimmäistäkään tutkintoa ja työkokemusta vain vuosien takaa kesätöistä ja siivouksesta. Ei olisi pitänyt sairastua nuorena psyykkkisesti ja syrjäytyä.
Lannistava ketju. Ei kannata opiskella enää mitään.
Täällä on nyt dissattu viestintäalaa. Sen vaan sanon, että minulla on ihan eri alan koulutus, mutta viestintäalan töissä olen ja työpaikkoja olen alalta saanut olemalla HYVÄ työssäni. Alassa on se hyvä puoli, että työsuorituksia on helppo lähettää työnhakuprosessissa työnantajan nähtäville.
Sanoisin siis, että oli ala mikä hyvänsä, parhaat tekijät saavat töitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika masentava ketju, mutta varmaan totuuden mukainen. Itse kun olen yli 25 ilman ensimmäistäkään tutkintoa ja työkokemusta vain vuosien takaa kesätöistä ja siivouksesta. Ei olisi pitänyt sairastua nuorena psyykkkisesti ja syrjäytyä.
Oletko parantunut? Sen kertomalla olet jo paremmassa asemassa kuin ilman syytä syrjäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt dissattu viestintäalaa. Sen vaan sanon, että minulla on ihan eri alan koulutus, mutta viestintäalan töissä olen ja työpaikkoja olen alalta saanut olemalla HYVÄ työssäni. Alassa on se hyvä puoli, että työsuorituksia on helppo lähettää työnhakuprosessissa työnantajan nähtäville.
Sanoisin siis, että oli ala mikä hyvänsä, parhaat tekijät saavat töitä.
Jos on muita "huonompi" hakija, pitää vain keksiä niitä muita parempi tapa löytää tilaisuuksia näyttää kyntensä. Ei ole mitään järkeä olla joka kerta jossain sijalla 50 hakijoiden joukossa ja kuvitella että lopulta ahkeruus palkitaan. Työnsaanti ei ole mikään palkinto oikein eletystä elämästä.
Ei kannata opiskella hyvinvointialan yrittäjäksi eikä kulttuurituottajaksi. Ei kannata restonomi AMK eikä sosionomi AMK. Tradenomikin on hiinä ja hiinä.
Sosiaalityöntekijäksi. Ok palkka ja päivätyö.