Kertokaa miten mun kannattais menetellä asunnon vuokrauksen suhteen..
Olen 20-vuotias ja olen nyt vuokraamassa elämäni toista asuntoa, kokemusta näistä jutuista ei siis oikein ole.
Olen muuttamassa uuteen kaupunkiin, matkaa noin 300km. En nykyisen työni vuoksi pääse uuteen kaupunkiin käymään ennen kuin on muuton aika.. täytyy nyt siis vuokrata aika "sikaa säkissä" mikä vähän epäilyttää.
Olen vuokraamassa asuntoa täysin uudesta talosta, ja olen asunnon ensimmäinen asukas. Olen jutellut jo asunnon omistajan sekä hänen äitinsä kanssa (äiti hoitaa käytännön asiat - avaimet ym - koska asunnon omistaja asuu muualla). Vaikutti puheluiden perusteella hyvältä.
On vaan ainakin yksin mutta.. omistaja/vuokranantaja haluaa multa vakuusmaksun (reilusti yli tonnin) ENNEN kuin allekirjoittaa oman osuutensa vuokrasopimuksesta. Onko tää ihan yleistäkin..? Vähän pelottaa kun huijauksiakin tapahtuu.
Olen kyllä varmistunut siitä, että tää kyseinen talo on olemassa ja juuri valmistunut ja varmasti kuvat asunnosta ihan paikkaansapitävät mutta..
Olisko hölmöä esim soittaa sinne taloyhtiöön? Varmistaa että kyseinen henkilö varmasti omistaa asunnon x ?
Kommentit (79)
Tuo kertoo jo tarpeeksi "asunto on unelma, 'vuokranantajana toimii omistajan sukulainen', tahtoo maksun ennen sopimusta". Oletko muuten käynyt edes asuntoa katsomassa paikan päällä?
Ap täällä taas!
En jaksanu odottaa joten soitin vuokranantajalle heti. Se oli itseasiassa oikein myöntyväinen tähän mun suunnitelmaan että laitan rahat vasta kun oon saanu (postitse) sopimuksen takas jossa on hänen allekirjoitus. Ja ymmärs hyvin mun kannan.
Hmm.. onkohan tää nyt ihan selvä? Eli sovittiin että ensin allekirjotukset ja sitte ens viikolla laitan rahat ku oon saanu sopparin takas.
Vierailija kirjoitti:
Vit hyvin soittaa taloyhtiöön. Voit myös pyytää vuokranantajalta isännöitsijåntodistuksen nähtäväksesi.
Sinänsä itse en ikinå allekirjoita vuokrasopimusta ennen kuin vakuussumma on todistetusti maksettu joko minulle tai sulkutilille. Kaikki vuokranantajat tekevät näin. Vakuus on 2-3kk vuokra ja nousee siis helposti kolmeenkin tonniin.
Tuo on vastoin lakia.
Ensiksi tehdään vuokrasopimus allekirjoituksin, jonka jälkeen vakuus ja kolmanneksi avaimen luovutus.
Vuokrasopimus on vasta voimassa, kun kaikki ehdot täyttyvät tai vastaavasti raukeaa, jos ehdot/vakuus ei täyty.
Vakuuden luovuttamisen jälkeen vuokranantaja luovuttaa avaimet.
Näin olen menetellyt vuokranantajana kymmeniä vuosia.
Ap. älä missään tapauksessa maksa etukäteen vakuutta, vaan vasta sitten kun olet tehnyt ja allekirjoittanut vuokrasopimuksen.
Ja hyvin voit soittaa isännöitsijälle ja kysyä kuka omistaa huoneiston. Noita huijaria on aina liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
En jaksanu odottaa joten soitin vuokranantajalle heti. Se oli itseasiassa oikein myöntyväinen tähän mun suunnitelmaan että laitan rahat vasta kun oon saanu (postitse) sopimuksen takas jossa on hänen allekirjoitus. Ja ymmärs hyvin mun kannan.
