Rippijuhlissa 70 vierasta - miksi ihmeessä?
Olin eilen rippijuhlissa mieheni ystävän lapsen kotona. En tunne kyseistä perhettä etukäteen. Kotiin lähtiessä selailin vieraskirjaa ja laskin nopeasti, että.lasta oli käynyt onnittelemassa päivän aikana yli 70 ihmistä. Eivät ole lestadiolaisia tai uskonnollisia. Uskomaton määrä, sillä vaikka itsellänikin on iso suku, en saisi kasaan tuollaista määrää kutsuttava, jotka haluaisin lapseni juhliin.
Kommentit (62)
Aika vähän sai rahaa. Luulisi että summa olisi ollut 2000 - 3000 e.
Meillä pieni suku joten juhlat pienet. Vain muutama henkilö.
Saako ripille pääsijä edes tietoa siittä mihin kuoltuamme joudumme? Toisessa käänteessä mennään taivaaseen ja toisessa käänteessä viimeisenä päivänä herätetään tai sit vaan joudutaan helvettiin?
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen rippijuhlissa mieheni ystävän lapsen kotona. En tunne kyseistä perhettä etukäteen. Kotiin lähtiessä selailin vieraskirjaa ja laskin nopeasti, että.lasta oli käynyt onnittelemassa päivän aikana yli 70 ihmistä. Eivät ole lestadiolaisia tai uskonnollisia. Uskomaton määrä, sillä vaikka itsellänikin on iso suku, en saisi kasaan tuollaista määrää kutsuttava, jotka haluaisin lapseni juhliin.
Sinulla ei ole oikeasti isoa sukua tai ette ole läheisiä, jos sinusta 70 on iso määrä vieraita. Itselläni on suuri suku (emme myöskään ole lestadiolaisia) ja tuo vierasmäärä ei tunnu lainkaan isolta.
En kyllä ymmärrä yhtään miksi joku ihmettelisi tällaista aihetta. Suvut, perheet ja ystäväpiirit ovat ihmisillä todella eri kokoisia.
Jos kerran sinutkin oli juhliin kutsuttu, vaikket ole rippilapselle sukua, etkä edes tunne koko perhettä, niin tuskin ne kaikki muutkaan 70 vierasta pelkistä sukulaisista koostui. Siltä kannalta en ihmettelisi että vieraita on ollut paljon. Se sitten toki on toinen juttu, että miksi tämä perhe on kutsunut lapsensa juhliin ihmisiä joita ei tunne. Ehkä sitten lahjojen takia, en tiedä. Meidän suvussa lahjojen takia tuo tuskin kannattaisi, koska kyllä juhlien järjestäminenkin maksaa ja meidän suvussa rippilahjat ovat olleet perinteisesti hyvin maltillisia. Ainoastaan kummit ja rippilapsen omat vanhemmat ovat hankkineet jotain arvokkaampaa.
Vieraiden määrä kasvaa helposti, jos kutsutaan myös puolisot lapsineen/tyttöystävät/poikaystävät. Kuten aloittajankin tapauksessa hänet oli kutsuttu, vaikka ei tuntenut tätä perhettä ollenkaan. Monilla rippikoululaisilla on ystäviä ja kavereita, jotka seurustelevat ja mikäli nämä kaverit tulevat juhliin seurustelukumppaninsa kanssa, lukumäärä per kaveri tuplaantuu. Uusperheetkin ovat aika tavallisia ja rippilapsen vanhemmilla, tädeillä ja sedillä voi olla uusia puolisoita, joilla taas on lapsia edellisistä liitoistaan. Mikäli kutsutaan perheineen, voi yhdestä perheestä tulla kahden aikuisen lisäksi kevyesti 4-6 lasta, vaikka pariskunnalla itsellään ei yhteisiä lapsia olisikaan. Yhteiset lapset siihen lisäksi, niin voi tulla jopa 10 ihmistä yhdestä perheestä.
