Kertokaa miten mun kannattais menetellä asunnon vuokrauksen suhteen..
Olen 20-vuotias ja olen nyt vuokraamassa elämäni toista asuntoa, kokemusta näistä jutuista ei siis oikein ole.
Olen muuttamassa uuteen kaupunkiin, matkaa noin 300km. En nykyisen työni vuoksi pääse uuteen kaupunkiin käymään ennen kuin on muuton aika.. täytyy nyt siis vuokrata aika "sikaa säkissä" mikä vähän epäilyttää.
Olen vuokraamassa asuntoa täysin uudesta talosta, ja olen asunnon ensimmäinen asukas. Olen jutellut jo asunnon omistajan sekä hänen äitinsä kanssa (äiti hoitaa käytännön asiat - avaimet ym - koska asunnon omistaja asuu muualla). Vaikutti puheluiden perusteella hyvältä.
On vaan ainakin yksin mutta.. omistaja/vuokranantaja haluaa multa vakuusmaksun (reilusti yli tonnin) ENNEN kuin allekirjoittaa oman osuutensa vuokrasopimuksesta. Onko tää ihan yleistäkin..? Vähän pelottaa kun huijauksiakin tapahtuu.
Olen kyllä varmistunut siitä, että tää kyseinen talo on olemassa ja juuri valmistunut ja varmasti kuvat asunnosta ihan paikkaansapitävät mutta..
Olisko hölmöä esim soittaa sinne taloyhtiöön? Varmistaa että kyseinen henkilö varmasti omistaa asunnon x ?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
No mutta APhan on provoilija, koska:
- väittää ettei pääse yli kahteen viikkoon mitenkään 300km päähän (mikä ei oikeasti ole niin kaukana, ettei kerkeisi siellä käymään ja sitten takaisin samana päivänä).
- Ei varoitteluista huolimatta tee mitään, että saisi jonkun tai itsensä katsomaan asuntoa
- muutenkin selvä provo.
Jepjep. Mää siirryn keskustelemaa tästä aiheesta kasvotusten perheen ja ystävien kanssa :D
Kiitokset kuitenkin asiallisista vastauksista everybody!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
En jaksanu odottaa joten soitin vuokranantajalle heti. Se oli itseasiassa oikein myöntyväinen tähän mun suunnitelmaan että laitan rahat vasta kun oon saanu (postitse) sopimuksen takas jossa on hänen allekirjoitus. Ja ymmärs hyvin mun kannan.
Hmm.. onkohan tää nyt ihan selvä? Eli sovittiin että ensin allekirjotukset ja sitte ens viikolla laitan rahat ku oon saanu sopparin takas.
Vuokrasopimuksen tekeminen ei vielä takaa sun oikeuksia. Tiedän tämän vuokranantajana.
Sun pitää ehdottomasti tarkistaa, vuokranantajan henkilötiedot. Voit yrittää googlata vuokranantajan tai hänen äitinsä puhelinnumero ja osoite ja täsmääkö ne.
Jos uudesta talosta on kysymys, taloyhtiöllä on varmasti omat kotisivut. Joihin kannattaa tutustua, vaikka kaikki olisi ok.
Älä ole liian luottavainen, sillä huijareita on paljon liikkeellä, jotka vuokraavat haamuhuoneistoja ja sinä menetät rahat.
Jotenkin haiskahtaa, ettei kaikki ole ok.
Paljonko maksat vuokraa ja mitä on vakuus?
Googlasin vuokranantajan nimen, asuu Helsingissä kuten mulle sanottiinkin ja hänen osoitetiedot täsmää niihin mitkä mulle on annettu (vuokrasopparissa mm). Puhelinnumero täsmää. On ilmoittanut tiedoikseen (osoite ja puhnro) yrityksensä tiedot.
Taloyhtiön sivuihin tutustuin, on kyseisestä talosta tarkat tiedot ja pohjapiirrustukset joka kerroksesta. Myös mun asunnon sijainti sekä koko piirustuksissa vastaa kuvia täysin.600e vuokra ja 2kk vuokra vakuutena.
Ap
Eli kirjoitat miltei täsmälleen samaa tarinaa, kuin tässä jutussa :
http://www.iltalehti.fi/asuminen/2016071321901981_an.shtml
vähän vaihdoit vain summia.
Tohon reissuun menisi n. 6-8h mennä käymään siellä paikkakunnalla (tai vähemmänkin jos juna ja hyvät yhteydet). Mä ainakin tekisin sen, jos voin sillä taata itselleni mielenrauhan. Kuitenkin kuulostaa siltä että ap on sinkku, eikä lapsia tms. Yhdet menetyt yöunet duunissa kyllä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta APhan on provoilija, koska:
- väittää ettei pääse yli kahteen viikkoon mitenkään 300km päähän (mikä ei oikeasti ole niin kaukana, ettei kerkeisi siellä käymään ja sitten takaisin samana päivänä).
- Ei varoitteluista huolimatta tee mitään, että saisi jonkun tai itsensä katsomaan asuntoa
- muutenkin selvä provo.
Jepjep. Mää siirryn keskustelemaa tästä aiheesta kasvotusten perheen ja ystävien kanssa :D
Kiitokset kuitenkin asiallisista vastauksista everybody!
Ap
Provoilija usein myös 'siirtyy' muualle, kun hänen tarinansa aukot joku huomaa.
Helsingissä käytetään vuokravakuustilien sijasta panttaussitoumusta, joka on siis melkein sama asia kuin aiemmin käytössä ollutvuokravakuustili. Menet pankkiin allekirjoitetun vuokrasopimuksen kanssa ja teet panttaussitoumuksen eli maksat pankille esim 2kk vuokran, jonka he laittavat jonnekin jemmaan ja antavat sinulle paperi( panttaussitoumuksen) jonka toimitat vuokranantajalle. Kun aikoinaan muutat asunnosta pois, vuokranantaja antaa paperin sinulle takaisin allekirjoitettuna ja viet sen pankkiin ja saat omat rahasi pois.
Ap mitä aiot tehdä, jos teet tuosta asunnosta sopparin ja menet sen muuttokuormasi kanssa sinne, ja huomaat, että asuntoa ei olekaan??
Minne panet sen kuormasi?
Minne menet yöksi?
Ei koskaan vakuusrahoja vuokranantajan tilille.
Voit avata pankissa vuokravakuustilin, jota varten sinulla tulee olla kirjallinen vuokrasopimus. Eli ensin sopimus, vasta sitten voi raha liikkua.
Eikö oikeasti kukaan sukulainen/kaveri pääse katsomaan asuntoa puolestasi?
Todella outo elämä sinulla, jos 300km edestakainen matka on mahdoton toteuttaa ennen kuin on jo muutettava kokonaan ko paikkakunnalle. En usko sinua.
Vierailija kirjoitti:
Tohon reissuun menisi n. 6-8h mennä käymään siellä paikkakunnalla (tai vähemmänkin jos juna ja hyvät yhteydet). Mä ainakin tekisin sen, jos voin sillä taata itselleni mielenrauhan. Kuitenkin kuulostaa siltä että ap on sinkku, eikä lapsia tms. Yhdet menetyt yöunet duunissa kyllä kestää.
AP on provo joka "ei vaan pääse" tuollaisen matkan päähän, koska haluaa, että ihmiset keskustelevat ja ovat ihmeissään, miten joku voi olla noin saamaton.
Hänhän alapeukuttaa tuota linkkiä, jossa täsmälleen sama tarina mitä hän yrittää sepittää.
Jos sinulla on tiedossa puhelinnumero, tarkista sen oikeudellisuus ja täsmääkö se henkilötietoihon esim. "kuka soitti" tietoihin.
Samoin googlaamalla löydät paljon tietoja jo pelkän osoitteen perusteella.
En ole ap, mutta olen sellaisessa työssä, josta ei saa vapaapäiviä vaikka kuinka pyytäisi. Olen anonut palkattomia vapaapäiviä mm. muuttopäivän takia ja erään sukulaisen (ei ihan lähisukua) hautajaisten vuoksi ja ei-kiireellisen hammaslääkärin vuoksi. En ole saanut. Eli tavallaan on mahdollista, että ei pääse matkustamaan, jos työnantaja ei kertakaikkiaan myönnä yhtään päivää edes palkatonta vapaata. Tai jos lomapäivän saa, mikäli anoo sitä 2 kk ennakkoon. Mutta siltikin olisi viikonloput, joina ehtisi katsomaan sen asunnon! Ei kukaan ole viikkotolkulla 7 päivää viikossa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä käytetään vuokravakuustilien sijasta panttaussitoumusta, joka on siis melkein sama asia kuin aiemmin käytössä ollutvuokravakuustili. Menet pankkiin allekirjoitetun vuokrasopimuksen kanssa ja teet panttaussitoumuksen eli maksat pankille esim 2kk vuokran, jonka he laittavat jonnekin jemmaan ja antavat sinulle paperi( panttaussitoumuksen) jonka toimitat vuokranantajalle. Kun aikoinaan muutat asunnosta pois, vuokranantaja antaa paperin sinulle takaisin allekirjoitettuna ja viet sen pankkiin ja saat omat rahasi pois.
Jonnekin jemmaan? :D Kyllä mulla on ne rahat ihan mulle erikseen avatulla vuokravakuustilillä, johon pankki laati panttaussitoumuksen, jonka annoin vuokranantajalle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
En jaksanu odottaa joten soitin vuokranantajalle heti. Se oli itseasiassa oikein myöntyväinen tähän mun suunnitelmaan että laitan rahat vasta kun oon saanu (postitse) sopimuksen takas jossa on hänen allekirjoitus. Ja ymmärs hyvin mun kannan.
Hmm.. onkohan tää nyt ihan selvä? Eli sovittiin että ensin allekirjotukset ja sitte ens viikolla laitan rahat ku oon saanu sopparin takas.
Kai olet käynyt katsomassa asuntoa?
En, enkä pääsekkään. Ainut vapaa milloin voin matkustaa (300km suuntaansa) on ensi kuussa jolloin mun on tarkotus myös samalla viedä muuttokuorma.. saakeli!
Ap
Ei, ei noin. Pian huomaat olevasi siellä uudella paikkakunnalla muuttokuormasi kanssa, ja mitään vuokra-asuntoa ei ole olemassakaan! Tai se asunto ehkä on olemassa, mutta vuokrasopimusta sinulla ei siihen ole etkä asuntoon pääse, koska "vuokranantajana" esiintynyt on huijari. Hän ei ehkä omista koko asuntoa tai jos omistaakin, niin on "vuokraillut" sitä vaikka kymmenelle yhtäaikaa. Hän katoaa rahoinesi kuin tuhka tuuleen ja sinä seisot kadulla muuttokuormasi kanssa ihmetelleen, että mihin rahattomana ja asunnottomana yöksi pääsi painaisit.
Sovi jonkun kaverin tai sukulaisen kanssa, että käy puolestasi matkakuluja ja vaikka viinipulloa vastaan katsomassa sen asunnon ja varmistumassa että se asunto on olemassa ja vuokrataan sinulle eikä ole huijaus.
Mää ymmärrän mutta kun en voi! En yksinkertasesti pääse katsomaan sitä enkä mitään muutakaan asuntoa ennen päivämäärää, jolloin mulla on yksi vapaa ja on tarkoitus muuttokuorma viedä. En tunne uudelta paikkakunnalta tai sen läheltä KETÄÄN. Ainoat, jotka vois periaatteessa sitä kämppää käydä kattomassa, on mun tulevat työkaverit joita en heitäkään tiedä. Tiedän vaan pomon numeron.
Täysin uusi talo ja asunto, joista olen varma että ovat olemassa kun netti on täynnä kohteesta uutisia, kuvia ja pohjapiirrustuksia.Tää on ihan perseestä ettei nykyään voi luottaa keneenkään :(
Aika klassinen kuvio. Puuttuu vaan että "äidillä" on ulkomainen tilinumero....
Jos vuokraat asunnon näkemättä et voi myöhemmin syyttää ketään muuta kun itseäsi. Kuulosta aoudolta ettei sinulla ole ainuttakaan vapaapäivää esim. edeltävän kahden viikon aikana.
