Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko köyhät lihavia pääosin koska eivät elä aktiivista elämää?

Vierailija
20.06.2017 |

useammin mm. eivät käy töissä. Ihmiset usein lihoavat työttöminä ollessaan ja esim. talvisin kun eivät ulkoile yhtä paljon kuin kesäisin. Siitäkin huolimatta, että talvisin näemmä ihminen käyttää jopa enemmän energiaa kuin kesäisin.

Pakkasella syöminen saattaa lipsahtaa herkästi ylensyönnin puolelle, sanoo THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen Ylelle. Hän huomauttaa, että kylmällä ihminen kuluttaa energiaa lämmön tuottamiseen, jolloin ruokaa kuluu enemmän.

"Talven aikana aikuisväestöllä tiedetään tapahtuvan lihomista. En tiedä, liittykö se lämpötilaan sinänsä, mutta lämmöntuotanto lisääntyy, kun ulkona on kylmä ja siellä kylmässä oleskellaan", Partonen sanoo.

En ole koskaan tajunnut tuota poliittisesti korrektia selitystä eli että syövät huonompaa ruokaa. OIkeaan köyhyyteenhän kuuluu, että siitä ruuasta on jopa pulaa. Se pakkaa lähinnä laihduttamaan. Eivät ihmiset muutenkaan sen köyhempiä ole talvella kuin kesälläkään.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa, että miten köyhillä on varaa ostaa ruokaa niin paljon, että lihovat. Eikö olisi fiksumpaa ostaa vähemmän ja monipuolisemmin?

Vierailija
2/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen "köyhä" ei ole oikeaa köyhyyttä nähnytkään koska on varaa syödä liikaa ja käyttää älypuhelinta. Oikea köyhyys on sitä että on nälkä.

Osa on köyhiä omasta syystään, elämänhallinnan puute ja päihteet aiheuttavat köyhyyttä. Esim. tupakka on kamalan kallista. Tai sitten on osteltu roinaa kulutusluotoilla ja ollaan veloissa korvia myöten.

Oikeaa köyhyyttä aiheuttaa esim. vakava sairaus joka estää täysipainoisen työnteon. Yhä useammin on nykyään ongelmaa korvien välissä, mikään työnteko ei tunnu sopivan henkilön mielelle ja fysiikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa, että miten köyhillä on varaa ostaa ruokaa niin paljon, että lihovat. Eikö olisi fiksumpaa ostaa vähemmän ja monipuolisemmin?

Esim. sokeri, jauhot ja munat ovat halpoja. Niistä saa itse leivottua kakun. Syöminen on niitä halvimpia huvituksista.

Vierailija
4/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten voi mennä niinkin päin, että ihminen on köyhä, koska on lihava. Jos työnantajan on valittava kahdesta yhtä pätevän tuntuisesta työntekijästä, totta kai hän palkkaa normaalipainoisen eikä sitä lihavaa. Lihavuus altistaa työttömyydelle ja matalammalle palkalle. Etenkin koulutettujen naisten kohdalla hoikalla on lihavampi palkkapussi, eikä tämä selity esim. sairasteluilla (tästä on tutkimuksiakin).

Vierailija
5/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen köyhyys liittyy huono-osaisuuden kasautumiseen. Tuollaiseen huono-osaisuuden polkuun liittyy se köyhyys, yleensä matala koulutustaso, päihteet, työttömyys, masennuskin jne. Myös se ylipainoisuus ja yleinen omasta terveydestä huolehtimisen puute. Köyhyys ei siis selitä sitä ylipainoa, vaan selittävänä tekijänä molemmissa on tuollainen kasautuvan huono-osaisuuden polku. Köyhyys ja ylipaino vaan korreloivat vahvasti sen polun kanssa.

Vierailija
6/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIin. Hiilihydraatti on halpaa ja sitä köyhät pääsääntöisesti syövät yhdistettynä huonoon rasvaan. Hiilihydraatti aiheuttaa lihavuutta.

Olen itsekin ollut joskus köyhä, mutta sen sijaan, että olisin mussuttanut leipäjonon hiilarimättöä, panostin rasvaan, proteiiniin ja kasviksiin. En tullut lihavaksi. Itse asiassa ruokavalioni oli varsin edullinen ja ateriointikertoja riitti kaksi päivässä. Aina oli kylläinen olo.

