Hölmöläisten maa?Junissa kiertää nyt 2 konduktööriä tarkistamassa matkustajien lippuja, mutta lipunmyynti on junissa lopetettu
Tarkastusmaksu ilman lippua matkustavalle 80 euroa.
Lippunmyynti lähijunassa lopetettu,koska VR haluaa "parantaa asiakaspalveluaan".
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Tulisi varmaan halvemmaksi matkustaa ilman lippua. Ei minulta ole kysytty lippua kuin pari kertaa ellen ole itse näkyvästi huitonut, että minulla on lippu.
Mulla maksaa opiskelijana seutukuukausi reilu 50 e. Tarkastajiin törmään pari kolme kertaa kuussa. 50 e tulee halvemmaksi kuin 240 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun muoniolainen pistäytyy Helsingissä ja pitäisi siellä liikkua paikasta toiseen junalla. Ei hänellä mitään matkakorttia ole, vai toimiiko siellä se sama matkahuollon kortti kuin Eskelisessä?
Muoniolainen tekee niin kuin kiinalaisturistitkin eli ostaa sen pahvisin päivälipun ja surffailee sporalla, junalla ja busseilla just niin paljon kuin huvittaa. Saa mm. turisti-infoista, prismoista, ärrältä.
Entä minä joka tulen junalla sieltä kyrölästä missä automaatti harvoin toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matkustat harvoin junalla etkä halua vitosen matkakorttia hankkia, niin miltä tahansa pääkaupunkiseudun ärrältä voi ostaa vaikka varastoon niitä kertalippuja. Maksavat saman verran ku automaatista, muttei tarvi heti käyttää. Toki on suotavaa, ettei kahtakymmentä lippua osta samalla kertaa yhden kassan kioskista. Siinä ruuhkauttaa koko kiskan.
Miten nämä kertaliput toimii vaikka lähi 2 alueella? Entä jos tulen Hyvinkäältä keskustaan? Tai korsosta Keravalle? Onko se hinta aina sama?
Hinta riippuu matkustusalueesta kuten matkalipuissa muutenkin. Voithan sä vaikka siihen lippuun aina kirjoittaa "seutu", "lähiseutu 2", "espoo" tms. niin muistat, mihin se on. HSL:n lipuilla ei pääse Hyvinkäälle. Ne on vr:n lippuja.
[/quote]
Eli junalla liikkuminen vaatii nykyään että ostaa jotain muuten tarpeetonta elektroniikkaa tai vaihtaa puhelinta ja liittymää. No huh huh menee hankalaksi.
[/quote]
No niinpä.
Olisi kiva tehdä extempore pikku lähijunareissuja,
mut ahaa mun tarttee käydä ostaan gigantista ekaksi 200 eukun älykännykkä
tai ärrältä lippupinkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matkustat harvoin junalla etkä halua vitosen matkakorttia hankkia, niin miltä tahansa pääkaupunkiseudun ärrältä voi ostaa vaikka varastoon niitä kertalippuja. Maksavat saman verran ku automaatista, muttei tarvi heti käyttää. Toki on suotavaa, ettei kahtakymmentä lippua osta samalla kertaa yhden kassan kioskista. Siinä ruuhkauttaa koko kiskan.
Miten nämä kertaliput toimii vaikka lähi 2 alueella? Entä jos tulen Hyvinkäältä keskustaan? Tai korsosta Keravalle? Onko se hinta aina sama?
Sun pitää ottaa yhteyttä HSL:n tai VR:n asiakaspalveluun, mä en valitettavasti tiedä :) Olen vain helsinkiläinen, joka käyttää matkakorttia Helsingin sisällä. Muusta en tiedä. HSL:n tai VR:n verkkosivutkin voivat ehkä auttaa sua!
Jos sinä et tiedä, niin voit jättää vastaamatta. Et ole ainoa ihminen tässä viestiketjussa, niin voit ihan hyvin odottaa että joku tietäväinen (esim. alkuperäisen viestin kirjoittanut) vastaa.
:)
Vierailija kirjoitti:
Mites näkövammaiset ostavat lipun?
