Mitä aikuisen alanvaihtajan ei missään nimessä kannata pyrkiä opiskelemaan?
Vai onko niitä?
Pohdin alanvaihtoa, mutta kaikki alat vaikuttavat niin epävarmoilta. Olen siis aiemmalta koulutukseltani lähihoitaja ja olen myös käynyt lukion aikoinaan. Olen harkinnut eri sote-alan ammatteja, mutta mikään niistä ei tunnu erityisen mielenkiintoiselta. Monesta tutkinnosta päätyy vuorotyöhön (jota en enää halua) tai sitten päivätyöhön, jolloin käytännössä palkka ei eroa nykyisestä peruspalkasta ja lisistä. Mielestäni ei ole järkeä opiskella 3-4 vuotta eikä se näkyisi palkassa muutamaa satasta enemmän.
Huhuilen tässä hyviä ehdotuksia uusille urille. Mitä ovat ne tulevaisuuden alat, joihin kannattaa suuntautua?
Kommentit (57)
Sote-alalla taloudellisesti kannattavaa on olla vain lääkäri, ehkä psykologi. Molemmat tutkinnot vie noin kuusi vuotta.
Kerro missä olet hyvä? Oletko matemaattisesti lahjakas vai taitava vaikuttamaan ihmisiin vai mikä on vahvuutesi? Sitten olisi helpompi neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijäksi. Ok palkka ja päivätyö.
Tämä on hyvä neuvo, sosiaalityöntekijöille on töitä ja palkka yli kolmetonnia. Työ lähes aina virka-aikaan. Vaatii toki sitten sen maisteritutkinnon, mutta nopea tekee sen viidessä vuodessa.
Itselläkin ekana tuli sulle mieleen terveydenhoitaja, optikko, sosiaaliviranomainen. Entä esimerkiksi erityispedagokiikka? Jos kokonaisvaltaista alanaihtoa voit miettiä niin rakennusalalla riittää kyllä aina töitä. Tai miten fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja?
Opettaja alkaa myös olla aika tyhjä arpa, en suosittele.