5-kymppiset kysymys teille: kuinka paljon asuntovelkaa teillä on?
Kiinnostaa tietää onko kaikilla 5-kymppisillä velka jo maksettu vai onko joku vielä uskaltanut ottaa lisää.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiset on vielä sitä sukupolvea, jotka eivät ottaneet päättömästi lainoja, kun ei toisaalta annettu ja itse hyvin muistavat 90-luvun laman. Nykyiset alle 50-vuotiaat ovat niitä, jotka maksavat lainojansa eläkkeelle siirtymiseen asti eikä riitäkään.
Ei se päättömyydestä johdu, vaan asuntojen törkeistä hinnoista.
20.000 € ja ihan minimilyhennyksillä mennyt monta vuotta. Mieluummin laitan rahani indeksirahastoihin kuin maksan pois lähes nollakorkoista asuntolainaani.
Ei tietenkään kellään ole. Kaikilla on velaton puolen miljoonan kämppä, mökki ja tietty sijotusasunnot. Näin av.mammat. Sitten on tietty osa, joilla on koulutus ja ihan hyvät tulit mutta ei Ois tullu mieleenkään ottaa ikinä 3 sadan tonnin lainoja. Eli ei ole lainaa.
Moni 50:nen meni henk koht konkkaan 90-luvun laman kourissa. Mennäänkö hautuumaalle tiedustelemaan paljonko sitä lainaa on?
Vastaan äitini puolesta. Ei yhtään. Hän asuu vuokralla.
Noin 109 000€ vielä jäljellä. Helsingissä keskiluokkainen keskikokoinen keskinkertainen rivitaloasunto. 1998 otettiin ensimmäistä kertaa asuntolainaa, nyt asutaan kolmannessa omistusasunnossa. Jokaiseen on jouduttu ottamaan lisää lainaa.
Helsinki on kallis keskituloisille ihmisille.
30.000 jäljellä. Työttömäksi jäänyt 50v sinkkunainen.
Tottakai. Täällä on varakasta porukkaa. Meillä vuositulot 100 tonnia yhteensä mutta en todellakaan ota asuntolainaa, olen helsinkiläinen. Ilman lapsia Ois eri juttu
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Täällä on varakasta porukkaa. Meillä vuositulot 100 tonnia yhteensä mutta en todellakaan ota asuntolainaa, olen helsinkiläinen. Ilman lapsia Ois eri juttu
Just siksi että lapsia on, minä nimenomaan otin asuntolainaa, että raatamisestani jäisi jotain perintöä lapsille. Yh ja tulot puolet siitä mitä teidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla noin 50 000 euroa sijoitusasunnosta. Omasta ei yhtään ja vuokralainenhan tuon velan maksaa.
Mäkin haluan sellaisen, jonka vuokralainen maksaa. Itse joudun kyllä maksamaan ihan reilusti vielä itse.
Lainanlyhennys 430 €/kk, yhtiövastike 210 €/kk ja vuokralainen maksaa vuokraa 750 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiset on vielä sitä sukupolvea, jotka eivät ottaneet päättömästi lainoja, kun ei toisaalta annettu ja itse hyvin muistavat 90-luvun laman. Nykyiset alle 50-vuotiaat ovat niitä, jotka maksavat lainojansa eläkkeelle siirtymiseen asti eikä riitäkään.
Ei se päättömyydestä johdu, vaan asuntojen törkeistä hinnoista.
Hear, hear. Kun ostimme ensimmäisen perheasuntomme vuonna 2000, siinä oli 83 neliötä ja merinäköala. Nyt kun ostimme lapselle asunnon, tuolla samalla rahalla sai vain 37 neliötä, alue hieman huonompi ja merinäköalasta ei tietoakaan. Jo tuolloin vuonna 2000 taivastelimme asuntojen järkyttäviä hintoja, eivätkä ne siitä ole mihinkään laskeneet.
Asuntovelkaa 0€. Eikä oo ikinä ollutkaan. Opintovelat makselin aikanaan pois n. 80 000 mk. Nyt asun velattomassa omassa ok-talossa jossa oma tontti. Käyttövesiputkiston remonttiin otan velkaa 5000€ ja perintöveroihin ehkä tarviin lainaa jos en saa niitä kuitattua irtaimiston/moottoriajoneuvojen/metsän myynnillä.
N47
Meillä miehen kanssa yhteensä 40 000 €. Vajaa kolme vuotta menee maksamisessa. Jos ei sitten päätetä vaihhtaa asuntoa ja ottaa siinä yhteydessä lisää lainaa.
T. Omakotitalo Espoossa
Ei ole yhtään velkaa. Saimme kaiken maksettua kun olin 36.
Kyllä ne Liam isot lainat on just tätä aikaa. Kaikkien pitää saada ekaksi asunnoksi iso perheasunto näillä jinnoilla. Muutama vuosikymmen sitten ostettiin ensin pieni ja sitten kasvatettiin asunnon kokoa pikkuhiljaa. Nyt sata neliötä heti ja kun korot on alhaalla, kaikki ottaa ihan liian isoja lainoja. Asiasta on pankkeja jo varoitettu useampana kertaan EU: n pankkivalvonnasta.
Kohtahan tässä tulot tippuvat rajusti eläkeiässä. 10 vuotta enää ja ansiotulot ovat lähes puolessa. Ei parane enää olla lainaa.