Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat ei maksaneet lukiokirjoja.

Vierailija
18.06.2017 |

Haluan kertoa oman tarinani opiskeluajoista. Kaikilla nuorilla ei todellakaan ole samat mahdollisuudet opiskella. Peruskoulun jälkeen hakeuduin oppisopimuksella töihin. Jouduin maksamaan kotiini vuokraa jo 15 vuotiaana oppisopimustyöpaikasta saadusta palkasta. Olisin halunnut lukioon. Vanhempani ei suostuneet maksamaan kirjoja. Sanoivat, että kysy sossusta jos ne maksaa. Soitin sossuun ja siellä sanottiin, että vanhempani ovat elatusvelvollisia siihen asti, että täytän 18. Säästin noista oppisopimuksella saaduista palkoista ja menin aikuislukioon 17 vuotiaana edelleen töitä tehden ja näin sain kustannettua lukiokirjoja. Toivon todella, että vanhemmat kannustavat lapsiaan opiskelemaan. Minun vanhemmat kävivät molemmat töissä joten mihinkään tukiin emme olleet oikeutettuja. Vanhemmat pienipalkkaisia. Mielestäni lukio/ammattikoulun tulisi olla ilmaista, jotta kaikilla nuorilla olisi samat mahdollisuudet opiskeluun riippumatta siitä tukevatko vanhemmat nuoren aikuistumista ja opiskelua.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole valtion vika jos vanhemmat ovat kusipäitä. Minä olen kustantanut lukion jo kolmelle lapselleni vaikka olen suht köyhä yh.

Et voi kaataa vanhempien vastuuta veronmaksajille.

Vierailija
2/4 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio ja amis on jo ilmaisia. 

Kummassakin oppikirjat/amiksessa työvälineet on maksettava itse, elämä on. Kaikkea ei voi saaha ilmaseksi.

Ja jos vanhemasi olivat noin kusipäitä, oisit tehnyt itsestäsi lasun ja hankkinut itsesi lastenkotiin. Apua saa jos pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole valtion vika jos vanhemmat on kusipäitä. Eipä se kylläkään ole nuorenkaan vika jos vanhemmikseen saanut sellaiset ihmiset joita ei kiinnosta nuoren sen hetkinen elämä/ tulevaisuus. Tällaisia vanhempia valitettavasti vaan on olemassa. Tämän takia kaikilla nuorilla pitäisi olla samat mahdollisuudet opiskeluun! Ap.

Vierailija
4/4 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät halua kustantaa kuin välttämättömän, sitten nuori menee töihin ja kustantaa itse ne muut jutut.

Lukion voi käydä myöhemminkin kuten ap teki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi