Tsiisus minkä hintaisia nuo lukiokirjat on..
Pientä pensmarkkausta tein kurssien 1-3 kirjoista, eri aineita on 4 tuona aikana. Esimerkiksi yksi ainoa äidinkielen kirja maksaa näköjään hieman yli 50e ja siihen vielä kaveriksi toinen kys aineen kirja n.20e.
Ja on perinteistä kirjaa ja digiversiota, matkematiikan kirjojen kohdalla luki kaikissa "suositellaan digiversiota".
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
No eipä pitäis tulla yllätyksenä kenellekään. Hyvin ehtii lapsilisistä säästää vuosien aikana. Ai niin mutkun ei voi kun mä haluan että kaikki on mulle ja mun lapsille ilmaista, niiiiiih!
Kun verottaja vie palkasta sikamaisen osan joka kuukausi niin kyllä sitä voi silloin olettaa saavansa jotakin vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millloin vanhemmat ryhtyvät kapinaan . Miten historian kirja on muuttunut 2 vuodessa ?
Hyvä ystäväni on yh ja saivat listan kirjoista. Oli 8 oppilas, ei saanut mitään tukea, kun tuet ovat paremmille oppilaille.
Me sitten kopioitiin kesän aikana kaikki kirjat, mitkä tulivat seuraavalle vuodelle ja opettajat valittivat ja eräs opettaja kielsi tulemasta tunneille.
Itse otin vähån asioista selvää, menin tapaamaan opettajaa ja kerroin koulu on julkinen laitos ja hän ei voi estää lasta olemaan tunneilla. Hän voi estää lasta istumasta tunneilla, jos vaatii osallistumiseen uusinta kirjaa, sitten hän ei ota vastaan lapsen kokeita jne. Ja jos menee tähän, minä aion järjestää julkisen kapinan, jossa kerron miten opettaja puhui lapselle luokan edessä.Onneksi on kirjoittanut jo, eli tämän pv tilannetta en tiedä, mutta ryhtykää vanhemmat kapinaan. Hölmöä tuollainen painoksien jatkuva uusiminen.
Mitä ihmeen tukia patemmille oppilaille?
Pöllöpäävalittajalla on taas asiat sekaisin. Hyvät oppilaat saavat stipendejä ja sitten vaan flikka pänttäämään, niin hänkin saa stipendin. Vähävataisit voivat saada toimeentulotukea lukiokirjoihin, siitä vaan hakemusta täyttämään sen sijaan että höpisee omiaan vauvapalstalla. Opiskelija voi myös saada opintorahaa ja opintolainaa mutta niitäkin pitää ihan itse hakea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa aikanaan moni koetti ettei hankkinut kirjaa ollenkaan mutta sekin oli toki kiellettyä, kurssi jäi siihen jos jäi tästä kiinni ja kyllähän siitä jäi kun meillä aina tarkistettiin että on korja joka tunti. Nyt kun olen jo yliopistossa aika vauvamaista kohtelua on ollut tuo, oltiinhan me jo käytännössä aikuisia silloin.
ano hei, kyllä jopa meidän tiedekunnassa on yhä enemmän menty siihen että meno muistuttaa tuota samaa kyyläystä ja paapomista. Ihmiset puhuu että mennään kouluun ja tehdään läksyjä vaikka on kyse yliopistosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä kirjoja ei voi tietenkään säilyttää muistona??
Miksi kukaan säilyttää kalliita rahan arvoisia kirjoja muistona? Varsinkin kymmeniä ja kymmeniä sellaisia?
Meillä säilytetään osa muistona, säilytänhän itsekin hyvän kirjan hyllyssä, huonot poltan tai laitan joskus kiertoon.
Ostin Jamerasta ekan satsin kirjoja, 7 kirjaa 154 euroa, suurin osa käytettyjä. Ihan kohtuuhintaista minun mielestäni verrattuna siihen että esikoisen aikaan piti kaikki ostaa uutena.
Meillä kirjat ostettiin uutena ja tuolla vaatekomerossa ne on edelleen.
Opettajilla on sisäänrakennettu se mantra "ostakaa kirja ".
Kuulostaa järkyttävältä tuo lukiolaisten kirjakyttääminen.
Itse opiskelin viime talven ja meillekin, aikuisille, jankutettiin kirjan hankkimista. Jos sattui löytymään kirjastosta vuoden vanhempi painos, opettaja kyllä nikotteli, mutta ei sentään kehdannut muuten asiaan takertua. Me opiskelijat olimme vanhempia kuin suuri osa opettajista. Eräästä kirjasta sanottiin, että pitää olla v. 2013 painos. Vieruskaveri pärjäsi hyvin 2003 painoksella, ei huomattu mitään eroa.
Kirjojen tekijät ovat usein itse opettajia, siitähän tuo kirjanatsismi johtuu. Ovat lojaaleja toisilleen. Sairasta, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millloin vanhemmat ryhtyvät kapinaan . Miten historian kirja on muuttunut 2 vuodessa ?
Hyvä ystäväni on yh ja saivat listan kirjoista. Oli 8 oppilas, ei saanut mitään tukea, kun tuet ovat paremmille oppilaille.