Näkövammaiset ei tartte lippua, he saavat käyttää joukkoliikennettä ilmaiseksi. Mutta uudistus on kyllä ihan kakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun muoniolainen pistäytyy Helsingissä ja pitäisi siellä liikkua paikasta toiseen junalla. Ei hänellä mitään matkakorttia ole, vai toimiiko siellä se sama matkahuollon kortti kuin Eskelisessä?
Muoniolainen tekee niin kuin kiinalaisturistitkin eli ostaa sen pahvisin päivälipun ja surffailee sporalla, junalla ja busseilla just niin paljon kuin huvittaa. Saa mm. turisti-infoista, prismoista, ärrältä.
Mitäs maksaa semmoinen?
Tällä hetkellä aik Helsingin sisällä on 9 e, mutta ne kallistuu joka vuosi. Saa myös useamman vuorokauden lipun 7 vuorokauteen asti. Maksaa suhteessa vähemmän kuin monta yhden vuorokauden lippua. Lapsi Helsingissä on muistaakseni 4,50. Seutu aikuinen taisi olla 13,50. Eläkeläis- ja opiskelija-alea ei näistä saa.
"Kävi niinku Käpylän asemalla"
(Siellä ei ole edes olemassa lippuautomaattia, tiesittekö)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen lipun voi ostaa, jos on vain käymässä Suomessa eikä ulkomaisessa kännykässä ole nettiä saati mitään VR:n appia? Vierailen Helsingissä pari kolme kertaa vuodessa ja jo reilun vuoden ajan on vakkariaseman lippuautomaatti ollut suljettuna. Ärrän aukioloajat ei myöskään aina mätsää junien aikatauluihin, jos nyt Ärrä ylipäätään on edes lähistöllä.
Joka asemalla on lipunmyyntipömpeli. Tai ainakin pitäisi olla, en tiedä niiden asennusaikatauluista.
Joo pömpeli kyllä löytyy, mutta on ollut poissa käytöstä reilun vuoden. Sitäpaitsi ostan mieluummin lippuni vaikka vähän kalliimmalla automaatista tai konduktööriltä, koska ulkomaisen (ei EU) matkapuhelimen netin käyttö on vieläkin kalliimpaa.
Öö automaatti = pömpeli. Vai mistähän pömpelistä sä oikein puhut? :D
Öö vaan ittelles.
Mitä nämä kaikki tiedustelut on mitä tulee niin paljon päivittäin että yksi koko ainan ihminen pitää lipunmyynnistä vapauttaa? Jos se on ongelma että sadat ihmiset ovat hukassa päivittäin kun ei ole ketään keneltä kysyä niin hyvä juttu että nyt saadaan tämä asiakaspalvelu toimimaan. En ole kyllä vielä lähijunissa siellä sisällä törmännyt tähän ongelmaan. Asemalla kylläkin kun ohjeet automaatissa on niin luokattoman huonot ettei turistit saa mitenkään selvää mikä on normaali ja mikä seutulippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee osalla puurot ja vellit sekaisin, kun ei tajuta, että lähijunia liikkuu myös HSL-alueen ulkopuolella... Sillon ei auta mitkään matkakortit ts. arvopohjainen matkustus ei onnistu. VR:n lipuissa on tähän asti ollut tietty voimassaoloaika.
(Ennen kuin joku minun kimppuuni hyökkää niin ostan itse sovelluksella lipun ja mielestäni se on helppoa ja nopeaa. VR Mobiili on selkeämpi kuin VR Lähijunat)
Voiko ostaa lipun tekstiviestillä, kun puhelimessani ei ole nettiä? Netti on vain tietokoneella.. enkä viitsi maksaa kahteen kertaan.
No osta se lippu tietokoneella. Vai vietätkö päiväsi yleensä haahuillen kodin ulkopuolella, ja yhtäkkiä tulee soitto että "nyt Pirkko perkele äkkiä sieltä tänne Helsinkiin, otat ekan junan mihin pystyt hyppäämään lennosta!!"
Voinhan mä sen ostaa, mutta millä mä voin todistaa, että se lippu on kotona tietokoneella ostettuna? Entäs jos olen 30 km poissa kotoa?
