Rippijuhlissa 70 vierasta - miksi ihmeessä?
Olin eilen rippijuhlissa mieheni ystävän lapsen kotona. En tunne kyseistä perhettä etukäteen. Kotiin lähtiessä selailin vieraskirjaa ja laskin nopeasti, että.lasta oli käynyt onnittelemassa päivän aikana yli 70 ihmistä. Eivät ole lestadiolaisia tai uskonnollisia. Uskomaton määrä, sillä vaikka itsellänikin on iso suku, en saisi kasaan tuollaista määrää kutsuttava, jotka haluaisin lapseni juhliin.
Kommentit (62)
Tekevät siitä liian ison asian. Tulee myös mieleen, että joku saattaa lahjojen takia kutsua paljon ihmisiä. Nykypäivänä sekään ei olisi mahdotonta. Onhan niitä jopa häälahjalistoja!
Vierailija kirjoitti:
Tosi ärsyttävää, kun saa kutsun jonkun puolituntemattoman työkaverin tai pikkuserkun lapsen rippijuhliin. Koko sunnuntai pilalle, pakko pukea juhlavaatteet, antaa rahaa, ostaa kukkia, pönöttää tuikituntemattomien mummojen ja äidin siskon miehen kumminkaimojen kanssa jossain seitsemän sortin kahvipöydässä. Kaikesta haistaa, että kutsu on lähetetty vain lahjan toivossa.
Kyllä sen kahdenkympin edestä voi sitten vetää ruokaa siellä juhlissa.
Minulla on iso suku (ilman uskonnollista vakaumusta) ja olemme levittäytyneet ympäri suomea. Rippi- ja ylppärijuhlat ovat usein ainoita kokoontumisia vuoden aikana, koska emme ole ottaneet tavaksi pitää yhteisiä joulun viettoja.
Minunkin rippijuhlissa oli varmaan lähemmäs 80 ihmistä ja ylppäreissä sitten n. 120 jaettuna kahdelle päivälle. Oli oikein mukavaa nähdä kaikkia tuttuja. Olin omasta tahdosta selvinpäin omat ylppäritkin, että jaksoi sen rutistuksen ja pystyin kyyditsemään mummoja tarpeen tullen :D Enkä toivonut rahaa erityisesti lahjaksi vaan käyttötavaroita omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen rippijuhlissa mieheni ystävän lapsen kotona. En tunne kyseistä perhettä etukäteen. Kotiin lähtiessä selailin vieraskirjaa ja laskin nopeasti, että.lasta oli käynyt onnittelemassa päivän aikana yli 70 ihmistä. Eivät ole lestadiolaisia tai uskonnollisia. Uskomaton määrä, sillä vaikka itsellänikin on iso suku, en saisi kasaan tuollaista määrää kutsuttava, jotka haluaisin lapseni juhliin.
No jos sinne oli lapsen isän ystävätkin puolisoineen kutsuttu, niin...:D
Aikanaan omissa rippijuhlissani 80-luvulla oli vieraita noin 20, pelkkä lähisuku, joka siis tarkoitti isovanhempia ja vanhempieni sisaruksia perheineen. Yhtään isovanhempien sisarusta ei kutsuttu, kaikilla vähintään kuusi, joten 100 olisi ylittynyt nopeasti, jos olisi pitänyt näitä lapsineen ja lastenlapsineen kutsua. Muistan, miten ihan pappi sitä ihmetteli, että jopas teillä juhlitaan, kun muilla oli paikalla vain isovanhemmat ja kummit, ei muita ja näiden kanssa mentiin ravintolaan syömään tai ihan vain kahville. Silloin vähän hävettikin meidän "isot" juhlat.
Nyt on tilanne toinen. Jos kutsun lapseni juhliin tasan samat eli isovanhemmat ja sisarukset perheineen, tulee meille lapseni juhliin 12 henkilöä (kummitkin sattuvat löytymään samasta joukosta). Jos vielä ottaisin mukaan ystäväperheet, niin ehkä saisin nipinnapin tuon 20 henkilöä kasaan.
Mun poikani rippijuhlissa kävi 38 vierasta. Sukulaisia minun puoleltani sekä pojan kavereita. Määrä olisi ollut tuplaten, jos olisi kutsuttu myös pojan isä uusperheineen ja isän sukua.
Vierailija kirjoitti:
Öööö kenen mielestä 70 vierasta on paljon? Esimerkiksi aikoinaan mun rippijuhlissa ja lakkiaisissa oli n. 70 vierasta. Ei olla lestadiolaisia.
Isällä 3 sisarusta puolisoineen = 6 hlö
Serkut puolisoineen ja lapsineen = 13 hlö
Äidillä 3 sisarusta perheineen = 6 hlö
Serkut puolisoineen ja lapsineen = 10 hlö
Isovanhemmat + yksi isoisomummu = 5 hlö
Kummit, jotka eivät yllä mainittuina = 2 hlö
Isotädit, isosedät yms muut sukulaiset = 12 hlö
Naapurit 8 hlö
Perhetuttavat lapsineen 8 hlöLisäksi esim rippijuhlissa kävi joukko isosia ja lakkiaisissa ystäviä, jotka eivät juhlineet omissa juhlissaan sinä keväänä.
Häät pidettiinkin sitten "pienet", siellä kutsuttuja n.80 hlö. Molempien puolilta vain lähin suku, eli vanhemmat ja sisarukset perheineen, tädit, sedät ja serkut perheineen, isovanhemmat ja kummit sekä ystäviä. Meillä jo pelkästään me 2 hlö, vanhemmat 4 hlö, sisarukset 4 hlö, sisarusten puolisot 3 hlö, sisarusten lapset 2 hlö ja isovanhemmat 6 hlö tekee yhteensä 21 henkilöä.
