Miten asuntolaina kannattaa jakaa tässä tilanteessa?
Mies tienaa paljon paremmin kuin minä.
Oletetaan, että asunnon hinta 300 000€. Minulla on heti maksaa puolet eli 150 000€. Osa säästöjä ja osa perintöä.
Voidaanko jakaa asuntolaina puoliksi eli lyhentää samaa lainaa? Meille ok, että loppujen lopuksi minä omistan asunnosta paljon enemmän kuin mies. Tietysti jos ero tulee niin sitä varten pitää tehdä paperit, että mies saa pienemmän osuuden.
Todellisuudessa haluttais yhteinen laina, jota mies lyhentää enemmän kuin minä ja laskettais prosentit palkasta. Mut miten tää omistusjako sitten lopulta menee?
Vai olisko selkeintä ottaa vaan eri laina, esim. Mies 100 000€ ja minä 50 000€. Entä jos samme joskus lapsia ja jään hoitovapaalle, pitäis pitää lyhennysvapaata niin mites tää sitten menee?
Tuleeko myös jotain vero-ongelmia jos mies tulee ikään kuin "siivellä" tuohon asuntoon, mutta hänelle en tosiaankaan lahjoita osuutta ja omistaisin loppupeleissä paljon enemmän.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ap maksaa puolet ja mies ottaa lainan omalle puoliskolleen. Eron sattuessa asunto menee luonnollisesti sitten puoliksi.
Ei olis kyllä reilua pistää miestä ottamaan itse 150 000€ lainaa! Kun korot yms päälle sitten. Myös miehen osuus lyhennyksestä eli kokonaisuudessaan ois sit aika iso? Voin ihan hyvin pistää oman lusikkani lainasoppaan jos ja kun mun osuus eli 150 tuhatta ois silleen turvattu, että jos ero tulee niin saan sen mitä olen maksanutkin eli 150 tuhatta + lyhennykset ja mies saa sen mitä itse lyhentänyt. Tietysti myyntisumma sit vaikuttais eli kaikkee ei välttämättä saa takas jos menee tappiolle, mut periaatteessa.
Ap
Kannattaa pitää mielessä että se yhdessä omistettu asunto on molempien lainojen panttina, eli jos toinen ei maksa lainaansa, voi pantti mennä lunastukseen.
Mitoitatte tietysti maksusuunnitelmanne niin että hoitovapaalla yksien tulojen varassa ette ole kusessa. Silloin ette ole kusessa työttömyyden tai lomautuksenkaan aikana. Ylimääräistä saa sen pienemän kk-erän lisäksi maksaa ihan niin paljon kuin haluaa.
Jos ap:lla on varallisuutta 150 tonnia ennen avioliittoa, suosittelen lämpimästi avioehtoa eron varalle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä että se yhdessä omistettu asunto on molempien lainojen panttina, eli jos toinen ei maksa lainaansa, voi pantti mennä lunastukseen.
Mitoitatte tietysti maksusuunnitelmanne niin että hoitovapaalla yksien tulojen varassa ette ole kusessa. Silloin ette ole kusessa työttömyyden tai lomautuksenkaan aikana. Ylimääräistä saa sen pienemän kk-erän lisäksi maksaa ihan niin paljon kuin haluaa.
Jos ap:lla on varallisuutta 150 tonnia ennen avioliittoa, suosittelen lämpimästi avioehtoa eron varalle.
Mitä tää pantti tarkoittaa? Siis jos minä tai mies jompi kumpi (tai molemmat) ei voitaisi lainaa lyhentää niin sitten yritettäis myydä asunto pois eli meillä ei olisi varaa siinä asua. Ellei sit ois joku tilapäinen asia ja sitten varmaan saisi lyhennysvapaata pankista.
Naimisiin tosiaan jos mennään nii todellakin avioehto!
Ap
Mietin muuten tota miehen käsirahaa eli sehän pitäis olla 10 % hänen lainan suuruudesta? Voinko itse toimia tähän jotenkin takaajana. Jäisi varmaan muutmista tonneista kiinni ja mies saa sen äkkiä hoidettua. Vai tarkottaisiko se sit sitä, että takaisin muka sen lainan kokonaan?
Ap
Mitä se mies haluaa? Kai tämä koko homma nyt riippuu hänestäkin ja hänen halustaan omistaa puolet tai vaan neljäsosa.
Itse toimisin näin: molemmille oma laina 75 000 ja sinulle omistusosuudeksi 75%, miehelle 25%. Jos menette naimisiin niin avioehto asunnon/talon osalle. Hoitovapaan ajaksi ei välttämättä tarvita lyhennysvapaata. Meillä kun toinen on ollut kh-tuella niin toinen on maksanut asumisen kokonaan. Meillä on yhtä suuret lainat ja omistusosuudet, mutta olisimme toimineen kh-tukiaikana noin vaikka lainat/osuudet olisivat erisuuret. Mielestäni kun yhdessä sovitaan, kauanko lasta hoidetaan kotona ja kuka hoitaa, niin sitten se työssäkäyvä maksaa suurimman osan elämisestä sen kotihoitoajan. Ja kotihoitoasia on erillinen näistä nyt sovittavista asunnon omistussuhteista ja maksuista.
Ap sijoittaa käteisosuuden asuntoon, ja molemmat ottavat yhtä paljon lainaa. Esimerkki:
AP sijoittaa käteistä 100 000e ja ottaa lainaa 100 000e. AP:n mies sijoittaa 0e ja ottaa lainaa 100 000e. AP omistaa asunnosta 2/3 ja miehensä 1/3.
Jos taloudelliset tilanteet muuttuvat, voi AP myydä miehelleen tuon 17%, jolloin molemmat omistavat saman verran.
Ikinä ei kannata päätyä tilanteeseen, jossa toinen maksaa asunnosta enemmän käteisellä, mutta lainat ovat yhteisiä. Avo- tai avioerotilanteessa tai seuraavaa asuntoa ostaessa maksettua summaa tai sen nykyarvoa voi olla hankala näyttää toteen ilman, että tuloksena on mehevä riita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mies haluaa? Kai tämä koko homma nyt riippuu hänestäkin ja hänen halustaan omistaa puolet tai vaan neljäsosa.
Hänelle on ok omistaa vähemmän. Tässä yhdessä pohditaan miten tämän saisi menemään just niin, että jos ero tuliskin joskus niin ei sit mee ihan säädöks koko homma.
Mietin nyt vaan sit tota, että jos otettais saman suuruinen laina esim.pistäisin 100 000€ kiinni ja molemmat ottais sen verran lainaa.. Mut miksi en heittäisi tuota 50 000€ siihen sit taas kun se raha kerran on jo olemassa?
Jotenkaan en nyt yhtään luota, että pankista saatais meidän etujen mukainen suunnitelma.
Ap
Voiko toinen tosiaan lyhentää toisen lainaa ilman, että siitä pitää lahjaveroa maksaa? Jos olisin vaikka 3v kotona niin ihan kivastihan se mies mulle lainaa lyhentelis niin eikö siitä pidä lahjavero maksaa, kyse kun on sit omaisuuden kartottamisesta eikä mistään vuokrasta?
Ap
Jos maksat käteisellä sen 150 000 euroa ja lopun 150 000 euroa otatte vaikkapa yhteisenä lainana? Tällöin olette yhteisesti vastuussa lainan maksusta. Käsittääkseni omistussuhde joka tapauksessa menee 75% ja 25% (ellette toisin sovi). Toki tuon 150 000 jakaa omiksikin lainoiksi, jolloin kumpikin on vastuussa vain omasta osuudestaan. Kuluja toki tulee myös tuplat.
Meillä on vaimon kanssa 50/50 jaolla yhteinen laina. Ihan hyvin on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Voiko toinen tosiaan lyhentää toisen lainaa ilman, että siitä pitää lahjaveroa maksaa? Jos olisin vaikka 3v kotona niin ihan kivastihan se mies mulle lainaa lyhentelis niin eikö siitä pidä lahjavero maksaa, kyse kun on sit omaisuuden kartottamisesta eikä mistään vuokrasta?
Ap
Kannattaa ottaa yhteinen laina, jos suunnitelmissa, että toinen jää kotiin. Silloin ei ole väliä kumpi sitä lainaa maksaa ja lyhentää. Toisen lainan lyhentämisestä en ole varma miten se oikeasti menee. Oletan, että verottajaa voi jossain vaiheessa alkaa kiinnostamaan maksetut lahjaverot, jos tarpeeksi pitkään toisen lainaa lyhentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle on ok omistaa vähemmän. Tässä yhdessä pohditaan miten tämän saisi menemään just niin, että jos ero tuliskin joskus niin ei sit mee ihan säädöks koko homma.
Mietin nyt vaan sit tota, että jos otettais saman suuruinen laina esim.pistäisin 100 000€ kiinni ja molemmat ottais sen verran lainaa.. Mut miksi en heittäisi tuota 50 000€ siihen sit taas kun se raha kerran on jo olemassa?
Jotenkaan en nyt yhtään luota, että pankista saatais meidän etujen mukainen suunnitelma.
Ap
Toisaalta tuolla 50 000 eurolla elää ja makselee ihan mukavasti lainaa, jos jäät hoitovapaalle.
Mietin vielä sellasta, että jos on iso rahoitusvastike niin se myyntihintahan saattais olla sellanen et sais ilman lainaa. Mut onks se ees kannattavaa olla velkaa yhtiölle vai mieluummin maksaa koko summa ja velkaantua pankille? Mietin siis oisko vähemmän sitte säätöä jos itse maksaisin sen osuuden jos rahat riittää ja maksais talonyhtiön lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaa ottaa yhteinen laina, jos suunnitelmissa, että toinen jää kotiin. Silloin ei ole väliä kumpi sitä lainaa maksaa ja lyhentää. Toisen lainan lyhentämisestä en ole varma miten se oikeasti menee. Oletan, että verottajaa voi jossain vaiheessa alkaa kiinnostamaan maksetut lahjaverot, jos tarpeeksi pitkään toisen lainaa lyhentää.
Ehdottomasti erilliset lainat! Vaikka ap:lla olisi laittaa 150 000, kannattaa jättää puskuria tilille. Eikä laittaa kaikkea rajaa kiinni asuntoon. Tällä rahalla voi reagoda muuttuneisiin elämäntilanteisiin työttömyys, hoitovapaa... Eikä kaikki edes pidä hoitovapaata, vaan pelkän äitiysloman, jolloin tulot ei hirveästi romahda. Jos on yhteisiä lapsia tai on naimisissa verottaja ei puutu puolisin tekemiin lyhennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat käteisellä sen 150 000 euroa ja lopun 150 000 euroa otatte vaikkapa yhteisenä lainana? Tällöin olette yhteisesti vastuussa lainan maksusta. Käsittääkseni omistussuhde joka tapauksessa menee 75% ja 25% (ellette toisin sovi). Toki tuon 150 000 jakaa omiksikin lainoiksi, jolloin kumpikin on vastuussa vain omasta osuudestaan. Kuluja toki tulee myös tuplat.
Meillä on vaimon kanssa 50/50 jaolla yhteinen laina. Ihan hyvin on toiminut.
Ohis. Vain mies voi ehdottaa tälläistä 25/75 omistussuhdetta. Elämäntilanteet muuttuvat, tuo iso omistusosuus ja se että kaikki säästöt pistetty asuntoon voi tulla ap:lle taakaksi. Maltillinen imistussuhde 45/55 tai 40/60. Ja säästöjä kannattaa jättää. Kaikkia munia ei pidä laittaa yhteen koriin pätee tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vaimon kanssa 50/50 jaolla yhteinen laina. Ihan hyvin on toiminut.Ohis. Vain mies voi ehdottaa tälläistä 25/75 omistussuhdetta. Elämäntilanteet muuttuvat, tuo iso omistusosuus ja se että kaikki säästöt pistetty asuntoon voi tulla ap:lle taakaksi. Maltillinen imistussuhde 45/55 tai 40/60. Ja säästöjä kannattaa jättää. Kaikkia munia ei pidä laittaa yhteen koriin pätee tässäkin.
Ohis tämäkin, mutta öö miten niin vain mies? Minä olen nainen, ja olen varakkaampi ja parempituloinen kuin avomieheni. Kyllä minä olen ihan oikeastikin ehdottanut hänelle jopa 80/20-omistusosuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehdottomasti erilliset lainat! Vaikka ap:lla olisi laittaa 150 000, kannattaa jättää puskuria tilille. Eikä laittaa kaikkea rajaa kiinni asuntoon. Tällä rahalla voi reagoda muuttuneisiin elämäntilanteisiin työttömyys, hoitovapaa... Eikä kaikki edes pidä hoitovapaata, vaan pelkän äitiysloman, jolloin tulot ei hirveästi romahda. Jos on yhteisiä lapsia tai on naimisissa verottaja ei puutu puolisin tekemiin lyhennyksiin.
Miksi ehdottomasti erilliset lainat? En keksi mitään syytä miksi pitäisi ehdottomasti olla erilliset lainat.
Eli siis pelkkä avoliitto riittää, että toinen voi toisen lainaa lyhennellä ilman seuraamuksia? Muutenki tää ois hyvä tietää, vaikka ei lapsia saataiskaan. Ei koskaan tiedä sairastumisista tms niin olisi hyvä jos toinen voisi sitten auttaa tarvittaessa.
Totta kai jätän tilille puskurirahaa ja niin jättää mieskin, ei me nyt joka tilillä olevaa senttiä laiteta siihen asuntoon kiinni. Tämä 150 000€ on siis esimerkkisumma ja asunnon arvo 300 000€ myös esimerkki, tosin jotain tuohon suuntaan se sitten ois oikeestikin muutaman kymppitonnin heitolla. Mutta joo, en tietenkään laita kaikkee asuntoon kiinni!
Ap
Ap maksaa puolet ja mies ottaa lainan omalle puoliskolleen. Eron sattuessa asunto menee luonnollisesti sitten puoliksi.