Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rytmihäiriöt ja hengenahdistus vaikuttavat mielialaan?

Vierailija
18.06.2017 |

Sehän on tunnettu ilmiö, että mielialaongelmat, kuten psyykkinen stressi ja ahdistus voivat aiheuttaa autonomisen hermoston häiriötä, kuten rytmihäiriöitä ja hengenahdistusta, hyperventilaatiota jne..

Eilen kuitenkin koin n. 10 sekunnin ajan rytmihäiriötä sydämessäni eikä sen jälkeenkään rytmini palautunut vakaaksi, vaan koin silloin tällöin ns. kammiolisälyöntejä jonkin aikaa. N. puoli tuntia rytmihäiriön jälkeen, osaamatta liittää näitä kahta toisiinsa silloin, koin mielialan laskua. Olin katsomassa dokumenttia, mutta menetin mielenkiintoni siihen äkillisesti ja selittämättömästi, en pystynyt keskittymään mihinkään, en tuntenut normaalia hyvää oloa, kehoni tuntui kuumalta ja levottomalta, en saanut otetta ajatuksistani ja aivan kuin olisin livennyt niiden lomasta tyhjyyteen.

Tänään tapahtui samoin, mutta lievemmässä muodossa: rytmihäiriö, ja pian sen jälkeen edellä kuvaamiani, keskeisesti psyykkisiä oireita. Nyt tulin ajatelleeksi syysuhdetta näiden välillä, mutta siis niin päin, että rytmihäiriö aiheuttaa mielialaongelman.

Onko muilla kokemusta tämänsuuntaisesta syysuhteesta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkkeet aiheuttivat rytmihäiriöitäja kovia sydän kipuja.

Vierailija
2/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkkeet aiheuttivat rytmihäiriöitäja kovia sydän kipuja.

Millaiset lääkkeet, jos saa kysyä?

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa toki kysyä.

Prepulsin niminen lääke aiheutti aikanaan suuria ongelmia sydämessä.

Sitä lääkettä en ole enään syönyt vuosikymmeneen.

Tänä päivänä joku verenpainelääkkeistä tai beeta salpa lääke aiheuttaa ongelmia sydämessä.

Ei ole vielä selvinnyt mikä niistä.

1

Vierailija
4/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla astma . Joskus kun harvoin kun hengittäminen vaikeaa se todellakin vaikuttaa mielialaan.

Vierailija
5/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako vielä upata?

ap.

Vierailija
6/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Niistä oli minulle itse asiassa paljon hyötyä.

Olen nimittäin joutunut käyttämään beetasalpaajaa satunnaisesti viime aikoina, tarvittaessa, puolikas tabletti siellä, toinen täällä, eli niin minimaalisesti, ettei sillä luulisi olevan mitään pitempiaikaisia vaikutuksia. Nyt 1-vastaaja kuitenkin sai minut miettimään sitäkin vaihtoehtoa, että jo satunnainen, vähäinen beetasalpaajan käyttäminen voisi olla viimeaikaisten rytmihäiriöitteni takana...

Ja kuin tilauksesta toinen vastaaja täydensi hakemani tiedon kertomalla, että hänellä (astmasta johtuva) hengenahdistus on aiheuttanut mielialaongelmaa.

Vastaus kysymykseeni on siis, että näin päinkin syysuhde voinee mennä ja että beetasalpaaja saattaa olla oireiluni taustalla.

ap.

Vierailija
7/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako vielä upata?

ap.

Totta kai saat, vaikka miljoona kertaa.

1

Vierailija
8/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi aiheuttaa mielialaongelmia, ja tämä tulee henkilöltä jolla on paha paniikkihäiriö. Mieli ja kroppa on niin tiukasti toisiinsa sidotut että välillä sitä ei oikein edes ymmärrä. Joskus riittää että pulssi falskaa pari sekuntia niin paniikki on valmis: Näin esimerkkinä että itselläni yleensä menee kuumia ja kylmiä aaltoja, koko kroppa vapisee heikosti, sydän lyö tuhatta ja sataa vaikka hengität rauhassa, ja pää tuntuu oudolta. Nyt usein saan itseni rauhoittumaan nimenomaan sillä tiedolla, että kyseessä on paniikkikohtaus. Se joka pahiten mieleen vaikuttaa on epätietoisuus siitä mikä huonon olon aiheuttaa, kuten sinunkin tapauksessasi, kun pelko tulee että mikä nyt on vialla, onko jotain vakavaa.

Jos nuo jatkuu varsinkin levossa niin kannattaa käydä tutkituttamassa, pieni vaiva mutta antaa mielenrauhan :) itselläni hävisivät pitkäksi aikaa kun oltiin tutkittu että mitään vakavaa ei ole.

Vierailija
9/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Niistä oli minulle itse asiassa paljon hyötyä.

Olen nimittäin joutunut käyttämään beetasalpaajaa satunnaisesti viime aikoina, tarvittaessa, puolikas tabletti siellä, toinen täällä, eli niin minimaalisesti, ettei sillä luulisi olevan mitään pitempiaikaisia vaikutuksia. Nyt 1-vastaaja kuitenkin sai minut miettimään sitäkin vaihtoehtoa, että jo satunnainen, vähäinen beetasalpaajan käyttäminen voisi olla viimeaikaisten rytmihäiriöitteni takana...

Ja kuin tilauksesta toinen vastaaja täydensi hakemani tiedon kertomalla, että hänellä (astmasta johtuva) hengenahdistus on aiheuttanut mielialaongelmaa.

Vastaus kysymykseeni on siis, että näin päinkin syysuhde voinee mennä ja että beetasalpaaja saattaa olla oireiluni taustalla.

ap.

Jos rytmihäiriöt ovat alkaneet beetasalpa lääkkeen käytön alkamisen jälkeen niin se SAATTAISI olla syy rytmihäiriöihin mutta en voi sitä varmuudella sanoa, en ole lääkäri.

Sen huomasin kun aloin syödä verenpaine ja beeta lääkkeitä, että joku niistä aiheutti tuntemuksen , että sydän ikäänkuin puristui kokoon, aivan kuin sydän olisi puristunut kasaan. ja se tunne on siitä lähtien ollut aina läsnä joka päivä ja hetki. Ja rinnassa on koko ajan puristava tunne joka lääkärin mielestä johtuu liiasta  ajattelusta.

Viime aikoina uusin kipu on alkanut olla molempien käsien kyynerpään ja olkapäänvälissäoleva välillä kovakin kipu. Mistä se johtuu en tiedä.

1

Vierailija
10/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa vielä: Esim. pahassa paniikissa mielialan lasku on niin radikaali että se voi ajaa ihmisen jopa vahingoittamaan itseään. Itse koin tällaisen laskun juuri hiljattain kun koin elämäni pahimman paniikkikohtauksen, kaikki ahdisti ja pelko seuraavasta kohtauksesta sai ahdistuksen jäämään kierteenä päälle, ja olo oli oikeasti täysin toivoton monta päivää, en edes pystynyt syömään kun menetin ruokahaluni täysin. Nyt kun olen taas niskan päällä niin kaikki nuo ajatukset vaikuttavat ihan tyhmiltä, mutta sillä hetkellä kun tuntuu että kropassa on jotain vialla ei pysty ajattelemaan selkeästi, ja se vaikuttaa sekä mieleen että kroppaan.

Vierailija
11/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieli ja kroppa on niin tiukasti toisiinsa sidotut että välillä sitä ei oikein edes ymmärrä."

Juuri näin.

1

Vierailija
12/13 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
13/13 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se unohtui sanoa, että kun aloin syödä beeta salpa lääkettä niin se aiheutti hengenahdistusta, jolloin piti vaihtaa toiseen beeta salpa lääkkeeseen.

1