Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon sokerista

Jdkslsk
19.06.2017 |

Sokerihiiret, miten olette päässeet eroon sokerista? Olen aina ollut riippuvainen sokerista, voisin syödä koko ajan karkkia, keksejä, pullaa ja kaikkea sokerista. Syön muuten suht terveellisesti mutta tuo sokerin ahmiminen ahdistaa. En vain pysty lopettamaan. Olin talvella noin kolme kuukautta ilman ja muistan, ettei muutaman viikon jälkeen tehnyt edes mieli mutta pikku hiljaa sokeri taas tuli kuvioihin. Yritin myös niin, että lopetin tietoisesti kaiken turhan sokerin mutta en karsinut sitä ihan kaikesta ruuasta, esimerkiksi saatoin syödä mysliä jossa on alle 10g/100g sokereita mutta sekään ei auttanut sokerinhimoon.
Ajattelen addiktion olevan minulla yhtä kova kuin esimerkiksi miehelläni tupakan kanssa, voin olla ilman mutta saatan ajatella aamulla että milloin saan seuraavan kerran karkkia. Nyt kun kirjoitan tätä niin kuulostaa hullulta mutta näin se on. Enkä usko että olen ainoa maailmassa?

Ja en siis syö ruuassani kovinkaan paljon sokeria (en syö mitään sokerijugurtteja tai myslejä/muroja yms.) mutta en myöskään halua korvata sokeria makeutusaineilla. Pyrin syömään omasta mielestäni mahdollisimman hyvin: Kanaa, nautaa, vihanneksia, täysjyväpastaa, riisiä, jonkin verran hedelmiä, kreikkalaista/luonnonjugurttia (ei rasvaton), maitoa vain kahviin (muutaman kerran vk), juureen tehtyä ruisleipää, ei margariineja.....

Oisko kellään mitään vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia sokerin pois jättämisestä, jos kohtuus ei vain onnistu? :)

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulla candida-ongelma? Sen kanta elimistössä huutaa ravinnokseen sokeria aina vaan lisää ja lisää -> luo mieliteot. 

Vierailija
2/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö rasvaa sen sokerin sijaan. Hyvin lähtee makeanhimo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin verianalyysissä, jossa näkyi veressä lilluvat hiivapilvet, jotka himoavat sokeria ja jotka olen saanut aikaan sokerilla. Loppui mieliteko kuin seinään. 

Vierailija
4/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun veressä on tuollaista, joka himoaa sitä sokeria:

https://www.verianalyysi.fi/attachments/Slider/f9d8841e-71ec-645a-e6ef-…

Onko väsymystä? Ailahteleeko mieli? Jotain iho-oireita, allergioita, migreeneitä tms?

Vierailija
5/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hiivaongelmaan. Olen toiselta ammatiltani bioanalyytikko, joten olen joutunut omaa ja toisten verta analysoimaan paljon, eikä tuollaista ongelmaa koskaan ole ollut. Sokeri on kuitenkin ollut ongelmana jo yli kymmenen vuotta. Rasvaan en lähde sokeria vaihtamaan vaan haen pidempiaikaista ratkaisua.. mutta kiitos näistä vinkeistä kuitenkin :)

Vierailija
6/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atkinsin induktio. Kaikki  viljat veks, hiilihydraatit vihreistä kasviksista ja vihanneksista.Ei liikaa proteiinia, sopivasti rasvaa.

Vierailija
7/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmissä on paljon sokeria.Korvaa ne marjoilla.

8/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Vogelin mehupaasto 5-6 vuorokautta. Muista glauber-suolan juominen paastoa edeltävänä iltana ja suolihuuhtelu joka päivä vähintään kerran. Noudata paaston ohjeita, googleta ne.

Vierailija
9/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui kuin seinään sokerin himo, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn.

Vierailija
10/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jdkslsk kirjoitti:

En usko hiivaongelmaan. Olen toiselta ammatiltani bioanalyytikko, joten olen joutunut omaa ja toisten verta analysoimaan paljon, eikä tuollaista ongelmaa koskaan ole ollut. Sokeri on kuitenkin ollut ongelmana jo yli kymmenen vuotta. Rasvaan en lähde sokeria vaihtamaan vaan haen pidempiaikaista ratkaisua.. mutta kiitos näistä vinkeistä kuitenkin :)

Sehän juuri on se pidempiaikainen ratkaisu.

Vierailija
11/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko magnesiumin syönti?

Mulla on sama ongelma, olen todella suklaariippuvainen. En ole edes lihava mutta kyllä se tuohon lantiolle kertyy ja kasvattaa jenkkakahvoja.

Joskus olen ollut pari viikkoa kuivilla mutta jos syön pienenkää keksin tai suklaapalan niin retkahdan heti taas ja jatkuu tyyliin ainakin yksi suklaapatukka päivässä.

Yritän myös etten osta mitään kotiin mutta sitten ajattelen, että viikonlopuksi toi yksi Toblerone, olen sen ansainnut jne. Eikä se jää siihen yhteen vaan ostan lisää ja syön.

Karkeista en onneksi tykkää, ostan niitä lapsille karkkipäiväksi enkä ota ikinä yhtään.