Kukin tietysti tyylillään.
Minä en ikinä viitsisi noin etäisiä sukulaisia tai jotain naapureita kutsua perhejuhliin. Meillä on kutsuttu vain isovanhemmat (2 elossa), minun ja miehen sisarukset lapsineen 8+6+yhden serkun puoliso ja lapsi=16). Ja kummit, 2. Heistäkään kaikki eivät päässeet.
Ei isosetiä tai vanhempien serkkuja tai naapureita tms.
Mutta jokaisella suvulla on omat traditionsa. Ja juhlapaikoillakin on eroa, tänne kerrostaloasuntoon stadiin ei mahtuisi tuon monilukuisempaa juhlaväkeä.
Mä laskin pikaisesti, että jos oman lapseni rippijuhliin tulisi pelkästään rippilapsen isovanhemmat, tädit, sedät ja serkut (isoisovanhemmista vain yksi elossa ja siinä kunnossa, ettei tulisi), saataisiin 25 vierasta.
Spekuloiden jos jatellaan, että lapsesella olisi vaikka 4 kummia, jotka eivät ole sukua, saadaan helposti 10-15 henkilöä lisää (perheet). Jos kutsutaan vanhempien tätejä setiä ja serkkuja tai perhetuttuja, alkaa jo helposti lähestyä tuo 70 henkilöä. Siihen vielä sitten vaikkapa rippilapsen kaverit ja isoset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kutsuttuna 95 henkeä, ihmisiä, jotka nimenomaan konfirmoitava halusi kutsua. Molempien vanhempien suvut on pienet, lähinnä on kyse läheisistä muista aikuisista lapsen lapsuuden varrelta.
Ette kai sentään menneet kutsumaan päiväkodin tätejä ja opettajia...?
Kuolisin stressiin, jos olisi 70 ihmistä tulossa rippijuhliin, plus teksin konkurssin. Meidän lapsen rippijuhliin tulee 18 vierasta tänä kesänä ja meistä on ihan sopiva määrä.
Poikaystävän ylioppilasjuhlissa aikoinaan oli 100 ihmistä, joka siis tuntui minusta aivan älyttömältä määrältä, mutta kuitenkin kaikkien kutsut olivat hyvin perusteltuja, ei rahan perässä.
Eikö se ole se ja sama ketä kutsuu ja kuinka paljon? Eihän niihin tarvii osallistua, jos ei halua.
Mä nyt oikein ymmärrä mitä ihmettelemistä tässä on? :D
Toiset tykkää ihmisistä, toiset ei.
Ehkä he ovat sosiaalisia ihmisiä ja tykkäävät isoista juhlista?
Entä jos on ainoa lapsi ja vanhemmatkin ainoita lapsia. Eipä ole paljon sukua. Joitakin tuttavia ja ystäviä. Hädin tuskin 20-25 saa raavittua kasaan jotta jonkinlaista juhlan tuntua olisi. Lapsi olikin huolissaan ennen juhlaa että hänen juhliinsa ei tule ketään. Tehkää useampi lapsi jos vain saatte että suku ei aivan kuivu kokoon. Piti lohduttaa että kyllä me saadaan juhlat ja laskettiin tarkkaan etukäteen montako henkeä saadaan tulemaan. Kiitos teille jotka kävitte. Onhan kysymys lapesta ja hänen juhlantunnustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinne oli lapsen isän ystävätkin puolisoineen kutsuttu, niin...:D
ap:kaan ei edes tuntenut perhettä ja niin vaan oli hänkin juhlissa ja sitten ihmettelee, kuinka voi olla niin paljon sukulaisia. Käsittääkseni ei itse, eikä miehensäkään ole sukulainen, niin miksi olettaa, että muut vieraat olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on ainoa lapsi ja vanhemmatkin ainoita lapsia. Eipä ole paljon sukua. Joitakin tuttavia ja ystäviä. Hädin tuskin 20-25 saa raavittua kasaan jotta jonkinlaista juhlan tuntua olisi. Lapsi olikin huolissaan ennen juhlaa että hänen juhliinsa ei tule ketään. Tehkää useampi lapsi jos vain saatte että suku ei aivan kuivu kokoon. Piti lohduttaa että kyllä me saadaan juhlat ja laskettiin tarkkaan etukäteen montako henkeä saadaan tulemaan. Kiitos teille jotka kävitte. Onhan kysymys lapesta ja hänen juhlantunnustaan.
Viis väestöräjähdyksestä, kunhan on juhlan tuntua.
Jos potuttaa että sinut on kutsuttu rahastuksen vuoksi, älä mene! Simple as that.
Eukko just sanoi eilen, että jos ristiäiset olis nyt, ei kastettais koko penskaa enää. Ja eipä siinä järkeä olekaan.
Kuka konfirmaatiossa haluaa 95 vierasta? Oma poika viime vuonna sieti just ja just 30. Ei rippi-ikäiset juuri itse halua olla kauhea väkimäärän keskipiste, paitsi sen rahan takia.....
Ei tuo kuulosta erikoisen paljolta. Me kutsuimme ristiäisiin vain lähimmäiset (sisarukset puolisoineen ja lapsineen, vanhemmat, isovanhemmat, kummit) ja kutsuttuja tuli vähän päälle 40. Tuohon jos rippijuhlia ajatellen lisäisi vielä lapsen kavereita ja mahdollisesti riparin isoset ja papin, sekä todennäköisesti juhlijalla olisi jo useampi serkkukin. Toiset kutsuvat vielä läheisiä perhetuttuja ja naapureita.