Vierailija
7/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi mennä niinkin päin, että ihminen on köyhä, koska on lihava. Jos työnantajan on valittava kahdesta yhtä pätevän tuntuisesta työntekijästä, totta kai hän palkkaa normaalipainoisen eikä sitä lihavaa. Lihavuus altistaa työttömyydelle ja matalammalle palkalle. Etenkin koulutettujen naisten kohdalla hoikalla on lihavampi palkkapussi, eikä tämä selity esim. sairasteluilla (tästä on tutkimuksiakin).

Naisilla vaikuttaa paino ja miehillä enemmän pituus. Sama juttu deittailumarkkinoillakin. Vain toiseen voi vaikuttaa.

Vierailija
8/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani lihavat köyhät käyttävät psyykenlääkkeitä, jotka turvottaa pahasti.

Vierailija
9/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus, psyykenlääkkeet, rankat kokemukset (mm. koulukiusaaminen, menetykset, työttömyys, yksinäisyys) altistavat syömään liikaa ja olemaan välinpitämätön omaa itseä kohtaan. 

En lähtisi äkkiseltään lyötyjä lyömään enemmän!

Vierailija
10/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa on sekä varakkailla että köyhillä.

Köyhyys kuitenkin on usein seurausta pitkäaikaisesta elämänhallinnan puutteesta, ja ihan sama ominaisuus voi helposti johtaa myös lihomiseen.

Ihminen, joka tekee koulussa läksyt ja hakee fiksua opiskelupaikkaa hyvillä työllisyysnäkymillä, selvittää pääsykriteerit ja huolehtii, että todellakin saa sen opiskelupaikan, opiskelee ahkerasti ja valmistuu, hankkii työkokemusta ja työllistyy, hoitaa työnsä hyvin ja etenee urallaan... onko ihme että siinä sivussa hän myös syö sopivasti ja terveellisesti ja harrastaa liikuntaa?

Vierailija
11/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on olemassa tutkimus (taas kerran) jossa todettiin, että parempiosaiset voivat tyydyttää mielihalujaan ja nauttia ostamalla ja harrastamalla mitä mielivät. Köyhä joutuu kieltäytymään niin monesta mielihalusta ja kompensoi sen ostamalla halvempia mielihaluja tyydyttäviä tuotteita mihin varat riittävät esm. tupakka, alkoholi, makeiset sekä ns. hiilihydraattipitoinen roskaruoka.

Tämä oli nyt todella lyhennettynä aivoja tutkineiden analyysistä, mutta pointti tuli selväksi.

Itse olen köyhä, mutta liikun paljon luonnossa - kesät talvet. Syön terveellistä edullista kasvisruokaa, en tupakoi enkä käytä alkoholia.

Normaalipainoinen, laajan ystäväpiirin omaava, harrastan vaikka mitä mikä ei maksa paljoa. Jos maksaa, saatan säästää vaikka puoli vuotta siihen pihtaillen viellä enemmän. Eikä muutenkaan ole elämä hassunpaa.

Ongelmat syntyvät haluamalla asioita joita ei oikeasti edes tarvitse. Itse olen tyytyväinen ja iloinen siitä mitä minulla on (ei tod. paljoa) enkä murehdi mitä minulla ei ole, se kun ei näemmä ole edes elämälleni tarpeellista olen saanut huomata.

Vierailija
12/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse köyhä ja usein tuntuu ettei elämässä ole muuta kivaa kuin syöminen kun ei ole varaa tehdä mitään. Päivän kohokohta on se kun saa hakea lähikaupasta suklaapatukan. Kun hakee paljon sisältöä elämäänsä syömisestä niin kyllähän sitä painoakin kertyy.

Vierailija
13/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sellainen köyhä + sairas opiskelija joka painaa 45 kiloa ja pituutta 165. Voin sanoa että silloin kun oikeasti ei ole rahaa niin silloin laihdutaan.... itsellä menee ruokaan rahaa 60 kuukaudessa ja syön keskimäärin 2 kertaa päivässä pienen aterian... ruuat terveellisiä kasvispainotteisia mutta määrät tosiaan aivan liian pienet ja liian harvoin. Kuntoilen myös joten siinä vielä palaa kaloreita. Usein masentaa sen verran elämä ettei edes kykene syömään:/

Ei voi alkaa tuolla tavoin vetämään johtopäätöksiä. Mutta sanoisin että on todella outoa jos on _oikeasti_ köyhä että silti saisi ostettua tarpeeksi ruokaa että lihoaa... Monet vähävaraiset ketä itse tiedän niin he ovat kyllä melko heikossa kunnossa fyysisesti ja on alipainoa.. Tiedän pari sellaistakin tosin ketkä syö epäterveellisesti ja lihoaa sitten sen puolesta vaikka ei paljoa söisikään.

Vierailija
14/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen "köyhä" ei ole oikeaa köyhyyttä nähnytkään koska on varaa syödä liikaa ja käyttää älypuhelinta.

Köyhä ei välttämättä ole aina ollut köyhä.

Tästä tulikin mieleen että tiesittekö että 80% ihmiskunnasta on kännykkä, mutta vain 60% on pääsy kunnolliseen vessaan (ei siis puskaan tai kuoppaan)?

Vierailija
15/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen köyhyys ei ehkä ole hidasta nälkäkuolemaa kun leipäjonojakin on, mutta se on sitä että miettii kannattaako jotain hedelmää tai kasvista ostaa koska siitä saatava kalorimäärä on pieni suhteessa kulutettuun rahaan. Itse ostan toistaiseksi kasviksia satokauden ja tarjousten mukaan, mutta jätän yleensä kurkun kauppaan koska se on lähinnä vettä ja vain nimeksi vitamiineja ja noh, oikeastaan mitään muuta kuin vettä.

16/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse köyhä ja usein tuntuu ettei elämässä ole muuta kivaa kuin syöminen kun ei ole varaa tehdä mitään. Päivän kohokohta on se kun saa hakea lähikaupasta suklaapatukan. Kun hakee paljon sisältöä elämäänsä syömisestä niin kyllähän sitä painoakin kertyy.

Kuulostaa todella surulliselta. Sitten kun sitä painoa on riittävästi, ei mistään voikaan enää nauttia. Ei vaatteista, ei hyvästä olosta, ei liikunnasta, ei terveydestä, ei seksistä, ei siitä että näyttäisi hyvältä... kaikki on mennyt, vain syöminen jää kaveriksi. Hirveän yksinäistä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
17/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh, no mainittu tupakka nyt ainakin tunnetaan ruokahalun vähentäjänä. Sekin kaiken järjen mukaan lähinnä laihduttaa. Siitä on kokonainen Wiki-sivukin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cigarette_smoking_for_weight_loss

Vierailija
18/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan Virginia Slims-tupakkaa erityisesti jopa markkinoitu laihdutustuotteena.

Vierailija
19/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella surulliselta. Sitten kun sitä painoa on riittävästi, ei mistään voikaan enää nauttia. Ei vaatteista, ei hyvästä olosta, ei liikunnasta, ei terveydestä, ei seksistä, ei siitä että näyttäisi hyvältä... kaikki on mennyt, vain syöminen jää kaveriksi. Hirveän yksinäistä.

Hohhoijaa.. ja se yksi suklaapatukkahan varmaan saa muodot leviämään äärimmilleen. Rikkailla sitä vasta onkin joka kaappi pullollaan rasvaisia ja sokerisia herkkuja. Nähty on ja ähkyyn asti tuputettu. T. Erittäin hyvässä kuosissa oleva vähätuloinen yh äiti!

Vierailija
20/30 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pari pv. sitten näin intialaisraflan buffetissa enemmän selkeästi ylipainoisia ihmisiä. Olivat oletettavasti työssäkäyviä silti, eivät ainakaan köyhiä habitukseltaan. Eräskin pariskunta, jossa ukko yli 150 kg painoa (oli sairaalloisen lihava) ja nainenkin 20-40% ylipainoa, tilasivat vaan sokeriset limsat juomiksi. Kyllä sitä työssäkäyvien kohdallakin osataan. Itse tyydyin veteen, niinku aina.