Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinteistöveroa kehitetään taustalla

Vierailija
20.06.2017 |

On tämä jännää miten nimenomaan oikeisto pyrkii verottamaan kiinteistöjä mahdollismman paljon. Tämä on USA :sta kopioitua.
Korkean kiinteistöveron taustalla on se idea että kansalaiselle ei suoda lepohetkeä, vaan että joutuisi vähintään pulloja kerätä että voisi asua omistamassaan asunnossa. Ei riitä eliitille että kansalainen maksaa Kanadaan sähkön siirrosta 6% tuottoa (poliitikkojen päätös) ja esim. hirveitä vesilaskuja koska kunta ensin on myynyt ylihintaan vesilaitoksensa tyräryhtiölle, kunnan herrat vetäneet persieensä rahat, ja sitten veden käyttäjä maksaa koko hauskuuden korkeassa vesilaskussa.

https://yle.fi/uutiset/3-9679485

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövero on pääomavero ja kas kummaa kuinka kelpaa oikeistolle. Kelpaa sen takia että sillä saa ihmiseen vipinää. Kukaan ei voi jättäytyä sivuraiteelle vaan on jatkettava juoksua jonka tuloksesta kahmii eliitti ensin päältä.

Vierailija
2/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero laskisi haja-asutusalueella. Kuulostaa Keskustan lailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jo nyt harjoitella peilin edessä pöyristyneitä ilmeitä kun sitten verosysteemin vaihduttua prosentit on rukattu niin että kiinteistöveron tuotto vähintäänkin tuplaantuu.

"Järjestelmän vaihdossa oli niin paljon kuluja että ne pitää korvata verotuotoilla"

"Tämä on vain väliaikainen järjestely"

Vierailija
4/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että laskee. Kiinteistöjen verotusarvo on olematon verrattuna oikeisiin markkinahintoihin ihan missä vaan.

Todennäköisesti veroprosentit rukataan alussa niin että kiinteistöveron määrä pysyy suunnilleen samana (plus väistämätön kusetuslisäys aina kun joku muuttuu) kaikkialla systeemin vaihdossa.

Vierailija
5/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä.

Yrittihän Berner maksattaa autoverotkin kahteen kertaan auton omistajalta. Perustuslaki esti poskettomat liikennesakot.

Ylipäätäänkin tämän hallituksen yltiöpäisimmät temput mitä haluaisi tehdä estää vain perustuslaki. Mitään oikeutta ja kohtuutta hallituksen edustajat ei itse tajua. Huolestuttavaa.

Vierailija
6/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se vasemmisto nostaisi näitä kateusveroja vielä enemmän...

Vierailija
7/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää se, miksi maaseudulla se olisi alhaisempi. Minusta pitäisi olla päinvastoin, jos haluaa varta vasten asua kaukana palveluista jne niin maksakoot itse siitä.

Vierailija
8/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se vesistön läheisyys tarkoittaa? Tonttia rannalla, vai sitä että mereen on alle 10km. Aika suuri osa suomalaisista kaupunkilaista asuu melko lähellä vettä.

Vierailija
9/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän se vasemmisto nostaisi näitä kateusveroja vielä enemmän...

No tama ei nimenomaan ole mikään "kateusvero". Tämä koskisi ihan kaikkia ja eniten niitä köyhiä siellä maaseudulla. Tämä vero suosii rikkaita, joilla on varaa asua kaupungeissa.

Vierailija
10/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää se, miksi maaseudulla se olisi alhaisempi. Minusta pitäisi olla päinvastoin, jos haluaa varta vasten asua kaukana palveluista jne niin maksakoot itse siitä.

Samaa mieltä. Suurin osa ympäristörasituksesta tulee haja-asutuksesta. Varsinkin jos talo ei ole kunnallisessa viemärissä ja vedessä, niin veron tulisi olla todella korkea.

Vierailija
11/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se vesistön läheisyys tarkoittaa? Tonttia rannalla, vai sitä että mereen on alle 10km. Aika suuri osa suomalaisista kaupunkilaista asuu melko lähellä vettä.

