27-30-vuotiaat, kuinka paljon teillä on säästöjä tai omaisuutta?
Omistusasunto, säästöjä, osakkeita?
Laittakaa myös ikänne ja elämäntilanteenne (työ, koulu, perhe, lapset jos on)
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (198)
Asunto josta voisin saada myydessäni n 100 000e voitot. (asunto ollut pitkään suvussa, ostin nimellisellä hinnalla ennenkuin asuntomarkkinat räjähtivät) korot matalalla ja laina maksettu pian. Vastike minimaalinen.
Tästä syystä säästettynä jo 5000e rahana. Laitan pienestä varastotyöntekijän palkasta sivuun.
Ikää 29
Tämä on tuonut taloudellista turvaa.
Käyttötili 800€
Sijoitukset 40k
Asuntolainaa olen lyhentänyt 113k, velkaa vielä 187k
Vanha auto 3k
Ikä 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 27 v, 100 neliöinen omistusasunto Kampissa, uusi Bemari myös oma, sijoituksissa ja säästössä yht. noin 350 000. Ajattelin ostaa jonkun kivan paatin tänä kesänä.
Sitten heräsin ja päästin kissan ulos.
Rikas suku. Isukki maksaa. Leuhki sä vaan, kultalusikalla syötetty kokoomuslainen.
Sisälukutaidon puuttesi ja herraviha eivät oikein pue sinua.
Olen 29-vuotias, vakituisessa työssä kuudetta vuotta. Minulla on omistusasunto Helsingin keskustassa (arvo noin 400k), josta olen maksanut noin 60%. Lisäksi löytyy neljä velkavivulla ostettua sijoitusyksiötä Kallion seuduilta kaikki, jotka ovat vuokrattuina niin että käytännössä vuokralainen maksaa lyhennyksen, kulut ja verot. Näiden arvo yhteensä ehkä noin 500ke ja oma omistusosuuteni kasvaa kuukausittain hieman. Sijoitussalkku oli noin 56000 vielä viime kuussa, mutta lahjoitin anonyymisti tästä lastenkodille 16k, eli nyt jäljellä itsellä 40 000.
Yhteenvetona omistusten arvo siis vähän vajaa miljoona, mutta tässä paljon velkaosuutta joka pikkuhiljaa lyhenee.
Ehkä joskus kun löydän vaimon ja saisin lapsia niin voi sitten laittaa nuo rahat käyttöön perheen hyväksi :)
Tilillä 200 e, ei säästöjä missään muodossa, ei omaisuutta missään muodossa. Opintolainaa 17 k.
'
Opiskelen ja teen töitä, avoliitossa, ei lapsia.
29v, akateeminen, naimisissa, ei lapsia. Vasta ostettu omistusasuntio PK-seudulla.
Oma käyttötili: n 2 000e
Oma sijoitustili: 2 000e
Yhteinen taloustili: n 1000 e
Miehen tili: n 15 000 e
Asuntolaina yhteensä: 230 000e
Vanha auto: n 2 000e
Tilanne ahdistaa, asuntolaina on tuloihimme nähden varsin kohtuullinen, mutta eihän tulevaisuudesta koskaan tiedä... Tosin uskon, että saamme asunnon helposti myytyä, jos emme tavoittele suurta voittoa. Minun pitäisi myös saada enemmän säästöön, sillä tienaamme mieheni kanssa saman verran.
Ikää 27 vuotta. Säästössä on nyt noin 3000e. Olen vasta ruvennut säästämään tavoitteellisesti. Asun vuokralla yhdessä miehen kanssa, mulla pienipalkkainen työ. Parissa vuodessa toivottavasti semmoinen potti yhdessä kasassa että voidaan omaa kotia alkaa katselemaan.
Opintolainaa jäljellä melkein 8000e,makselen hissukseen pois.
Lisäksi on sellaisia pankissa lojuvia rahastoja noin kolmen tonnin arvosta, pitäisi varmaan tehdä niille jotain järkevää mutta en vaan ole jaksanut hoitaa.
29-vuotias, neljän alle kouluikäisen lapsen yksinhuoltaja. Asutaan vuokralla ja opiskelen tällä hetkellä yliopistossa (ennen lapsia ja opiskeluja olin töissä). Satunnaisesti teen etätöitä kotoa käsin opiskelujen lisäksi.
Säästöjä n. 30 000€ tilillä.
Jatkan vielä, että ne kolmen tonnin rahastot on semmoisia vanhempien ja isovanhempien laittamia, kun oli lapsi. Tajusin vasta aikuisena, että mulla ylipäätään on jotain tommosia, ja pitäisi saada aikaiseksi laittaa ne poikimaan jotenkin fiksummin.
Maallista mammonaa kokoa en, mä päähäni sijoitan sen.
- omistusasunto arvo n. 100 000€
- sijoitusasunto arvo noin 80 000€
- metsää 100ha arvo noin 100 000€
- 8000€ arvoinen auto
- 30 000€ osakkeissa
- tilillä 10 000€
27-vuotias nainen, työtön, asun yksin.