N 44 kirjoitti:
Jos kerran sinutkin oli juhliin kutsuttu, vaikket ole rippilapselle sukua, etkä edes tunne koko perhettä, niin tuskin ne kaikki muutkaan 70 vierasta pelkistä sukulaisista koostui. Siltä kannalta en ihmettelisi että vieraita on ollut paljon. Se sitten toki on toinen juttu, että miksi tämä perhe on kutsunut lapsensa juhliin ihmisiä joita ei tunne. Ehkä sitten lahjojen takia, en tiedä. Meidän suvussa lahjojen takia tuo tuskin kannattaisi, koska kyllä juhlien järjestäminenkin maksaa ja meidän suvussa rippilahjat ovat olleet perinteisesti hyvin maltillisia. Ainoastaan kummit ja rippilapsen omat vanhemmat ovat hankkineet jotain arvokkaampaa.
Koska on epäkohteliaista jättää pariskunnista toinen kutsumatta.
Minun rippijuhla
Kirkkoon tuli mukanani äiti ja yksi kuudesta sisaresta. Kirkossa otettiin yhteiskuva, jonka tilasin paperikuvana itselleni. Kävin rippikuvassa, jossa näkyvät myös äidin antama ruusu. Kotona keitettiin kahvit. Katettiin olohuoneen pöytään. Muistaakseni 7 vierasta. Hopeisen rannerenkaan sain perheeltäni lahjaksi. Ihan mukavat muistot perhejuhlasta. Eikä maksanut paljoa.
Toisten juhlista
Perheet ovat kovin erilaisia ja sukurakkaita.
Tuo 70 vierasta kai yleistä myös. Jos he iloitsevat, niin ihan hienoa. Mutta jos he ovat vain vanhempien omia tuttavia, niin outo ajatus perhejuhlassa. Vanhemmat, isovanhemmat, sedät/tädit/enot puolisoineen ja kummit perheineen sekä lähinaapurit/ lähin perheystävä kuuluvat kutsuttavien joukkoon yleensä.
Nykyajan lapset kertovat lahjansa ääneen eikä sitä kannata ihmetellä. Ei vertailla, olemme niin erilaisia, onneksi. Outoa se, jos kirkollinen perhejuhla on mennyt tällaiseksi hömpäksi erilaisten Reality TV- hääohjelmien mukana ja tapaan. Oudoksuttaa ihmisten huono pukeutuminen kirkossa, - näyttää ikäänkuin yökerhossa naiset ja tytöt paljaina iskemään! Samoin huono käytös harmittaa.
Itse ostin viimeksi pojalle rippilahjaksi Hyvien tapojen kirjan.
Onneksi olen lapseton ja tajunnut sanoa jo aika päivää sitten suvulle, että ei kiiinnosta osallistua mihinkään uskonnollisiin juhliin, niin kutsujakaan ei tule.
Serkkujen kanssa biletetään kunnolla kerran vuodessa ja vaihdetaan kuulumisia koko ajan muuten.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on iso suku (ilman uskonnollista vakaumusta) ja olemme levittäytyneet ympäri suomea. Rippi- ja ylppärijuhlat ovat usein ainoita kokoontumisia vuoden aikana, koska emme ole ottaneet tavaksi pitää yhteisiä joulun viettoja.
Näinhän se menee, että niitä sukulaisia tulee nähtyä vain isommissa juhlissa. Meillä vähän sama juttu, kun sukulaiset ovat levinneet laajalle. Aluksi oli niitä rippijuhlia ja lakkiaisia. Ja 50-vuotissynttäreitä. Sitten tuli häitä ja niiden jälkeen pitkä hiljaiselo. Nyt ollaan siirrytty siihen vaiheeseen, kun nähdään vain hautajaisissa.
Kuka tulisi mun pojan juhliin? Ei ole muita kuin minä, poika ja koira. Jääkö trauma jos ei saa juhlia? Ei ole synttäreilläkään ollut muita.
Vierailija kirjoitti:
Siis kutsuttu omien vanhempienne sisarukset puolisoineen oman lapsenne rippijuhliin? Isosedät ja isotädit? No, kukin tyylillään.
Ööh siis lapsen sedät/enot ja tädit pitäisi jättää mielestäsi kutsumatta..?Keitä pitäisi kutsua sitten?Nykyään ei haluta sukulaisia/varsinkaan lapsia kutsua mihinkään.Ei ehkä niitä sukulaisia kutsu joiden kanssa ei oikeasti ole tekemisissä,mutta alkaapi ihmettelemään tätä tyyliä joko koko kummin kaiman ja naapurit kutsuttu tai sitten vain pelkkä perhe.Ennen sukulaiset tapasi juhlissa,jos ei sukua muutenkaan nää eikä kutsuta juhliin niin ei ihme kun ei olla tekemisissä juuri suvun kanssa.Ehkä itse jättäisin naapurit kutsumatta,jollain näytti nekin kuuluvan vieraslistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kutsuttu omien vanhempienne sisarukset puolisoineen oman lapsenne rippijuhliin? Isosedät ja isotädit? No, kukin tyylillään.
Ööh siis lapsen sedät/enot ja tädit pitäisi jättää mielestäsi kutsumatta..?Keitä pitäisi kutsua sitten?Nykyään ei haluta sukulaisia/varsinkaan lapsia kutsua mihinkään.Ei ehkä niitä sukulaisia kutsu joiden kanssa ei oikeasti ole tekemisissä,mutta alkaapi ihmettelemään tätä tyyliä joko koko kummin kaiman ja naapurit kutsuttu tai sitten vain pelkkä perhe.Ennen sukulaiset tapasi juhlissa,jos ei sukua muutenkaan nää eikä kutsuta juhliin niin ei ihme kun ei olla tekemisissä juuri suvun kanssa.Ehkä itse jättäisin naapurit kutsumatta,jollain näytti nekin kuuluvan vieraslistaan.
Tuli mieleen,että monesti juuri nuo tädit ja sedät on niitä kummeja jotka ainakin kuuluu kutsua.
Rippijuhlasta kirjoitti:
Minun rippijuhla
Kirkkoon tuli mukanani äiti ja yksi kuudesta sisaresta. Kirkossa otettiin yhteiskuva, jonka tilasin paperikuvana itselleni. Kävin rippikuvassa, jossa näkyvät myös äidin antama ruusu. Kotona keitettiin kahvit. Katettiin olohuoneen pöytään. Muistaakseni 7 vierasta. Hopeisen rannerenkaan sain perheeltäni lahjaksi. Ihan mukavat muistot perhejuhlasta. Eikä maksanut paljoa.Toisten juhlista
Perheet ovat kovin erilaisia ja sukurakkaita.
Tuo 70 vierasta kai yleistä myös. Jos he iloitsevat, niin ihan hienoa. Mutta jos he ovat vain vanhempien omia tuttavia, niin outo ajatus perhejuhlassa. Vanhemmat, isovanhemmat, sedät/tädit/enot puolisoineen ja kummit perheineen sekä lähinaapurit/ lähin perheystävä kuuluvat kutsuttavien joukkoon yleensä.Nykyajan lapset kertovat lahjansa ääneen eikä sitä kannata ihmetellä. Ei vertailla, olemme niin erilaisia, onneksi. Outoa se, jos kirkollinen perhejuhla on mennyt tällaiseksi hömpäksi erilaisten Reality TV- hääohjelmien mukana ja tapaan. Oudoksuttaa ihmisten huono pukeutuminen kirkossa, - näyttää ikäänkuin yökerhossa naiset ja tytöt paljaina iskemään! Samoin huono käytös harmittaa.
Itse ostin viimeksi pojalle rippilahjaksi Hyvien tapojen kirjan.
Joillain nämä vanhempien omat kaverit ovat olleet mukana sekä arjessa että kaikissa juhlissa koko lapsen elämän ajan ja sen vuoksi läheisiä myös lapsille.
