Leikkipaikalla kuultua: "Sä voit kiipee sinne ylös".
Tämän sanoi äiti lapselleen. Miten voi tehdä lapselleen sellaista! Seuraukset aika selviä.
Kommentit (71)
Itse taas ihmettelen vanhempia jotka eivät anna lasten kiipeillä ollenkaan. Siis kiipeilytelineissä. Sitten ihmetellään kun lapsi on isompana kömpelö.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas ihmettelen vanhempia jotka eivät anna lasten kiipeillä ollenkaan. Siis kiipeilytelineissä. Sitten ihmetellään kun lapsi on isompana kömpelö.
Tiedän yhen kohta 20v tytön, jonka äiti ei antanut lapsena tehdä käytännössä mitään. Alle kouluikäinen, ei enää mikään taapero, ei saanut juosta kun kuitenkin kaatuu ja loukkaa ittensä. Ei saanut leikkipuistoissa muuta kun keinua ja laskea mäkeä, kun kiivetessä kuitenkin tippuu. Ja niin edelleen. Ja joo, on motorisesti kömpelö, edelleen.
Ihan käsittämätöntä, ettei lapsen anneta olla lapsi! Joo, kaatuilee ja putoilee ehkä, mutta siinä oppii hallitsemaan sitä kehoaan ja motoriikkaa, se kuuluu elämään ja normaaliin kasvamiseen ja kehittymiseen.
Mulla ei ole omia lapsia, mutta kyllähän tuon kuitenkin omasta lapsuudestakin muistaa. Välillä tuli kolhuja ja tarvittiin laastaria ja hetken saattoi itkettääkin, mutta sitten taas kohta mentiin takas leikkimään :)
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen huono puhekieli on valitettavaa - lapsi tuskin oppii milloinkaan omaa äidinkieltään kunnolla.
Minäkin ajattelin, että aloituksen pointti oli tämä suomen kielen raiskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen huono puhekieli on valitettavaa - lapsi tuskin oppii milloinkaan omaa äidinkieltään kunnolla.
Minäkin ajattelin, että aloituksen pointti oli tämä suomen kielen raiskaus.
Nämä muut puhuvat tarkoituksella muusta kuin aloituksen pointista. Vai voiko joku olla tajuamatta sitä... toivottavasti ei Suomessa..
On hirvittävää puhua sillä tavalla lapselle. Ja mitä lapsesta tulee? Aikuinen, joka sanoo sä voit kiipee sinne ylös. Kuvitelkaa.
Kyseinen lapsi oli muuten poika. Hyi, menee ihan kylmät väreet kun ajattelee että joku mies sanoo että sä voit kiipee sinne ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhen kohta 20v tytön, jonka äiti ei antanut lapsena tehdä käytännössä mitään. Alle kouluikäinen, ei enää mikään taapero, ei saanut juosta kun kuitenkin kaatuu ja loukkaa ittensä. Ei saanut leikkipuistoissa muuta kun keinua ja laskea mäkeä, kun kiivetessä kuitenkin tippuu. Ja niin edelleen. Ja joo, on motorisesti kömpelö, edelleen.
Ihan käsittämätöntä, ettei lapsen anneta olla lapsi! Joo, kaatuilee ja putoilee ehkä, mutta siinä oppii hallitsemaan sitä kehoaan ja motoriikkaa, se kuuluu elämään ja normaaliin kasvamiseen ja kehittymiseen.
Mulla ei ole omia lapsia, mutta kyllähän tuon kuitenkin omasta lapsuudestakin muistaa. Välillä tuli kolhuja ja tarvittiin laastaria ja hetken saattoi itkettääkin, mutta sitten taas kohta mentiin takas leikkimään :)
Meillä oli ala-asteella luokallani eräs jota oli aina kielletty juoksemasta.
Koulussa sitten kuitenkin käskettiin juoksemaan ja hänelle se merkitsi sitä että pitää nousta varpaille ja sipsuttaa lyhyin askelin mahdollisimman nopeasti.
En ole varma osaako hän vieläkään juosta oikeasti.
Millä paikkakunnalla tämä tapahtui? Olisko joku murrejuttu?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ollut murrejuttu, aika lähellä Helsinkiä tapahtui. Kunnollista murrettahan ihmiset puhuvat, jos puhuvat. Tuo sä voit kiipee taas on pöyristyttävää ja vastuutonta.
Helsingissä puhutaan noin ja pitää myös varoa ettei pudo sieltä telineeltä.
Mutta onneksi se äiti ei sentään sanonut, että "aletaan kiipeilemään".
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä puhutaan noin ja pitää myös varoa ettei pudo sieltä telineeltä.
Maahanmuuttajilla voi viedä aikaa ottaa kieli haltuun.
Kyl se niinku kotoonta lähtee jos ketä ei osaa puhuta ihan oikein,tai niinku silleen.
Tämä nosti taas päätään. Yhdessä ketjussa sanottiin "pystyy saunoa".
Ketä kuulee? Mediakin kirjoittaa täyttä huttua.
Taas palstalla joku, joka kirjoitti joudun istua. Aivan törkeää. Miten ihmiset kehtaavat? Tuollaiset aloitukset pitäisi poistaa palstalta. Miten tuollaiset ihmiset voivat elää tässä maailmassa? Törkeyden huippu.
Tuo on totta, että Helsingissä noin 30vuotiaat aikuisetkin puhuvat noin. Esim.radiotyötä ja suosittua blogia pitävien naisten olen kuullut Aftetwork podcastissaan puhuvan noin. Kirjoittavat kuitenkin eri tavoin. Täällä Jyväskylän seudulla lähinnä nuoriso puhuu noin.
Mutta äkkiä se tarttuu. Itsekin huomaan joskus käyväni nopee tuolla😣 mutta lukaiskaapa vaikka joulurauhan julistus 1800 luvulta niin kyllä on kieli kovasti muuttunut.
Minulle kerran kosmetologi puhui tuolla tavalla. Romutti hetkessä käsitykseni siitä liikkeestä. Pitäisi vähän katsoa, ketä ottaa töihin.
Kuka äiti puhuukaan lapselle noin, "sä voit kiipee". Tätä kai ap tarkoitti, niin minä ainakin ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia puhekieltä on otsikossa ja aloituksessa. Ihmettelin, mitä ihmiset urputtavat kielestä heti ekoissa vastauksissa...kunnes tulin tähän.
Eli Helsingissä puhutaan näin. Ihan täysin normaalia arkikieltä. Mistä te kommentoijat oikein olette kotoisin ja miten teillä päin sanotaan kyseinen lause?
eikös olemassa ole vitsi, että tyttö jättää pikkuhousut jalasta pois, ettei poika näe niitä kun kiipeää puuhun.