Miten eroon sokerista
Sokerihiiret, miten olette päässeet eroon sokerista? Olen aina ollut riippuvainen sokerista, voisin syödä koko ajan karkkia, keksejä, pullaa ja kaikkea sokerista. Syön muuten suht terveellisesti mutta tuo sokerin ahmiminen ahdistaa. En vain pysty lopettamaan. Olin talvella noin kolme kuukautta ilman ja muistan, ettei muutaman viikon jälkeen tehnyt edes mieli mutta pikku hiljaa sokeri taas tuli kuvioihin. Yritin myös niin, että lopetin tietoisesti kaiken turhan sokerin mutta en karsinut sitä ihan kaikesta ruuasta, esimerkiksi saatoin syödä mysliä jossa on alle 10g/100g sokereita mutta sekään ei auttanut sokerinhimoon.
Ajattelen addiktion olevan minulla yhtä kova kuin esimerkiksi miehelläni tupakan kanssa, voin olla ilman mutta saatan ajatella aamulla että milloin saan seuraavan kerran karkkia. Nyt kun kirjoitan tätä niin kuulostaa hullulta mutta näin se on. Enkä usko että olen ainoa maailmassa?
Ja en siis syö ruuassani kovinkaan paljon sokeria (en syö mitään sokerijugurtteja tai myslejä/muroja yms.) mutta en myöskään halua korvata sokeria makeutusaineilla. Pyrin syömään omasta mielestäni mahdollisimman hyvin: Kanaa, nautaa, vihanneksia, täysjyväpastaa, riisiä, jonkin verran hedelmiä, kreikkalaista/luonnonjugurttia (ei rasvaton), maitoa vain kahviin (muutaman kerran vk), juureen tehtyä ruisleipää, ei margariineja.....
Oisko kellään mitään vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia sokerin pois jättämisestä, jos kohtuus ei vain onnistu? :)
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
En usko hiivaongelmaan. Olen toiselta ammatiltani bioanalyytikko, joten olen joutunut omaa ja toisten verta analysoimaan paljon, eikä tuollaista ongelmaa koskaan ole ollut. Sokeri on kuitenkin ollut ongelmana jo yli kymmenen vuotta. Rasvaan en lähde sokeria vaihtamaan vaan haen pidempiaikaista ratkaisua.. mutta kiitos näistä vinkeistä kuitenkin :)
Sehän juuri on se pidempiaikainen ratkaisu.
Mielestäni addiktion korvaaminen toisella ei ole pidempiaikainen ratkaisu (esim. Tupakan korvaaminen nikotiinipurkalla ja nijotiinipurkkaan koukkuun jääminen). Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :)
Ei addiktion korvaaminen toisella olekaan pidempiaikainen ratkaisu. Rasvan syöminen sen sijaan on.
No ei nyt niin kovin pitkäaikainen, Kuolee sitten viisikymppisenä sydäninfarktiin.
Rasva ei tuki suonia, hiilihydraatit tekevät sen.
https://tesso.fi/content/tutkimus-vahvistaa-kova-rasva-yh%C3%A4-kova-ri…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
En usko hiivaongelmaan. Olen toiselta ammatiltani bioanalyytikko, joten olen joutunut omaa ja toisten verta analysoimaan paljon, eikä tuollaista ongelmaa koskaan ole ollut. Sokeri on kuitenkin ollut ongelmana jo yli kymmenen vuotta. Rasvaan en lähde sokeria vaihtamaan vaan haen pidempiaikaista ratkaisua.. mutta kiitos näistä vinkeistä kuitenkin :)
Mielestäni addiktion korvaaminen toisella ei ole pidempiaikainen ratkaisu (esim. Tupakan korvaaminen nikotiinipurkalla ja nijotiinipurkkaan koukkuun jääminen). Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :)
Ei addiktion korvaaminen toisella olekaan pidempiaikainen ratkaisu. Rasvan syöminen sen sijaan on.
No ei nyt niin kovin pitkäaikainen, Kuolee sitten viisikymppisenä sydäninfarktiin.
Olette molemmat oikeassa, oletan ettei ensimmäinen kehoittanut syömään huonoa rasvaa vaan olemaan tarkka siitä, mitä rasvaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Olette molemmat oikeassa, oletan ettei ensimmäinen kehoittanut syömään huonoa rasvaa vaan olemaan tarkka siitä, mitä rasvaa syö.
Nimenomaan rasvan laadulla on merkitystä. Kaikenlaiset keinorasvat, margariinit ja rypsiöljyt kannattaa jättää syömättä ja panostaa hyvään rasvaan.
Yksi hoitokerta hypnoosia (lääkärin tekemä) lopetti minun makeanhimoni.
Hiilarit n. 20g vuorokaudessa, proteiinia sopivasti ja rasvaa ainakin 150g (enemmänkin saa syödä jos jaksaa). Lisäksi candida forte -kuuri. Tämä auttoi minulla. Sokeri himo hiipii heti takaisin jos rasvan määrä jää alle 150g ja/tai hiilaria menee yli 50g päivässä. Liika proteiinin mässytyskin nostaa sokerihimoa heti.
Huom. Kaikissa niissä tutkimuksissa, missä kova rasva tai rasva ylipäätään on todettu aiheuttavan sydäntautiriskiä, niissä ei ole koskaan syöty vhh:sti vaan runsaaseen hiilihydraattiin on yhdistetty runsas rasva. Ei ihmekään jos pumppu pettää, koska siellä on se hiilari.
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit n. 20g vuorokaudessa, proteiinia sopivasti ja rasvaa ainakin 150g (enemmänkin saa syödä jos jaksaa). Lisäksi candida forte -kuuri. Tämä auttoi minulla. Sokeri himo hiipii heti takaisin jos rasvan määrä jää alle 150g ja/tai hiilaria menee yli 50g päivässä. Liika proteiinin mässytyskin nostaa sokerihimoa heti.
Kukin taaplaa tyylillään. Olisin mieluummin lihava kuin mättäisin tällaiset määrät rasvaa naamaan. Tai ehkä lahtuisin juuri siksi että oksettaisi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Huom. Kaikissa niissä tutkimuksissa, missä kova rasva tai rasva ylipäätään on todettu aiheuttavan sydäntautiriskiä, niissä ei ole koskaan syöty vhh:sti vaan runsaaseen hiilihydraattiin on yhdistetty runsas rasva. Ei ihmekään jos pumppu pettää, koska siellä on se hiilari.
Linkkaapas sitten kaikki nämä tutkimukset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkaa sinä ensin sellainen tutkimus, jossa todistetaan, että vhh:sti syövä olisi saanut runsaasta rasvasta sydärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin taaplaa tyylillään. Olisin mieluummin lihava kuin mättäisin tällaiset määrät rasvaa naamaan. Tai ehkä lahtuisin juuri siksi että oksettaisi koko ajan.
Kuten sanoit, kukin taaplaa tyylillään. Toiset haluaa hoitaa terveyttään, toiset sairastua vielä vähän lisää. Onnea valitsemallasi tiellä, mahtaa olla hankala elämä sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tartte linkata. Ihan mikä tahansa tutkimus kelpaa, missä on tutkittu kovan rasvan aiheuttavan sydänkuolemia tai sydänsairautta. Yhtään niistä ei ole tehty vhh:sti syöden.
Miksi asia on sinulle ongelma, jos olet kaikinpuolin terve ja voit hyvin?
Rasva ei muuten muodostu additioksi toisin kuin sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Hmm, syön kyllä ehkäisypillereitä (diane nova). Oiskohan noilla joku vaikutus sokerihimoon. Toisaalta himoa on ollut jo ennen niiden aloittamista.
Tuot magnesiumia voisin kokeilla. Olen silloin tällöin ottanut sitä purkista mutta jospa alkaisin ottamaan sitä säännöllisesti ja kokeilla joskos sillä olisi vaikutusta :)
No kun et usko siihen hiivahommaan niin et usko. Monilla se hiiva lähtee leviämään ihan liikaa, kun e-pillerit tuhoavat suolistoa ja sen hyviä bakteereja. Ja jos uskoisit siihen hiivaan, uskoisit siihenkin että se luo ne mieliteot, koska se tarvitsee sokereita ja/tai höttöviljaa kasvaakseen ja pysyäkseen hengissä.
Onko sinulla hyvä viinapää?
Mielenkiintoni heräsi. Itse olen sokerihiiri ja välillä tuntuu, että tulen humalaan jo yhdestä viinilasillisesta. Onko näillä jokin yhteys?
Joku kysyi, miksi asia on ongelma, jos olen muuten terve. Ihan sen vuoksi, että tiedän ettei sokerin ja muiden herkkujen syöminen holtittomasti ole pidemmän päälle tervettä ja haluan pitää huolta terveydestäni.
Hiivaongelmasta inttäjälle, teidän ettei minulla ole ko. ongelmaa. Mutta toki voitte keskustella siitä, joilla sitä ongelmaa on.
Rasvan syöminen 150g päivässä ei kuulosta kovin järkevältä ratkaisulta. Kuulostaa juuri näiltä uskomusruokavalioilta, jossa kaikki vedetään överiksi.
Miten pystytte olemaan ilman sokeria? Tarkoitan että unohtuuko sokeri jossain vaiheessa vai tekeekö kuitenkin mieli jossain tietyissä tilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Hmm, syön kyllä ehkäisypillereitä (diane nova). Oiskohan noilla joku vaikutus sokerihimoon. Toisaalta himoa on ollut jo ennen niiden aloittamista.
Tuot magnesiumia voisin kokeilla. Olen silloin tällöin ottanut sitä purkista mutta jospa alkaisin ottamaan sitä säännöllisesti ja kokeilla joskos sillä olisi vaikutusta :)
No kun et usko siihen hiivahommaan niin et usko. Monilla se hiiva lähtee leviämään ihan liikaa, kun e-pillerit tuhoavat suolistoa ja sen hyviä bakteereja. Ja jos uskoisit siihen hiivaan, uskoisit siihenkin että se luo ne mieliteot, koska se tarvitsee sokereita ja/tai höttöviljaa kasvaakseen ja pysyäkseen hengissä.
