Imevien ruoka-aineallergiat hyvin harvinaisia (sanoi allergialääkäri)
Olimme eilen lasten allergialääkärin vastaanotolla, koska kaksikuukautisellemme pamahti viikonloppuna posket helakoiksi. Niskassa ja kaulalla oli näppyä ja hieroi naamaansa ja silmiään. Oli hyvin ärtyinen ja maanantaina kakki vihreää ja limaisenvetistä kakkaa. Lapsella on aina ollut ilmavaivoja, pulauttelua ja ruoan takaisinvirtausta.
Oletin tietysti, että lapsella on nyt allergiareaktio, koska me vanhemmatkin olemme jonkin verran allergisia ja kun mm. näitä palstoja lukemalla ja tuttavien kertomuksia kuuntelemalla vauvojen allergiat tuntuvat olevan hirveän yleisiä.
Varasin ajan lastenlääkärikeskukseen allergialääkärille. Oletin, että minä joudun nyt sitten välttämisdieetille ja että ainakin kananmuna ja maito jätetään ruokavaliostani pois.
No, lääkäripä sanoikin, että imeväisten ruoka-aineallergiat ovat hyvin harvinaisia. Vain kahdella tuhannesta vauvasta on ruoka-allergioita. SAnoi, että on ihan normaalia, että vauvalla on ilmavaivoja, vatsavaivoja, vihreää kakkaa, ripulia, ihottumaa jne. Vain musta ja valkoinen kakka on epänormaalia. Kyse ei hänen mukaansa todennäköisesti olekaan allergiasta, vaan siitä, että kehittymätön suolisto reagoi uusiin ruoka-aineisiin, siis johonkin, mitä itse olen syönyt, yleensä proteiineihin. SAmalla lapsi tottuu erilaisiin ruoka-aineisiin. Lääkärin mukaan äidit, jotka jättävät turhaan ruokavaliostaan pois esim. maidon tekevät lapselle karhunpalveluksen, kun lapsen suolisto ei imetysaikana pääsekään tottumaan ruoka-aineisiin lempeästi äidinmaidon kautta. Sitten kun lapsi alkaa syödä kiinteitä, hyppäys onkin turhan raju ja oireita ilmenee.
Atooppinen ihottuma sen sijaan on pienilläkin tavallista ja se puhkeaa yleensä parin, kolmen kuukauden iässä.
Lääkäri ei toki sulkenut täysin pois sitä mahdollisuutta, että lapsellamme olisi ruoka-aineallergia, mutta sanoi sen puhkeavan yleensä vasta sitten, kun lapsi syö itse näitä ruoka-aineita (eikä äidinmaitoa). Kehotti minua syömään kaikkea, mutta kohtuudella.
Mitäs olette mieltä lääkärin sanoista? Näitäkin palstoja lukemalla kun saa sellaisen käsityksen, että imeväisten ruoka-aineallergia olisi tosi yleistä, mutta ilmeisesti läheskään kaikissa tapauksissa ei allergiasta olisi siis kyse.
Kommentit (17)
mutta itse olen kuullut esim. sellaisen luvun, että noin viidellä prosentilla lapsista olisi lehmänmaitoallergia. Vaikka joku asia olisi tilastollisesti melko harvinainen, ei se nyt mitenkään poissuljettua ole, että teidän vauvallanne olisi ruoka-aineallergia. Suomalaisen tilaston mukaan jopa kolmella lapsella neljästä on allerginen taipumus, jos molemmilla vanhemmilla on tämä taipumus. Tämä taipumus voi tietenkin ilmetä myöhemmin esim. siitepölyallergiana eikä siis tarkoita, että ruoka-aineallergiaa tulisi.
Seuraa vähän tilannetta, eli jatkuvatko oireet ja mihin ne liittyvät. Yksittäinen lehahtelu ei varmaan vielä edellytä toimenpiteitä, mutta jos oireet jatkuvat, kannattaa ehkä seurata omia syömisiä, eli tulevatko oireet jonkun tietyn ruuan jälkeen (esim. histamiinivapauttajat suklaa, sitrushedelmät, mansikat tai sitten nuo yleisimmin allergisoivat eli lehmänmaito ja kananmuna).
Jotkut lääkärit tosiaan väittävät, ettei rintamaidon välityksellä voi allergisoitua millekään ruoka-aineelle, mutta se on suoraan sanottuna puuta heinää ja siitä monilla allergisten lasten äideillä on kokemusta (kuten minulla). Jos oireet vielä jatkuvat ja epäilet vahvasti allergiaa, kannattaa varmaan ensi kerralla mennä toisen allergialääkärin juttusille:)
Oireet kuulostavat samanlaisilta kun pojallani jolla todettiin maitoallergia 4kk iässä ja vieläkään ei ruokavaliossa ole yhtään kiinteää... Ja montaa ollaan kokeiltu. En tuohon allergialääkärin kommenttiin osaa sanoa mitään mutta sen tiedän että poikani olisi ollut paljon rauhallisempi ja nukkuvaisempi jos olisin jo 2kk iässä aloittanut maidottoman dietin... Atopiaa hänellä on myös ja rasvaukset auttavat jonkin verran mutta allergiasta aiheutuvat iho-oireet eivät häviä rasvaamalla. Kortisonilla niitä saadaan hetkeksi peitettyä mutta siinä se.
Olen nyt hieman negatiivisella tuulella ja todellakin toivon että teidän kohdalla kyse on vain atopiasta!!
MKE77 ja poika 8kk (käytössä erikoiskorvike Almiron)
Meidän moniallergisella pojalla kakka on vihreää, limaista ja todella pahanhajuista kun on syönyt jotain sopimatonta.
Allergiaoireet alkoivat hänellä jo ennen kiinteiden aloitusta, eli kyllä se vain maidon välitykselläkin onnistuu. Pahimman reaktion aiheutti juuri tuo kananmuna (nyt sitten kokeissa todettu että sille pahasti allerginen). Ja vauvasta asti oli ilmavaivoja ja vatsanväänteitä, niihin tuli helpotusta kun jätin omenan, paprikan ja sipulin pois omasta ruokavaliosta.
onko oireissa kyse allergiasta vai pelkästään tottumattoman suoliston reagoinnista uusiin ruoka-aineisiin (ellei prick-testi osoita allergiaa ja lääkärin mukaan ei kuulemma yleensä osoita näin pienillä)?
Jos kyse on allergiasta, ruoka-aine pitää tietysti jättää äidin ruokavaliosta pois, mutta jos kyse on vain tottumattomuudesta johonkin ruokaan, niin sitä ruokaa pitäisi pikemminkin syödä (kohtuudella) jotta lapsen suolisto tottuisi siihen ennen kiinteiden aloittamista.
Lasten ruoka-allergiat ovatkin jo tavallisempia, mutta kuulemma pelkkää äidinmaitoa syövillä ruoka-aineallergoita on tosiaan vain kahdella promillella (2/1000). Tuli eilen vähän sellainen nolo olo, että tässä taas yhdet ylihysteeriset lapset kuskaavat täysin tervettä lasta lääkärin vastaanotolle.
Meillä on viime syksyltä vastaavan tyylinen (tosin poika ei reagoinut silloin vielä ihollaan, vaan suolistolla) käynti lasten allergologilla.
eli meillähän allergiaoireet olivat juuri nuo mainitsemasi eli vihreä, löysä ja limainen uloste. En enää oikein edes muista, että milloin se vauvankeltainen kakka muuttui haisevaksi liejuksi, mutta jossakin välissä se tapahtui:( Joka tapauksessa yöhuudot ja suolioireet alkoivat nelikuisena sairastetun vatsaflunssan jälkeen tosi voimakkaina ja samaan syssyyn tuli ensimmäinen nokkosihottumakin. Ja silti lastenlääkäri ei edes epäillyt allergiaa. Meillä tosin jouduttiin antamaan korviketta vatsaflunssan aikoihin (olin itse tosi sairas monta päivää), joten sehän se sitten lopullisesti käynnisti hurjan allergisoitumisprosessin, jossa vauva alkoi reagoida rintamaidon välityksellä lähes kaikelle ruualle.
Oletko muuten koskaan antanut vauvallesi pisaraakaan korviketta (esim. synnytyssairaalassa tai joskus jos vaikkapa miehesi on hoitanut vauvaa)? Jos hän on joskus saanut korviketta, hän voi nyt alkaa pikku hiljaa reagoimaan lehmänmaidolle myös rintamaidon kautta. Ja sitten tietysti tuo kananmuna on tosi yleinen allergian aiheuttaja. Jos oireet vain jatkuvat, kokeile TÄYSIN maidotonta ja munatonta dieettiä viikon verran ja juo sen jälkeen esim. maitoa reilusti. Jos oireet palaavat, voit olla melko varma, että kyseessä on maitoallergia.
Tsemppiä teille ja luota vain omaan arvostelukykyysi oireiden kanssa!!!
Tästä tämänhetkisestä " ongelmastamme" en edes puhu, vaan edellisestä, joka huusi jatkuvasti kunnes jätin maidon ja kananmunan pois. Lapsi muuttui silmissä (no okei, parissa päivässä) aivan eri lapseksi, tosin hänelläkin oli refluksi, mutta ne kauheat vatsanväänteet hävisivät ja kun palasin entiseen ne tulivat takaisin. Hän ei ollut sitä ennen saanut minkäänlaista korviketta, sitten kylläkin kokeiltiin tavallista korviketta parin viikon maidottoman ja munattoman jälkeen, mutta eihän se käynyt. Maitoallerginen oli ja kananmuna jäi hieman epäselväksi, mutta sitä oli helppo itse vältellä samoin kuín maitoa, joten ne pysyivät poissa omasta ruokavaliosta koko imetyksen ajan ja apteekin korviketta sai sitten vähän lisäksi sekä imetyksen jälkeen. Ja meillä oli toisella lapsella sama juttu, tosin hän oli kyllä saanut korviketta jossain vaiheessa aivan pienenä (rintamaidolla oli muuten), mutta maitoallergia todettiin kuitenkin tuossa 3 kk iässä. Eli jos vaan pari promillea reagoi äidinmaidon kautta, niin tuntuu aika vähältä, meidän kokemusten mukaan...
Vauva sai yhden kerran vastiketta sairaalassa, sen jälkeen ei ole tarvinnut.
Ja lääkärissä kävimme Espoon Tapiolassa yksityisellä lastenlääkäriasemalla.
Vauvalla on onneksi nyt helotus ja vatsavaivat hellittäneet, mutta olenkin ollut aika tarkka syömisieni kanssa pari vuorokautta. Toistaiseksi luotan lääkäriin enkä jätä oma-aloitteisesti ruokavaliostani pois mitään. Tosin vältän herkuttelua ja syön esim. kananmunaa (jolle lapsen isä on herkistynyt) vain vähän.
Onko teidän kaikkien pienokaisilla todettu allergia prick-testein vai miten? Onko se varmaa, että kyse on allergiasta eikä vain ruoansulatusvaivoista ja atooppisesta ihottumasta (niin kuin meillä on nyt toistaiseksi epäily)? Enkä tällä tarkoita väittää keitään luulosairaiksi kun ihan oikeasti kyselen, miten allergiat on todettu. Ylipäänsä vauvojen allergioiden selvittely tuntuu olevan ihan arpapeliä :(
Meillä kananmuna-allergia ja pari muuta on saatu selville verikokeilla. Muut aineet ollaan saatu selville itse testailemalla. Sairaalassa on altistettu maito ja vehnä. Muut kotimaiset viljat sain testailla rauhassa kotona ja lääkäri sitten uskoi kun sanoin etteivät nekään käy. Samoin uskoi myös sitä ettei suurin osa ruoka-aineista käy.
Silloin kun olimme vehnäaltistuksessa siellä testailtiin parin-kolmen kuun ikäiselle vauvalle lehmänmaitoa. Harmi etteivät kaikki lääkärit noudata " samaa kaavaa" hoidon kanssa!
Vaikeahan se on tietää, onko allergiaa vai mitä, varsinkin kun pienten lasten allergiatestit ovat todella epäluotettavia. Selkeitäkin tapauksia kyllä on - meidän lapsi varmaan kuuluu siihen pariin promilleen :( Meidän parikuinen rintamaidolla ollut vauva sai siis allergologilta suoraan ruoka-aineallergia -diagnoosin ja jouduin tiukalle dieetille. Vauvan iho parantui ja olo helpottui muutamassa päivässä silminnähden, myös vaikea karsta hävisi ja silmäluomien turvotus laski. Lapsi on nyt 3-vuotias, ja vieläkin maito ja muna aiheuttavat kovan reaktion jo pisarana iholla. Enpä usko, että kyse voi mitenkään olla pelkästä atooppisesta ihosta tai suoliston tottumattomuudesta... Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin kaikesta huolimatta antanut lapselle esim. lehmänmaitoa, koska se aiheutti niin selvät ja vaikeat oireet. En ole myöskään antanut ruoka-aineita, jotka aiheuttavat vähäisempiä (mutta selkeitä) oireita. Kaikki ruoka-aineet kokeillaan vieläkin erikseen.
Jos oireet eivät ole pahoja, eikä allergioita saada selville, niin kannattanee kuunnella lääkärin ohjeita. Vaikka täällä palstailee monia allergisten vanhempia, niin täytyy muistaa että tämä on juuri heille tarkoitettu palsta, eikä niitä allergioita vauvoilla välttämättä ole niin kauhean paljon :)
Tämä olisi todella pitkä juttu, mutta yritän selittää lyhyesti. Tuo allergioiden määrä riippuu siis allergian määrittelystä, toisin sanoen mikä on allergiaa ja mikä ei. Jos kävitte sillä lääkärillä, jota epäilen, niin hänen mielestää allergioita ovat vain aidot allergiat eli IgE-välitteiset allergiat. Nehän oireilevat yleensä hyvin nopeasti ja pääasiassa iholla. Ja nämä allergiathan näkyvät usein verikokeissa tai prick-testeissä. Joiden lääkäreiden mielestä suolioireiset viiveellä oireilevat allergiat eivät ole allergioita lainkaan vaan siis sitä epämääräistä suoliston kypsymättömyyttä. Täyttä p:tä sanon minä. Tai siis minulle on aivan sama onko kyseessä aito allergia vai suoliston kypsymättömyys, mutta hoito on sama eli välttää oireita aiheuttavia ruoka-aineita. Me siis käymme myös pikkujätissä mutta toisella lääkärillä, koska meillä ei IgE-välitteiset allergiat ja juuri pääasiassa viiveellä tulevat suolioireet. Jos haluat kysyä tarkemmin, meilaa osoitteeseen silencion@hotmail.com
Tosin altistus on vielä tekemättä (tyttö 4,5 kk). meillä kyllä lääkäri hämmästeli sitä, että prickissä mitään ylipäätään näkyi. Tosin tyttö on meillä altistunut tavalliselle korvikkeelle kahdesti 2 kk iässä (20 ml ja 40 ml, en antanut enempää kun tuli ilmavaivoja), ja muuten saanut koko iän peptidituttelia lisämaitona. Kakka ollut juuri tuollaista kun kuvailit, ja kyllä meidän allergialääkäri otti meidä heti tosissaan ja määräsi samantein tutkimuksiin! tsemppiä kovasti, jos te käytte yksityisellä niin käykää vielä toisella lääkärillä!!!
Sitä ennen oltiin kyllä käyty useampi kerta lääkärissä epämääräisen itkuilun ja ripulin kanssa, myös poskissa oli ihottumaa. Asiasta puhuin myös neuvolassa, mutta se ohitettiin täysin. No, aloin jo itsekin uskoa, että olen vain vainoharhainen (kyllähän ne lapset itkeskelee, ja voihan se kakkakin olla mitä milloinkin ja niin edelleen..). Iho-oireet oli vähäisiä, mutta ripulointi alkoi jo hankaloittaa elämää, ei uskaltanut lähteä sellaiseen paikkaan, jossa ei saa lasta tarvittaessa suihkuun - kakka kun saattoi lirua varpaisiin saakka. Yöllä itkeskeli ja sätki ja potki, ilmavaivoja oli kovasti.
Vihdoin onneksi löysimme lääkärin, joka otti asian vakavasti, ja tiukalla dieetillä poika muuttui viikossa kitisevästä, huonosti nukkuvasta itse auringoksi ja unet rauhoittui. Maito- ja vehnäallergia todettiin altistuksella, muita ruoka-aineita kokeiltiin pikkuhiljaa kotona. Nyt jo 2,5-vuotiaana käy maito ja aika laajasti kaikkea, kuitenkin esim. vehnäkokeilu vei taas mahan sekaisin. Tavallaan sitä suoliston kehittymättömyyttä kai nuo pienten ruoka-allergia usein ovat, mutta ei se silti tarkoita sitä, että lapsen tulisi kärsiä vatsavaivoista sen takia. Kyllä jo terve järki käskee välttää sitä, mistä tulee huono ja kipeä olo.
Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pojan ensimmäinen reilu vuosikin voinut olla paljon mukavampaa ja helpompaa, jos minua olisi uskottu. Itsekin oli kyllä vähän vaikea uskoa allergioihin, kun meillä vanhemmilla ei ole (tosin kummallakin suvussa todella paljon allergioita ja myös astmaa) ja lääkäritkään eivät oikein ottaneet vakavasti.
Vaikeahan se on tietää mistä on kyse, allergiaa vai ei, aikamoista salapoliisityötä ja kokeiluja..
sai parin kuukauden ikäisenä iho-oireet pitkin vartaloaan. Verikokeissa todettiin muna-allergia ja allergialääkäri laittoi minut tarkalle ruokavaliolle (munaton, maidoton, sitrushedelmätön, tomaatiton yms.). Ihottuma pysyi poissa kortisoonikuurin ajan mutta palasi heti sen päätyttyä vaikka olen ruokavaliota noudattanut. Neiti on kuitenkin aina nukkunut hyvin ja ei kakassakaan ole mitään moittimista. Itsestä alkaa tuntua turhalta vouhotukselta tuollaset ruokavaliot ja sitten ehdotetaan jo imetyksen lopettamista niinkuin se olisi sitten muka hyvä vaihtoehto. No ollaan menossa vielä prick-testeihin, ehkä sitten saadaan jotain selvyyttä asiaan.
imeväisten allergiat ovat hyvinkin yleisiä.
Meillä esikoinen oli maito- ja muna-allerginen ihan syntymästään lähtien ja huom. vaikka imetin ja välttelin yleisimmin allergisoivia ruoka-aineita. Noin 3vko ikäisenä pojalle tuli ihottumaa taipeisiin, ranteisiin ja nilkkoihin. 3kk iässä ihottumaa oli päästä varpaisiin, puhdasta ihoaluetta ei löytynyt kuin vaippa-alueelta. Vauva oli myös kovin itkuinen ja maha selvästi ilmantäytteinen.
Meille lastenlääkäri sanoi, että yleensä kuin näin pienille tulee ihottumaa, kyse on allergiasta jollekin ruualle ei niinkään atopiasta.
Ainakin lähipiirissäni on lapsia jotka ovat imeväisinä jo alkaneet oireilla. Esim. serkkuni imetti poikaansa ja ihmetteli kun iho oli aivan rikki, raavittu ja punainen. Neuvolassakin meinattiin että kuiva iho vain joka ärtynyt. Kun sitten antoi yhden kerran korviketta, pojalle iski hengitysvaikeudet ja iho meni kahta kauheammaksi. Poika vietiin ambulanssilla sairaalaan eli oli saanut siitä korvikkeesta allergisen reaktion. Imeväisenä poika oli ollut jatkuvassa nuhassa ja pienessä yskässä, myös limainen. Maitoallergia diagnosoitiin ja serkkuni jätti imetyksen koska itse käytti maitotuotteita. Pojan iho-oireet lakkasivat erikoismaitoon siirtymisen jälkeen.
Meillä tytöllä kans diagnosoitiin lehmänmaitoallergia, imeväisenä jo oksensi kaaressa ja kun aloin antaa rintamaidon lisäksi korviketta niin oireet pahenivat.
Eli uskoisin että yliherkkyyttä voi lapsilla olla mutta moni allergia puhkeaa kyllä vanhemmalla iällä. Toki suoliston kehittyminenkin on iso prosessi sekin ja voi aiheuttaa vatsavaivoja jne. Mutta miksi kiusata pientä vauvaa jonka kehitys ja kasva häiriintyy siitä että jostain syystä reagoi joko äidinmaidon kautta tai korvikkeen/kiinteiden kautta? Minulle ainakin riitti se että 2 viikon ikäinen vauvani meni lähes tajuttomaksi vedettyään hengitysteihin oksennusta kun oksensi niin voimakkaasti. 3 viikkoa sitä kesti joka päivä ja voin sanoa että se ei ollut henkisestikään kovinkaan helppoa. Oireet loppuivat tasan siihen kun hän alkoi saada erikoismaitoa. Eli imeväisenäkin reagoi kun minä käytin maitotuotteita.
be_al:
Ihan totta kyllä tuo. Vaikka kyse olisikin jossain tapauksessa suoliston kehittymättömyydestä eikä allergiasta, niin ihan kamalaahan se on pientä kiusata, jos oireet ovat hankalia. Ei oksentavalle ja ihottumaiselle aikuisellekaan lääkäri sano, että kärsi vaan, kyllä se muutamassa kuukaudessa ohi menee, kun elimistösi tottuu.
Lääkäripäivillä oli uutisen mukaan puhetta siitä, että pienten lasten kipu jätetään turhan usein huomiotta. Tässä on ehkä kyse vähän samasta asiasta. Jos vauva selvästi kärsii, kyllä minäkin karsisin ruokavaliotani (jos epäilisin että jokin ruoka-aine on vaivojen syynä), vaikka lääkäri sanoisi mitä.
Olen ollut syömisieni suhteen vähän entistä varovaisempi, vaikken ole mitään ruokavaliostani vielä karsinutkaan. Toistaiseksi ihottuma on pysynyt meillä kurissa ja vatsavaivojakin on vain toisinaan. Saa nähdä, mitä tapahtuu, kun alan aikanaan tarjota vauvelille kiinteitä.