Rakastan suklaata😣

Vierailija
12/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jdkslsk kirjoitti:

Mielestäni addiktion korvaaminen toisella ei ole pidempiaikainen ratkaisu (esim. Tupakan korvaaminen nikotiinipurkalla ja nijotiinipurkkaan koukkuun jääminen). Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :)

Vierailija
13/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, syön kyllä ehkäisypillereitä (diane nova). Oiskohan noilla joku vaikutus sokerihimoon. Toisaalta himoa on ollut jo ennen niiden aloittamista.

Tuot magnesiumia voisin kokeilla. Olen silloin tällöin ottanut sitä purkista mutta jospa alkaisin ottamaan sitä säännöllisesti ja kokeilla joskos sillä olisi vaikutusta :)

Vierailija
14/57 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan lopetin lisätyn sokerin käytön, en täysin, mutta suurimmaksi osaksi. Saattaa mennä viikkoja, kun en syö lisättyä sokeria ollenkaan ja joskus saatan ottaa pienen palan jotain kakkua tms. Mutta mehut, maustetut jugurtit jne on täysin pois ruokavaliosta samoin kuin sokeri (pullat kakut, karkit) arkisyömisistä. Se, miten onnistuin, on pitkäkti kiinni siitä, että syön aamupalalla nyt enemmän. Ennen söin pari leipäpalaa päällisineen, nyt syön tuon lisäksi rahkaa, maustamatonta jugurttia ja marjoja. Ei tule missään välissä​ "napostelunälkä".

Vierailija
15/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalani ja ruokailuni pitäisi olla kohdillaan, on tsekattu ravintoterapeutin ja personal trainerin kanssa. Ongelmani ei ole se, että en söisi oikeaa ruokaa tarpeeksi. Voin syödä juuri oikein mutta silti voin syödä vaikka levyllisen suklaata tai karkkipussin ihan helposti.

Onko kukaan lopettanut herkkujen syömistä kuin seinään ja onnistunut siinä? Olen lukenut asiasta ja joidenkin mukaan ainoa vaihtoehto on lopettaa herkut ja sokeri kuin seinään ja toisten mukaan se ei taas ole järkevää...

Vierailija
16/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin herkkujen ostamisen kotiin: jos ei ole herkkuja, ei niitä tule syötyä. Vaatii itsekuria kaupassa ja alkuun myös kotona, kun lähikauppa on naapurissa. Sain miehenkin innostumaan vähäsokerisuudesta ja olemme nykyään tarkkoja siitä, että arkisyömiset sisältävät mahdollisimman vähän lisättyä sokeria. Juhlapäivinä tms. herkutellaan vapaasti.

Vierailija
17/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jdkslsk kirjoitti:

Aamupalani ja ruokailuni pitäisi olla kohdillaan, on tsekattu ravintoterapeutin ja personal trainerin kanssa. Ongelmani ei ole se, että en söisi oikeaa ruokaa tarpeeksi. Voin syödä juuri oikein mutta silti voin syödä vaikka levyllisen suklaata tai karkkipussin ihan helposti.

Onko kukaan lopettanut herkkujen syömistä kuin seinään ja onnistunut siinä? Olen lukenut asiasta ja joidenkin mukaan ainoa vaihtoehto on lopettaa herkut ja sokeri kuin seinään ja toisten mukaan se ei taas ole järkevää...

Vähennä ruuastasi hiilareita ja lisää rasvaa. Näin makeanhimoa ei tule. Ravintoterapeutit ja pt:t suosittelevat aina hyvin hiilaripitoista ja vähärasvaista ruokaa, jolla makeanhimoa oikein pidetään yllä.

Vierailija
18/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jdkslsk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jdkslsk kirjoitti:

Mielestäni addiktion korvaaminen toisella ei ole pidempiaikainen ratkaisu (esim. Tupakan korvaaminen nikotiinipurkalla ja nijotiinipurkkaan koukkuun jääminen). Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :)

Ei addiktion korvaaminen toisella olekaan pidempiaikainen ratkaisu. Rasvan syöminen sen sijaan on.

Vierailija
19/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jdkslsk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jdkslsk kirjoitti:

Ei addiktion korvaaminen toisella olekaan pidempiaikainen ratkaisu. Rasvan syöminen sen sijaan on.

No ei nyt niin kovin pitkäaikainen, Kuolee sitten viisikymppisenä sydäninfarktiin.

Vierailija
20/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jdkslsk kirjoitti:

Hmm, syön kyllä ehkäisypillereitä (diane nova). Oiskohan noilla joku vaikutus sokerihimoon. Toisaalta himoa on ollut jo ennen niiden aloittamista.

Tuot magnesiumia voisin kokeilla. Olen silloin tällöin ottanut sitä purkista mutta jospa alkaisin ottamaan sitä säännöllisesti ja kokeilla joskos sillä olisi vaikutusta :)

No kun et usko siihen hiivahommaan niin et usko. Monilla se hiiva lähtee leviämään ihan liikaa, kun e-pillerit tuhoavat suolistoa ja sen hyviä bakteereja. Ja jos uskoisit siihen hiivaan, uskoisit siihenkin että se luo ne mieliteot, koska se tarvitsee sokereita ja/tai höttöviljaa kasvaakseen ja pysyäkseen hengissä. 

Onko sinulla hyvä viinapää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi