Miksi ei synnytyksessä vaan voi alkaa riehumaan? Ihan vakavissani kysyn
Siis olen lukenut näitä "kikkelis kokkelis etpäs saakkaan kivunlievitystä vaikka luvattiin" -tarinoita, ja ensimmäinen joka minulle tulee mieleen, on että silloin alkaisi paikat hajoilemaan tai minä lähden kadulle ja synnytän sitten pakkaseen. Pari ikkunaa rikki tuolilla jne.
Jos haluaa alkaa vallankäyttäjäksi niin saa mielestäni kestää seuraukset.
Kommentit (56)
Mun mielestä ihan odotettava reaktio, jos on kivunpelosta puhuttu ja sitten joku esihistoriallinen kätilö on sitä mieltä, että kärsi. Saa kärsiä sivussa muutkin sitten.
No siihen löytyy yleensä ihan järkevät perustelut ettei epiduraalia saa. Esim. jos on jo paikat liian auki niin epiduraalia ei enää siinä vaiheessa laiteta.
Olen itse kävellyt kadulle huutamaan apua ja ambulanssia. Sain sitten kivunlievityksen.
Et ole tainnut synnyttää? Siinä vaiheessa kun kivunlievitys on liian myöhäistä, ei äidistä oikein enää barrikadeille ole.
Ei synnytyksessä ole mitään kipua mitä tarvitsis lääkitä.
Vierailija kirjoitti:
No siihen löytyy yleensä ihan järkevät perustelut ettei epiduraalia saa. Esim. jos on jo paikat liian auki niin epiduraalia ei enää siinä vaiheessa laiteta.
Juu. Mulla tuijoteltiin värkkiä tuntikausia. "ei vielä, ei vielä,,, noooo eiii ihan vieläkään. No nyt on liikaa"
Teinpä ainakin kätilölle vähän muistijälkeä, että kannattaako pantata seuraavan kohdalla.
Koska lapsi otetaa sinulta pois jos alat riehumaan. Et ole kykenevä äidiksi. Hyvä ja toimiva pelote.
Ei kukaan kai vallankäytön vuoksi keneltäkään kivunlievitystä epää.
Syyt ovat esim tällaisia: Et saakaan epiduraalia vielä, koskaa synnytyksesi ei ole edennyt riittävästi. Jos nyt laitamme epiduraalin synnytys voi pysähtyä.
Tai: Et saakaan nyt epiduraalia, koska anestesialääkäri on toisessa kiireellisemmässä toimenpiteesi. ( Vaitiolovelvollisuuden vuoksi ei kerrota, että toinen synnyttäjä on joutunut hätäsektioon, vauvansa teholle ja äiti parhaillaan on hengenvaarassa massiivisen verenvuodon vuoksi.)
Mitäpä siihen riehuminen auttaa, muuta kuin, että saat rikossyytteen ja vartijan loppusynnytyksen ajaksi huoneeseen, sekä mahdollisesti myös seuraavaan synnytykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Siis olen lukenut näitä "kikkelis kokkelis etpäs saakkaan kivunlievitystä vaikka luvattiin" -tarinoita, ja ensimmäinen joka minulle tulee mieleen, on että silloin alkaisi paikat hajoilemaan tai minä lähden kadulle ja synnytän sitten pakkaseen. Pari ikkunaa rikki tuolilla jne.
Jos haluaa alkaa vallankäyttäjäksi niin saa mielestäni kestää seuraukset.
Ensinnäkin, voisithan sä teoriassa alkaa riehumaan, mutta miten sä luulet, että se parantaisi tilannetta sun kannalta? Ei riehuminen mitenkään lisäisi, vaan päinvastoin vähentäisi sun mahdollisuuksia saada kivunlievitystä - mistä ikinä huono kivunlievitystilanne sitten johtuisikaan.
Toisenakin synnytyskivun kaltainen kova kipu on yleensä aika vammauttavaa. Kipu vie voimat ja kouristaa lihakset. Toisin sanoen, et sinä siinä edes pysty riehumaan. Sä et pääse ehkä edes kävelemään, puhumattakaan, että heittelisit tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Ai? Taysissa v.2015 sain epiduraalin ollessani 9cm auki. Vauva oli sylissä 10min myöhemmin, vaikutus ei ehtinyt alkamaan. Valitukseeni vastattin, että saithan sä kivunlievitystä, ei epiduraali kaikkea kipua poistakaan.
Mutta joo, en tosiaan ollut siinä kunnossa, että olisin alkanut paikkoja rikkomaan. Hyvä jos puoliksi olin edes tajuissani.
Synnytyksessä kannattaa meuhkata reippaasti, jos ei saa kaipaamaansa kivunlievitystä. Minä meuhkasin ja sain tarvittavan epiduraalin, mutta vasta synnytyssalissa. Ongelma on varsinkin ensisynnyttäjien kohdalla se, kun ei meinaa avautua ja siksi joutuu sietämään kovia kipua todella kauan, jopa vuorokausia, ennen kuin edes pääsee synnytyssaliin! Vasta synnytyssalissa meuhkaamisesta on hyötyä, sillä siellä on tarjolla ainoat tehokkaat kivunlievitykset!
Tiesittekö, että aina ei pääse synnytyssaliin, vaikka itse sinne jo tahtoisikin? Synnytyskipuun ei myöskään auta ne hoitajan antamat huumepiikit kankkuun tai pillerit, jotka on joskus pakko ottaa vastaan, ennenkuin uskovat, että oikeasti olet kivulias! Auttaa vasta, kun saa anestesialääkärin laittamaan puudutteita eli epiduraalia tai spinaalia! Sen jälkeen vauva syntyy, kun pystyy kivultaan rentoutumaan! Turha a kärsimystä pakottaa ottamaan lapsellekin haitallisia huumeita ennen puudutteita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Taysissa v.2015 sain epiduraalin ollessani 9cm auki. Vauva oli sylissä 10min myöhemmin, vaikutus ei ehtinyt alkamaan. Valitukseeni vastattin, että saithan sä kivunlievitystä, ei epiduraali kaikkea kipua poistakaan.
Mutta joo, en tosiaan ollut siinä kunnossa, että olisin alkanut paikkoja rikkomaan. Hyvä jos puoliksi olin edes tajuissani.
Ööö... epiduraali alkaa vaikuttamaan heti. Kun minulle se laitettiin, ei supistukset enää tuntuneet kuin paineena vaikka olivat sattuneet aivan S@@t@n@sti ennen. Eli epiduraali oli kyllä vaikuttanut. Ei se silti minultakaan vienyt ponnistuskipua täysin pois. Sattui silti. Eli valitir turhasta..
Kyllä se kivun lievitys annetaan kaikille haluaville, jos synnytys on siinä vaiheessa että voi antaa.
Kohdunkaulanpuudute (viimeissä synnytyksessä) on ollut minulla ainoa toimiva ja tosiaan kaikki vaihtoehdot kokeillut ja muista ei mitään apua.
Uskokaa nyt jo, jos te ette kivunlievitystä saa se ei johdu kätilöstä. Joko anestesialääkäri tai gynekologi ei pääse, sikiön sydänäänissä on häikkää jonka vuoksi kipulääkettä ei voida antaa tai synnytys on yksinkertaisesti niin pitkällä, ettei puudutuksia ennätä laittaa.
Kukaan tuntemani kätilö ei nauti kenenkään kivun katselusta. Edes nykypäivänkään kivunlievityksillä alatiesynnytys ei voi olla täysin tunnoton.
T. Kätilö synnytyssalista
Miksi ei luovuttaisi sellaisista kivunlievitysmenetelmistä, joiden vaikutus synnytyskipuun on täysi 0? Ainakin mua loukkasi tieto, että sain turhaan huumeita, jotka eivät tehonneet! Koko ajan ajattelin syntyvän lapsen parasta ja sanoin, että puuduttakaa, jotta en tarvitsisi turhia huumeita. Kätilö vastasi, että ne olvat vain testi, jolla nähdään synnytänkö OIKEASTI. OIKEA KIPU ON KOVAA JA SIIHEN EI TEHOA NUO JA TIEDÄN VARMASTI MILLOIN OLEN TOSI KIPEÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en ymmärrä miksi teit valituksen. Sait epiduraalin ja vauva nyt vaan syntyi niin pian ettei puudutus vielä auttanut. Olisiko kätilön pitänyt työntää vauva takaisin, jotta olisit saanut nauttia epiduraalin vaikutuksesta vauva sisälläsi? Voi luoja sentään...
Riehukaa prkl. Lisää vartijoille töitä. Ennen niitä oli suunnilleen vaan päivystyksessä ja psyk. osastoilla. Nyt niille tarve suunnilleen osastolla kuin osastolla, koska ihmisten tapa kommunikoida on jumittunut lasten tasolle. "Mä ihan varppina saan itkupotkut, jos en saa sitä tai tätä. Mä luin kuuklesta niin tiedä paremmin kuin koko sairaalan henkilökunta yhteensä!" T. Sh:na 30 v.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kai vallankäytön vuoksi keneltäkään kivunlievitystä epää.
Syyt ovat esim tällaisia: Et saakaan epiduraalia vielä, koskaa synnytyksesi ei ole edennyt riittävästi. Jos nyt laitamme epiduraalin synnytys voi pysähtyä.Tai: Et saakaan nyt epiduraalia, koska anestesialääkäri on toisessa kiireellisemmässä toimenpiteesi. ( Vaitiolovelvollisuuden vuoksi ei kerrota, että toinen synnyttäjä on joutunut hätäsektioon, vauvansa teholle ja äiti parhaillaan on hengenvaarassa massiivisen verenvuodon vuoksi.)
Mitäpä siihen riehuminen auttaa, muuta kuin, että saat rikossyytteen ja vartijan loppusynnytyksen ajaksi huoneeseen, sekä mahdollisesti myös seuraavaan synnytykseesi.
Kommentoin vähän tota että lääkäri voi olla muualla eikä juuri nyt ehdi. Esikoisemme synnytys ei mennyt putkeen. Siinä päädyttiin sektioon joka meni sinänsä ihan hyvin. Olin vaimoni mukana kun se tehtiin ja kaikki meni suunnitelmien mukaan kun olin paikalla. Lähdettiin siitä sitten vaavin ja hoitajan kanssa pois ja vaimo jäi leikkaussaliin.
Vaimo oli ihan pökkyrässä, mutta kertoi kuulleensa lääkärin puhuneen ettei saa vernevuotoa loppumaan, ja pyysi toisen lääkärin paikalle. Verenvuoto saatiin loppumaan ja kaikki päättyi hyvin, mitä nyt vaimo menetti verta siihen malliin että kotisynnytyksessä olisi täydellä varmuudella kuollut.
Pointtini on se että tässä olikin sitten kiinni yksi anestesiologi ja kaksi synnytyslääkäriä jonkin tovin, 10-20 minuuttia. Koko sen ajan oli varmasti muitakin synnyttäjiä jotka olisivat arvostaneet anestesiologin tai lääkärin käyntiä.
Mutta koska asioiden pitää olla tehokkaita ja sairaaloiden tuottavia tulosyksikköjä, on henkilökuntaa hilkun alle optimin. Se ei ole hyvä juttu...
You go girl!
Revi tyynyt, revi patja, revi reikäs! Aanarkiaa!