Onko sinulla hyvä viinapää?
Mielenkiintoni heräsi. Itse olen sokerihiiri ja välillä tuntuu, että tulen humalaan jo yhdestä viinilasillisesta. Onko näillä jokin yhteys?
On, jos uskoo candidan liikakasvun mahdollisuuteen/ hiivasyndroomaan. Eli juuri noin, hiiva roihahtaa saamastaan viinasta ja sokerista ja tulee halvat kännit.
Jdkslsk kirjoitti:
Joku kysyi, miksi asia on ongelma, jos olen muuten terve. Ihan sen vuoksi, että tiedän ettei sokerin ja muiden herkkujen syöminen holtittomasti ole pidemmän päälle tervettä ja haluan pitää huolta terveydestäni.
Hiivaongelmasta inttäjälle, teidän ettei minulla ole ko. ongelmaa. Mutta toki voitte keskustella siitä, joilla sitä ongelmaa on.
Rasvan syöminen 150g päivässä ei kuulosta kovin järkevältä ratkaisulta. Kuulostaa juuri näiltä uskomusruokavalioilta, jossa kaikki vedetään överiksi.
Miten pystytte olemaan ilman sokeria? Tarkoitan että unohtuuko sokeri jossain vaiheessa vai tekeekö kuitenkin mieli jossain tietyissä tilanteissa?
Haluat ilmeisesti jonkin vippaskonstin sokerista irtipääsemiseen. Sellaista ei ole, ei myöskään itsekuri ole toimiva keino. Olet saanut täältä sen neuvon, joka toimii sokerivieroituksessa. Sinulle se ei kuitenkaan kelpaa. Ei se meitä neuvojia haittaa, sinähän siinä kärsit sokerin kanssa.
Vahvistat hyvää bakteerikantaa ihmisspesifillä maitohappobakteerilla ja tarvittaessa laadukas entsyymivalmiste (saat ravinnon ja energian hyödynnettyä tehokkaammin terveellisellä ruualka) ja leikkaat sokerin kokonaan. Jos käytät sitä jonkin verran, elimistösi kaipaa sitä. Kun et käytä, se alkaa maistua pahalta.
Minä lopetin sokerin (kaikki herkut, leivonnaiset, jugurtit, yms.) kertalaakista, koska motivaatio oli kova: jouduin Prednisolon-kortisonikuurille, jonka sivuvaikutuksiin kuului lihominen, yletön syömishimo. Päätin, että minun on helpompi kieltäytyä heti kuurin alettua kaikesta, kuin saada 30 kiloa pois.
Asiaan. Opettelin näkemään kaiken sokerisen erittäin haitallisena. Kaupassa katsoin suklaata ja näin rasvan (suonissani), sokerin, lisäaineet, jne. Itsesuggestiota kai se oli. Kiitos ei -toimii yhä.
Toinen tapa, mikä hillitsi oli grillibroilerin syöminen. Lisäksi salaattia, kirsikkatomaattia. Söin itseni ähkyyn - ja kas, ei makeanhimoa.
Kerran viikossa sallin itselleni herkun. Marjoja pakastimesta sekaisin, lisänä kerma-mascarbonevaahto - ja siihen lisäsin vähän sokeria kyllä.
Kaupassa käynti oli helppoa, kun opettelin näkemään (lukemalla tuoteselosteita) sokeriset ruokajutut. Itsekuri on helppoa.
Nyt sokerittomuudesta ja perusruoka-aineksista on tullut elämäntapa. Silloin tällöin syön suklaata, kuten kerran, pari vuodessa vähän.
Laihdutin pitkään hiilihydraattimalla ruokavaliolla. Kunnes huomasin, että kärsin päänsäryistä, alavireydestä, aivosumusta (tms.). Nykyään syön hillitysti pieniä annoksia hiihihydraatteja päivittäin. Olo korjaantui!
Hedelmiä en mielelläni syö, mieluummin syön marjoja intohimoisesti. Aina kun saan!
Mutta jostain syystä peruna yhä aiheuttaa minulle uskomattoman, kooman kaltaisen ruokailun jälkeisen väsymyksen. En syö siitä syystä perunaa. En tiedä miksi näin on, mutta näkökenttä hämärtyy väsymyksestä, pää on lyijynraskas jos olen syönyt perunaa....
Kokemukseni mukaan sokerista on mahdollista päästä eroon. Tai kuten minun tapauksessani, todella vähäsokerinen ruokavalio toimii. Sokeriset jutut, kuten esim. light-kokis, ovat pahoja. Kummallisen makuisia. (Sivumennen, lopeta kaikki light-juomat! Ne ylläpitävät riippuvuutta makeamakuisiin juttuihin, eikä jano edes lähde niillä).
Vihreä tee ja porkkana. Välipalaksi! Kesän porkkanoita odotellessan...