Hmm.. onkohan tää nyt ihan selvä? Eli sovittiin että ensin allekirjotukset ja sitte ens viikolla laitan rahat ku oon saanu sopparin takas.
Kai olet käynyt katsomassa asuntoa?
Huijaus, ensin on kirjallinen sopimus, sopimuksessa lukee kummankin puolen velvotteet, ja koska ja miten summa maksetaan ja koska ja millä ehdoilla sen saa takaisin.
300km ei ole Suomessa matka eikä mikään, vuokraat auton ja käyt katsomassa...
3.000km voisi olla hankala...300km ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
En, enkä pääsekkään. Ainut vapaa milloin voin matkustaa (300km suuntaansa) on ensi kuussa jolloin mun on tarkotus myös samalla viedä muuttokuorma.. saakeli!
Ap
Vuokravakuutta ei koskaan makseta vuokranantajalle ennen kuin vuokrasopimuksessa on molempien nimet paperissa. Älä ap siis vaan maksa mitään ennen kuin sopimus on allekirjoitettu molempien taholta.
Toki saat avaimet varmaan vasta kun olet vakuuden maksanut. Itse olen kylläkin saanut aina avaimetkin heti allekirjoitettuani sopimuspaperin, ja vakuuden maksamiseen on annettu aikaa noin kuukausi.
Tuo kämppä kuulostaa siltä, että se on liian hyvä ollakseen totta. Hälytyskellojesi pitäisi nyt soida. Lisäksi nuo ehdotetut käytännöt, että "äiti hoitaa" ja "vakuus ennen allekirjoitusta" on niin selvää huijausta, että ole nyt hyvä nainen varovainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
En, enkä pääsekkään. Ainut vapaa milloin voin matkustaa (300km suuntaansa) on ensi kuussa jolloin mun on tarkotus myös samalla viedä muuttokuorma.. saakeli!
Ap
Miten voit olla varma, että koko asunto on olemassa tai että se on kunnoltaan juuri sellainen, kun jostain syystä oletat? Tai että henkilö jonka kanssa puhut on juuri se, joksi hän väittää olevansa?
Olet tekemässä sopimusta asunnosta, joka voi osottautua täysin vastakohdaksi sille, mitä luulit sen olevan tai vastaavasti asuntoa ei ole edes olemassa. Siirrät rahat todennäköisesti jonkun huijarin tilille, ja niitä rahoja et koskaan tule saamaan takaisin, koska näillä huijareilla harvoin mitään rahaa tilillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
Ap
Ei, ei noin. Pian huomaat olevasi siellä uudella paikkakunnalla muuttokuormasi kanssa, ja mitään vuokra-asuntoa ei ole olemassakaan! Tai se asunto ehkä on olemassa, mutta vuokrasopimusta sinulla ei siihen ole etkä asuntoon pääse, koska "vuokranantajana" esiintynyt on huijari. Hän ei ehkä omista koko asuntoa tai jos omistaakin, niin on "vuokraillut" sitä vaikka kymmenelle yhtäaikaa. Hän katoaa rahoinesi kuin tuhka tuuleen ja sinä seisot kadulla muuttokuormasi kanssa ihmetelleen, että mihin rahattomana ja asunnottomana yöksi pääsi painaisit.
Sovi jonkun kaverin tai sukulaisen kanssa, että käy puolestasi matkakuluja ja vaikka viinipulloa vastaan katsomassa sen asunnon ja varmistumassa että se asunto on olemassa ja vuokrataan sinulle eikä ole huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Vit hyvin soittaa taloyhtiöön. Voit myös pyytää vuokranantajalta isännöitsijåntodistuksen nähtäväksesi.
Sinänsä itse en ikinå allekirjoita vuokrasopimusta ennen kuin vakuussumma on todistetusti maksettu joko minulle tai sulkutilille. Kaikki vuokranantajat tekevät näin. Vakuus on 2-3kk vuokra ja nousee siis helposti kolmeenkin tonniin.
Minä taas en maksaisi ikinä takuuvuokraa, mikäli vuokrasopimusta ei ole tehty. Miksi et voi yksinkertaisesti lisätä soppariin kohtaa "vuokra-sopimus astuu voimaan, kun vakuusvuokra on maksettu xx päivään mennessä".
http://www.iltalehti.fi/asuminen/2016071321901981_an.shtml
Eikös tuo ole täsmälleen, mitä sinulle on tapahtumassa?
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
Vuokrasopimuksen tekeminen ei vielä takaa sun oikeuksia. Tiedän tämän vuokranantajana.
Sun pitää ehdottomasti tarkistaa, vuokranantajan henkilötiedot. Voit yrittää googlata vuokranantajan tai hänen äitinsä puhelinnumero ja osoite ja täsmääkö ne.
Jos uudesta talosta on kysymys, taloyhtiöllä on varmasti omat kotisivut. Joihin kannattaa tutustua, vaikka kaikki olisi ok.
Älä ole liian luottavainen, sillä huijareita on paljon liikkeellä, jotka vuokraavat haamuhuoneistoja ja sinä menetät rahat.
Jotenkin haiskahtaa, ettei kaikki ole ok.
Paljonko maksat vuokraa ja mitä on vakuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
Ap
Ei, ei noin. Pian huomaat olevasi siellä uudella paikkakunnalla muuttokuormasi kanssa, ja mitään vuokra-asuntoa ei ole olemassakaan! Tai se asunto ehkä on olemassa, mutta vuokrasopimusta sinulla ei siihen ole etkä asuntoon pääse, koska "vuokranantajana" esiintynyt on huijari. Hän ei ehkä omista koko asuntoa tai jos omistaakin, niin on "vuokraillut" sitä vaikka kymmenelle yhtäaikaa. Hän katoaa rahoinesi kuin tuhka tuuleen ja sinä seisot kadulla muuttokuormasi kanssa ihmetelleen, että mihin rahattomana ja asunnottomana yöksi pääsi painaisit.
Sovi jonkun kaverin tai sukulaisen kanssa, että käy puolestasi matkakuluja ja vaikka viinipulloa vastaan katsomassa sen asunnon ja varmistumassa että se asunto on olemassa ja vuokrataan sinulle eikä ole huijaus.
Mää ymmärrän mutta kun en voi! En yksinkertasesti pääse katsomaan sitä enkä mitään muutakaan asuntoa ennen päivämäärää, jolloin mulla on yksi vapaa ja on tarkoitus muuttokuorma viedä. En tunne uudelta paikkakunnalta tai sen läheltä KETÄÄN. Ainoat, jotka vois periaatteessa sitä kämppää käydä kattomassa, on mun tulevat työkaverit joita en heitäkään tiedä. Tiedän vaan pomon numeron.
Täysin uusi talo ja asunto, joista olen varma että ovat olemassa kun netti on täynnä kohteesta uutisia, kuvia ja pohjapiirrustuksia.
Tää on ihan perseestä ettei nykyään voi luottaa keneenkään :(
Vuokrasopimukseen voi kirjata, että mikäli vuokralainen ei toimita vakuutta siihen ja siihen pvämäärään mennessä sopimus raukeaa. Samoin sinne voi kirjata muita yhdessä sovittuja ehtona. Pankit eivät esim anna takuuvuokrasta panttaussitoumusta, jos vuokrasopimusta ei ole allekirjoitettu. Vuokrasopimuksen allekirjoituksen yhteydessä on hyvä tarkistaa molempien osapuolten henkilöllisyystodistukset. Älä siis maksa mitään ennen kuin olet saanut allekirjoitetun sopimuksen.
Pistätte vuokrasopimukseen ehdon, että sopimus tulee voimaan vasta kun vuokravakuus on maksettu ja sitten allekirjoitatte sen molemmat. EIKÄ IKINÄ vuokravakuutta vuokranantajan tilille, vaan teet erillisen vuokravakuustilin ja annat panttaussopimuksen vuokranantajalle, ja hän voi nostaa rahat tililtä JOS joskus laiminlyöt vuokralaisen velvollisuuksia.
No mutta APhan on provoilija, koska:
- väittää ettei pääse yli kahteen viikkoon mitenkään 300km päähän (mikä ei oikeasti ole niin kaukana, ettei kerkeisi siellä käymään ja sitten takaisin samana päivänä).
- Ei varoitteluista huolimatta tee mitään, että saisi jonkun tai itsensä katsomaan asuntoa
- muutenkin selvä provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
Ap
Mää ymmärrän mutta kun en voi! En yksinkertasesti pääse katsomaan sitä enkä mitään muutakaan asuntoa ennen päivämäärää, jolloin mulla on yksi vapaa ja on tarkoitus muuttokuorma viedä. En tunne uudelta paikkakunnalta tai sen läheltä KETÄÄN. Ainoat, jotka vois periaatteessa sitä kämppää käydä kattomassa, on mun tulevat työkaverit joita en heitäkään tiedä. Tiedän vaan pomon numeron.
Täysin uusi talo ja asunto, joista olen varma että ovat olemassa kun netti on täynnä kohteesta uutisia, kuvia ja pohjapiirrustuksia.Tää on ihan perseestä ettei nykyään voi luottaa keneenkään :(
Perseestähän se on. Siinä olet ihan oikeassa. Uskon kyllä, että se talo on olemassa. Mutta sinulla ei ole mitään takeita siitä, että ne henkilöt omistaisi asunnon siitä talosta. Tai että ne olisi oikeasti vuokraamassa sitä.
Vuokramarkkinoilla on USEITA huijareita koko ajan liikkeellä. Ne vuokraavat ns. haamuasuntoja. Asuntoja, jotka on ihan oikeasti olemassa, mutta joita heillä ei ole oikeutta vuokrata. Ne ottaa usein jostain random-myynti-ilmoituksesta kuvat siihen vuokrailmoitukseensa tai lähettelee myynti-ilmoituksen valokuvia "potentiaalisille vuokralaisille" sähköpostilla todistaakseen asunnon olemassaolon. Ja tottahan se asunto onkin olemassa, ja kuvat ihan oikeita ja juuri siitä asunnosta. Ne huijarit ei vain omista sitä asuntoa. Ole nyt varovainen! Eikö sinulla ole yhtään tuttua, joka suostuisi vaikka lomapäivänään nyt menemään katsomaan sitä asuntoa, jos maksat matkakulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas!
Vuokrasopimuksen tekeminen ei vielä takaa sun oikeuksia. Tiedän tämän vuokranantajana.
Sun pitää ehdottomasti tarkistaa, vuokranantajan henkilötiedot. Voit yrittää googlata vuokranantajan tai hänen äitinsä puhelinnumero ja osoite ja täsmääkö ne.
Jos uudesta talosta on kysymys, taloyhtiöllä on varmasti omat kotisivut. Joihin kannattaa tutustua, vaikka kaikki olisi ok.
Älä ole liian luottavainen, sillä huijareita on paljon liikkeellä, jotka vuokraavat haamuhuoneistoja ja sinä menetät rahat.
Jotenkin haiskahtaa, ettei kaikki ole ok.
Paljonko maksat vuokraa ja mitä on vakuus?
Googlasin vuokranantajan nimen, asuu Helsingissä kuten mulle sanottiinkin ja hänen osoitetiedot täsmää niihin mitkä mulle on annettu (vuokrasopparissa mm). Puhelinnumero täsmää. On ilmoittanut tiedoikseen (osoite ja puhnro) yrityksensä tiedot.
Taloyhtiön sivuihin tutustuin, on kyseisestä talosta tarkat tiedot ja pohjapiirrustukset joka kerroksesta. Myös mun asunnon sijainti sekä koko piirustuksissa vastaa kuvia täysin.
600e vuokra ja 2kk vuokra vakuutena.
Ap
Ensin molemmat nimet paperiin. Sitten vakuus pankkiin vuokravakuustilille, sitä ei ilman vuokrasopimusta edes avata. Sitten avaimet.