Me sitten kopioitiin kesän aikana kaikki kirjat, mitkä tulivat seuraavalle vuodelle ja opettajat valittivat ja eräs opettaja kielsi tulemasta tunneille.
Itse otin vähån asioista selvää, menin tapaamaan opettajaa ja kerroin koulu on julkinen laitos ja hän ei voi estää lasta olemaan tunneilla. Hän voi estää lasta istumasta tunneilla, jos vaatii osallistumiseen uusinta kirjaa, sitten hän ei ota vastaan lapsen kokeita jne. Ja jos menee tähän, minä aion järjestää julkisen kapinan, jossa kerron miten opettaja puhui lapselle luokan edessä.Onneksi on kirjoittanut jo, eli tämän pv tilannetta en tiedä, mutta ryhtykää vanhemmat kapinaan. Hölmöä tuollainen painoksien jatkuva uusiminen.
Ai en ihan tajunnut? Siis onko se kiellettyä että opettaja poistaa oppilaan koko kurssilta oli syy mikä tahansa?
Kopiointi on laitonta. Voit saada sakot tekijänoikeuksien rikkomisesta. Opettajan ei tule kannustaa laittomuuksiin, joten on ok heittää kurssilta ulos.
Haloo, täällä meillä amerikassa opiskelu maksaa parhaimmillaan 20.000-40.000 vuosi per lapsi ja sitten kun mennään johonkin yliopistoon niin 50.000-100.000 alkaa menemään kun otetaan asunnot ja autot yms tms mukaan, per lapsi.
Ja kyllä, perhe alkaa säästämään jo lapsen syntymän jälkeen ja lapset ottavat lisäksi kaikein tuon opiskelulainana vielä päälle.
Jos opiskellaan opiskelun takia, niin koululla ei ole väliä, mutta jos opiskellaan tulevaisuuden ja uran takia, on tärkeää missä koulussa olet ollut.
Tämä vain siksi että AV palstalla aina sanotaan miten halpaa ja helppo on amerikassa, onhan se, mutta itse maksat sitten ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on sisäänrakennettu se mantra "ostakaa kirja ".
Kuulostaa järkyttävältä tuo lukiolaisten kirjakyttääminen.
Itse opiskelin viime talven ja meillekin, aikuisille, jankutettiin kirjan hankkimista. Jos sattui löytymään kirjastosta vuoden vanhempi painos, opettaja kyllä nikotteli, mutta ei sentään kehdannut muuten asiaan takertua. Me opiskelijat olimme vanhempia kuin suuri osa opettajista. Eräästä kirjasta sanottiin, että pitää olla v. 2013 painos. Vieruskaveri pärjäsi hyvin 2003 painoksella, ei huomattu mitään eroa.
Kirjojen tekijät ovat usein itse opettajia, siitähän tuo kirjanatsismi johtuu. Ovat lojaaleja toisilleen. Sairasta, sanon minä.
Ei ole sairasta. Häiritsee opetusta, jos opettaja pyytää lukemaan tietyt sivut ja erilaisissa kirjoissa ei ole samat asiat samoissa järjestyksissä. Tai jos pyytää tekemään tehtävät joltakin sivulta, eri kirjaisille nämä sivut olisi lähdettävä monistamaan ja opetusaikaa jää vähemmän muille oppilaille. Vanhentuneista kirjoista saattaa myös puuttua tietoa eikä opettaja ole velvollinen tarkistamaan kaikkia vanhoja kirjoja että sattuuko niissä olemaan samat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen yh mutta en ole nöyryyttänyt lapsiani tuolla lailla. Kaikki ovat saaneet asianmukaiset välineet ja kirjat on ostettu joka kurssille. Se osoittaa että arvostan koulutusta ja myös tekijänoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on kirjoittanut jo, eli tämän pv tilannetta en tiedä, mutta ryhtykää vanhemmat kapinaan. Hölmöä tuollainen painoksien jatkuva uusiminen.
Kapina kannattaa suunnata niitä kohtaan, jotka uusia opetussuunnitelmia laativat. Uusien opetussuunnitelmien mukaan kokonaan uudet kirjatkin tehdään.
Uusissa painoksissa taas korjataan vanhoissa painoksissa olleet virheet, jotta piltit saisivat mahdollisimman virheetöntä tietoa.
Pienellä näppäryydellä voi kyllä säästää, voi lainata kirjastosta, ostaa saman kurssin jo käyneeltä kaverilta käytetyn kirjan tai myydä käyttämänsä kirjan kaverille eteenpäin jos tietää että ainetta ei kirjoita tai jopa lainata kaverilta. Plus koulutus on aina sijoitus ja lukiota saa muuten käydä ilmaiseksi joten en valittaisi.
Meillä kanssa aikanaan moni koetti ettei hankkinut kirjaa ollenkaan mutta sekin oli toki kiellettyä, kurssi jäi siihen jos jäi tästä kiinni ja kyllähän siitä jäi kun meillä aina tarkistettiin että on korja joka tunti. Nyt kun olen jo yliopistossa aika vauvamaista kohtelua on ollut tuo, oltiinhan me jo käytännössä aikuisia silloin.