Minkä ikäinen lapsesi oli kun et enää näyttäytynyt hänen edessään alasti?
Eli milloin lopetit saunomisen lapsesi kanssa? Vaatteiden vaihtamisen hänen nähtensä? jne.
Vaikuttiko lapsen sukupuoli asiaan?
Kommentit (37)
Itse en mennyt enää murrosikäisenä isän kanssa saunaan. Tyttäreni 13v menee vieläkin välillä papan kanssa saunaan.
Toiset nuoret aristelee vartaloaan ja toiset ei. Ei tähän ole mitään yleistä ikärajaa
Tämä on kiinni siitä mihin asti halutaan saunoa yhdessä/näyttäytyä alasti.
Ei meilläkään erityisesti mitään pakotettu/opetettu, ihan omasta halusta jäätiin pois saunasta jos isä oli mukana. Varmasti voi tuntua kiusalliselta lapsesta joka kehittyy eikä ole sinut kroppansa kanssa.
Tyyliinsä kullakin kunhan se sopii kaikille.
Olen ihan luontevasti alasti esim. uimahallin saunassa, suihkutiloissa ym. missä on muita naisia (siis samaa sukupuolta kuin minä).
Olen luontevasti alasti myös mieheni seurassa ja 2v. poikamme seurassa.
Mutta en sauno isäni (enkä vieraiden miesten) kanssa. Lopetin sen murkkuvaiheessa. Eikä siihen painostettu. Tai kerrottu että " nyt et voi isin kanssa saunoa" . Lopetin sen ihan itsestään.
t. 3
Mutta jo se, ettet " voi" (omasta halusta) esim. saunoa miesten kanssa alasti, kertoo jo jonkinlaisesta kompleksista. Ihminen kun luonnostaan on täysin sujut alastomuuden kanssa, eikä sitä edes ajattele.
Soveliaisuuskysymykset taas ovat opittuja - suoraan mallista tai ei.
Enkä missään nimessä tarkoita, ettei niin saisi toimia - se kun on jokaisen oma asia. Ihmettelin alunperin vain, että miksi niin pitäisi tehdä. Ap kun kysymyksellään ilmaisi olettamuksen, että kaikki niin tekevät.
t.2
Sen jälkeen en ole enää vieraiden miesten kanssa alasti saunonut (paitsi juhannuksena kaveriporukassa humalassa).
Minä muistelen, että isä ei halunnut enää käydä saunassa minun kanssaan. Syytä en tiedä, eikä oikeastaan kiinnosta.
Mikä siinä sitten on mielestäsi epänormaalia?
On vain erilaisia tapoja ja käytäntöjä. Turha niistä on kiistellä.
kuin vieraiden miesten. En osallistu mihinkään kimppasaunoihin joissa on esim. kavereitteni miehiä.
Jopa minustakin, joka olen tottunut käymään naiset ja miehet erikseen tyylillä.
Riippuu suvusta ja perheestä, miten alastomuuteen suhtaudutaan.
Vierailija:
Itse en mennyt enää murrosikäisenä isän kanssa saunaan. Tyttäreni 13v menee vieläkin välillä papan kanssa saunaan.
Toiset nuoret aristelee vartaloaan ja toiset ei. Ei tähän ole mitään yleistä ikärajaa
Luotatko tytön pappaan?
Voi tuntua sinusta loukkaavalta tai ehkä huvittavaltakin kysymykseltä. Joillekin insesti on kuitenkin arkipäivää, ja kannattaa olla jopa läheisimpienkin kanssa tarkkana. 13-vuotias pappansa kanssa saunassa tuntuu oudolta.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2006 klo 19:44"] Eli milloin lopetit saunomisen lapsesi kanssa? Vaatteiden vaihtamisen hänen nähtensä? jne.
Vaikuttiko lapsen sukupuoli asiaan?
[/quote]
Alasti kotona kun siirrytään paikasta toiseen suihkujen jälkeen tai muuten. Ei ole ongelma kenellekkään. Saunassa tytöt käyvät yhdessä näin vanhemmille jää omaa aikaa. Yläasteella vanhin tytär alkoi varmaan käydä pienempien tyttöjen kanssa saunassa. Tämän jälkeen satunnaisesti tyttöjä on ollut vanhempien kanssa. Harvemmin, nykyjään.
Olin ehkä 7-8 vuotias, kun en enää päässyt yhteissaunaan. Muistan sitä ennen, kun vanhemmat ja isovanhemmat saunottiiin kaikki yhdessä, isossa maalaissaunassa. Sitten tuli lyhyt vaihe, kun siellä oli äitiini ja isoäitini sisko. Tuon jälkeen muistan, että meitä lapsia ei saunottu enää yhteissaunassa, vaan meidän lasten piti mennä muualle peseytymään, järveen. Tuolla isossa saunassa kävivät seuraavat vuodet vanhempani, mummon sisko ja isovanhemmat, välillä yhdessä ja välillä osissa. Joo, tajusin just, miten meitä lapsia syrjittiin jo tuolloin. Syrjinnän tekee sen, kun muistan mummon välittävyyden ja vähän epävarmalla kimeällä äänellä kun sanoi äidille, että lapsetkin tulee saunaan. En kohta jaksa näitä, kun on jostain hyviä muistoja ja sit kun muistelee tän aiheenkin aluetta, niin kaikki epänormaali lätkäisee päin näköä.
Ei ole mitään kuvottavampaa kuin nähdä aikuinen nainen alasti.
M21
Aion kyllä esiintyä alasti poikien vanhetessa, katsokoot muualle jos eivät halua nähdä.
Nyt en kyllä ymmärrä miksi ei saisi näyttäytyä lapsensa edessä alasti. Mä käyn vieläkin äitini kanssa saunassa silloin tällöin..mummoni kun eli niin mummo oli mukana. Äitini käy lapseni kanssa saunomassa jne.