Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako näkymättömästi sairas istua bussissa niille inva/raskaanaoleva/mummeli-paikoille?

Vierailija
16.06.2017 |

Mulla on selässä varmaan joku prolapsi tai vastaava joka oireilee usein työpäivän jälkeen jos joudun seisomaan pitkään paikoillani, kävellessä ei tunnu. Mutta pahin kaikista on seisoa paikoillaan liikkuvassa bussissa kiinni pitäen kaiteesta. Tämä ei näy päällepäin kuin irvistyksenä.

Saisinko siis sinusta istua invapaikalle? Vai tulisiko sanomista?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa nyt joku jotain?

Vierailija
2/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa, mutta ei voi tietää, ettei keltään tule "sanomista", koska kaikki eivät ehkä tule ajatelleeksi, että ihmisellä voi olla vaiva, joka ei näy päällepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus istut. Ei tääl Turus ainakaan kukaan kato, kuka istuu invapaikalla. Useimmiten Kånken.

Vierailija
4/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Mulla on vauvanvaunut ja silti mummot huutelee vaikka heille annan aina paikan. Joillakin ihmisillä ei ole toisia kohtaan mitään käytöstapoja mutta älä välitä.

Vierailija
5/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta kannattaa henkisesti valmistautua siihen, että joku joskus huomauttaa siitä vähemmän ystävälliseen sävyyn... Itselläni reuma tehnyt tuhojaan mm. selkärangassa, mutta siinä bussin penkillä istuessani näytän ihan terveeltä, nuorelta ihmiseltä. Muutaman kerran on käyty valittamaan "vaivaisten paikalla" istumisesta.

Useammin saa kyllä huutelua invapaikalle parkkeeraamisesta (on lupa ja hyvästä syystä).

Vierailija
6/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vamma tai sairaus, joka tekee hankalaksi tai mahdottomaksi matkustaa bussissa muulla kuin invapaikalla, niin totta kai. Näkymätön sairaus on yhtä lailla sairaus, harmittavan monet ei vaan tajua että kaikki vaivat ei näy päällepäin. 

T. toinen näkymättömästä sairaudesta kärsivä mutta hyväkuntoiselta näyttävä

Vierailija
7/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat istua. Jos joku valittaa, niin sano ystävällisesti, mutta napakasti, että istut siinä ihan syystä. Kaikki ei näy päälle päin ja jotkut torvelot eivät sitä tajua. Itselläni jo alkuraskauksissa verenpaine oli hyvin alhaalla ja seistessä äkkijarrutukset sattuivat lonkkiin ja mahaan. Ja sitä isoakaan raskausmahaa eivät monet hoksaa.

Vierailija
8/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä sitten joku kerta uskallan jos ei siis tavallista paikkaa ole vapaana ;) Kiitos vastauksista!

Vierailija
9/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomaisen hyvin saa. - Vai miten sairauden sitten pitäisi näkyä päälle päin? No joo. Olen kyllä liiankin hyvin tietoinen niistä idiooteita, joiden mielestä mikään sairaus ole "oikea sairaus" jos tai kun ihminen pystyy itsenäisesti jollain tavoin liikkumaan ja kenties päästämään suustaan jonkin äänen, jolla kommunikoida, vaikka sekin lienee jo  merkki siitä,ettei ihminen mitään apua tai tukea tarvitse, kun kaikki on hei kiinni itsestä.  Ja miksi sitä nt kenenkään pitäisi sanoa yhtään mitään omatoimisesti. Huokaus. Miksi, voi miksi osa ihmisistä ottaa turhan herkästi oikeudekseen määritellä välittömästi ja yhtään perehtymättä saati muuten selvää ottamatta että miksi osa ei pysty kaikkiin ns. "tavallisiin asioihin" , ainakaan ilman avustusta, lääkitystä, tai muuta ulkopuolista tukea ja tai apua.    

Vierailija
10/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voin istua. Sairauteni ei näy päälle

Miksi ihmset katsoo vihaisesti kun en anna mummolle tilaa?

Vierailija
11/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut huutoa osakseni kun olen istunut. Kivut ollut sellaiset, että meinannut pyörtyä ja jollain sitä on pitänyt sairaalaan päästä kun taksiin ei rahaa. Itku pääsi kerran kun käskettiin pois kun olen "Terve nuori ihminen!"

Vierailija
12/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että nykyään jo kaikki ihmiset olisivat niin valistuneita, että tietäisivät näkymättömistä vammoista ja sairauksista (itsellänikin on sellainen) eikä "nuoria ja terveitä" enää käskettäisi vihaisesti pois invapaikoilta, mutta aina vaan löytyy näitä valistumattomia. Jos joku istuu invapaikalla, muiden täytyy vaan luottaa siihen, että hänellä on siihen syy, koska vammaisella / sairaalla ei myöskään ole tilivelvollisuutta tuntemattomille nuhtelijoille.

Vierailija
13/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtahepo kirjoitti:

Jos sulla on vamma tai sairaus, joka tekee hankalaksi tai mahdottomaksi matkustaa bussissa muulla kuin invapaikalla, niin totta kai. 

Et ole tainnut käyttää bussia? Vanhuksille ja liikkumisesteisille merkityissä paikoissa ei ole muuta erityistä kuin että siinä istuvan terveen nuoren ihmisen pitää antaa paikka pois tarvittaessa. Kysymys ei ole siitä, että aloittajan olisi mahdotonta istua muualla, vaan kuuluuko hänen antaa tilaa mummoille vai saako peräti pyytää muita väistymään päästäkseen itse istumaan.

Vierailija
14/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Minä olen mielisairas, invaprosentti on 80. Istun missä haluan. Vastustajat saavat kokea kovia. Olen siis avohoidossa.

Vierailija
15/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat istua, mutta toivon sinulta kumminkin tilannetajua. Jos bussiin tulee vielä heikommassa kunnossa oleva kun sinä niin annat hänelle istumapaikan tai tarvittaessa vuorottelette istumisen kanssa.

Vierailija
16/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat istua, mutta toivon sinulta kumminkin tilannetajua. Jos bussiin tulee vielä heikommassa kunnossa oleva kun sinä niin annat hänelle istumapaikan tai tarvittaessa vuorottelette istumisen kanssa.

Jos bussissa on 4+4 invapaikkaa, miksi kahden invan täytyy vuorotella eivätkä terveet voi tehdä tilaa?

Vierailija
17/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelykeppi mukaan eikä kukaan sano enää mitään

Vierailija
18/19 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos bussissa on 4+4 invapaikkaa, miksi kahden invan täytyy vuorotella eivätkä terveet voi tehdä tilaa?

Ei niissä terveitä istu. Terveillä ja hyväkuntoisilla on oma auto.

Vierailija
19/19 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virtahepo kirjoitti:

Jos sulla on vamma tai sairaus, joka tekee hankalaksi tai mahdottomaksi matkustaa bussissa muulla kuin invapaikalla, niin totta kai. 

Et ole tainnut käyttää bussia? Vanhuksille ja liikkumisesteisille merkityissä paikoissa ei ole muuta erityistä kuin että siinä istuvan terveen nuoren ihmisen pitää antaa paikka pois tarvittaessa. Kysymys ei ole siitä, että aloittajan olisi mahdotonta istua muualla, vaan kuuluuko hänen antaa tilaa mummoille vai saako peräti pyytää muita väistymään päästäkseen itse istumaan.

Ei pahalla, mutta sanoin omassa viestissäni kärsiväni myös sairaudesta – eikö siis olisi järkevintä olettaa, että tiedän miltä invapaikka näyttää? Ajatuksiaan ei saa aina artikuloitua niin selvästi, ja ainahan myös Sinä voit ymmärtää väärin. 

Ajan bussilla 10-15 kertaa viikkoon. Tiedän kyllä siis miten invapaikat toimivat, kuten myös sen, että suurimmassa osassa autoja ne eivät tosissaan eroa tavallisista paikoista juuri mitenkään muuten, kuin että ne on nimellisesti osoitettu liikuntarajoitteisille.

Pitänee siis selventää lainaamaasi kohtaa: en tietenkään olettanut, että ap:n olisi mahdotonta istua muualla kuin niillä invapaikoilla, koska olen tosiaan hyvin tietoinen siitä, että ne eivät funktionaalisesti juuri eroa peruspaikoista. Viittasin siihen, että ap ei voi seisoakaan, eli matkustaminen kävisi tällöin mahdottomaksi tai epämukavaksi, jolloin hänellä on oikeus päästä invapaikalle (olettaen siis, että siinä istuu sillä hetkellä henkilö/henkilöitä, jotka pystyisivät hyödyntämään niitä seisomapaikkoja, joita ap ei).