Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstalääkäreitä paikalla? Aivan järjetön väsymys, mistä helpotusta?

Vierailija
17.06.2017 |

Olisi vaikka mitä (kivaa ja mielekästäkin) tehtävää, mutta ei vain pysty kun väsyttää niin paljon. Aamupäivä on virkeää aikaa, loppupäivä menee kuin sumussa ja nyt olen jo ihan sekaisin. Tämä alkaa hankaloittaa todella pahasti jo normaalia elämää, tämä on kiusannut jo kauan, mutta pahenee jatkuvasti. En ole masentunut, vaan elän elämäni onnellisinta aikaa ja lääkäri ei ota asiaan enää kantaa.

Kilpirauhaskokeita on otettu vuosien varrella monet kerrat ja niissä ei pitäisi olla mitään vikaa. Verikokeissa ei ole löytynyt mitään vitamiininpuutoksia (ehdotin tätä kun kynsiin alkoi tulla pitkittäisiä juomuja), kuten myöskään ei diabetestä. Nukun hyvin, en kuorsaa ja päivärytmi on kunnossa (herätys 7.30, pakottaudun ylös kahdeksaan mennessä, nukkumaan klo 23). Olen laihduttanut 10kg, vielä on muutama kilo extraa, mutta ne sulavat tässä kesän mittaan kun ulkoilen joka päivä. Hormoniarvoissa oli jotain poikkeamia, testosteroni on hieman koholla.

Syön pääosin kasvisruokaa (+maitoa, munia), ruokavaliomuutoksilla ei ole tuntunut olevan vaikutusta. Usein ruuan jälkeen iskee aivan tajuton väsymys, usein myös ihan muuten vainkin. Kotiin tultua, tunti-puolitoista sitten söin wokkivihanneksia ja tofua ja on vaikea kirjoittaa tätä viestiäkään kun väsyttää niin paljon, muutama tunti ruokaa aiemmin söin lihakeittoa kyläpaikassa, kahvin ja pikkuleivän. Nestehukka ei ole. Väsytti kyllä jo ruokaa laittaessa, mutta syötyä vielä kahta pahemmin.

Verenpaineen kanssa on ongelmia ja syke on jatkuvasti korkea, rytmihäiriöitäkin on, mutta sydänfilmistä ei löytynyt mitään. Ikäni takia ei ilmeisesti olla kiinnostuneita tutkimaan paremmin (vajaa 3-kymppinen). Olen kuitenkin hyvässä kunnossa ja en hengästy tavallista helpommin tai mitään.

Ulkona, töissä ja muualla väsyttää ihan samalla tavalla. Joskus olen jopa nukahtanut työpaikan vessaan.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten onko sinulla lihaskireyttä? Alaselkä/ niska-hartia vaivoja?

Entä elohiirtä tai muita lihaskramppeja?

Itselläni oli vakava mag puutos, mutta silloin kun väsymys oli sietämätöntä, niin minulla ei ollut enäö elohiirtä ja kramppeja vasn niitä oireita minulla oli ollut vuosia ennen...

Itse olen päätellyt niin, että lihakseni tottuivat puutokseen, eivätkä enään kramppailleet tosin kaikki lihakset olivat kokoajan ihan jumissa...

Vierailija
22/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi saattaa saada verensokerit sekaisin ja stressihormonit koholle -> väsymys ja saamattomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo kahvia, teetä pari kertaa päivässä.

Niska- ja selkävaivoja on, todella pahojakin ja joudun käyttämään lihasrelaksantteja paljon. Viimeisimpänä alaselkäkin on alkanut mennä pahasti jumiin, niskakipuja on ollut todella pahana jo kauan. Elohiiriä ja suonenvetoja ei ole oikeastaan koskaan ollut pahemmin. Muita outoja lihaskipuja on kyllä myös, esim. reidet tuntuvat usein siltä kuin olisin kiivennyt pilvenpiirtäjään, vaikken olisi tehnyt mitään rasittavaa ja jalkapohjat ovat jatkuvasti arat ja turvonneet (plus kantakalvot sököna). Täytyy siis kokeilla tuota suihketta, käykö hevosten versio kun olisi edullisempi? -Ap

Vierailija
24/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö sen hiivatestin? Lue myös lisämunuaisuupumuksen oireet, sopivatko ne. Käy hyvällä jäsenkorjaajalla niin päöset eroon lääkkeistä esim. Kuntosyke, jos olet pk-seudun läheisyydellä.

Vierailija
25/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitkö sen hiivatestin? Lue myös lisämunuaisuupumuksen oireet, sopivatko ne. Käy hyvällä jäsenkorjaajalla niin päöset eroon lääkkeistä esim. Kuntosyke, jos olet pk-seudun läheisyydellä.

