Te, joilla on ollut mahdollisuus olla kaikkien neljän isovanhempanne kanssa tekemisissä, kuka heistä on/oli teille läheisin?
Vai olivatko kaikki aivan yhtä läheisiä? Vai eikö heistä kukaan ollut erityisen läheinen?
Kommentit (34)
Eipä kukaan oikeastaan ollut erityisen läheinen. Kaikki samalla viivalla sanoisin.
Kaikki olivat hyvin läheisiä. Läheisin oli kuitenkin äidinäiti (joka tutkimustenkin mukaan on yleisimmin se läheisin isovanhempi).
Kaikki ovat yhä näin 21-vuotiaana, elossa tärkeitä ja läheisiä. Mutta vastaan että isän vanhemmat koska olivat jo rläkkeellä ollessani pieni ja hoitivat paljon.
No minä olen tuntenut vain 3 isovanhempaani, mutta heistä lapsuudessa minulle rakkain oli äidinäiti, aikuisena olen läheisempi kuitenkin isänäidin kanssa (joka asuu lähempänä).
Äidinisä, joka ei koskaan hoitanut minua, kun olin pieni. Se isovanhempi, jonka kanssa olin lapsena vähiten tekemisissä, oli aikuisiällä lopulta läheisin.
Olin lapsena tekemisissä kaikkien isovanhempieni kanssa melko tasapuolisesti, joskin äidinäiti tuntui rakkaimmalta. Hän kuoli jo lähes kymmenen vuotta sitten, ja kolmesta vielä elossa olevasta olen nykyisin tekemisissä lähinnä äidinisän kanssa. Äidin puolen isovanhemmat siis läheisempiä.
Ei kukaan. Oikeastaan kaikki olivat melko paskoja.
Äidinäiti ja -isä samalla viivalla, huipputyyppejä molemmat ja olin itsekin vähän lellari nuorimman lapsensa ainoana lapsena ja ainoa lapsi, joka syntyi heidän ollessaan eläkkeellä.
Äidinäiti, olin paljon hänen luonaan kesäisin, pyöräilin mummilaan iso kasa vaatteita mukanani. 😂😢 Hyvä väli oli kaikkiin.
Isänäiti.
Äidinisä kuoli kun olin 7v, sitä ennen hän oli läheisin, mutta on vaikea verrata häntä niihin isovanhempiin, jotka sain tuntea vielä aikuisenakin.
Äidin äiti, vieläkin kaipaan, jopa enemmän kuin äitiäni. Äiti kuoli, kun olin 14, mummu kun olin 30.
Äidinäiti. Äidinisä kuoli kun olin kuukauden ikäinen. Mummi sanoi aina, että pelastin hänet elämälle. Kaipaan häntä vieläkin, kuoli n. 10 vuotta sitten.
Äidinäiti. Kaikki isovanhemmat ihania, mutta isän vanhemmat kuolivat, kun olin alle 7 ja äidinisä, kun olin murrosiässä. Äidinäiti kuoli, kun olin 32 ja oli tosi läheinen.
Äidinäiti.
Paljon on aikaa vietetty lapsuudessa molemmissa mummoloissa, koska muutaman kilometrin säteellä asuivat samassa kylässä, eli sinänsä läheisiä kaikki. Nyt on enää elossa äidinisä. Mutta kyllä äidinäidin kuolema muutama vuosi sitten oli minulle se kaikista raskain paikka, hänen kanssaan olin hyvin läheinen. Isänisä on kuollut jo ollessani teini. Isänäiti kuoli pian äidinäidin jälkeen, se meni ehkä vielä samaan shokkiin äidinäidin kuoleman kanssa.
Isänäiti ja äidinisä ovat olleet kaikkein läheisimpiä, isänisä ja äidinäiti puolestaan etäisempiä, mutta hekin silti tärkeitä ja rakkaita.
Äidinäiti joka hoiti minua paljon kun olin pieni.
Kaikki rakkaita mutta äidin äiti oli se kaikista rakkain.