Miten ilmoittaa pomolle kun haluan irtisanoutua koeajalla?
Olen siis kioskilla töissä: ei taukoja, Veikkauksen porukoita pakko myydä(jos en saa myytyä itse, maksan omasta pussistani: työpaikan kirjoittamaton sääntö). Nyt sain kutsun työhaastatteluun ja jos paikan saan, haluan irtisanoutua. Ainoa vaan, että tuolla nykyisessä on tulossa ihmisillä kesälomat ja olen lupautunut aikaisemmin tuuraamaan, sopimusta tästä en ole kirjoittanut kuitenkaan.
Tuossa ehkä-uudessa-työssä saisin pitää tauot ja ei tarvitsisi pakkomyydä. Ystävät ovat kannustaneet minua sanomaan vain suoraan "tämä on viimeinen työpäiväni, haluan irtisanoutua". Enhän kuitenkaan ole tilivelvollinen nykyiselle paikalleni, sillä olenhan koeajalla.
Onko kukaan muu irtisanoutunut koeajalla, miten hoiditte sen ja miten pomo suhtautui siihen?
Kommentit (34)
Koeaikapurkuun riittävä ja asiallinen peruste on se, että et viihdy työssäsi. Kun olet irtisanoutunut, olet vapaa tekemään työsopimuksen toiseen paikkaan vaikka heti seuraavalla sekunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse irtisanoutua, ilmoitat että lopetat ja se on siinä. Ei tarvitse perustellakaan jos et halua. Sinuna sanoisin ainoastaan ettei työ ole sinulle sopivaa ja et voi hyväksyä ettei ole taukoja ja pakkomyynti tai itse pakko ostaa on laitonta. Siinä niitä perusteita.
Oletan että olet aika nuori kun noin emmit.
Voit periaatteessa lähteä vaikka kesken päivän tai sanot ettet enää huomenna tule.
Koeaika on juurikin sitä varten että molemmin puolin voidaan todeta että ei ole edellytystä jatkaa.
Tsemppiä uuteen työhön!
Kioskilla on hankala pitää taukoja kun työskennellään yksin, se on varmasti tehty jo haastattelussa selväksi.
Ja tuo porukoiden pakko-ostaminen, siihen ei tarvi suostua, ilmoittaa vaan jämäkästi etten siihen suostu, ei ole laillista.
Irtisanouduin to ja sanoin pe on viimeine työpäivä. En selittänyt. Sinun ei tarvitse tuurata ketään. Pomo järjestää tulevag vuorot
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla ei periaatteessa voi irtisanoutua toisen työn vuoksi. Työnantajalla voi olla oikeus korvauksiin sinulta jos hänelle selviää näin käyneen.
Tottakai voi! Sitä se koeaika juuri tarkoittaa. Ei tarvitse edes mitenkään perustella päätöstään. Sen kun vaan ilmottaa että tää oli nyt tässä.
Ei koeajalla ole irtisanomisaikaa,itse ilmoittaisin,että kiitti,mulle riitti ja pidä tunkkis!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei koeajalla ole irtisanomisaikaa,itse ilmoittaisin,että kiitti,mulle riitti ja pidä tunkkis!!!!!!!![/quo
😂😂😂😂😂😂😂
Jos ei ilmoita työnantajalle syytä koeaikapurkuun, työnantajalla on oikeus laskuttaa ap:lta uuden työntekijän palkkaamiseen liittyvät kulut, yleensä korvauksena on pidetty 2 kk palkkaa + sivukuluja vastaavaa summaa. Laissa sanotaan, että koeaikapurkuun ei saa olla lainvastaista perustetta, joten kyllä se syy on osattava kertoa. Lainvastaista on esim. parempipalkkaisen työpaikan löytyminen. Silloin voi ihan normaalisti irtisanoutua.
Siinä on ap:lla itkussa pitelemistä, jos työnantaja päättää viedä asian oikeuteen. Älkää lukeko pelkkää lakia, lukemaa myös lain perustelut.
Työsuhteen purkuun koeajalla täytyy olla työstä johtuva syy.
Irtisanoutua voit myös koeajalla ja olet töissä irtisanomisajan, luultavasti 2 viikkoa.
Työsuojelupiiriin ottaisin yhteyttä tuollaisista kirjoittamattomista säännöistä, laittomia ovat.
Minä jättäisin vain tulematta töihin. Se johtaa tietysti koeajalla työsuhteen purkamiseen työnantajan puolelta.
m85 kirjoitti:
häääh, eivoikyllä pitää paikkaansa tollanen, haastaisin työnantajan oikeuteen tai tietysti ensin todisteet talteen!
Tuohan on kiristämistä,jos työntekijää vaaditaan myymään,eikös ne veikkaksenpelit ole näytillä asiakkaille vitriinissä.Ota yhteys heti paikkakuntasi työsuojelupiiriin.Pistetäänkö kioski boikottiin
Meillä työkaveri uskoi tuttua, joka väitti, että koeaikana riittää, että ilmoittaa lähtevänsä. Työnantaja oli eri mieltä, halusi tietää syyn. Työkaveri kertoi, että sai toisen työn paremmalla palkalla. Pomo vei asian oikeuteen ja edelleen sovitteluun (työkaveria oli koulutettu vähän yli 5000 eurolla työhönsä) ja työkaveri joutui maksamaan sovittelun jälkeen kuukauden palkan verran korvauksia. Ja vain siksi, että kuvitteli, että koeaikapurkuun ei tarvita syytä ja syyksi kelpaa mikä rahansa.
Tuo Veikkauksen pelien tyrkytys haiskahtaa. Onkohan ihan normaalia touhua?
Varmaan toi kimppapelien pakkomyynti ja palkasta vähennys riittää syyksi. Varsinkin jos siitä ei ole mitään documenttia olemassa, että olet moiseen virallisesti suostunut. Eihän toi voi olla mitenkään normaalia, että pidetään tuollaista kirjoittamatonta sääntöä.
Soitin aamulla pomolle ja ilmoitin haluavani lopettaa työt siinä firmassa. Kiitos ja hei.