Erään tuttavani nuorimman lapsen päästessä ripille tämän nuoren vanhin siskoista oli jo isoäiti. Eli tämän yhden siskon kautta juhliin tuli sisko itse, hänen miehensä, heidän neljä lastaan puolisoineen sekä kahden lapsen lapset.
Mulla oli aikanaan 60 vierasta rippijuhlissa: molempien vanhempien sisarukset perheineen. Jokaisella muuten kaksi lasta. Isovanhemmat molemmilta puolilta, toiset eronneet sekä heidän uudet puolisot. Kolme läheistä tuttavaperhettä. Sekä kymmenen ystävääni. Lisäksi yksi mummon siskoistakin tuli paikalle. Ehkä se vaikutti, kun olen serkuksista vanhin, niin kaikki serkkunikin oli vielä nuoria ja koko suku vielä tuolloin yhtenäisempi kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen,että monesti juuri nuo tädit ja sedät on niitä kummeja jotka ainakin kuuluu kutsua.
Meillä taas sukulaisia ei ole pyydetty kummeiksi vaan vanhempien ystäviä. Tädit, sedät ja enot on siis erikseen ja kummit erikseen.
Meillä oli tyttären rippijuhlissa juuri tuo 70 vierasta ja suurin osa oli tyttären lapsuuden ja koulukavereita, ystäviä ja seurakunnan nuoria jne. Ja tietysti lähimmät sukulaiset ja tyttären serkut, joiden kanssa on paljon tekemisissä ja tietysti kummit.
Ja lahjatoivomuksia ei ollut, mutta lähipiiriltä tuli n. 900€. Ystäviltä ja kaverilta pieniä lahjoja.
Juhlapaikka oli erikseen vuokrattu ja juhlissa oli kaikille hauskaa. Kaikki meni tyttären toiveiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ahneutta. Haluavat pennulleen rahaa. Tai teinilleen kuten eräs täällä sanoo :DDDDDD
Harvoin juhlissa jää plussalle. Osahan tuo ruusun ja kortin. Ei sillä ruokalaskua maksella .
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ahneutta. Haluavat pennulleen rahaa. Tai teinilleen kuten eräs täällä sanoo :DDDDDD
Kuule, jos rahasta olisi kyse, niin helpommalla pääsisi kun iskisi tarjoiluihin käytettävät rahat lapselle kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Öööö kenen mielestä 70 vierasta on paljon? Esimerkiksi aikoinaan mun rippijuhlissa ja lakkiaisissa oli n. 70 vierasta. Ei olla lestadiolaisia.
Isällä 3 sisarusta puolisoineen = 6 hlö
Serkut puolisoineen ja lapsineen = 13 hlö
Äidillä 3 sisarusta perheineen = 6 hlö
Serkut puolisoineen ja lapsineen = 10 hlö
Isovanhemmat + yksi isoisomummu = 5 hlö
Kummit, jotka eivät yllä mainittuina = 2 hlö
Isotädit, isosedät yms muut sukulaiset = 12 hlö
Naapurit 8 hlö
Perhetuttavat lapsineen 8 hlöLisäksi esim rippijuhlissa kävi joukko isosia ja lakkiaisissa ystäviä, jotka eivät juhlineet omissa juhlissaan sinä keväänä.
Häät pidettiinkin sitten "pienet", siellä kutsuttuja n.80 hlö. Molempien puolilta vain lähin suku, eli vanhemmat ja sisarukset perheineen, tädit, sedät ja serkut perheineen, isovanhemmat ja kummit sekä ystäviä. Meillä jo pelkästään me 2 hlö, vanhemmat 4 hlö, sisarukset 4 hlö, sisarusten puolisot 3 hlö, sisarusten lapset 2 hlö ja isovanhemmat 6 hlö tekee yhteensä 21 henkilöä.
Onko sinulla kaikki kunnossa? Pikkuisen nyt menee yli tämä selostus.
Oudot juhlat, sankari ei saavuta yhtään mitään ja sitä pitää juhlia.