Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä käynyt niin että rippikouluun haluava teini on vanhemmilleen vihainen kun häntä ei ole kastettu?

Vierailija
18.06.2017 |

Meidän 15 v halusi rippileirille koska kaikki kaveritkin menevät. Sinne pääsee vmutta konfirmaatio onkin toinen juttu. Pitää liittyä kirkkoon ja ottaa kaste. On kuulemma niiiin noloa ottaa mennä kastettavaksi vasta tuossa iässä...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kasteen konfirmaatiopäivänäni, siitä on 17 vuotta. Sehän on valinta ottaako rippikoulun/leirin jälkeen konfirmaation.

Leirin voi käydä kuka tahansa, ei tarvitse kuulua kirkkoon (kuten minä) tai voi kuulua eri uskontokuntaan ja valita haluaako tulla konfirmoiduksi. Omalla rippileirillä oli muutama tyttö eri uskontokunnasta, joista toinen valitsi vaihtaa uskontonsa, toinen jätti konfirmaation väliin ja jatkoi oman uskonsa kanssa.

Kuulun yhä kirkkoon. Lähinnä noloa juuri ne ihmiset jotka liittyy kirkkoon vaan saadakseen kirkkohäät, eikä mikään mistä siinä hänelle puhutaan olekaan pyhää. Yleensä ne parit eroaa ensimäisenä -

Vierailija
22/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä seurakunnassa on tapana että kastamattomat rippikoululaiset kastetaan rippileirillä.

ap

No se on sitten voivoi, teini nyt päättää mitä haluaa tehdä ja te vanhemmat kerrotte hänelle, että juuri siksi ette häntä kastaneet. Jotta hän saa itse päättää, haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Teinille ihan hyvä ja kasvattava tilanne mielestäni kun joutuu vähän omiakin aivojaan käyttämään.

Mutta outo seurakunta teillä jos eivät asiasta kykene yhtään joustamaan. Oletteko edes kysyneet muita mahdollisuuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meilläkin kastamaton teinipoika ja menossa rippikouluun. Kyllähän tuosta kasteesta on kaverit huumoria repineet. On luvattu ommella hänelle ristiäismekko pitsihörhelöineen ja huomautettu että kannattaa ottaa raavas kummi ettei tipu sylistä kesken toimituksen jne...

Ihana 😆

Vierailija
24/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tuollainen teini. Kasteen nolous oli sitten ylitsepääsemätön asia ja ripari jäi käymättä. Olin kyllä katkera ja vihainen vanhemmilleni. En tule varmaankaan koskaan menemään naimisiin, joten kirkkohäidenkään missaaminen ei enää haittaa. Joskus nuorempana se suretti, kun oli häähaaveita. :)

Miksi haluaisit kirkkohäät jos et kuulu kirkkoon? Kai tiesit, että muuallakin voi mennä naimisiin?

Osaat varmaan lukea, että en käyttänyt preesensiä. Niin, nuoren naisen häähaaveisiin kuului aikoinaan kirkkohäät. Pitääkö sitä jotenkin perustella? Kirkko on jo miljöönä kaunis ja perinteinen paikka avioitumiselle. Papin suorittama vihkiminen puheineen on mielestäni kaunis toimitus, vaikka pidänkin itseäni agnostikkona. Ja ei, en ole koskaan kuullutkaan maistraatista (daa!).

Mutta et kuitenkaan tiennyt, että maistraatissa suoritetun vihkimisen jälkeen voi kirkossa siunata avioliiton ja saada "kirkkohäät" vaikka olisikin agnostikko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme