Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että valtion virastoloisilla on mahdollisuus kellokortti-työaikaseuranta-systeemillä kerätä itselleen helposti vapaapäiviä?

Vierailija
20.06.2017 |

Onhan se kätevää, kun on kellokortti, johon leimaistaan aamulla työpaikalle tulo, ja iltapäivällä työpaikalta lähtö. Noniin, jotkut esim. toimistotyöntekijät tekevät siten, että tulevat töihin jo kello seitsemäksi ja painuvat vielä tunniksi suihkuun ja vaihtamaan vaatteita sekä meikkailemaan ja laittelemaan hiuksiaan ennen kuin menevät toimistohuoneeseen työpisteensä ääreen. Ja hups tulipahan tunti taasen plussaa ja iltapäivällä tekevät vastaavasti tunnin pitempään kuin mitä normityöpäivä ja eikä edes tarvitse jatkaa päivää toisesta päästä samana päivänä vaan riittää kun kahden viikon aikana seitsemänä/kahdeksana aamuna jaksat tulla jo kello seitsemäksi töihin, niin kätevästi kertyy plussaa työaikapankkiin kokonaisen työpäivän pituuden verran, ja voikin sitten vaikkapa joka toinen perjantai pitää kokonaisen työpäivän vapaana, jos vaan työn kuva sen itse kullekin virkaloiselle sallii riippuen tietysti työstään. Ja niitähän työpaikkoja valtiolla riittää vallan mahdottomasti, jossa ei ole jatkuvaa asiakaspalvelua työntekijällä vaan vain jotain pikkuisia ja hiljaisia toimistoähertelyjä, joilla ei niin päivän päälle väliä, milloin ja missä aikataulussa pitäisi saada asiat valmiiksi, ja ehtiihän ne tehdä niinä kahdeksana päivänäkin, vaikka se eka tunti aamusta meneekin itseään laitellessa naistenhuoneessa ja juoruillessa kolleegansa kanssa. Ja palkka juoksee koko ajan.
Ajatelkaatte, miten tuollaista ei ole yksityisellä sektorilla edes mahdollistettu, että säännöllisin välein voit kerätä plussatunneilla kokonaisia vapaapäiviä itsellesi.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt liki neljäkymmentä vuotta töitä kaupungilla, yhdenkään en ole nähnyt työajalla meikkaavan. Aina on toki niitä, joiden työteho ei ole aina huipussa, sekä julkisella, että yksityisellä.

Mieheni on pomona isolla yksityisellä, tarkistin juuri häneltä, firmasta on varoitusten jälkeen irtisanottu lusmuilun takia kuusi asiantuntijatehtävissä olevaa viimeisen kahden vuoden aikana.

Vierailija
22/64 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta järkyttää, että julkisella ylitöistä ei melkein koskaan makseta korvausta, vaan kiireajankohtana kertyvät ylityötunnit korvataan sillä, että kyseisen työajan voi hiljaisempana työaikana (esim. kesällä) ottaa lomana.

Ihan tavallinen käytäntö yksityisellä puolella asiantuntijatyössä, että kiireaikana tehdään pidempää päivää ja otetaan myöhemmin takaisin. Harvemmin mitään ylimääräisiä lomapäiviä voi pitää, mutta kun työajanseurantaa ei ole, niin näppituntumalta voi tehdä lyhyempää päivää sitten kun kiireet hellittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valtion toimistotyöntekijät mainitaan erikseen. Samanlaista työajanseurantaa, liukuvaa työaikaa, saldojen kertymistä ja tasoitusvapaita on kaikilla sektoreilla.

Eikä ihmisten epärehellisyys tai moraalittomuus katso sektoria.

Vierailija
24/64 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö yksityisellä edes valvota työaikaa? Tullaan ja mennään miten sattuu ja täyttä palkkaa nostetaan muka täydestä työajasta. Kun esimiehen kanssa viilaa tavoitteet sopivan laihoiksi (harvoin niihin vaadittavia työtunteja pystytään asiantuntijatyössä luotettavasti mittaamaan), niin suurimman osan työajasta voi viettää "etätöissä" kotona vauva-palstalle kirjoitellen.

Jossain paikoissa on näin, että ne tulokset ratkaisee eikä se, kuinka monta tuntia niiden saavuttamiseen on tuhrattu. Harvemmin kai niitä tavoitteita mitenkään laihoiksi viilataan, kyllä se on useammin niin että deadline painaa päälle ja kesälomia pitää lykätä.

Vierailija
25/64 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommonistipropagandaa!

Vierailija
26/64 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä ap:sta ja monesta muustakin tässä ketjussa, että ei ole mitään käsitystä työelämästä. Julkiselta tai yksityiseltä.

Menkää töihin!

Voi kuinka väärässä oletkaan, olen kokenut työntekijä, ja olen töissä, ja olen ollut töissä myös julkisella sektorilla kuin yksityiselläkin.

Sen eron olen tehnyt, että yksityisellä tehdään töitä eikä lusmuilla ja juoruilla, mutta julkisella puolella on välillä kiireempää aikaa riippuen hommien laadusta ja sisällöstä, mutta luppoajan viettoon jää kyllä aikaa, vaikka hommat hoituisikin ajallaan julkisella puolella.

Palkka on usein se ja sama kuukaudessa julkisella, eikä mitään lisiä välttämättä makseta kuten yksityisellä puolella, teet sitten töitä tai et tee yhtään mitään.

Vierailija
27/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta järkyttää, että julkisella ylitöistä ei melkein koskaan makseta korvausta, vaan kiireajankohtana kertyvät ylityötunnit korvataan sillä, että kyseisen työajan voi hiljaisempana työaikana (esim. kesällä) ottaa lomana.

Eli valtion työntekijä joustaa ilman lisäkorvauksia. Useimmat tuttuni eivät edes koskaan ehdi pitämään ylityötunteja lomana ja puolen vuoden välein yli +30 h saldotunnit leikataan työsaldosta pois ilman mitään korvausta. Siinä sulle loisten ylivertaisia etuja!

öhöm. Luuletko, että monilla muilla aloillakaan maksetaan ylitöistä? Ainoastaan suorittava porras saa ylityökorvauksia ylipäätään Suomessa.

Hyvin kuvaavaa valtion tavasta toimia on tämä:

Tapasimme erässä suomalaisessa kaupungissa valtion virkamiehiä. Me matkustimme sinne maanantai-iltana, koska palaveri alkoi tiistaina aamulla. Yllättäin valtion porukasta puolet puuttui, koska olivat lähteneet vasta "virka-ajan puitteissa" ajamaan Helsingistä. He ilmestyivät paikan päälle puolenpäivän jälkeen. Neljältä tasan lopetettiin. Kyllä pitivät huolta, ettei vaan tarvi omalla ajalla istua autossa toisin kuin meille se oli itsestäänselvyys. Sitten palaveria jatkettiin keskiviikkona ja tämä valtion porukka lähti taas puoleltapäivin,että ehtivät neljäksi takaisin, koska yhdellä oli viideltä harrastus. Ja taas istuttiin iltapäivää puolikkaan valtion porukan kanssa. Me matkustimme illalla takaisin. Pahinta oli, että asiat jäi kesken, koska nämä yhdet lähti niin aikaisin. Heille ei ole ongelma taas tehdä uusi reissu vaikka seuraavalla viikolla.

Me emme saaneet ylityökorvauksia, eikä valtion työntekijät. Todennäköisesti ovat palkoissakin jo ajaneet ohi, eikä tunnu olevan minkäänlaista joustoa tai venymiskykyä.

Vierailija
28/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin jaksaa aina hymyilyttää nämä parjaukset, jossa yksityissektorilla työskentelevät nähdään suurinpiirtein parempana ihmisrotuna. Ap:n kirjoittaman tyylisiä anekdootteja riittäisi vaikka kuinka sekä yksityisen että julkisen puolen hommista. Huvittavin oli ehkä tapaus, kun asuimme kerrostalossa ja taloyhtiöön tehtiin remonttia yksityisen firman toimesta. Rakennusmiehet nukkuivat kesäaikaan sään salliessa päiväunia mm. pihalla olleiden villojen päällä. Nyt olen yksityisellä puolella töissä ja osa työkavereista käyttää työaikaansa muiden bisnesten pyörittelyyn, mm. vetämällä koulutuksia ja laskuttamalla ne itselleen.

Vierailija
29/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kätevää, kun on kellokortti, johon leimaistaan aamulla työpaikalle tulo, ja iltapäivällä työpaikalta lähtö. Noniin, jotkut esim. toimistotyöntekijät tekevät siten, että tulevat töihin jo kello seitsemäksi ja painuvat vielä tunniksi suihkuun ja vaihtamaan vaatteita sekä meikkailemaan ja laittelemaan hiuksiaan ennen kuin menevät toimistohuoneeseen työpisteensä ääreen. Ja hups tulipahan tunti taasen plussaa ja iltapäivällä tekevät vastaavasti tunnin pitempään kuin mitä normityöpäivä ja eikä edes tarvitse jatkaa päivää toisesta päästä samana päivänä vaan riittää kun kahden viikon aikana seitsemänä/kahdeksana aamuna jaksat tulla jo kello seitsemäksi töihin, niin kätevästi kertyy plussaa työaikapankkiin kokonaisen työpäivän pituuden verran, ja voikin sitten vaikkapa joka toinen perjantai pitää kokonaisen työpäivän vapaana, jos vaan työn kuva sen itse kullekin virkaloiselle sallii riippuen tietysti työstään. Ja niitähän työpaikkoja valtiolla riittää vallan mahdottomasti, jossa ei ole jatkuvaa asiakaspalvelua työntekijällä vaan vain jotain pikkuisia ja hiljaisia toimistoähertelyjä, joilla ei niin päivän päälle väliä, milloin ja missä aikataulussa pitäisi saada asiat valmiiksi, ja ehtiihän ne tehdä niinä kahdeksana päivänäkin, vaikka se eka tunti aamusta meneekin itseään laitellessa naistenhuoneessa ja juoruillessa kolleegansa kanssa. Ja palkka juoksee koko ajan.

Ajatelkaatte, miten tuollaista ei ole yksityisellä sektorilla edes mahdollistettu, että säännöllisin välein voit kerätä plussatunneilla kokonaisia vapaapäiviä itsellesi.

Asia on kyllä valitettavasti juuri näin. Ei varmaan joka paikassa, mutta ei tämä harvinaista ole. Olen yllättynyt että niin moni tässäkin ketjussa tämän ilmiön kiistää.

Kesätyttönä 10 vuotta sitten eräässä valtion virastossa säälin aluksi työpariani; luulin että hänellä ei ole kotona suihkua ja joutuu tulemaan siksi aamukuudelta työpaikalle pesulle. Mutta kun ymmärsin että työaika hänellä loppuu joka päivä kello 14, ja silti meinas tulla ylitöitä, tajusin "talon tavat". Eikä muuten ollut ainoa joka tiesi miten ottaa kaikki irti valtion "kapeasta" leivästä.

Äskettäin siirryin yksityisen puolen asiantuntijatehtävistä julkiselle puolelle. Onhan siinä eroa... En ole omalla urallani yksityisellä puolella esim. nähnyt sellaista kiukuttelua työtehtävien muuttumisesta.

Vierailija
30/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2/2:lle tiedoksesi, että hyvin monissa julkisen puolen duunipaikassa ei ole minkäänlaisia kiireryppäitä, vaan hommat ovat tasaisen leppoisessa tahdissa tehtäviä suoritteita.

Voi, voi, kun itse olen joskus kaiken tuon aloittajan kuvaileman työpaikkakäytännön kokeneena ja sivusta todennut, kuinka julkisen puolen toimistoissa voi huilata ja viilata linssiin riippuen työpaikan pomon lepsuudesta, ja jos pomo tekee aivan samaa, että suorastaan nukkuu ekan tunnin ennen kahdeksaa miesten pukuhuoneen penkillä tai työhuoneensa nahkaisessa nojatuolissa, ja ovisummerin näyttöön laittaa punaisen valon palamaan, niin sillä lailla sitten.