En ihan ymmärtänyt mitä siinä olisi pitänyt näkyä, siinä se lillui ja eipä sen ihmeempää. Mikään muu oire kuin väsymys ei täsmää, en edes tiedä millainen on hiivatulehdus kun ei ole ikinä ollut.

Heräsin ihan normaalisti ja ilman herätyskelloa 7:30 ja olin koiran kanssa ulkona ja puuhailin normaalisti. Nukkumaan menin joskus hieman kymmenen jälkeen. Join aamuteen ja söin viipaleen leipää (ei ole muutakaan tähän hätään kun en ole jaksanut käydä kaupassa tai edes miettiä ruokia jos mies haluaisi käydä ostamassa, normaalisti siis en syö ollenkaan leipää) ja jo 9:30 oli pakko mennä yli tunniksi nukkumaan ja heräsin äsken. Ei tästä tule yhtään mitään tällä menolla. -Ap

Vierailija
26/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niska- ja selkävaivoja on, todella pahojakin ja joudun käyttämään lihasrelaksantteja paljon. Viimeisimpänä alaselkäkin on alkanut mennä pahasti jumiin, niskakipuja on ollut todella pahana jo kauan. Elohiiriä ja suonenvetoja ei ole oikeastaan koskaan ollut pahemmin. Muita outoja lihaskipuja on kyllä myös, esim. reidet tuntuvat usein siltä kuin olisin kiivennyt pilvenpiirtäjään, vaikken olisi tehnyt mitään rasittavaa ja jalkapohjat ovat jatkuvasti arat ja turvonneet (plus kantakalvot sököna). Täytyy siis kokeilla tuota suihketta, käykö hevosten versio kun olisi edullisempi? -Ap

Oireesi ovat todella samanlaiset kuin itselläni...

Juuri nuo pahat lihaskivut. Reisissä, jalkapohjissa ja niska hartia ja alaselkä vaivat. Itsekkin suunnittelin kauan, että hankkisin relaksantteja, mutta käytin vain buranaa ja volttareenia, joista sai tilapäisen avun. Silloin kun minulla oli mag puutos, niin en kärsinyt saada yhtään kylmää/vetoa tai muuten niska meni aivan jumiin ja tuntui että oksetti. Ja kyllä minä joskus myös oksensinkin, pääkipu kun oli niin paha...

En tiedä käykö hevosten mag 😁 tosiaan tuollainen suihkutettava öljy, jota itse käytän (nordic health) maksaa jotain 30 € /pullo ja kallistahahan se on, mutta kyse on sinun elämän laadusta ja olen oireidesi perusteella 100 % varma että elämäsi muuttuu täysin kun olet käyttänyt tuota muutaman päivän-viikon...

Jos joku olisi itselleni sanonut 2 vuotta sitten, että kokeile tuota, niin olisin hänelle ikuisesti kiitollinen..

Ja tosiaan muista raportoida tänne miten kävi.:)

Vierailija
27/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys ainoana oireena voi olla seurausta monesta asiasta ja tavallisia syitä ovat kilpirauhasen vajaatoiminta ja anemia mutta ne olikin jo poissuljettu. Onko muita oireita kuten kuumetta (infektio?) tai onko suorituskyky laskenut (sydän- tai keuhkovaivaa?). Onko ylipainoa ja miten nopeasti väsymys on tullut. 

Joskus huono kunto  voi pelkästään aiheuttaa väsymystä. Jos syö runsaan aterian niin on melko luonnollista että tämän jälkeen väsyttää ja siksi päivällä pitäisi syödä vain kevyesti. Aina ei löydy mitään selvää eikä sitten löydy oikein hoitoakaan. Mitään piristäviä lääkkeitä kuten stimulantteja ei määrätä lääkäreiden toimesta väsymykseen.

Vierailija
28/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nuo pahat lihaskivut. Reisissä, jalkapohjissa ja niska hartia ja alaselkä vaivat. Itsekkin suunnittelin kauan, että hankkisin relaksantteja, mutta käytin vain buranaa ja volttareenia, joista sai tilapäisen avun. Silloin kun minulla oli mag puutos, niin en kärsinyt saada yhtään kylmää/vetoa tai muuten niska meni aivan jumiin ja tuntui että oksetti. Ja kyllä minä joskus myös oksensinkin, pääkipu kun oli niin paha...

En tiedä käykö hevosten mag 😁 tosiaan tuollainen suihkutettava öljy, jota itse käytän (nordic health) maksaa jotain 30 € /pullo ja kallistahahan se on, mutta kyse on sinun elämän laadusta ja olen oireidesi perusteella 100 % varma että elämäsi muuttuu täysin kun olet käyttänyt tuota muutaman päivän-viikon...

Jos joku olisi itselleni sanonut 2 vuotta sitten, että kokeile tuota, niin olisin hänelle ikuisesti kiitollinen..

Niin noista oireiden samankaltaisuudesta se aivan järkyttävä väsymys unohtui mainita. Jostain luin, että 1900 alussa suomalaiset saivat 1200 mg/vrk mag ravinnosta. Nykyäänhän suositus on jotain 350mg/vrk.

Ap:lle ja muille joilla on ongelmia, niin jos ette halua tuota öljyä kokeilla niin vetäkää sitten reilusti hyvin imeytyvää mag, eli sitraattia vaikka 5x150mg parin-kolmen viiikon ajan ja katsokaa onko vaikutusta.

Valitettavan moni tosiaan syö sen yhden pillerin päivässä vähän aikaa ja sitten jättää sikseen, koska ei siitä ole apua. Terveellä ihmisellä pitäisi olla elimisrössä mag jotain 25 grammaa, eli 25000 mg ja suurin osa siitä on varastoituneena luustoon. Tähän kun lisätään se, että suun kautta otetusta magneesiumista imeytyy vain jotain 10-50 %. Eli jos ajatellaan, että vakavasta puutteesta kärsivä söisi vaikka 150mg tabletin päivässä kuukauden ajan ja tästä 20 % imeytisi, niin se olisi 900 mg koko kuukauden aikana. Se on aika vähän suhteessa tuohon 25000 mg....

Vierailija
29/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
30/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys ainoana oireena voi olla seurausta monesta asiasta ja tavallisia syitä ovat kilpirauhasen vajaatoiminta ja anemia mutta ne olikin jo poissuljettu. Onko muita oireita kuten kuumetta (infektio?) tai onko suorituskyky laskenut (sydän- tai keuhkovaivaa?). Onko ylipainoa ja miten nopeasti väsymys on tullut. 

Joskus huono kunto  voi pelkästään aiheuttaa väsymystä. Jos syö runsaan aterian niin on melko luonnollista että tämän jälkeen väsyttää ja siksi päivällä pitäisi syödä vain kevyesti. Aina ei löydy mitään selvää eikä sitten löydy oikein hoitoakaan. Mitään piristäviä lääkkeitä kuten stimulantteja ei määrätä lääkäreiden toimesta väsymykseen.

Raudanpuuteanemiaa ei ole poissuljettu. Ainakin siinä olo on tosi vetämätön ja väsynyt. 

Magnesiumia suosittelisin itsekin tuohon lihasoireiluun ja ehdottomasti hoitamaan sen muutenkin kuntoon muilla keinoin kuin lääkkeillä (jäsenkorjaus, piikkimatto, pilates, hieronta, saunominen).  

Vierailija
31/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka ehdotti mm. allergiaa.

Magnesiumia saa niin monesta ruoka-aineesta että jos syö palkokasveja, kirjolohta, kanaa, ruisleipää, täysjyväriisiä, maitotuotteita sekä siemeniä ja pähkinöitä, niin tuskin on magnesiumin puute. Jos oireet täsmäävät kuitenkin magnesiumin puutteeseen, sitten voi olla kyse imeytymishäiriöstä. Silloin kannattaisi tutkituttaa keliakia (saattaa aiheuttaa sen imeytymishäiriön). Myös sairaus, joka lisää virtsaamista kuten diabetes voi vaikuttaa magnesiumtasoon.

Toisaalta noin laajat kivut kehossa voivat viitata myös johonkin reumaattistyyppiseen tai autoimmuunisairauteen. Voi olla vaikka se kilpirauhasongelma, se ei aina näy labrakokeissa, varsinkaan jos T4v-arvoja ei oteta.

Mulla diagnosoitiin myös erilaisia entesiittejä (jänteiden tulehduksia) kehossa esim. olkapäissä, ranteissa, sormissa, varpaissa, ristiselässä sekä jalkaterissä (juuri tuo kantakalvon tulehdus ollut kummassakin jalassa). Joku autoimmuunireaktioita aiheuttava sairaus siis on, ei ole vielä saatu selville, tutkittu vasta reumatologilla, mutta todennäköisesti kyseessä jokin muu, joka liittyy jotenkin ruoka-allergiohin, koska välttämällä allergeenejä sekä tulehdusta lisääviä ruoka-aineita olen saanut lähes kaikki vaivat pois.

Vierailija
32/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuosikaudet vastaavaa. Kilpirauhaslääkitys on kylläkin. Nukun öisin 9-10h. Silti päivisin töissä väsytti. Joskus otin päikkärit autossa ruokatunnilla. Veriarvot hyvöt, ei uniapneaa. Nyt olen työtln ja masennuslääkitys päällä. Tämä essitalopraami on hiukan nostanut vireystilaa, ehkä myös se että ei ole työtä ja automatkoja työhön. Olen hyväksynyt että olen vain tavallista väsyneempi ihminen.

Vierailija
33/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastorauta pitäisi tarkistaa, hemoglobiini laskee viiveellä.

Verenpaine ja syke kyllä kertovat jostain ongelmasta...pitäisi selvittää.

http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002901815.html

Vierailija
34/46 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vuosikaudet vastaavaa. Kilpirauhaslääkitys on kylläkin. Nukun öisin 9-10h. Silti päivisin töissä väsytti. Joskus otin päikkärit autossa ruokatunnilla. Veriarvot hyvöt, ei uniapneaa. Nyt olen työtln ja masennuslääkitys päällä. Tämä essitalopraami on hiukan nostanut vireystilaa, ehkä myös se että ei ole työtä ja automatkoja työhön. Olen hyväksynyt että olen vain tavallista väsyneempi ihminen.

Onkohan sinulla liian vähäinen annostus kilpirauhashormonia?

Vierailija
35/46 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mihin hävisit?

Vierailija
36/46 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka ehdotti mm. allergiaa.

Magnesiumia saa niin monesta ruoka-aineesta että jos syö palkokasveja, kirjolohta, kanaa, ruisleipää, täysjyväriisiä, maitotuotteita sekä siemeniä ja pähkinöitä, niin tuskin on magnesiumin puute.

En syö noista oikeastaan kuin kanaa joskus kerran viikossa... Enkä ole hävinnyt mihinkään, olen ollut virkeämpi ja niin aikaansaava, että olen tehnyt kaikkia työjuttuja eteenpäin oikein uudella tarmolla, jes. Eilen illalla luin jopa kirjaa hetken aikaa, en ole jaksanut mitään sellaistakaan pitkiin aikoihin.

Olen nyt ottanut tuota magnesiumia (poreena, heti kun joku sen puutetta ehdotti) ja menkat alkoivat myös, joten en tiedä kummasta oli, magnesiumin puutteesta vai pms:stä, vai kummastakin, mutta olo on todella paljon virkeämpi ja jollain oudolla tavalla ehkä skarpimpikin heti. Toivottavasti tuo magnesiumi auttaisi, koska en oikein tiedä voiko hormonaaliselle väsymykselle taas tehdä ihmeemmin mitään (pillerit ja kierukka ei käy) ja ei paljoa houkuta olla taas jokusen päivän päästä sama zombi kuin ennenkin. 

Koitan nyt laittaa ruokavaliota parempaan kuntoon myös, en ehkä ole tullut ihan ajatelleeksi miten suppea se oikeasti on, vaikka sitä tuleekin syötyä paljon kasviksia ja kaikkea eksoottista ruokaa, niin silti. Ja katson jos muistaisin etsiä sitä öljyäkin. Palaan päivittelemään kyllä. -Ap

Vierailija
37/46 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa olla foliohattuilua, anteeksi.

....Mutta onkohan niin, että Suomessa alidiagnosoidaan ja -hoidetaan kilpirauhasen vajaatoimintaa? Lääkärit saattavat sanoa tsh 3-9 arvoista "kaikki kunnossa" kun muualla länsimaissa kirjoitettaisiin resepti.

Jos epäilee itsellään vajaatoimintaa, pitää lääkärille valitella vuolaasti oireitaan, ja melkein pyytää suoraan tyroksiini (tms) reseptiä.

Vierailija
38/46 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvot ainakin ovat hyvät eli ei siitä pitäisi olla kiinni.

Vierailija
39/46 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes tai esidiabetes?

Vierailija
40/46 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä tyroksiini harvoin riittää, kun homma lähtee huonoksi. Itse olen joutunut nauttimaan rautaa, jodia, d-vitamiinia, seleeniä (tyroksiini tarvitsee näitä kaikkia toimiakseen ja lääkeannoksen lisääminen ei auta mitään, jos edellä mainutuista on puutetta). Säälittää, että kirjoittaja on antanut periksi. Itse en antanut ja olen saanut käännettyä suuntaa jo vähän paremmaksi, vaikka en maalissa vielä olekaan, mutta kyllä se on vaatinut vaivannäköä ja rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi