Murretaan tabuja. Haluatko kysyä jotain psykoosissa olleelta?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä salakuuntelulaitteita?
Onko hampaassa radio?
Kuuletko ääniä, ovatko äänet robottimaisia?
Tämmösiä minulta kyseltiin psykiatrin vastaanotolla, onko sinulta ap kyselty yhtä typeriä kysymyksiä?
Itse kehtasin nauraa kysymyksille (koska ne eivät koskeneet itseä ollenkaan/pitäneet paikkansa/olivat naurettavia) ja se oli tietysti merkki psykoosista psykiatrin mielestä. :D
-"epäadekvaatisti naureskeleva"
Kyseltiin kyllä. Kysyttiin myös että juttelevatko televisiohahmot tai käyvätkö ne kylässä. Haluavatko tv-hahmot minulle pahaa? Kuunnellaanko minua salaa? :D Minulla oli enemmän tällainen Liisa ihmemaassa psykoosi kuin paranoidinen. :D
Vierailija kirjoitti:
Haluat perheen... mutta psykoosihan uusiutuu helposti? Äitini oli psykoosissa aina välillä ja se oli lapsena todella ahdistavaa, pelottavaa ja jouduin itsekin käymään terapiassa aikuisena tämän takia. Ne kokemukset eivät olleet hyviä. Älä ole itsekäs ja hanki lapsia, oikeasti. Rikot ne vain.
Kiitos mielipiteestäsi, itse kuitenkin elän täysin normaalia ja tasapainoista elämää ja syön psykoosin estolääkkeitä varmaan lopun ikääni. Asiasta on keskusteltu myös hoitavien lääkäreiden kanssa ja he eivät näe asiassa mitään ongelmaa ja pitävät uusiutumista epätodennäköisenä koska minulla ei ole varsinaista psykoosisairautta vaan psykoosi aiheutui traumaperäisestä stressihäiriöstä. Itselläni ei ole koskaan ollut pelkoja, paranoidia käyttäytymistä tai agressiivisuutta. Ollessani psykoosissa olin onnellinen ja "hupsu".
Ja ei, ne lapset eivät olisi edes ajankohtaisia ennen kuin psykoterapia on koluttu loppuun.
Nyt on pakko sanoa että onpa ollut todella mielenkiintoinen ketju, avaetava vaikka työskentelen psykiatrisessa sairaalassa. Kiitos ap.
On psykoosissa ennakko-oireita. Esimerkiksi uni häviää monesti ensimmäisenä, ja unettomuus taas altistaa psykoosille. Monesti kummallisiin aikoihin tehdään outoja asioita, kuten juuri siivotaan yöllä, tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
On psykoosissa ennakko-oireita. Esimerkiksi uni häviää monesti ensimmäisenä, ja unettomuus taas altistaa psykoosille. Monesti kummallisiin aikoihin tehdään outoja asioita, kuten juuri siivotaan yöllä, tai jotain.
Voi ei, olen ollut koko ikäni tuollainen yöllä kaikenlaista puuhasteleva. Pesin viime viikollakin lattiat kolmen aikaan yöllä. :D
Haluat perheen... mutta psykoosihan uusiutuu helposti? Äitini oli psykoosissa aina välillä ja se oli lapsena todella ahdistavaa, pelottavaa ja jouduin itsekin käymään terapiassa aikuisena tämän takia. Ne kokemukset eivät olleet hyviä. Älä ole itsekäs ja hanki lapsia, oikeasti. Rikot ne vain.