Jep, asun Turussa ja meillä on 1½ km merenrantaan. Täällä kaupungissa tuntuu, että ranta on kaukana, mutta jossain maalla, missä ei ole kuin peltoa rannan ja talon välissä matka tuntuu lyhyeltä. Niin suhteellista.

Vierailija
12/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän maalaiset maksavatkin. Ei se oma auto pyhällä hengellä liiku vaan hemmetin kalliisti verotetulla BENSALLA.

Vierailija
13/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Suurin osa ympäristörasituksesta tulee haja-asutuksesta. Varsinkin jos talo ei ole kunnallisessa viemärissä ja vedessä, niin veron tulisi olla todella korkea.

Se on helppo kuvitella siellä betoniviidakossa ettei rasita ympäristöä kun sähkö tulee pistorasiasta ja ruoka Alepasta. Sehän tarkoittaa ettei saastuta mitään. Perkeleen maalaiset saastuttaa kun möyrivät pellolla ja ydinvoimalakin on ihan korvessa saastuttamassa.

Vierailija
14/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että laskee. Kiinteistöjen verotusarvo on olematon verrattuna oikeisiin markkinahintoihin ihan missä vaan.

Todennäköisesti veroprosentit rukataan alussa niin että kiinteistöveron määrä pysyy suunnilleen samana (plus väistämätön kusetuslisäys aina kun joku muuttuu) kaikkialla systeemin vaihdossa.

Ei pidä paikkaansa. Meillä on Savossa pieni perintömökki ilman mukavuuksia, tupa ja kamari, sauna, pari aittaa, tontti reilu hehtaari, keskellä metsää. Verotusarvo on yli 30.000€. Kiinteistövälittäjän mukaan myyntihinta on jotain 15.000-20.000 väliltä.

Vierailija
15/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei välttämättä ole halunnut asua kaukana palveluista. Joku 30km on aika lähellä palveluja. Mutta kun ei näistä taloista pääse eroon noin vain Suomen talouden ja maatalouden muututtua. Pitäisi kai muuttaa asunnottomaksi kaupunkiin sossun elätiksi.

Vierailija
16/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on kai lähinnä siitä, että miten kiinteistöveroja kerätään. Nyt vero on lähempänä tasaveroa eli se ei erottele kovin paljon lähellä pk-seutua olevaa omakotitaloa tai kesämökkiä perähikiällä olevasta talosta tai mökistä. Jatkossa jos sinulla on vara ostaa puolen miljoonan mökki, niin maksat siitä enemmän veroja ja taas jos ostat 10000 euron mökin, niin maksat siitä vähemmän.

Vierailija
17/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan oma päätös haluta asua Helsingissä meren äärellä. Miksi siitä ei joutuisi maksamaankin muutaman satasen?

Toisaalta samaan aikaan asumistukisysteemi muuttuu siten, että kaupunki/kunta maksaa tuet. Jos halutaan paljon asiakkaita, maksetaan tukia. (tästä ei ole vielä tehty hallituksen esitystä, se on vasta selvitysvaiheessa liittyen maakuntauudistukseen)

Vierailija
18/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on kai lähinnä siitä, että miten kiinteistöveroja kerätään. Nyt vero on lähempänä tasaveroa eli se ei erottele kovin paljon lähellä pk-seutua olevaa omakotitaloa tai kesämökkiä perähikiällä olevasta talosta tai mökistä. Jatkossa jos sinulla on vara ostaa puolen miljoonan mökki, niin maksat siitä enemmän veroja ja taas jos ostat 10000 euron mökin, niin maksat siitä vähemmän.

Juuri näin! Ja jos Soininvaaraa on uskominen, kiinteistöveron korotus kaupungeissa tulee laskemaan asuntojen hintoja selvästi.

Vierailija
19/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Vierailija
20/23 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se vero määräytyy tälläkin hetkellä.