Miten eroon sokerista
Sokerihiiret, miten olette päässeet eroon sokerista? Olen aina ollut riippuvainen sokerista, voisin syödä koko ajan karkkia, keksejä, pullaa ja kaikkea sokerista. Syön muuten suht terveellisesti mutta tuo sokerin ahmiminen ahdistaa. En vain pysty lopettamaan. Olin talvella noin kolme kuukautta ilman ja muistan, ettei muutaman viikon jälkeen tehnyt edes mieli mutta pikku hiljaa sokeri taas tuli kuvioihin. Yritin myös niin, että lopetin tietoisesti kaiken turhan sokerin mutta en karsinut sitä ihan kaikesta ruuasta, esimerkiksi saatoin syödä mysliä jossa on alle 10g/100g sokereita mutta sekään ei auttanut sokerinhimoon.
Ajattelen addiktion olevan minulla yhtä kova kuin esimerkiksi miehelläni tupakan kanssa, voin olla ilman mutta saatan ajatella aamulla että milloin saan seuraavan kerran karkkia. Nyt kun kirjoitan tätä niin kuulostaa hullulta mutta näin se on. Enkä usko että olen ainoa maailmassa?
Ja en siis syö ruuassani kovinkaan paljon sokeria (en syö mitään sokerijugurtteja tai myslejä/muroja yms.) mutta en myöskään halua korvata sokeria makeutusaineilla. Pyrin syömään omasta mielestäni mahdollisimman hyvin: Kanaa, nautaa, vihanneksia, täysjyväpastaa, riisiä, jonkin verran hedelmiä, kreikkalaista/luonnonjugurttia (ei rasvaton), maitoa vain kahviin (muutaman kerran vk), juureen tehtyä ruisleipää, ei margariineja.....
Oisko kellään mitään vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia sokerin pois jättämisestä, jos kohtuus ei vain onnistu? :)
Kommentit (57)
Rasva on ehkä mielessäsi laardia ja voita? Se voi olla kuitenkin vaikka pähkinöitä ja kalaa, oliiviöljyä.
Mutta... kerroit aloituksessasi jo kerran päässeesi irti sokereista, joten tiedät itsekin, että vastaus on itsekuri ensi alkuun, ja sitten himo häviää. Ei ole taikapilleriä, vaikka kovasti taikakeinoa yritätkin tässä ketjussa vaatia. Rasvan syöminen esim pähkinöiden muodossa on hyvä ohje, mutta kun se ei sinulle sovi, niin kärvistele,
Sokerista pääsee eroon, kun tekee itse ruokaa. Pitää välttää vehnäjauhoja myös. Jostain syystä vehnäjauho ylläpitää sokerin himoa. Ties miksi.
Olemme lapsesta saakka valitettavasti syöneet paljon sokerisia tuotteita. Käsittääkseni sokeriin tulee riippuvuus.
Yleisistä ruokailutavoista lienee kysymys. Kunnon ruokaa, ei liikaa riisiä, pastaa, perunaa. Hyvää proteiinia runsaasti!
Korostan ruokailuvälejä. Jatkuva napostelu on todella huono juttu. Jos ruokailun jälkeen tekee mieli jotain makeaa, on kyse vääränlaisesta ruokakokonaisuudesta (liikaa viljoja ja hiilihydraatteja). Jos syö oikein, niin makeanhimoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. Kaikissa niissä tutkimuksissa, missä kova rasva tai rasva ylipäätään on todettu aiheuttavan sydäntautiriskiä, niissä ei ole koskaan syöty vhh:sti vaan runsaaseen hiilihydraattiin on yhdistetty runsas rasva. Ei ihmekään jos pumppu pettää, koska siellä on se hiilari.
Linkkaapas sitten kaikki nämä tutkimukset...
Ei mun tartte linkata. Ihan mikä tahansa tutkimus kelpaa, missä on tutkittu kovan rasvan aiheuttavan sydänkuolemia tai sydänsairautta. Yhtään niistä ei ole tehty vhh:sti syöden.
Itselläni ei ole mitään tieteellisiä faktoja esittää VHH:sta, mutta kyseistä ruokavaliota noudattamalla sokerinhimo loppuu muutamassa päivässä, ahmimishäiriö loppuu, paino laskee itsestään kaloreita tai ruokamääriä laskematta ja ennen kaikkea olo tuntuu energiseltä ja terveeltä. Tiedä sitten, mikä on totuus, mutta tällä mennään, kun tunnen oloni koko ajan hyväksi, ja näläntunnetta ei ole juuri koskaan.