Provon tunnistaa aina siitä että vastaa vain provosoivimpiin kommentteihin ja jättää vastaamatta kunnollisiin kommentteihin. Ap selvä provo
Vierailija kirjoitti:
Olen 20-vuotias ja olen nyt vuokraamassa elämäni toista asuntoa, kokemusta näistä jutuista ei siis oikein ole.
Olen muuttamassa uuteen kaupunkiin, matkaa noin 300km. En nykyisen työni vuoksi pääse uuteen kaupunkiin käymään ennen kuin on muuton aika.. täytyy nyt siis vuokrata aika "sikaa säkissä" mikä vähän epäilyttää.
Olen vuokraamassa asuntoa täysin uudesta talosta, ja olen asunnon ensimmäinen asukas. Olen jutellut jo asunnon omistajan sekä hänen äitinsä kanssa (äiti hoitaa käytännön asiat - avaimet ym - koska asunnon omistaja asuu muualla). Vaikutti puheluiden perusteella hyvältä.
On vaan ainakin yksin mutta.. omistaja/vuokranantaja haluaa multa vakuusmaksun (reilusti yli tonnin) ENNEN kuin allekirjoittaa oman osuutensa vuokrasopimuksesta. Onko tää ihan yleistäkin..? Vähän pelottaa kun huijauksiakin tapahtuu.
Olen kyllä varmistunut siitä, että tää kyseinen talo on olemassa ja juuri valmistunut ja varmasti kuvat asunnosta ihan paikkaansapitävät mutta..
Olisko hölmöä esim soittaa sinne taloyhtiöön? Varmistaa että kyseinen henkilö varmasti omistaa asunnon x ?
Tietenkin sinä maksat vakuusmaksun! Sitä varten sinä ja vuokranantaja teette tilin pankkiin mihin raha laitetaan. Rahaa et sinä tai vuokranantaja saa yksinään ulos vaan vaaditaan molempien suostumus. Ikinä ei takuuvuokraa laiteta vain vuokranantajan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
En edelleenkään sulkisi pois huijausyritystä, koska alku on ollut noin sekavaa ja omituista. Ehkä oli nyt myöntyväinen saadakseen rahasi.
Eihän pankki edes anna vuokravakuustiliä, jos ei ole vuokrasopimusta. Sopimuksessa selkeästi teksti, että se astuu voimaan x.x.xxxx sillä ehdolla, että vuokravakuus on siihen mennessä maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
Kai olet käynyt katsomassa asuntoa?
En, enkä pääsekkään. Ainut vapaa milloin voin matkustaa (300km suuntaansa) on ensi kuussa jolloin mun on tarkotus myös samalla viedä muuttokuorma.. saakeli!
Ap
Voitko pyytää jonku muun käymään asunnolla? Itse olen kerran muuttanut niin että lähempänä asuva sukulainen kävi asunnolla.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta olen sellaisessa työssä, josta ei saa vapaapäiviä vaikka kuinka pyytäisi. Olen anonut palkattomia vapaapäiviä mm. muuttopäivän takia ja erään sukulaisen (ei ihan lähisukua) hautajaisten vuoksi ja ei-kiireellisen hammaslääkärin vuoksi. En ole saanut. Eli tavallaan on mahdollista, että ei pääse matkustamaan, jos työnantaja ei kertakaikkiaan myönnä yhtään päivää edes palkatonta vapaata. Tai jos lomapäivän saa, mikäli anoo sitä 2 kk ennakkoon. Mutta siltikin olisi viikonloput, joina ehtisi katsomaan sen asunnon! Ei kukaan ole viikkotolkulla 7 päivää viikossa töissä.
Ei tuo ap:n tarina ole enää oikein uskottava. Jos vuokra-asunto alkaa epäilyttävää, niin eiköhän se mahdollisuus käyntiin järjestyisi.
Usein ne vuokrattavan ihanneasunnon kuvat on kopioitu jostain myynti-ilmoituksesta. Mulla on varmaan käynyt hyvä tuuri, kun olen saanut asunnon vuokrattua ilman vakuuksia. Ja kaverit ovat käyttäneet juuri tuota tiliä, joka on heidän omissa nimissään.