Minua on ahdistanut jo 8 vuotta, miten pääsen eroon?
Miten olette päässeet ahdistuksesta eroon? Ulospäin kukaan ei uskoisi, että olen ahdistunut, mutta oloni on aika kauhea aika ajoin.
Ajattelin mennä viimeinkin terapiaan, mikä muoto olisi paras? Onko kukaan päässyt eroon ahdistuksesta?
24/7 tuntuu, kun joku painaisi rintaa ja sydän hakkaa myös kovaa. Ennen näin ei ollut. Millaisia oireita teillä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Terapia on hyvä idea. Minuakin ahdistaa ajoittain, ei kyllä 24/7. Kehotan hakemaan apua, lääkkeetkin auttavat.
Oletko saanut apua? En mielellään halua alkaa syömään lääkkeitä.
ap
Mene yksityisen psykiatrin puheille niin pääset hyvään terapiaan. Julkisella sama, mutta joudut odottamaan.
Lääkitys auttaa. Varaa aika lääkärille ja kerro ahdistuksesta
Itsellä oli samaa mut nyt päässyt siitä yli ja ollut kunnossa ilman yksittäisiä paria ahdistuspäivää jo pari vuotta.
Itsellä oireena jatkuva tuntuva sydämen syke, minkä siis tiedostin jatkuvasti ja se oli häiritsevää. Sitten juuri rinnan puristamista ja tavallaan oli pala kurkussa. Sitten tuli paljon muitakin pieniä oireita ja niskakipuja yms. Ja aloin pelkäämään että mikä sairaus on ja se lisäsi ahdistusta.
Ikinä en sanonut lääkärille mitäön enkä hakeutunut hoitoon. Aloin syömään vitamiineja ja muutenkin terveellisesti, nukuin kunnon yöunet ja hankin harrastuksen, missä toimitaan muiden ihmisten ympärillä. Sitten välillä perus rentoutusharjoituksia youtubesta näitä mindfullness juttuja ja ne toimii kyllä kun muutaman kerran on aluksi kokeillut. Sit tein kaikkea muutakin rentouttavaa, kuten urheilin joka on itselle tärkeää ja varsinkin ihan perus venytteleminen oli rentouttavaa kun niskatkin oli jumissa. Nyt päässyt oikeastaan kaikesta ahdistuksesta eroon ja toidistin, että lääkkeitä ja lääkäreitä eikä terapiaa tarvitse vaan voi parantua ilmankin.
En tiedä mistä sinun ahdistus johtuu, mutta toivottavasti saat jotain vinkkiä :)
Lääkkeet auttoivat ja katkaisivat ahdistuksen. En moneen vuoteen tajunnut miten moni ongelma ja oire johtuikin yleistyneestä ahdistushäiriöstä. Terapiastakin on apua
Kauhean helposti täällä neivotaan hakemaan lääkkeitä...Miten olisi kunnon elämäntapojen muutos; ravinto, liikunta, ulkoilu kuntoon ja joku mielekäs harrastus, jossa tapaat säännöllisesti muita ihmisiä?
Nate kirjoitti:
Itsellä oli samaa mut nyt päässyt siitä yli ja ollut kunnossa ilman yksittäisiä paria ahdistuspäivää jo pari vuotta.
Itsellä oireena jatkuva tuntuva sydämen syke, minkä siis tiedostin jatkuvasti ja se oli häiritsevää. Sitten juuri rinnan puristamista ja tavallaan oli pala kurkussa. Sitten tuli paljon muitakin pieniä oireita ja niskakipuja yms. Ja aloin pelkäämään että mikä sairaus on ja se lisäsi ahdistusta.
Ikinä en sanonut lääkärille mitäön enkä hakeutunut hoitoon. Aloin syömään vitamiineja ja muutenkin terveellisesti, nukuin kunnon yöunet ja hankin harrastuksen, missä toimitaan muiden ihmisten ympärillä. Sitten välillä perus rentoutusharjoituksia youtubesta näitä mindfullness juttuja ja ne toimii kyllä kun muutaman kerran on aluksi kokeillut. Sit tein kaikkea muutakin rentouttavaa, kuten urheilin joka on itselle tärkeää ja varsinkin ihan perus venytteleminen oli rentouttavaa kun niskatkin oli jumissa. Nyt päässyt oikeastaan kaikesta ahdistuksesta eroon ja toidistin, että lääkkeitä ja lääkäreitä eikä terapiaa tarvitse vaan voi parantua ilmankin.
En tiedä mistä sinun ahdistus johtuu, mutta toivottavasti saat jotain vinkkiä :)
Mahtavaa, toivoa siis on ! :)
Saako kysyä, mitä vitamiineja söit ja söitkö superterveellisesti vai tavallista kotiruokaa?
-ap
Lääkket on aivan paskaa ja ainakin tutulleni aiheutti muita oireita. Luonnolliset keinot kuten elämäntapojen muutos ja harrastukset auttaa helpoiten.
Www.mielenterveystalo.fi ja sieltä ahdistuksen omahoito...
Lääkkeet auttoivat minulla. Ilman niitä kamalat ahdistusoireet palaavat ja tavallinen elämä on mahdotonta. Terapiaa kokeiltu myös, ei merkittävää apua ilman lääkitystä. Mm. ahdistuneisuushäiriö diagnosoitu.
Kaikille ei toimi samat jutut, mutta itse kyllä kokeilisin lääkitystä. Toki ahdistuksen syytkin pitää selvittää esim. juuri siellä terapiassa. Mutta jos on esim. ahdistuneisuushäiriö, kuten minulla, silloin ahdistukselle ei ole mitään olosuhteisiin liittyvää syytä, jolle voisi tehdä jotain, silloin ainoa toimiva apu on yleensä lääkitys.
Palstahullujen mukaan kannatta käyttää kannabista.
Vierailija kirjoitti:
Nate kirjoitti:
Mahtavaa, toivoa siis on ! :)
Saako kysyä, mitä vitamiineja söit ja söitkö superterveellisesti vai tavallista kotiruokaa?
-ap
Siis ihan perus C, D ja sitten B vitamiinit, mutta en mitenkään liikaa näitä ottanut vaan ihan suositusten mukaan. Ruokailu ei muuttunut mitenkään superterveelliseksi vaan siis siinäkin lähinnä säännöllisyys ja monipuolisuus ja kasvisten määrää vähän nostin. Ja Kahvin juonnin lopetin kun se pahentaa oireita. Myös alkoholia kannattaa vähentää.
Itse en usko lääkkeisiin ja niihinkin voi sitten jäädä riippuvaiseksi.
Ja vielä tuohon lisäisin, että jokin mielekäs tekeminen ihmisten seurassa auttaa, vaikka ahdistuneena joskus ei välttämättä niin huvittaisikaan nähdä ulkopuolisia.
Saako tiedustella, oletko mies vai nainen ja minkä ikäinen?
Mulle on suositeltu kognitiivista psykoterapiaa.
Mulla on yleinen ahdistuneisuushäiriö. Johtuu alemmuudentunteesta, syinä kiusaus ja huonot perheolosuhteet.
Liikunta ja terveet elämäntavat sekä itselle mielekkäät harrastukset auttaa.
Nate kirjoitti:
Ja vielä tuohon lisäisin, että jokin mielekäs tekeminen ihmisten seurassa auttaa, vaikka ahdistuneena joskus ei välttämättä niin huvittaisikaan nähdä ulkopuolisia.
Saako tiedustella, oletko mies vai nainen ja minkä ikäinen?
Kiitos vastauksestasi! Olen 28-vuotias nainen.
ap
Käy nyt edes lääkärillä. Ahdistuneisuushäiriö voi kestää vuosia tai kymmeniä, olla välillä oireeton ja tulla takaisin. Lääkitys ja terapia on yleisiä hoitoja.
Terapia on hyvä idea. Minuakin ahdistaa ajoittain, ei kyllä 24/7. Kehotan hakemaan apua, lääkkeetkin auttavat.