Musta tuntuu, ettet sinä ole ikinä edes käynyt töissä. Suomessa on tehokkain julkinen sektori koko EU:ssa, mutta silti sama syyllistämisvirsi virkamiehiä kohtaan jatkuu päivästä toiseen. Mainitsisitko nimeltä tällaisia rentoja työpaikkoja valtiolla, niin toki vihjaan tarkastusvirastolle.

Tulli

Vierailija
31/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 lisää että yksityiselläkin meillä oli käytössä ns työaikapankki - ylityöt korvattiin tunti tunnista jouluna ja juhannuksena. Joku sanoisi että vars. korvauksia ei ollut...

Vierailija
32/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen paljon alapeukkuja on tullut. En siis ole ap.

Olen ollut julkisella puolella ja järjestöissä töissä, ja olen kyllä nähnyt aamulla meikkaajia ja illalla niitä, jotka ovat jääneet työhuoneeseensa roikkumaan ja katsomaan televisiota, kun on pitänyt kerätä plussatunteja jotta voi pitää pidemmän kesäloman tai lähteä matkalle. T

Entinen esimieheni julkisella puolella kävi leimaamassa itsensä sisään, mutta ei tullut vielä töihin vaan vei ensin lapsensa päivähoitoon. Eli työ alkoi vasta tunnin kuluttua leimaamisesta.

Toisessa työpaikassa leimaaminen ei vaatinut fyysistä läsnäoloa vaan sen pystyi hoitamaan verkon kautta. Yksi työkaveri jätti valot ja radion päälle ja lähti kotiin jo klo 13 maissa. Siivooja ihmetteli, kun oli aina valot päällä.

Vierailija
33/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä pahinta on että kulakit heittävät muttereita käynnissä oleviin koneisiin. Tahallaan rikkovat että tuotanto seisahtuu! Ei mitään häpyä!

Vierailija
34/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valtiolla töissä. Käytössä on työajanseuranta ja lisäksi tuloksia seurataan. Saldojen kertymistä seurataan, täytyy olla joku syy (työprojekti), johon liittyy. Täysiä vapaapäiviä ei voi pitää noin vaan, saldot siirretään työaikapankkiin ja loman tapaan sitten anotaan. Ei siis voi tehdä 7,5 tuntia sisään ja olla itse valitsemaa perjantaita pois.

Meillä ei ole suihkuja eikä omia työhuoneita. Avotiloissa kukaan ei voi huijata ketään tulemalla näennäisesti paikalle. Kun töissä ollaan niin töissä ollaan ja tehdään töitä.

Vierailija
35/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli kaupungilla töissä koko työuransa ja vähän vanhempana, eläkeiän lähestyessä kävi kotona joka päivä syömässä ja nukkumassa n.tunnin mittaiset nokkaunet. Eikä todellakaan ollut ainut.

Vierailija
36/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin te-keskuksessa aikoinani töissä ja siellä kyllä just tehtiin tätä (meikkaus ja hiustenlaitto) kellokortin leimauksen jälkeen.

Yksi nainen vielä venytti työpäiväänsä laiskottelulla ja sai varmaan jokaviikko 5 h ylitöitä. Asia paljastui kun toinen henkilö alkoi tehdä samoja töitä. Teki työt paljon nopeammin.

Yksi vanha muija teki sillein, että kun muut oli lomalla (itse sijaisena ja koko kesän töissä) niin muijaa ei näkynyt juuri töissä. Tuli aamulla töihin ja hävisi ruokatunnille useaksi tunniksi.

Sitten kun joku tuli lomalta niin haukkui sijaiset lyttyyn vaikka itse huijasi.

Näin valtiolla. Ja näitä tarinoita riittää.

Vierailija
37/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi aikaa, mutta ollessani eraan varustamon kesatyontekijana (ja muut tekivat toki samoin) kaytossa oli kellokortti. Lahella tyopaikkaa asuvana pakkasin aamupalan pikkureppuun ja painoin toihin aikaisin aamusta. Aamupala, kahvi ja iltapaivalehdet veivat kivasti ekan tunnin ja kello olikin jo kahdeksan. Siihen vahan toita paalle niin viikossa sai helposti kerattya melkein yhden vapaapaivan ja oli kuitenkin jo neljalta kotona :)

Vierailija
38/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä valtiolla voi pitää kokonaisia vapaapäiviä noin vain? Ainakin meidän virastossa (reilusti yli 2000 työntekijää) moinen ei onnistu kuin erityisestä syystä (ei-lähiomaisen hautajaiset, yli 10v sairastuneen lapsen hoitaminen kotona tms.)

Toiseksi kehityskeskustelussa määritellään vuoden aikana tehtävä työmäärä. Ei siinä ihmeemmin vietetä aikaa suihkussa, jos täytyy pitää viikossa 5 koulutustilaisuutta oman työpisteen ulkopuolella.

Tällä viikolla olen lomalla. Eilen tein töitä klo 14 - 22, koska tiettyjen asioiden on oltava valmiina ensi viikon alussa, mutta palveluntuottaja sai oman osuutensa valmiiksi vasta eilen. Tekemäni työ ei näy missään saldoissa tai palkoissa, joten jokainen veronmaksaja voi olla tyytyväinen siitä, että ei joudu maksamaan moista laiskotteluani.

Meillä ei tosin edes leimata kellokortteja, valvonta on kännykässä. Periaatteessa voin siis joka aamu leimata itseni töihin klo 6.30 ja jatkaa nukkumista.

Vierailija
39/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin te-keskuksessa aikoinani töissä ja siellä kyllä just tehtiin tätä (meikkaus ja hiustenlaitto) kellokortin leimauksen jälkeen.

Yksi nainen vielä venytti työpäiväänsä laiskottelulla ja sai varmaan jokaviikko 5 h ylitöitä. Asia paljastui kun toinen henkilö alkoi tehdä samoja töitä. Teki työt paljon nopeammin.

Yksi vanha muija teki sillein, että kun muut oli lomalla (itse sijaisena ja koko kesän töissä) niin muijaa ei näkynyt juuri töissä. Tuli aamulla töihin ja hävisi ruokatunnille useaksi tunniksi.

Sitten kun joku tuli lomalta niin haukkui sijaiset lyttyyn vaikka itse huijasi.

Näin valtiolla. Ja näitä tarinoita riittää.

Mitkä ihmeen sijaiset? Olin te-keskuksessa töissä yli 5 vuoden ajan eikä siellä mitään sijaisia ollut muualla kuin maatalouspuolella maastotöissä. Muuten töitä tehtiin työparin kanssa eli toinen lomaili, toinen teki kahden työt.

Vierailija
40/64 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kellokortteja eräässä silloisessa lääninvirastossa vaihtui maaherra ja tämä uusi täti oli topakka. Elettiin 80-luvun loppua. Hän alkoi kytätä työntekijöiden tulemisia ja menemisiä. Olivat tottuneet, että töihin tultiin kymppiin ja vastaavasti sitten lähdettiin kahdelta. Edelliset maaherrat olivat hyväksyneet tämän. Joka tapauksessa tämä entinen naispoliitikko päätti laittaa homman kuriin ja laitti määräyksen työajoista. Tämän maaherran oma työhuone oli toisessa siivessa kuin osan virkamiehistä. Katsoi ikkunasta aina, että onko valot päällä ja kenen huoneessa. Työntekijät nakitti vahtimestarin kiertämään aamulla huoneita ja laittamaan valoja päälle. Tai tekivät vuorot, että joku tulee aikaisemmin töihin ja käy sytyttelemässä kollegoidenkin työhuoneisiin valot. Onnistuivat tässä aika pitkään, kunnes kärysivät siitä sille maaherralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan