Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät ihmiset lue tiedotteita ja sähköposteja kunnolla? Joudun tekemään aivan turhaa työtä!

Vierailija
19.06.2017 |

Olen koulusihteeri. Viime viikolla julkaistiin lukioon päässeiden lista. Lähetin hyväksytyille kirjeen kotiin, jossa kerrottiin hyvin selväsanaisesti, miten lukiopaikka vahvistetaan ja miten syksyn kurssivalinnat tehdään. Kirje oli lyhyt juuri sen takia, että ihmiset jaksaisivat lukea sen.

Kirjeessä kerrottiin, että oppilaspaikan voi vahvistaa verkkopankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla Opintopolku.fi -järjestelmässä tai tulemalla koululle henkilökohtaisesti niinä ja niinä päivinä siihen ja siihen kellonaikaan.

Oppilaaksi hyväksyttiin monta kymmentä uutta lukiolaista. Tähän mennessä olen vastannut NELJÄLLEKYMMENELLE vanhemmalle, miten oppilaspaikka vahvistetaan. Ihan oikeasti. Ja olen vastannut heille sanasta sanaan tasan sen, mitä tuossa kirjeessä jo kerrottiin.

Minulta on mennyt tähän valehtelematta ainakin puoli työpäivää, kun olen kirjoitellut sähköposteja ja vastannut puhelimeen. Olisin voinut käyttää tuonkin ajan jotenkin hyödyksi..

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni työskenteli koulutuslaitoksessa, jonka edessä oleva postilaatikko teipattiin kiinni ennen laatikon poistamista. Vanhassa postilaatikossa oli lappu vastapäätä olevasta uudesta postilaatikosta, jonne paperit piti jättää. Vanhan postilaatikon teipit oli revitty useita kertoja pois ja postilaatikkoon oli tungettu papereita. :D Ei hyväkään ohjeistus aina auta.

Toisaalta olin viime viikolla kirjastossa ja minun piti printata. Printteriin oli kiinnitetty useampi paperi, joissa oli printtausohjeet, mutta EI tietoa siitä, että kyseinen printteri ei toiminut. Tieto piti varmistaa kirjastovirkailijalta ja sain tulostettua printin toiselta printteriltä. 

Laitteita päivittäin käyttävä ei tule ajatelleeksi, että asiakas ei osaa arvata, toimiiko tulostin vai ei.

Olen moneen kertaan ihmetellyt julkisten asiakaspalveluteilojen lappusten teippailuvimmaa. Esimerkiksi terveyskeskuksessa on suunnilleen jokaisessa ikkunassa ja ovessa ja niiden välissäkin on teipattuna joku lappu, jossa lukee joku ohje. Ensin pitäisi käyttää 20 minuuttia siihen että kiertelee tiloja ja lueskeelee niitä lappusia ja lippusia, jotta osaa toimia oikein ja löytää oikeaan paikkaan. Viimeksi harmia aiheutti se että minun olisi pitänyt mennä oikealle kääntyvään käytävään, mutta kyseinen ohjelappu oli teipattu siten että minun olisi pitänyt huomata vilkasta taaksepäin kun olen ohittamassa kyseisen käytävän. No näinhän minä sen sitten paluumatkalla kun onlin aikani etsinyt oikeaa ovea väärästä suunnsata.

Vierailija
22/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hel.fi/tyly/fi/uutiset/opiskelupaikan-vastaanottaminen

Ja sitten netissä olevassa ohjeessa annetaankin vain yksi vaihtoehto. Ja sivuhuomautuksena sanottakoon että tuohan olikin viimevuoden ohje, en löytänyt tämän vuoden ohjetta.

Tämmöstä tämä vaan näkyy olevan, huonosti laadittuja ohjeita ja sivustoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos oma viesti ei mene perille, niin kannattaa miettiä että onko viestinnässä sittenkin jotain vikaa, vai voiko olla että kaikki muut ovat lukutaidottomia?

Näissä on yleensä sellainen vika että asia on kirjoittajalle tuttuakin tutumpi, niin hän ei vaan ymmärrä että miltä viesti vaikuttaa siitä jolle asia on täysin vieras. Lyhyt kirje on siitä hyvä että sen jaksaa lukea, mutta huono puoli on se että siinä ei ole selitetty kaikkia asioita. Pitäisi olla tieto siitä että mistä saa lisää tietoa.

Usein sama vaiva jatkuu yhteisöjen nettisivuilla. Asiaa tuntemattoman voi olla lähes mahdoton löytää hakemaansa tietoa, koska se on jonku hieman epäloogisen klikkailuketjun takana.

Aloitusviestistä heräsi heti kysymys että kenen pankkitunnuksilla? Huoltajan vai oppilaan? Jos oppilaan, niin mitä jos ei ole pankkitunnuksia?