29v, asun keskisuuressa kaupungissa, vakituinen työ, mies + leikki-ikäinen lapsi. Asuntolainaa (rt) n. 55000 jäljellä, autorahoitusta (0-korko) 15000, opintolainaa 4000. Säästötilillä 2000, käyttötilillä n. 1000. Ei sijoituksia. Miehellä lähes samat. Kaksi autoa on pakolliset kun molemmilla +100km töihin matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Money talks kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka suuri osuus "rikkaiden" 27-30 vuotiaiden omaisuudesta on tullut perintönä tai lahjana vanhemmilta. Joillakin tuntuu olevan jo tuossa iässä ihan käsittämättömiä summia, joita ei pysty tienaamaan ansiotyössä kuin ihan käsittämättömällä työtahdilla tai sitten äärimmäisen hyvällä tuurilla.
Olen 27-vuotias, avopuoliso ja 1 lapsi. Asumme pääkaupungissa lähiössä vuokralla. Erilaisissa muodoissa olevia säästöjä on kertynyt noin 70ke edestä, joista 2ke on tullut perintönä. Elämme nuukasti, ei ole autoa tai muita huvituksia.
Öm?
Miksi elää nuukasti, jos tilillä makaa 70 k? Vai onko nuukailu valinta, joka tekee teidät onnelliseksi?
Koska pienemmälläkin pärjää??
Itsellä nettotulot tulevat olemaan n. 3000 e / kk, kun valmistun enkä usko, että kulutukseni nousee kun rahaa jää enemmän. Olen aikanaan lähtenyt kesätöihin 5,8 e tuntipalkalla, tosin eri alalla 😂 Pitkä on ollut matka näihin tuloihin.
Kun aloin tienaamaan 1800 e verojen jälkeen, niin minulle jäi 1200 e / kk säästöön. Nyt kun valmistun, niin kuukausiveloituksena menee 2000 e / kk säästötilille odottelemaan sijoituksia.
Kyllä sitä on kiitollinen, kun kirjautuu oman salkunkin tilannetta katsomaan ja näkee, että joka kuukausi tulee osinkoja, muttei niitä tarvitse käyttää ”koska tulee ylimääräistä!!!”
29-vuotias sinkku nainen. Varallisuus yhteensä n. 92 000e. Asun vuokralla Helsingin keskustassa vaikka rahat riittäisivät omaankin asuntoon. Tilillä ehkä n. 5000e. Aspilla 26 000e ja loput osakkeissa ja rahastoissa. Ei lainoja ja koulut käyty. Bruttotulot n. 3500e, josta nettona n. 2500e. Elelen hyvinkin mukavaa elämää, matkustelen monta kertaa vuodessa ulkomaille, käyn paljon ulkona syömässä ja shoppailen. Mutta sinkkuna elellessä jää kuitenkin joka kuukausi säästöön n. +- 1000e.
Omakotitalo 220k€ sijoitusasunto 65k€ autot ~20k€
Käyttötillillä 12k€ osakkeissa 6k€ muutama arvokas keräily esine ~6k€
Yhteensä 329k€ josta velkaa 157k€
Työllä ja asuntokaupoilla itsehankittu.
7v työelämässä.
Ikä 27v
350 000€ arvoinen talo, josta puolet vielä maksamatta. Säästössä 38 000€. 30v, naimisissa, vakityö.
26v mies, sinkku, töissä, 110k€ omaisuus jakautuu asuntoon, säästötiliin, käyttötiliin, osakkeisiin.
30v. nainen, 2 alle kouluikäistä lasta. Vakiduuni, nyt kotona lasten kanssa. Mies töissä.
- n. 200 000 omistusasunto Helsingissä, josta mun lainan osuus 67 000
- opintolaina n. 2500, ei muita velkoja
- auto menossa just lunastuksen kautta vaihtoo kolarin takia, oli velaton 10 000 auto. Seuraavaksi katsotaan vähän isompaa, n. 20 000 autoa, johon otetaan rahoitus n. puolelle summasta
- rahastoissa mun osuus noin 8000
Pidän tilannettamme ihan hyvänä. Laskut saadaan maksettua ajallaan, ruokakaupassa ei tartte syynää hintoi ja elämä on mukavaa. Olisi kivempaa jos säästöissä olisi vielä enemmän, mutta mun kotona oleminen tekee ison loven säästämiseen.
Hieman mennään yli-ikäisiksi, mutta vastaan silti.
Aviopari 31 ja 32v, toinen lapsi tulossa, muutama lemmikki.
Molemmilla vakituinen työpaikka.
Omakotitalo tontteineen arvo noin 250 000e (velkaa jäljellä noin 160 000e vielä)
Osakkeita yhteensä noin 30-40 000e (en ole varma tämän hetkisestä tilanteesta kun mies hoitaa molempien salkut). Osakkeisiin siirretään vähintään 100e/kk, eli säästetään osakesalkkuihin eikä mihinkään säästötileihin.
2 autoa
Käyttötilillä (yhteinen tili johon molempien palkat menee) on tällä hetkellä noin 4000e, ei tykätä pitää tiliä ihan tyhjänä että ei tarvi sitten osakkeita alkaa myydä jos tulee jotain yllättäviä kuluja, esim auto tai kodinkone hajoaa.
Lisäksi S-tili, jota ei käytetä koskaan ellei ole pakko. Viimeksi sieltä tililtä maksettiin autokatoksen remontti, noin 3000e. Sen jälkeen ei ole koskettu rahoihin S-tilillä, joten en tiedä paljonko siellä tällä hetkellä on kertyneenä. Veikkaisin ehkä noin 1500e?