Ookko ikinä kuullu tulostimesta? Mutta ai niin, eihän sulla ole sellaista! No voit hankkia sellaisen (jotkut antaa torissa jopa ilmatteeks eikä uutenakaan maksa paljon) tai sitten voit mennä kirjastoon tulostamaan (ja myös ostamaan lipun, jos et ole kotikoneella). Mutta ai niin, ethän sä ehdi minnekään 20 km päähän kirjastoon tulostamaan, kun sinne Helsinkiin pitää päästä 10 sekunnin varoitusajalla!
Onpa junalla matkustaminen nykyään vaikeaa.
Ei, kyllä se on tosi helppoa! Mulla on matkakortti ja lisäksi asun Helsingissä joten ei tartte puljata minkään Mäntsälän perähikiäaseman kanssa :)
Mutta näköjään se voi olla vaikeaa tollaiselle ihmiselle, jolle ei kelpaa mikään muu lippu kuin konduktööriltä ostettu lippu. Ei millään voi ostaa älypuhelinta (halvin about sata euroa) jota kautta voisi näppärästi ostaa lipun. Ei! Kyllä ennen kaikki oli paremmin! Minä en kehityksen mukana mene! En perkele varmasti mene!
Minulla on sellainen satasen puhelin. Ei siihen montaa sovellusta mahdu. Miksi minun pitäis poistaa joku jota todella tarvitse että voin kulkea junalla?
Voin minä siitä automaatista sen lipun ostaa mutta kun se ei ole ollut pitkään aikaan käytössä ja lähin Ärrä on muutaman kilometrin päässä.
Ilmeisesti minä en enää saa kulkea junalla jos en osta sitä tulostinta vai siihen tarkoitukseen.Et tarvitse sovellusta ostaaksesi lipun. Menet vaan nettiin. Joko vr.fi tai erityisesti lähijunalippujen myymisen tarkoitettu beta.vr.fi (koskee siis nimenomaan näitä Z-junia yms. kauemmaksi kulkevia lähijunia).
Ei OLE nettiä puhelimessa, koska maksan siitä jo tietokoneella. Enkä tarvitse puhelimeen edes nettiä, kun selaan tietokoneella nettiä silloin kun sitä tarvitsen. 55" televisiosta, enkä tihrusta jostain vtun puhelimesta.
Siis hetkinen? Sulla on aiemmassa kommentissa satasen lippu, johon ei montaa sovellusta mahdu. Mutta mahtuu ilmeisesti joitakin sovelluksia? Miten ne sovellukset toimii ilman nettiä? Miksi sulla on älypuhelin, jos siinä ei ole nettiä?
Vittuako se sulle kuuluu minkä puhelimen ihmiset ostaa.
Lähinnä kiinnostaa se logiikka sen takana, että on ostettu älypuhelin, joka toimii netillä, mutta sitten ei kuitenkaan osteta nettiliittymää? Eikö olisi sitten vain voinut pitää sen vanhan puhelimen, joka ei ole älypuhelin?
Tää suuttuminen paljastaa vain sen, että sulla alkaa argumentit loppua.
Kaikenlansia pällejä sitä löytyykin. Luuletko, että niihin vanhoihin puhelimiin saa enää akkuja tai jos puhelin leikkaa kiinni, ettei sitä vaihdeta uuteen?
Mikset sinä ajele isoisäsi autolla vuodelta 1912. Nyt äly hoi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee osalla puurot ja vellit sekaisin, kun ei tajuta, että lähijunia liikkuu myös HSL-alueen ulkopuolella... Sillon ei auta mitkään matkakortit ts. arvopohjainen matkustus ei onnistu. VR:n lipuissa on tähän asti ollut tietty voimassaoloaika.
(Ennen kuin joku minun kimppuuni hyökkää niin ostan itse sovelluksella lipun ja mielestäni se on helppoa ja nopeaa. VR Mobiili on selkeämpi kuin VR Lähijunat)
Voiko ostaa lipun tekstiviestillä, kun puhelimessani ei ole nettiä? Netti on vain tietokoneella.. enkä viitsi maksaa kahteen kertaan.
No osta se lippu tietokoneella. Vai vietätkö päiväsi yleensä haahuillen kodin ulkopuolella, ja yhtäkkiä tulee soitto että "nyt Pirkko perkele äkkiä sieltä tänne Helsinkiin, otat ekan junan mihin pystyt hyppäämään lennosta!!"
