miten neuvolassa yms on otettu ehkäisy puheeksi synnytyksen jälkeen?
Onko udeltu ehkäisyn käytöstä? Onko painostettu hormonaaliseen ehkäisyyn? Mitä jos ei halua keskustella ehkäisystä vaan haluaa pitää sen omana ja miehen asiana.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
En oikein itse alalla työskentelevänä ja yhden lapsen äitinä ymmärrä, mikä siinä on nikn tunkeilevaa ja yksityisasioihin puuttumista, että LÄÄKÄRI kysyy, mitä ehkäisyä potilas käyttää/ottaa ehkäisyasiat puheeksi. Luin aiemmat viestit, eikä selvinnyt. Onhan sitä juuri raskauden ja synnytyksen vuoksi paljon kiusallisempiakin asioita käyty läpi ammattilaisten kanssa. Ja se ehkäisystä kysyminen ja tarvittaessa sen kuntoon hoitaminen kuuluu lääkärin tehdä jälkitarkastuksessa, hoitavat vain työnsä ja juurikin ajattelevat synnyttäneen naisen ja vauvan omaa parasta.
Kondomia käyttäville tiedoksi, ehkäisyteho tavanomaisella käytöllä on vain 85%, eli sellaisenaan aika huonosta ehkäisykeinosta on kyse. Tietenkin taudeilta suojautumisessa korvaamaton.
No juuri se tuputus ja ihmisille toimiviksi todettujen ehkäisykeinojen lyttäys ärsyttänee... me käytettiin seitsemän vuotta kortsua ilman mitään vahinkoa, kaksi kuukautta ehdittiin olla käyttämättä kun alettiin lasta yrittää ja tulin raskaaksi. Luotan että osaavalla käytöllä toimii. En todellakaan ota mitään hormoniehkäisyä tai kuparikierukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein itse alalla työskentelevänä ja yhden lapsen äitinä ymmärrä, mikä siinä on nikn tunkeilevaa ja yksityisasioihin puuttumista, että LÄÄKÄRI kysyy, mitä ehkäisyä potilas käyttää/ottaa ehkäisyasiat puheeksi. Luin aiemmat viestit, eikä selvinnyt. Onhan sitä juuri raskauden ja synnytyksen vuoksi paljon kiusallisempiakin asioita käyty läpi ammattilaisten kanssa. Ja se ehkäisystä kysyminen ja tarvittaessa sen kuntoon hoitaminen kuuluu lääkärin tehdä jälkitarkastuksessa, hoitavat vain työnsä ja juurikin ajattelevat synnyttäneen naisen ja vauvan omaa parasta.
Kondomia käyttäville tiedoksi, ehkäisyteho tavanomaisella käytöllä on vain 85%, eli sellaisenaan aika huonosta ehkäisykeinosta on kyse. Tietenkin taudeilta suojautumisessa korvaamaton.
Lääkäri voisi kysyä esim, että onko tarvetta hormonaaliselle ehkäisylle. Tällöin kysymykseen voi vastata, että on tai ei ole. Jos lääkäri kysyy minulta, että mitä ehkäisyä käytän, sanon, että asia on minun ja mieheni henk koht asia. Lääkärille ei kuulu se, että onko potilas OMAN AVIOMIEHEN kanssa ilman kondomia vai ei. Kondomin ehkäisyteho on ihan riittävä kun raskaus ei ole kuitenkaan avioliitossa katastrofi.
Arvaapa kiinnostaako sitä lääkäriä edes teidän kondominkäyttönne? Voin kertoa, että ei todellakaan. Ehkäisyvalmisteista on normaalia kysyä, koska hormonaalinen ehkäisy voi vaikuttaa tiettyihin lääkkeisiin tai selittää tiettyjä oireita. Siksi ehkäisystä kysytään naisilta hyvin usein lääkärin vastaanotolla. Siihen riittää vastaukseksi kyllä tai ei ja tarvittaessa valmisteen nimi. Ihan samalla tavalla se lääkäri kysyy mustakin käytössä olevista valmisteista, kuten säännöllisestä lääkityksestä.
En ymmärrä, mikä tässä on ongelma:
Lääkäri: "Onko tarvetta ehkäisylle"
Minä: "Ei"
Tai
Lääkäri: "Onko tarvetta ehkäisylle"
Minä: "Juu, voisin jatkaa samoilla pillereillä, jotka olivat aiemmin käytössä"
Thats it.
Lääkärin tehtävä on kartoittaa ehkäisyn tarve ja tarjota neuvontaa tarvittaessa. "Koen, että tämä on minun ja puolisoni välinen yksityisasia enkä halua keskustella siitä" on ihan ok vastaus sekin. Lääkäri on tehtävänsä tehnyt ja sinä kannat vastuun asiasta.
t. aiemmin vastannut äitiysneuvolalääkäri