Eikö kauhuelokuvissa näyttelevät lapset saa traumoja kohtauksista?
Tätä olen miettinyt ja haluaisin saada tietää miten vaikuttaa lapseen.
Jos esim. Elokuvan ikäraja on 18 ja siinä näyttelee 7-vuotias niin eikö se ole aika hullua?
Kommentit (76)
Ne kuvataan usein niin, että lapselle se tilanne on vain leikkiä. Kauhutunnelma tehdään sitten leikkausvaiheessa ja lisäämällä kohtauksiin taustaäänet ja musiikki.
News flash: hirviöitä ei ole oikeasti olemassa, ne lisätään tietokoneella myöhemmin.
Ei se ympäristö ilman erikoistehosteita ja muuta tietokoneella lisättyä efektiä ilman ole niin kammottava. Sen lisäksi ne lapset näkee ne muut näyttelijät ilman kaikkia kamalia varusteitakin, joten osaavat suhtautua tilanteeseen varmasti täysin eritavoin kuin elokuvan katsoja.
Harvemmin lapset joutuu edes näkemään mitään pelottavaa kuvauksissa. Oletko pistänyt merkille, että hyvin harvoin lapsi on samassa kuvassa hirviöiden kanssa?
Danny Lloyd näytteli lapsena Hohdossa ja sai vasta vuosia myöhemmin tietää, että kyseinen elokuva oli kauhuleffa.
Vierailija kirjoitti:
News flash: hirviöitä ei ole oikeasti olemassa, ne lisätään tietokoneella myöhemmin.
:D
Ap, älyä nyt päähän. Lähes kaikki äänistä, valaistuksista ja hirviöistä lähtien lisätään elokuvaan vasta jälkikäteen. Babadook ei ole oikea.
Pimeää kohtausta ei ole enää vuosikymmeniin kuvattu hämärässä valaistuksessa, vaan kunnon spottivaloissa ja kuvaa muunnellaan myöhemmin, sen takia elokuvien yökohtaukset ei ole enää mustansinistä mössöä mistä ei erotu näyttelijöistä kuin silmämunat ja hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin lapset joutuu edes näkemään mitään pelottavaa kuvauksissa. Oletko pistänyt merkille, että hyvin harvoin lapsi on samassa kuvassa hirviöiden kanssa?
Danny Lloyd näytteli lapsena Hohdossa ja sai vasta vuosia myöhemmin tietää, että kyseinen elokuva oli kauhuleffa.
Itse asiassa katsoin juurikin Hohdon eilen illalla. Ja nyt kun miettii niin totta, Danny oli samassa kuvassa muiden kanssa vain niissä kohtauksissa jotka eivät olleet kammottavia. Näkiköhän Danny ne kaksostytöt? Heissähän ei varsinaisesti ollut mitään kauhistuttavaa.
Ap
Samalla periaatteella kameramiehet olisivat erittäin pervoja ja itsekkäitä; kuinka monta murhaa, tappoa ja onnettomuutta ovatkaan kuvanneet koskaan tilanteeseen puuttumatta.
No ei kuule niitä ole ennen tietokoneilla lisäilty, oli kauhufilmejä olemassa minunkin nuoruudessa. Aika hirveeksi maskeerattuja lapsia oli kyllä ja muutakin epäilyttävää.
Kohtaukset käydään yhdessä lapsen ja vanhempiensa kanssa läpi ensin huolellisesti (kyllä, vanhemmat pönöttää kameran takana lapsen turvana), kerrotaan kaikki mitä tapahtuu ja mitä muut tekee. Lapselle myös näytetään mahdolliset maskeerausvälineet ja annetaan leikkiä niillä, saavat myös maistella esimerkiksi syötävää verta.
Vaikka tunnelma elokuvissa on pelottava, tunnelma kuvauksissa ei todellakaan ole ja kuvausalueet on aina hyvin valaistuja.
Se myös askarruttaa, eikö lapsi yhtään ihmettele kun näyttelee elokuvassa, mitä ei itse saa katsoa kun se on valmis? Kyllä minä ihmettelisin ainakin ja uskon, että aika pienikin tätä jo osaa ihmetellä.
Yleensä (kauhu)elokuvien kuvauksissa on ongelma, että lapsinäyttelijät nauraa ja kikattaa eivätkä osaa olla peloissaan kuten pitäisi. Heille se on vain lähinnä leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Se myös askarruttaa, eikö lapsi yhtään ihmettele kun näyttelee elokuvassa, mitä ei itse saa katsoa kun se on valmis? Kyllä minä ihmettelisin ainakin ja uskon, että aika pienikin tätä jo osaa ihmetellä.
Harvemmin lapsinäyttelijät näkee mitään omia elokuviaan, ellei sitten ole jostain lastenelokuvasta kyse.
Saavat kamalia traumoja, joita täytyy hoitaa pitkällä terapialla ja antipsykooteilla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä (kauhu)elokuvien kuvauksissa on ongelma, että lapsinäyttelijät nauraa ja kikattaa eivätkä osaa olla peloissaan kuten pitäisi. Heille se on vain lähinnä leikkiä.
Kuinkas monta manaajaa olet tehnyt kun noin pystyt yleistämään?
Kai sillä lapsella pitää kuitenkin olla taitoa näytellä, että joissain pelottavissa kohtauksissa on uskottava, esim. "I see dead people". Kai ne nenää kaivavat pikkuskidit eivät pääse kuvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsinäyttelijät ei yleensä näe mitään omia elokuviaan, jotka on suunnattu aikuiselle yleisölle. Eikä kyse ole pelkästään kauhuelokuvista.
Hohdon kaksostytöt valittivat vain karkeita mekkoja.Se kohtaus oli kyllä elokuvan paras ja coolein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas monta manaajaa olet tehnyt kun noin pystyt yleistämään?
Työskentelen kyllä alalla ja tämä oli vain oma näkemykseni aiheesta, en tietenkään ole työskennellyt jokaikisen ikinä tehdyn elokuvan parissa.
Mutta ehkä sinulla on jotain muita kokemuksia?
Et ole ikinä kuullut CGI:stä?