Voinhan mä sen ostaa, mutta millä mä voin todistaa, että se lippu on kotona tietokoneella ostettuna? Entäs jos olen 30 km poissa kotoa?
Ookko ikinä kuullu tulostimesta? Mutta ai niin, eihän sulla ole sellaista! No voit hankkia sellaisen (jotkut antaa torissa jopa ilmatteeks eikä uutenakaan maksa paljon) tai sitten voit mennä kirjastoon tulostamaan (ja myös ostamaan lipun, jos et ole kotikoneella). Mutta ai niin, ethän sä ehdi minnekään 20 km päähän kirjastoon tulostamaan, kun sinne Helsinkiin pitää päästä 10 sekunnin varoitusajalla!
Onpa junalla matkustaminen nykyään vaikeaa.
Ei, kyllä se on tosi helppoa! Mulla on matkakortti ja lisäksi asun Helsingissä joten ei tartte puljata minkään Mäntsälän perähikiäaseman kanssa :)
Mutta näköjään se voi olla vaikeaa tollaiselle ihmiselle, jolle ei kelpaa mikään muu lippu kuin konduktööriltä ostettu lippu. Ei millään voi ostaa älypuhelinta (halvin about sata euroa) jota kautta voisi näppärästi ostaa lipun. Ei! Kyllä ennen kaikki oli paremmin! Minä en kehityksen mukana mene! En perkele varmasti mene!
Minulla on sellainen satasen puhelin. Ei siihen montaa sovellusta mahdu. Miksi minun pitäis poistaa joku jota todella tarvitse että voin kulkea junalla?
Voin minä siitä automaatista sen lipun ostaa mutta kun se ei ole ollut pitkään aikaan käytössä ja lähin Ärrä on muutaman kilometrin päässä.
Ilmeisesti minä en enää saa kulkea junalla jos en osta sitä tulostinta vai siihen tarkoitukseen.Et tarvitse sovellusta ostaaksesi lipun. Menet vaan nettiin. Joko vr.fi tai erityisesti lähijunalippujen myymisen tarkoitettu beta.vr.fi (koskee siis nimenomaan näitä Z-junia yms. kauemmaksi kulkevia lähijunia).
Ei OLE nettiä puhelimessa, koska maksan siitä jo tietokoneella. Enkä tarvitse puhelimeen edes nettiä, kun selaan tietokoneella nettiä silloin kun sitä tarvitsen. 55" televisiosta, enkä tihrusta jostain vtun puhelimesta.
Siis hetkinen? Sulla on aiemmassa kommentissa satasen lippu, johon ei montaa sovellusta mahdu. Mutta mahtuu ilmeisesti joitakin sovelluksia? Miten ne sovellukset toimii ilman nettiä? Miksi sulla on älypuhelin, jos siinä ei ole nettiä?
Niin ja se piti vielä lisätä, että voit ostaa parillakympillä sellaisen liittymän puhelimeen, jolla saat käyttää rajattomasti nettiä ja sitten vain jaat tämän netin myös tietokoneelle. Sillä parillakympillä saat siis rajattoman netin sekä puhelimeen että koneelle. Mä teen näin ja musta se on aika hyvä diili. Ei tartte erikseen mitään nettiliittymää koneelle.
Ensinnäkin vitun huono diili kun olen ostanut reitittimen 200 eurolla eikä mitkään jakamiset onnistu.
Lisäksi mä en halua mitään hidasta paskaa nettiä kotiin, jossa sitä tarviin 99%. Se on sen takia sadan megan liittymä, eikä joku paskaliittymä joka sitten pätkii ja toimii miten sattuu.
Huonoa diiliä siis ehdotat. 99% huononnusta.
Ei mulla oo paska netti. Mä käytän nettiä todella paljon (keskimäärin 90 G kuukaudessa) ja tää pelittää aivan loistavasti tietokoneella. Nopea kuin mikä. Soneran liittymä :)
90G ei oo mitenkään paljon 3G päivässä. Eräs tuttunikin katseli mökillä mustavalkoista rätisevää matkatelkkaria ja väitti, että hyvin tästä näkee. Mielipiteitä on monia..