Viesti ei ollut sanasta sanaan tuo. Kyse ei ollut siitä, että se oli epäselvä, vaan vanhemmat eivät olleet lukeneet sitä. Moni sanoi, että soitti heti, kun avasi kuoren. MIKSI? Eli eivät lukeneet paperia ollenkaan, vaan soittivat heti, kun lukivat, että lapsi on päässyt sisään. Sanoin puhelimessa, miten oppilaspaikka vahvistetaan ja tuolloin moni vanhempi sitten sanoikin, että 'jaa, juu, niinhän tässä lukeekin..'

ap

Tuotahan se tuontyyppisessä asiakaspalveluammatissa työskenteleminen on 70 % että kerrotaan ihmisille, että todellakin se kirjeessä kerrottu on totta ja on suositeltavaa toimia sen mukaisesti. Ei mitään ihmeellistä tässä.

Vierailija
24/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos oma viesti ei mene perille, niin kannattaa miettiä että onko viestinnässä sittenkin jotain vikaa, vai voiko olla että kaikki muut ovat lukutaidottomia?

Näissä on yleensä sellainen vika että asia on kirjoittajalle tuttuakin tutumpi, niin hän ei vaan ymmärrä että miltä viesti vaikuttaa siitä jolle asia on täysin vieras. Lyhyt kirje on siitä hyvä että sen jaksaa lukea, mutta huono puoli on se että siinä ei ole selitetty kaikkia asioita. Pitäisi olla tieto siitä että mistä saa lisää tietoa.

Usein sama vaiva jatkuu yhteisöjen nettisivuilla. Asiaa tuntemattoman voi olla lähes mahdoton löytää hakemaansa tietoa, koska se on jonku hieman epäloogisen klikkailuketjun takana.

Aloitusviestistä heräsi heti kysymys että kenen pankkitunnuksilla? Huoltajan vai oppilaan? Jos oppilaan, niin mitä jos ei ole pankkitunnuksia?

Viesti ei ollut sanasta sanaan tuo. Kyse ei ollut siitä, että se oli epäselvä, vaan vanhemmat eivät olleet lukeneet sitä. Moni sanoi, että soitti heti, kun avasi kuoren. MIKSI? Eli eivät lukeneet paperia ollenkaan, vaan soittivat heti, kun lukivat, että lapsi on päässyt sisään. Sanoin puhelimessa, miten oppilaspaikka vahvistetaan ja tuolloin moni vanhempi sitten sanoikin, että 'jaa, juu, niinhän tässä lukeekin..'

ap

No joo, jotku ihmiset vaan haluaa aina soittaa varmuuden vuoksi. Kannattaa ehkä miettiä mihin sijoitat yhteystiedot, jotta ne sattuisi silmiin vasta kun lukee viestin, eikä jo ennen sitä.

Vierailija
25/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa jäin miettimään. Meillä on vuoden päästä tämä edessä ja teinillä ei ole omia pankkitunnuksia, ja tuskin on vielä vuodenkaan päästä, koska meidän pankissa ikäraja niiden saamiseen on 18v.

Missä pankissa ei muka alaikäinen saa pankkitunnuksia huoltajan luvalla? Moni alaikäinen asuu omillaan esim. opiskelija-asunnoissa, silloin on jo vähän pakko olla tunnuksen laskujen hoitoa varten, kun kaikki nykyään pitää hoitaa sähköisesti.

Vierailija
26/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitteita päivittäin käyttävä ei tule ajatelleeksi, että asiakas ei osaa arvata, toimiiko tulostin vai ei.

Joo, olen myös huomannut tämän työhönsä sokeutumisen. Kirjastontäti tietää että printteri on ollut kuukauden rikki ja siihen on huolto tilattua ja sitten hän ihmettelee että miten asiakkaat ei tätä vieläkään tajua, kun ei itse tajua että siihen printterille yrittää ihmiset jotaka eivät ole sitä printteriä kättäneet viimeisen kuukauden aikana.

Vielä räikeämpää tämä on silloin kun on jo vuosia sitten muutettu jotain toimintatapaa. Hammashoitolassa on lasinen vastaanottoluukku, jossa lukee suuressa kyltissä että "ILMOTTAUTUMINEN". Luukkuun on liimattu lappu jossa lukee että ajanvarauksella tulevien ei tarvitse ilmottautua, vaan voivat istua odottamaan että heidät kutsutaan nimellä tomeenpidehuoneeseen. Kopissa työskentelee joku osastosihteeri tms. ja arvatkaapa kahdesti että kun asiakas tulee aulaan ja näkee sen kyltin, niin meneekö hän seisomaan siihen luukulle ja hetken odotettuaan koputtaa lasiin ja kertoo että hänen aikansa on ihan just ja pitäisi ilmottautua. Sitten se elämäänsä kyllätynyt täti vittuilee kuin ei osata lukea ohjeita lapuista.

Ei me asiakkaat voida tietää minkälaisia käytäntöjä missäkin on.

Vierailija
27/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 15v osasi ihan oma-aloitteisesti lukea nimensä ja tiedotteen lukion sivuilta ja kävi siellä ilmottautumassa, sai myös kirjalistat ja muut pumaskat ja teki myös ekan kirjatilauksen itse, kävin vain maksamassa ne.

Hyvää tiedotusta tai normaalijärkinen teini.