-Entinen läski
Vierailija kirjoitti:
Sokerista pääsee eroon, kun tekee itse ruokaa. Pitää välttää vehnäjauhoja myös. Jostain syystä vehnäjauho ylläpitää sokerin himoa. Ties miksi.
Olemme lapsesta saakka valitettavasti syöneet paljon sokerisia tuotteita. Käsittääkseni sokeriin tulee riippuvuus.
Yleisistä ruokailutavoista lienee kysymys. Kunnon ruokaa, ei liikaa riisiä, pastaa, perunaa. Hyvää proteiinia runsaasti!
Korostan ruokailuvälejä. Jatkuva napostelu on todella huono juttu. Jos ruokailun jälkeen tekee mieli jotain makeaa, on kyse vääränlaisesta ruokakokonaisuudesta (liikaa viljoja ja hiilihydraatteja). Jos syö oikein, niin makeanhimoa ei tule.
Ei proteiinia runsaasti! ei keho kestä eikä se poista makeanhimoa. Rasvaa reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä tee ja porkkana. Välipalaksi! Kesän porkkanoita odotellessan...
Miksi sinä odotat niitä porkkanoita etkä syö? Johan niitä on ollut hyvä tovi kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. Kaikissa niissä tutkimuksissa, missä kova rasva tai rasva ylipäätään on todettu aiheuttavan sydäntautiriskiä, niissä ei ole koskaan syöty vhh:sti vaan runsaaseen hiilihydraattiin on yhdistetty runsas rasva. Ei ihmekään jos pumppu pettää, koska siellä on se hiilari.
Linkkaapas sitten kaikki nämä tutkimukset...
Ei mun tartte linkata. Ihan mikä tahansa tutkimus kelpaa, missä on tutkittu kovan rasvan aiheuttavan sydänkuolemia tai sydänsairautta. Yhtään niistä ei ole tehty vhh:sti syöden.
Jep. Tämä on mielenkiintoinen dokumentti aiheeseen liittyen: http://www.imdb.com/title/tt1333994/
Olen syönyt kolmen tunnin välein noin kuukauden, erityisesti paljon kasviksia, marjoja ja ei mitään keinotekoista rasvaa tai kevyttuotteita. Hiilareita viljoista aika vähän ihan jo siksikin, ettei ole tehnyt mieli, mutta kaurapuuroa jonkin verran. Jos haluaa eroon sokerista, vähärasvainen ei toimi, siitä jää nälkä ja mieliteot paljon helpommin päälle kuin rasvaisemmasta versiosta.
On normaalipainossa jo lähtenyt painoa pari kiloa ja senttejä vyötäröltä. Tämä ja syömättömyys ovat ainoat keinot, millä olen saanut sokerihimon kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Porkkanat on makeita, niitä ei välipalaksi kannata syödä. Ruuan lisukkeena rasvan kanssa syötynä sopivat hyvin.
Välipalat yleensäkin aikuisella ovat aivan turhia.
MItä vikaa esim näissä ruoissa, mitä tänään olen syönyt? Tämä siis teille, keitä oksettaa ajatus 150g rasvaa päivässä:
Aamiainen; keitetty kananmuna, kermajuustoa, maksamakkaraa, kurkkua, ituja, tippa majoneesia munanpuolikkaiden päällä. Kermakahvi.
Lounas; jauhelihakeitto, jossa keittojuureksia, jauhelihaa, tomaattipyrettä, luu-lihalientä, voita, persiljaa, mustapippuria. Sen kanssa minuuttisämpylä (voi, manteli- ja kookosjauho, kananmuna), kermajuustoa ja kurkkua. Juomaksi vettä.
Välipalakahvi kermatilkalla.
Iltaruoka on vielä vähän auki, mutta tuollaista ihan tavallista kotiruokaa, johon on vaan piilotettu hyvää rasvaa ja jätetty ylimääräiset hiilarit pois.
Olen itse ollut vuosien ajan sokeriaddikti ja mikä itselläni on tehonnut on valkoisen sokerin täydellinen lopetus. Makeutan pääasiassa hunajalla ja syön sokeritonta suklaata satunnaisesti. Kaikki tuoteselosteet luen läpi, ettei ole lisättyä sokeria tuotteessa, mitä muuten löytyy useista elintarvikkeista, vaikka ei uskoisi. Useissa leivissä on sokeria/siirappia, maustetuissa tuorejuustoissa, alkoholittomassa oluessa tai vaikka vehnämurokkeessa. Olen opetellut itse tekemään mm. mysliä, koska vain yhden hyvän löysin, missä ei ollut lisättyä sokeria. Kun jätin valkoisen sokerin pois, kiukkuista ja ahdistavaa oloa kesti usean päivän, mutta pahimpaan ahdistukseen otin hiukan sokeria, kunnes pystyin olla ilman. Eli itselläni ollut psyykkisesti tiukassa tuo lopettaminen, koska addiktiokin ollut n.20v. On muuten hyvä olotila ilman sokeria, suosittelen lämpimästi!
Vierailija kirjoitti:
MItä vikaa esim näissä ruoissa, mitä tänään olen syönyt? Tämä siis teille, keitä oksettaa ajatus 150g rasvaa päivässä:
Aamiainen; keitetty kananmuna, kermajuustoa, maksamakkaraa, kurkkua, ituja, tippa majoneesia munanpuolikkaiden päällä. Kermakahvi.
Lounas; jauhelihakeitto, jossa keittojuureksia, jauhelihaa, tomaattipyrettä, luu-lihalientä, voita, persiljaa, mustapippuria. Sen kanssa minuuttisämpylä (voi, manteli- ja kookosjauho, kananmuna), kermajuustoa ja kurkkua. Juomaksi vettä.
Iltaruoka on vielä vähän auki, mutta tuollaista ihan tavallista kotiruokaa, johon on vaan piilotettu hyvää rasvaa ja jätetty ylimääräiset hiilarit pois.
Ei mitään vikaa, eikä noilla ruuilla makeaa tee mieli. Täytyy kuitenkin ymmärtää, että 150g rasvaa tuntuu hurjalta määrältä sellaisesta, joka on tottunut mittaamaan öljyt teelusikalla ja suihkupullolla sekä syönyt ruokansa kevytversioilla rasvaa vältellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vikaa, eikä noilla ruuilla makeaa tee mieli. Täytyy kuitenkin ymmärtää, että 150g rasvaa tuntuu hurjalta määrältä sellaisesta, joka on tottunut mittaamaan öljyt teelusikalla ja suihkupullolla sekä syönyt ruokansa kevytversioilla rasvaa vältellen.
Näinhän se on. Kun joku sanoo syövänsä 150g rasvaa päivässä, niin rasvakammoiset suurin piirtein kuvittelee, että tässä leikataan voikimpaleesta pala ja syödään se sellaisenaan ja otetaan öljypullosta huikkaa päälle. :D Mulle toi 150g on aika minimi määrä, useimmat päivät päättyy niin, että rasvaa on tullut nautittua 250g. Eikä silloinkaan ole haukattu voipaketista (vaikka voisi) vaan sitä rasvaa on tullut aika rutosti ruokaan piilotettuna. Esim sosekeittoon, salaattiin, pataruokaan, rehupaistokseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkanat on makeita, niitä ei välipalaksi kannata syödä. Ruuan lisukkeena rasvan kanssa syötynä sopivat hyvin.
Välipalat yleensäkin aikuisella ovat aivan turhia.
Niinkuin muutkin kasvikset on hyvä syödä rasvattuna ihan senkin takia, että keho käyttää ravinteet paremmin kun rasva on mukana.
Jos lähtee syömään valtavan määrän rasvaa, pitää muistaa kaksi asiaa:
silloin ei todellakaan ole varaa horjuttaa verensokeria (insuliini) hiilareilla/sokerilla ja rasvan laadun tulee olla hyvä.
https://www.verianalyysi.fi/attachments/Slider/f9d8841e-71ec-645a-e6ef-…
Siinä on konkretiaa, mitä herkuilla saa aikaan itselleen. Punasolujen pitäisi virrata puhtaassa plasmassa ja sitten siellä onkin tuollaisia hiivalauttoja tiellä, jotka lisäksi vapauttavat kehoon myrkyllisiä aineenvaihduntatuotteita ja lisäksi kuluttavat valkosolut loppuun, koska niiden aika menee hiivan siivoamiseen tautien torjumisen sijaan.
Tuleeko sinulle huono olo kun syöt sokeriherkkuja pitkän tauon jälkeen?
Jos vastaus on kyllä niin silloin on helppoa luopua sokerista kokonaan.
Ei auta kikkailut. Ainoa keino on olla laittamatta sokerihöttöä suuhun. Helpoimmalla pääset, kun jätät herkut kokonaan pois. Tällöin ei tule mitään kohtuukäyttöongelmia tai lähde homma vahingossa taas laukalle. Hae elämyksiä muista ruuista. Mausta ruokia uusilla mausteilla tai kokeile sisäelimiä. Testaile eri maiden keittiöitä ja ruokia.