Suomalaisen lipun lunastaminen lähijunalla matkustamista varten on lähes Kafkamainen kokemus.
Vinkki : Junasta lippua ei saa vaikka näet 2 konduktööriä vaunussa matkalippuja tarkistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs maksaa semmoinen?
Tällä hetkellä aik Helsingin sisällä on 9 e, mutta ne kallistuu joka vuosi. Saa myös useamman vuorokauden lipun 7 vuorokauteen asti. Maksaa suhteessa vähemmän kuin monta yhden vuorokauden lippua. Lapsi Helsingissä on muistaakseni 4,50. Seutu aikuinen taisi olla 13,50. Eläkeläis- ja opiskelija-alea ei näistä saa.
Kovinkaan montaa tuo hinta ei kiinnosta, jos liikkuu julkisilla muutaman kerran vuodessa. Lähinnä sen saatavuus ja helppous. Kiitos näistä tiedoista. Ennemmin ostaisin sitten päivälipun kuin yrittäisin liikkuessa metsästää ärrää tai jotain automaattia, että pääsen sujuvasti jatkamaan liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä kaikki tiedustelut on mitä tulee niin paljon päivittäin että yksi koko ainan ihminen pitää lipunmyynnistä vapauttaa? Jos se on ongelma että sadat ihmiset ovat hukassa päivittäin kun ei ole ketään keneltä kysyä niin hyvä juttu että nyt saadaan tämä asiakaspalvelu toimimaan. En ole kyllä vielä lähijunissa siellä sisällä törmännyt tähän ongelmaan. Asemalla kylläkin kun ohjeet automaatissa on niin luokattoman huonot ettei turistit saa mitenkään selvää mikä on normaali ja mikä seutulippu.
"What is "normali-lippu?"
"What is "seu-tu-li-pu?"
- tota se on niinku...joo...öö...emmäätiiää
Vierailija kirjoitti:
Eli vaihtoehtona ovat ostaa tulostin, uusi puhelin liittymineen tai matkustaa pk seudulla asti että saan liikkua lähijunilla. Kuinka pääsen sinne pk seudulle jos se automaatti ei toimi? Lykkään kaikki menoni siihen asti että se korjataan tai etsin bussilla tai taksilla sen kioskin? Korvaako vr tästä lipun metsästyksestä koituvat kulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä ennen olet lähtettänyt tekstiviestejä?
Kuinka minulta on mennyt tämä tekstiviestipalvelu ohi vaikka usein täältä Vantaalta kuljen junalla Helsinkiin? Tiesin että sisäisen saa mutta vain Helsingissä. Koska se on muuttunut?
Suuta osataan piestä, mutta ei vaan linkkiä näy mistä se ostetaan.. (numeroa)
Pitäisi siihen varmaan tietää kertoa mitä lippua on ostamassakin..
Taisi olla numero 16400 ja tekstikenttään A1 millä saat ostettua mutta VAIN Helsingin sisäisen lipun. Muusta en tiedä.
Tuo tekstiviestilippu kelpaa vain joissakin Helsingin sisäisissä busseissa. Ei todellakaan käy kaikissa.
Eli ostat tekstiviestilipun junaan ja uuden lipun kun haluat jatkaa matkaa bussilla. :P
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen lipun lunastaminen lähijunalla matkustamista varten on lähes Kafkamainen kokemus.
Vinkki : Junasta lippua ei saa vaikka näet 2 konduktööriä vaunussa matkalippuja tarkistamassa.
Pitäis saada tekstarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs maksaa semmoinen?
Kovinkaan montaa tuo hinta ei kiinnosta, jos liikkuu julkisilla muutaman kerran vuodessa. Lähinnä sen saatavuus ja helppous. Kiitos näistä tiedoista. Ennemmin ostaisin sitten päivälipun kuin yrittäisin liikkuessa metsästää ärrää tai jotain automaattia, että pääsen sujuvasti jatkamaan liikkumista.
Jep. Ja se päivälippu on jo halvempi kuin kaksi matkaa. Myös näitä voi ostaa ennakkoon ja aktivoida käyttöön vasta myöhemmin.
Mitäs maksaa semmoinen?